Miłośnik komunikacji miejskiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (dr)
 
(Nie pokazano 57 wersji utworzonych przez 30 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{medal}}
{{źródła|[[Nonźródła:Test MKM-a|Test MKM-a]]}}
{{cytat|Nie wierzę w tych co wolą tramwaj od BM-ki|Sokół nie wierzy w MKM-ów}}

[[Plik:Tramwaj na dachu.jpg|thumb|250px|Najcięższe przypadki MKM-ów są zdolne do wielu rzeczy]]
{{cytat|Nie wierzę w tych co wolą tramwaj od BM'ki|Sokół nie wierzy w MKM-ów}}
'''Miłośnik Komunikacji Miejskiej''' – specyficzny rodzaj [[pasażer]]a, który charakteryzuje się ogromną wiedzą na temat pojazdu w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia), przeciwieństwo pracownika komunikacji miejskiej. Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego [[Mercedes-Benz Citaro|mercedesa]] czy [[protram]]a.
'''Miłośnik komunikacji miejskiej''' – specyficzny rodzaj [[pasażer]]a, charakteryzujący się ogromną wiedzą na temat pojazdu, w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia), przeciwieństwo pracownika komunikacji miejskiej. Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego [[Mercedes-Benz Citaro|mercedesa]] czy [[protram]]a.

MKM-owie zrzeszają się w kluby Miłośników Komunikacji Miejskiej. Największe z nich to pomorski, [[poznań]]ski, [[Częstochowa|Jasnogórski]], [[Kraków|podwawelski]], ze [[Warszawa|stolicy]], [[Chorzów|chorzowski]], [[Wrocław|wrocloveski]] i [[Łódź|wodny]].


== MKM jako subkultura ==
== MKM jako subkultura ==
* '''Wzór MKM-a''' – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat;
* '''Wzór MKM-a''' – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat i prowadzi kanał na [[YT]] ;
* '''Ideologia''' – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat [[komunikacja miejska|komunikacji]] na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechtę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
* '''Ideologia''' – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat [[komunikacja miejska|komunikacji]] na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechotę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
* '''Charakterystyczne znaki zewnętrzne''' – bilet okresowy w kieszeni<ref>To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a</ref>, często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami [[tramwaj]]owymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
* '''Charakterystyczne znaki zewnętrzne''' – bilet okresowy w kieszeni<ref>To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a</ref>, często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami [[tramwaj]]owymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
* '''Charakterystyczne zachowania''' – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.
* '''Charakterystyczne zachowania''' – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.
Linia 19: Linia 17:
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
** '''Pętlowicz''' – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
* '''Liniowiec''' – ciągle zalicza linie w swoim mieście, jeździ w kółko autobusem, na każdej linii, wszystkimi możliwymi kursami. Kameruje swoje przejazdy i dzieli się nimi z innymi zafascynowanymi miłośnikami transportu.
* '''Liniowiec''' – ciągle zalicza linie w swoim mieście, jeździ w kółko autobusem, na każdej linii, wszystkimi możliwymi kursami. Kameruje swoje przejazdy i dzieli się nimi z innymi zafascynowanymi miłośnikami transportu.
* '''No lifer''' – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów...
* '''No lifer''' – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów…
** '''Forumer''' – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online ''300 dni'')
** '''Forumer''' – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online ''300 dni'')
** '''Informator''' – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
** '''Informator''' – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
** '''Niusman''' – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
** '''Niusman''' – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
** '''Hejter''' – podręcznikowy przykład MKM-a hipokryty. Z jednej strony potrafi wiedzieć wszystko na temat specyfikacji technicznej autobusu albo kabinować ze wszystkimi kierowcami, zaś z drugiej nie przyznaje się do bycia MKM-em. Tych, którzy działają w klubach, wyzywa od „zwierząt” bądź „podludzi”. Uważa, że pomoc przykładowo przy remoncie jakiegoś zabytkowego autobusu to „frajerstwo”, a jednocześnie potrafi przejechać połowę Polski, żeby zobaczyć najstarszego Ikarusa czy zaliczyć pętlę, którą zna z OMSI. Tych zaś, którzy działają na Phototrans i robią ciekawe zdjęcia plenerowe, nazywa „koczującymi w krzakach kretynami”, ponieważ zazdrości im, że to oni robią lepsze zdjęcia, niż jego przestarzały Samsung. Często prowadzi stronki na Facebooku obrażające lokalnych przewoźników. Sam również działa dość skrajnie – z jednej strony domaga się na swoją wiochę autobusu kursującego co dziesięć minut, a gdy zdobędzie prawo jazdy, uważa, że komunikację miejską powinno się zlikwidować, bo korzysta z niej „bydło” (jednak ten argument ulega chwilowemu zatarciu, gdy mama nie chce dać na paliwo). Wszyscy miłośnicy z danego miasta zazwyczaj mają niezłą bekę z takiego hejtera – ten typ miłośnika jest bardzo rzadki i kontrowersyjny.
** '''Webmaster''' – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną ''[[Konstal 102Na|stodwójkę]]''.
** '''Webmaster''' – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną ''[[Konstal 102Na|stodwójkę]]''.
** '''Marzyciel''' – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
** '''Marzyciel''' – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
** '''Modelarz''' – także nie korzysta z Internetu. Klei w domu modele pociągów, autobusów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy. Posada więcej autobusów niż własny przewoźnik z miasta.
** '''Modelarz''' – także nie korzysta z Internetu. Klei w domu modele pociągów, autobusów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy. Posiada więcej autobusów niż przewoźnik z jego miasta.
** '''Gracz''' – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest [[Traffic Giant]] (ew. [[OpenTTD]] lub Simutrans, teraz przerzucił się na [[Cities In Motion]]). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
** '''Gracz''' – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest [[Traffic Giant]] (ew. [[OpenTTD]] lub Simutrans, teraz przerzucił się na [[Cities In Motion]]). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
** '''Wirtualny kierowca/motorniczy''' – gra godzinami w [[VBus]] czy [[Omsi]] (kierowca) lub [[Advanced Tram Simulator|ATS]] (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych.
** '''Wirtualny kierowca/motorniczy''' – gra godzinami w [[VBus]] czy [[Omsi]] (kierowca) lub [[Advanced Tram Simulator|ATS]] (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych. Są też tacy gracze, którzy tworzą sami dla siebie prywatne modyfikacje i powodują epicki ból dupy u innych, gdy je pokazują. Najczęściej pod takim zrzutem ekranu ląduje masa komentarzy w stylu „daj linka”.
** '''Projektant''' – godzinami siedzi nad mapami Googla planując własny system komunikacyjny w wordzie. Jego marzeniem jest zostać dyrektorem lokalnego przewoźnika i zrewolucjonizować system. Jego pracę są często tak ogromne, że potrafią liczyć setki stron.
* '''Bileciarz (kolekcjoner)''' – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
* '''Bileciarz (kolekcjoner)''' – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
* '''Szafofob''' – uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik „szaf”, w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to zajmuje 4 miejsca siedzące!). Często spokrewniony z MKM'em Sentymentalistą.
* '''Szafofob''' – uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik „szaf”, w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to zajmuje cztery miejsca siedzące!). Często spokrewniony z MKM-em Sentymentalistą.
* '''[[Kanaromania|Kanaroman]]''' – uwielbia [[kontroler biletów|kanarów]], bo dzięki nim gapowicze zostają srogo ukarani. Najczęściej chwali ich w [[Internet|internecie]], ponieważ robienie tego w miejscu publicznym (np. autobusie) mogłoby skutkować cotygodniową wizytą u dentysty.
* '''[[Kanaromania|Kanaroman]]''' – uwielbia [[kontroler biletów|kanarów]], bo dzięki nim gapowicze zostają srogo ukarani. Najczęściej chwali ich w [[Internet|internecie]], ponieważ robienie tego w miejscu publicznym (np. autobusie) mogłoby skutkować cotygodniową wizytą u dentysty<ref>A po kilku takich sytuacjach dentysta przestałby być w ogóle potrzebny</ref>.
* '''Prawnik''' – bezustannie interpretuje przepisy dotyczące transportu zbiorowego, czym bardzo imponuje innym MKM-om. Jego zdolności prawnicze kończą się jednak podczas rozmowy z gimnazjalistą, który właśnie odbył pierwszą lekcję [[Wiedza o społeczeństwie|WOSu]] w swoim życiu.
* '''Prawnik''' – bezustannie interpretuje przepisy dotyczące transportu zbiorowego, czym bardzo imponuje innym MKM-om. Jego zdolności prawnicze kończą się jednak podczas rozmowy z gimnazjalistą, który właśnie odbył pierwszą lekcję [[Wiedza o społeczeństwie|WOS-u]] w swoim życiu.
* '''Aktor polityczny''' – całymi dniami jeździ [[tramwaj]]em celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
* '''Aktor polityczny''' – całymi dniami jeździ [[tramwaj]]em celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
* '''Matematyk''' – chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je, oraz wykonuje szereg innych operacji matematycznych.
* '''Matematyk''' – chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je, oraz wykonuje szereg innych operacji matematycznych.
* '''Alpinista''' – odmiana bardzo wysportowana. Wspina się na [[most]]y, wiadukty, rusztowania i inne wysokie obiekty celem wykonania jak najpiękniejszego zdjęcia tramwaju.
* '''Alpinista''' – odmiana bardzo wysportowana. Wspina się na [[most]]y, wiadukty, rusztowania i inne wysokie obiekty celem wykonania jak najpiękniejszego zdjęcia tramwaju.
* '''Kret''' – zbliżony do alpinisty, jednak zdjęcia wykonuje z innej perspektywy. Zazwyczaj kładzie się na ziemi, aby wykonać uroczą fotografię przedstawiającą podwozie.
* '''Kret''' – zbliżony do alpinisty, jednak zdjęcia wykonuje z innej perspektywy. Zazwyczaj kładzie się na ziemi, aby wykonać uroczą fotografię przedstawiającą podwozie.
*'''Bojownik''' – stosunkowo rzadki rodzaj MKM-a, który pasjonuje się [[Szybka kolej miejska|Szybką Koleją Miejską]], zamieszkuje tylko i wyłącznie miasta wyposażone w takowe pojazdy. Słynie z kłótni (ew. bójek) z przedstawicielami rywalizujących z nimi o teren [[Mikol|mikolami]].
* '''Nocny marek''' – jeździ nocą na rowerze uganiając się za tramwajami, które wyjechały na jazdy próbne. Gatunek sezonowy, występuje tylko w okresach wymiany taboru tramwajowego.
* '''Nocny marek''' – jeździ nocą na rowerze uganiając się za tramwajami, które wyjechały na jazdy próbne. Gatunek sezonowy, występuje tylko w okresach wymiany taboru tramwajowego.
* '''Sentymentalista''' – miłośnik taboru zabytkowego. Jego ulubione marki autobusów to [[Jelcz]] i [[Ikarus]]. Ubóstwia tramwajowe ''parówki''. Zwykle jeździ tylko nimi, gdyż według niego nowoczesne autobusy to bezduszny plastik pozbawiony klimatu. Stały bywalec zlotów zabytkowych autobusów podczas Nocy Muzeów, gdzie ma możliwość niepowtarzalnej przejażdżki ogórkiem z epoki po raz 666.
* '''Sentymentalista''' – miłośnik taboru zabytkowego. Jego ulubione marki autobusów to [[Jelcz]] i [[Ikarus]]. Ubóstwia tramwajowe ''parówki'' i ''stopiątki''. Zwykle jeździ tylko nimi, gdyż według niego nowoczesne autobusy to bezduszny plastik pozbawiony klimatu. Stały bywalec zlotów zabytkowych autobusów podczas Nocy Muzeów, gdzie ma możliwość niepowtarzalnej przejażdżki ogórkiem z epoki po raz 666.
* '''Udawany''' – tak naprawdę nie jest MKMem ale próbuje go udawać. Najczęściej ma kumpla który nim jest i stara mu się zaimponować, najczęściej gada totalne bzdury, nic nie wie o autobusach, twierdzi, że tylko jego miasto ma świetną komunikacje. Najczęściej jest bananowym dzieckiem w wieku 10-14 lat, często odwala różne dziwne akcje na przystankach lub nawet w samym autobusie co doprowadza jego kolegów do rozpaczy i szału.
* '''Udawany''' – tak naprawdę nie jest MKM-em, ale próbuje go udawać. Najczęściej ma kumpla, który nim jest i stara mu się zaimponować. Najczęściej gada totalne bzdury, nic nie wie o autobusach, twierdzi, że tylko jego miasto ma świetną komunikację<ref>Lub odwrotnie</ref>. Najczęściej jest bananowym dzieckiem w wieku 10-15 lat, często odwala różne dziwne akcje na przystankach lub nawet w samym autobusie, co doprowadza jego kolegów do rozpaczy i szału. Zwykle nie kupuje nawet biletów, ani ich nie kasuje. W ciężkiej ostateczności kierowca lub kanar wyrzuca go z pojazdu.


=== Zawód dla MKM-a ===
=== Zawód dla MKM-a ===
Linia 44: Linia 45:
* '''Metsiarz''' – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
* '''Metsiarz''' – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
* '''[[Kontroler biletów|Kanar]]''' – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie…);
* '''[[Kontroler biletów|Kanar]]''' – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie…);
* '''[[Kierowca autobusu|Kierowca]]''' / '''[[motorniczy]]''' / '''[[maszynista]]''' – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
* '''[[Kierowca autobusu|Kierowca]]'''/'''[[motorniczy]]'''/'''[[maszynista]]''' – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
* '''Mechanik''' – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
* '''Mechanik''' – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
* '''Sprzątacz''' – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
* '''Sprzątacz''' – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
Linia 60: Linia 61:
* '''12:00''' – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
* '''12:00''' – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
* '''14:30''' – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
* '''14:30''' – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
* '''15:40''' – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wypierdalać.
* '''15:40''' – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wyp{{cenzura3}}lać.
* '''17:00''' – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
* '''17:00''' – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
* '''19:00''' – idzie na dworzec nakarmić [[bezdomny]]ch, wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
* '''19:00''' – idzie na dworzec nakarmić [[bezdomny]]ch, wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
[[Plik:Skokpociag.jpg|thumb|200px|Gdy MKM nie może zasnąć...]]
[[Plik:Skokpociag.jpg|thumb|200px|Gdy MKM nie może zasnąć…]]
* '''21:00''' – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w ''Kasowniku''. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Cities In Motion 1 lub 2 (zależy od humoru) w końcu musi się wczuwać w rolę.
* '''21:00''' – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w ''Kasowniku''. Przy okazji przegląda profile kierowców na [[Facebook|Fejsie]], z nadzieją na nowego posta. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Cities In Motion 1 lub 2 (zależy od humoru) w końcu musi się wczuwać w rolę.
* '''22:40''' – kładzie się do łóżka, bo część tramwajów rozpoczęła [[zjazd do zajezdni|zjeżdżać do zajezdni]].
* '''22:40''' – kładzie się do łóżka, bo część tramwajów rozpoczęła [[zjazd do zajezdni|zjeżdżać do zajezdni]].
* '''23:00''' – leży, nie może zasnąć.
* '''23:00''' – leży, nie może zasnąć.
* '''23:20''' – wciąż nie może spać.
* '''23:20''' – wciąż nie może spać.
* '''23:50''' – zaczyna liczyć tramwaje...
* '''23:50''' – zaczyna liczyć tramwaje…
* '''00:15''' – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.
* '''00:15''' – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.


== Znani MKM-owie ==
== Znani MKM-owie ==
* '''[[Julian Tuwim]]''' – w swoich wierszach opisywał uroki jazdy tramwajem;
* '''[[Julian Tuwim]]''' – w swoich wierszach opisywał uroki jazdy tramwajem;
* '''Skaldowie''' – wszyscy członkowie zespołu, śpiewali o nocnych tramwajach;
* '''Skaldowie''' – wszyscy członkowie zespołu śpiewali o nocnych tramwajach;
* '''Wojciech Olejniczak''' – kampanię wyborczą na Prezydenta Warszawy prowadził w środkach komunikacji miejskiej.
* '''Wojciech Olejniczak''' – kampanię wyborczą na prezydenta Warszawy prowadził w środkach komunikacji miejskiej;
* '''[[Janusz Korwin-Mikke]]''' – był tak zafascynowany możliwościami komunikacji indywidualnej, że chciał likwidacji tramwajów i szerszych jezdni dla niezawodnych autobusów.
* '''[[Janusz Korwin-Mikke]]''' – był tak zafascynowany możliwościami komunikacji indywidualnej, że chciał likwidacji tramwajów i budowy szerszych jezdni dla niezawodnych autobusów;
* '''[[Franciszek (papież)|Papież Franciszek]]''' – zamiast papamobile przemieszcza się komunikacją miejską. Właściciele Maybachów czują się zagrożeni.
* '''[[Paweł Jaczewski]]''' – znany działacz i pasjonat komunikacji miejskiej, jako pierwszy próbował zorganizować fokusy w IKARUSIE.
* '''[[Mistrz i Małgorzata|Michaił Aleksandrowicz Berlioz]]''' – tak kochał tramwaje, że chciał jednego przytulić, ale poślizgnął się…
* '''[[Franciszek (papież)|Papież Franciszek]]''' – zamiast Papa – Mobile przemieszcza się komunikacją miejską. Właściciele Maybachów czują się zagrożeni.
* '''Michaił Aleksandrowicz Berlioz''' – tak kochał tramwaje, że chciał jednego przytulić, ale poślizgnął się…


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[Miłośnicy kolei]]
* [[miłośnik kolei]]
* [[Kabiniarstwo]]
* [[planespotter]]
* [[Karny kutas]]
* [[kabiniarstwo]]
* [[karny kutas]]
* [[napawanie]]
* [[SkyscraperCity]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{medal}}
{{ludzie}}


{{Komunikacja miejska}}
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Subkultury specyficzne]]
[[Kategoria:Subkultury specyficzne]]

Aktualna wersja na dzień 17:19, 20 sty 2024

Medal.svg

Nie wierzę w tych co wolą tramwaj od BM-ki

Sokół nie wierzy w MKM-ów
Najcięższe przypadki MKM-ów są zdolne do wielu rzeczy

Miłośnik komunikacji miejskiej – specyficzny rodzaj pasażera, charakteryzujący się ogromną wiedzą na temat pojazdu, w którym się znajduje, jak i o pozostałych w mieście/kraju/świecie (w zależności od stopnia zzielenienia), przeciwieństwo pracownika komunikacji miejskiej. Nie ma się co ich obawiać, dopóki zgadzasz się z ich poglądami na temat najnowszego mercedesa czy protrama.

MKM jako subkultura[edytuj • edytuj kod]

  • Wzór MKM-a – nie ma, ta subkultura jest zbyt młoda i zbyt mało popularna, chociaż często MKM ma w rękach aparat i prowadzi kanał na YT ;
  • Ideologia – przejazd w jak największym czasie w pojeździe komunikacji miejskiej, zdobycie wiedzy na temat komunikacji na całej planecie (w przyszłości – może nawet poza nią), nabycie własnego metra i postawienie go sobie w ogródku, założenie przedsiębiorstwa komunikacyjnego, stworzenie linii tramwajowej prowadzącej dookoła świata, zniwelowanie miejskich korków poprzez wyłączenie z ruchu wszystkich samochodów i motocykli (ludzie by wtedy podróżowali tylko na piechotę, rowerem i – przede wszystkim! – transportem miejskim, a i spóźnień by nie było i wszyscy byliby zadowoleni – zwłaszcza MKM-owie);
  • Charakterystyczne znaki zewnętrzne – bilet okresowy w kieszeni[1], często też aparat do robienia zdjęć kamyczków między szynami tramwajowymi. Miłośnicy Komunikacji Miejskiej mają też często ciuchy prane ostatnio w Boże Narodzenie i o parę rozmiarów za małe. W końcu całe kieszonkowe i pieniądze, jakie zarabiają lub dostają od rodziców, muszą pójść na bilet (najwięksi hardkorowcy kupują sobie też na pospieszne linie, by być większym kozakiem);
  • Charakterystyczne zachowania – są zależne od rodzaju MKM-a. Opisane poniżej.

Rodzaje MKM-ów[edytuj • edytuj kod]

  • Kabiniarz – nie wymaga głębszego omówienia, zawodowo zajmuje się kabiniarstwem;
  • Fotograf – łazi po tramwaju z aparatem i robi zdjęcia wszystkiemu i wszystkim: od przycisku do otwierania środkowych drzwi, po prawy pośladek kolesiany, która akurat podróżuje tramwajem. Robi również dużo zdjęć autobusom, tramwajom i wszystkiemu, co związane jest z komunikacją, czasem nawet nachalnie, nie przejmując się tym, czy kierowca wyraża zgodę na zdjęcia. Potrafi jednego dnia zrobić 500–1000 zdjęć.
  • Bierny – nie robi nic, tylko siedzi na swoim miejscu. Nieraz rozmawia o tramwajach i autobusach ze wszystkimi, którzy znajdą się w pobliżu. Do biernych zaliczamy także:
    • Obrońca – swą moc pokazuje dopiero wtedy, gdy dzieje się coś ciekawego (zepsuje się autobus, ktoś chce wysiąść między przystankami itp.). Wtedy z heroiczną miną krzyczy na cały autobus broniąc za wszelką cenę kierowcy.
    • Pętlowicz – zalicza pętle (tzw. pętloseksualizm), często robi zdjęcia przystanków. Często zna wszystkie kolejne przystanki każdej linii w mieście.
  • Liniowiec – ciągle zalicza linie w swoim mieście, jeździ w kółko autobusem, na każdej linii, wszystkimi możliwymi kursami. Kameruje swoje przejazdy i dzieli się nimi z innymi zafascynowanymi miłośnikami transportu.
  • No lifer – siedzi cały czas w domu, obczaja w internecie rzeczy na temat transportu. Istnieje parę podgatunków no liferów…
    • Forumer – zarejestrowany na forach o komunikacji, często jest najaktywniejszym userem (przykładowo: w ciągu roku ma statystykę godzin spędzonych online 300 dni)
    • Informator – całe dnie szuka informacji o komunikacjach miejskich coraz to bardziej odległych miejsc (zazwyczaj zna rozkłady jazdy wszystkich linii na całym kontynencie Antarktydy)
    • Niusman – siedzi na portalach i co chwilę odświeża stronę z nadzieją na nowego newsa.
    • Hejter – podręcznikowy przykład MKM-a hipokryty. Z jednej strony potrafi wiedzieć wszystko na temat specyfikacji technicznej autobusu albo kabinować ze wszystkimi kierowcami, zaś z drugiej nie przyznaje się do bycia MKM-em. Tych, którzy działają w klubach, wyzywa od „zwierząt” bądź „podludzi”. Uważa, że pomoc przykładowo przy remoncie jakiegoś zabytkowego autobusu to „frajerstwo”, a jednocześnie potrafi przejechać połowę Polski, żeby zobaczyć najstarszego Ikarusa czy zaliczyć pętlę, którą zna z OMSI. Tych zaś, którzy działają na Phototrans i robią ciekawe zdjęcia plenerowe, nazywa „koczującymi w krzakach kretynami”, ponieważ zazdrości im, że to oni robią lepsze zdjęcia, niż jego przestarzały Samsung. Często prowadzi stronki na Facebooku obrażające lokalnych przewoźników. Sam również działa dość skrajnie – z jednej strony domaga się na swoją wiochę autobusu kursującego co dziesięć minut, a gdy zdobędzie prawo jazdy, uważa, że komunikację miejską powinno się zlikwidować, bo korzysta z niej „bydło” (jednak ten argument ulega chwilowemu zatarciu, gdy mama nie chce dać na paliwo). Wszyscy miłośnicy z danego miasta zazwyczaj mają niezłą bekę z takiego hejtera – ten typ miłośnika jest bardzo rzadki i kontrowersyjny.
    • Webmaster – sam robi stronę i portal o komunikacji, na którą zaglądają codziennie setki MKM-ów. W logu strony podaje swój numer konta z tekstem, że zbiera na własną stodwójkę.
    • Marzyciel – właściwie ten nie używa internetu. On całe życie przelegiwuje w łóżku śniąc (w nocy) i marząc (w dzień), spełniając różne fantazje na temat transportu zbiorowego.
    • Modelarz – także nie korzysta z Internetu. Klei w domu modele pociągów, autobusów i ustawia sobie na półce. Spełnia marzenia o własnej zajezdni, czy bocznicy. Posiada więcej autobusów niż przewoźnik z jego miasta.
    • Gracz – gra przez cały dzień w jedyną słuszną grę jaką jest Traffic Giant (ew. OpenTTD lub Simutrans, teraz przerzucił się na Cities In Motion). W ten sposób spełnia się jako przyszły zarządca komunikacji miejskiej. Potrafi godzinami patrzeć w jeżdżące w te i we w te wirtualne tramwaje, autobusy i pociągi.
    • Wirtualny kierowca/motorniczy – gra godzinami w VBus czy Omsi (kierowca) lub ATS (motorniczy). Codziennie drukuje i wypełnia karty pracy wypełniając tak absurdalne rubryki jak godzinę odjazdu z przystanku i podpis przy tym. Gdyby mu za to płacono pobierałby trzy pensje plus nadgodziny. Czasem zatrudnia się wirtualnie w wirtualnych firmach przewozowych. Są też tacy gracze, którzy tworzą sami dla siebie prywatne modyfikacje i powodują epicki ból dupy u innych, gdy je pokazują. Najczęściej pod takim zrzutem ekranu ląduje masa komentarzy w stylu „daj linka”.
    • Projektant – godzinami siedzi nad mapami Googla planując własny system komunikacyjny w wordzie. Jego marzeniem jest zostać dyrektorem lokalnego przewoźnika i zrewolucjonizować system. Jego pracę są często tak ogromne, że potrafią liczyć setki stron.
  • Bileciarz (kolekcjoner) – osobnik dręczący ludzi o skasowane bilety, oraz posuwający starsze panie na przystanku „bo tam leży pomięty bilet, prze pani, a ja takiego nie mam”. Następnie rozprowadza je nielegalnie wśród innych bileciarzy lub chwali się nimi w internecie. Gdy się nudzi jeździ pociągiem do różnych miast w celu skanowania ich powierzchni w poszukiwaniu biletów.
  • Szafofob – uznaje tylko i wyłącznie autobusy dwóch marek z leżącym silnikiem. Odwieczny przeciwnik „szaf”, w których znajduję się silnik w autobusie niskopodłogowym (przecież to zajmuje cztery miejsca siedzące!). Często spokrewniony z MKM-em Sentymentalistą.
  • Kanaroman – uwielbia kanarów, bo dzięki nim gapowicze zostają srogo ukarani. Najczęściej chwali ich w internecie, ponieważ robienie tego w miejscu publicznym (np. autobusie) mogłoby skutkować cotygodniową wizytą u dentysty[2].
  • Prawnik – bezustannie interpretuje przepisy dotyczące transportu zbiorowego, czym bardzo imponuje innym MKM-om. Jego zdolności prawnicze kończą się jednak podczas rozmowy z gimnazjalistą, który właśnie odbył pierwszą lekcję WOS-u w swoim życiu.
  • Aktor polityczny – całymi dniami jeździ tramwajem celem zwiększenia liczby wyborców poprzez pokazanie im, że woli transport publiczny od konwoju limuzyn. Ten rodzaj zanika zaraz po wyborach.
  • Matematyk – chcąc przekazać, że jechał tramwajem, podaje numery wagonów i sumuje je, oraz wykonuje szereg innych operacji matematycznych.
  • Alpinista – odmiana bardzo wysportowana. Wspina się na mosty, wiadukty, rusztowania i inne wysokie obiekty celem wykonania jak najpiękniejszego zdjęcia tramwaju.
  • Kret – zbliżony do alpinisty, jednak zdjęcia wykonuje z innej perspektywy. Zazwyczaj kładzie się na ziemi, aby wykonać uroczą fotografię przedstawiającą podwozie.
  • Bojownik – stosunkowo rzadki rodzaj MKM-a, który pasjonuje się Szybką Koleją Miejską, zamieszkuje tylko i wyłącznie miasta wyposażone w takowe pojazdy. Słynie z kłótni (ew. bójek) z przedstawicielami rywalizujących z nimi o teren mikolami.
  • Nocny marek – jeździ nocą na rowerze uganiając się za tramwajami, które wyjechały na jazdy próbne. Gatunek sezonowy, występuje tylko w okresach wymiany taboru tramwajowego.
  • Sentymentalista – miłośnik taboru zabytkowego. Jego ulubione marki autobusów to Jelcz i Ikarus. Ubóstwia tramwajowe parówki i stopiątki. Zwykle jeździ tylko nimi, gdyż według niego nowoczesne autobusy to bezduszny plastik pozbawiony klimatu. Stały bywalec zlotów zabytkowych autobusów podczas Nocy Muzeów, gdzie ma możliwość niepowtarzalnej przejażdżki ogórkiem z epoki po raz 666.
  • Udawany – tak naprawdę nie jest MKM-em, ale próbuje go udawać. Najczęściej ma kumpla, który nim jest i stara mu się zaimponować. Najczęściej gada totalne bzdury, nic nie wie o autobusach, twierdzi, że tylko jego miasto ma świetną komunikację[3]. Najczęściej jest bananowym dzieckiem w wieku 10-15 lat, często odwala różne dziwne akcje na przystankach lub nawet w samym autobusie, co doprowadza jego kolegów do rozpaczy i szału. Zwykle nie kupuje nawet biletów, ani ich nie kasuje. W ciężkiej ostateczności kierowca lub kanar wyrzuca go z pojazdu.

Zawód dla MKM-a[edytuj • edytuj kod]

MKM kierowca, zrobił sobie zdjęcie za kółkiem, by zaszpanować przed innymi MKM-ami na forach
  • Metsiarz – wystarczy zatrudnić się w redakcji gazety Metro, by choć przez nazwę być zespolonym ze zbiorowym transportem;
  • Kanar – po prostu kontroler biletów, może zarabiać pieniądze jeżdżąc tramwajami (robota-marzenie…);
  • Kierowca/motorniczy/maszynista – jak wyżej, ale jeszcze lepiej – możliwość prowadzenia pojazdu!
  • Mechanik – pracuje taki w zajezdni, gdzie ma ciągle stałe kontakty z pojazdami, najczęściej od dołu;
  • Sprzątacz – też w zajezdni, pucuje autobusy, by mogły wyjechać na linię czyściutkie jak nieobsikany śnieg;
  • Fabrykant – pracuje w zakładzie robiącym jego ukochane pojazdy czyli te używane w komunikacji miejskiej. Przyszłość MKM-a modelarza.
  • Pomiarowiec – jeździ w te i wewte całą zmianę i spisuje ile ludzi wsiadło i wysiadło. Wymarzona praca, bo można wiele w zbiorkomie zaobserwować.
  • Ornitolog – miłośnik i specjalista od ptaków, zwłaszcza kanarków. Zarówno takich jak i takich.

Dzień z życia Miłośnika Komunikacji Miejskiej[edytuj • edytuj kod]

Oto jak wygląda typowy dzień MKM-a (mieszanki wszystkich gatunków)

  • 4:30 – budzą go tramwaje, które właśnie wyjeżdżają z zajezdni. Nie jeżdżą jeszcze na linii, więc dopiero się przebudza.
  • 5:00 – Wstaje z łóżka, je śniadanie, myje zęby (elektryczną szczoteczką w kształcie pociągu), ubiera się, gdyż tramwaje rozpoczęły kursowanie liniowe.
  • 5:10 – wbija na fora o komunikacji miejskiej, odpisuje na posty.
  • 5:30 – wychodzi z domu, idzie pozaliczać parę pętli.
  • 10:00 – wbija do kiosku, kupuje czasopismo Kasownik , żeby sprawdzić, czy jego zdjęcia załapały się do numeru. Idzie dalej zaliczać pętle i cykać focie.
  • 12:00 – zjada drugie śniadanie z kierowcą autobusu, w którym jechał. Przy okazji rozmawia z nim sobie.
  • 14:30 – idzie do MkmDonald'sa, zjada cośtam na obiad.
  • 15:40 – zepsuł się tramwaj, w którym jechał! Ludzie krzyczą na motorniczego, a MKM go broni i nakazuje ludziom wypCenzura2.svglać.
  • 17:00 – jedzie do zajezdni, pomaga trochę czasu przy czyszczeniu autobusu.
  • 19:00 – idzie na dworzec nakarmić bezdomnych, wsiada w pociąg i jedzie na przedmieścia. Stamtąd wraca aglomeracyjną linią autobusową.
Gdy MKM nie może zasnąć…
  • 21:00 – jest w domu. Zjada kolację, wrzuca na fora swoje nowe zdjęcia i żali się, że poprzednich nie pokazali w Kasowniku. Przy okazji przegląda profile kierowców na Fejsie, z nadzieją na nowego posta. Kiedy skończy swoje gorzkie żale i zaczyna grać w Cities In Motion 1 lub 2 (zależy od humoru) w końcu musi się wczuwać w rolę.
  • 22:40 – kładzie się do łóżka, bo część tramwajów rozpoczęła zjeżdżać do zajezdni.
  • 23:00 – leży, nie może zasnąć.
  • 23:20 – wciąż nie może spać.
  • 23:50 – zaczyna liczyć tramwaje…
  • 00:15 – zasnął, gdyż tramwaje przestały jeździć.

Znani MKM-owie[edytuj • edytuj kod]

  • Julian Tuwim – w swoich wierszach opisywał uroki jazdy tramwajem;
  • Skaldowie – wszyscy członkowie zespołu śpiewali o nocnych tramwajach;
  • Wojciech Olejniczak – kampanię wyborczą na prezydenta Warszawy prowadził w środkach komunikacji miejskiej;
  • Janusz Korwin-Mikke – był tak zafascynowany możliwościami komunikacji indywidualnej, że chciał likwidacji tramwajów i budowy szerszych jezdni dla niezawodnych autobusów;
  • Papież Franciszek – zamiast papamobile przemieszcza się komunikacją miejską. Właściciele Maybachów czują się zagrożeni.
  • Michaił Aleksandrowicz Berlioz – tak kochał tramwaje, że chciał jednego przytulić, ale poślizgnął się…

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. To nic, że go nie widać, ale dzięki niemu można łatwo rozpoznać MKM-a
  2. A po kilku takich sytuacjach dentysta przestałby być w ogóle potrzebny
  3. Lub odwrotnie