Škoda Auto
Taka Skoda, że aż szkoda
- Ludowe przysłowie
Co to za gówno?
- Właściciel o Skodzie
Co to za gówno?
- Właściciel Audi o Skodzie
Co to za gówno?
- Właściciel Skody o pozostałych markach
Aleeeee bryyyyyyyka!
- Zdzisiek na widok nowej Octavii
Skoda Octavia jest liderem sprzedaży aut w Polsce dzięki idealnemu stosunkowi jakości do ceny, elastycznej idealnie dopasowanej do wymogów polskich kierowców ofercie, a także przestronnemu i komfortowemu wnętrzu.
- Kłamstwa szefa Skoda Auto Polska S.A.
O !
- Kierowca Skody uczestniczący w wypadku drogowym
Superb jest Super!
- Jedna z reklam w Warszawie
Škoda (dosyć często również Szkoda lub po prostu Skoda) – bardzo popularna marka niemieckich czeskich bryczek samochodów. Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodne silniki (szczególnie w starszych modelach). Firma została kupiona przez Wieśwagena i od tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich w utrzymaniu technologii tejże marki.
Historia marki
Rowerkiem przez świat
Początkowo firma produkowała rowerki. Takie głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona sprawdza. Rowerki były produkowane z niezwykle lekkich i wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na ówczesne czasy przyczepnością marki Trędwica. Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą Ukraina.
Przygoda z autami
Właściciele firmy, aby zwiększyć właściwości trakcyjne swych rowerów, postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować na takim cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w 1901 roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Skody. Pierwszy model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła, siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się między innymi karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: V-max – 14km/h 0–10 km/h – 99 s 1/4 mili – 22:56,14 s
Przykładowe modele
- Škoda Felicia – kultowe auto Skody produkowane na przestrzeni lat 1994–2001. Prawie doskonałe (doskonała była tylko i wyłącznie Skoda Favorit), niezawodne, dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono produkcje. Wersje silnikowe i osiągi:
- 1.3 50KM (benzynowy) – v-max – 110 km/h; 0–100 km/h – 1min. 17s. W tej wersji można było dokupić wspomaganie kierownicy i poduszkę (typu jasiek);
- 1.6 70KM (benzynowy) – v-max – 112 km/h; 0–100 km/h – 1min. 9s. W tej wersji standardowe były czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS, ASR, ESP 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika, podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, światła do jazdy dziennej LED, lakier metalik. Jednak wspomaganie kierownicy było tylko za dopłatą;
- 1.9 60KM (diesel) – v-max – 215 km/h; 0–100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem było wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent nie przewidział. W roku 1999 trwała promocja. Przy kupnie Felicji z silnikiem diesla otrzymywało się na rok darmową polisę OC/AC/WC.
- Škoda Favorit – auto do dziś stanowiące wzór do naśladowania dla innych marek. Uznawane za doskonałe i najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępny był tylko jeden silnik, ale za to jaki(!):
- 7.2 890KM (hybrydowy) – v-max – 356 km/h; 0–100km/h – 3,2s; śr. zuż. paliwa – 3,791 l/100km – model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia daleko w tyle Maybacha. Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5 poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki pokryte jedwabiem, tapicerka z moszny konia, nawigacja GPS, 2x Toi-Toi, szyberdach, hiperdach, alumfelgi, światła ksenonowe, światła LED, światła firmy OSRAM, barek na drinki, plazma 70', HiFi, komputer z dostępem do internetu, pakiet sport chromo plus(tekturowe spoilery i brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10 sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 2,599 ełro.
- Škoda Octavia – i tu gdzie wkracza technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność. I mimo w nawet dobrego wyposażenia to już nie to samo. Pomimo, że należy do segmentu C i jest zmodyfikowanym genetycznie VW Golfem to każdy właściciel tego auta umieszcza je z 2–3 segmenty wyżej. Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją) bardzo podobny jest do Jelcza. Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w nim przewieść 40 000 paczek gumy Orbit. W środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno. Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko mocno wciskać gazu, bo zepsuje się turbosprężarka. Gama silników jest rozległa:
- 1.9 TDI 70 KM – chyba najbardziej dynamiczna ze wszystkich wersji: v-max – 130 km/h; 0–100 km/h – 27s;
- 1.9 TDI 110 KM – trochę mniej dynamiczna od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI: v-max 180 km/h; 0–100 km/h – 35s;
- 1.9 TDI 110 KM – najmniej dynamiczna ze wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI: v-max – 99 km/h; 0–100 km/h – nieosiągalne. Mimo to ma genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma samymi przednimi (pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i problem się rozwiązał);
- 1.9 TDI 110 KM – jeżeli chodzi o dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki. Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin EURO 1 (z 1974 roku);
- 1.9 TDI 110 KM – jeden z bardziej dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0–100 km/h – 1h 34min 11s;
- 1.9 TDI 110 KM – mało dynamiczny i dużo pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym, gdyby nie 1,9 TDI;
- 1.9 TDI 110 KM – chyba jeden z najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi bo nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod żadnym względem.
- Octavia jest najpopularniejszym samochodem w Polsce, ale nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł. Najkorzystniejsza jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
- Škoda Fabia – bardzo fajne i małe autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik Ferrari V8 4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie (karoseria wykonana z tektury) i areodynamicznemu nadwoziu ma zajete osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze Wieśwagenów!
- 0-100 km/h 2,5 s
- v-max km/h 410 km/h
- Škoda
Wielka StopaCzłowiek loduYeti – bardzo dziwny samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1. Nowoczesny, ale strasznie brzydki i obciachowy. Dosyć tani, ale nikt nie chce się z tym pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto „terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaltu, ba, nawet na asfalcie można się zakopać (w Polsce nie powinno to dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki finlandia na 100 km. Ogólnie to strasznie chwy model. - Škoda Super
?b – jak sama nazwa wskazuje model jest po prostu SUPER! Najlepszy (po za Felicją i Favoritem oczywiście) samochód czeskiej marki. Niech schowa się Mercedes, Audi i wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla Renaty Beger i Wojciecha Manna razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w Żuku. Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku wynosi jedyne 99 999,99 zł.
- Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj. 12,988 dm3, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego (działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To wszystko pozwala na:
- v-max – 1200 km/h;
- 0–100 km – 2,5s na pasie startowym (na lotniskowcu 1,5s);
- zużycie paliwa – 100l/100km;
- poj. zbiornika paliwa – 1t;
- poj. bagażnika – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
- ładowność – 2t;
- masa własna – 4,56t;
- maks. wys. lotu – 5600 stóp.