Volkswagen Garbus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to 83.8.177.16. Autor wycofanej wersji to 83.24.254.98.)
(b)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 37 wersji utworzonych przez 20 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Garbus.jpg|thumb|300px|Tak wygląda Garbus]]
[[Plik:Garbojama 2010 4.jpg|thumb|200px|Tak wygląda Garbus]]
[[Plik:Porsche_356_C_GT_silver_vl_EMS.jpg|thumb|200px|[[Porsche|Garbus]] po tuningu]]
'''Garbus''' – [[samochód]] powstały na zlecenie [[Adolf Hitler|Hitlera]] w [[1930]] roku. Miał być wykonany przez [[Ferdynand kiepski|Ferdynanda Kiepskiego]], wówczas współpracujący z [[Mercedes|Mercedesem]]. Miała to być wszechstronna, bezpieczna i dynamiczna limuzyna. Niestety, gdy w [[1934]] roku Ferdynand Kiepski wykonał projekt, okazało się, że ten samochód jest ciasny, wolny i niebezpieczny. Dlatego Garbus powstał na nowo w [[1936]] roku, a wszedł do seryjnej produkcji w [[1938]] roku. Tym razem przygotowała go wówczas nikomu nieznana firma [[Volkswagen|VW]].
[[Plik:1963 Volkswagen Beetle (33524947734).jpg|thumb|Każdy chciałby takie mieć!]]
'''Volkswagen Garbus''' (pot. ''Garbus'' lub ''Garbi Super Bryka'', przez kujonów nazywany '''Volkswagen Typ 1''') – symbol [[Niemcy|niemieckiej]] motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku [[1938]] według rankingu samego [[Adolf Hitler|Adolfa Hitlera]].


== Historia ==
==Ile kosztuje i gdzie można go kupić ?==
[[Plik:Volkswagen beetle hitler.png|thumb|200px|Hitler wprowadza ostatnie poprawki]]
Garbusy to bardzo tanie samochody. Aż tak tanie, że zwykły zbieracz puszek lub złomiarz mógł sobie pozwolić na Garbusa.
[[Plik:Botanical Gardens Greenhouse.JPG|thumb|200px|Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach]]
Garbusa szło kupić w różnych ciekawych punktach. Był to targ, skup złomu. Nawet dało się go kupić na wysypisku śmieci, jeżeli leżał gdzieś na wierzchu a nie pod stertą śmieci.
Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę [[Niemcy|III Rzeszy]]. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche<ref>Tak, ten sam, który założył [[Porsche]]!</ref> opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w [[wojsko|wojsku]]. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w [[1998]] wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich [[muzeum]], co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet [[Polskie drogi|polskich]]) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą ''New Beetle'', która płytę podłogową ukradła [[Volkswagen Golf|Golfowi]].


== Dane techniczne ==
== Inne nazwy ==
* '''[[język angielski|Angielski]]''' – ''Beetle'' (''Żuczek'')
* Silnik – wodny 10 [[litr|l]] v2, zasilanie gazem
* '''[[język francuski|Francuski]]''' – ''Coccinele'' (''Biedronka'')
* Moc maksymalna – 100 i[[Koń|Koni]] i 2 źrebiaki (ale i tak nie wejdzie ani jeden)
* '''[[język hiszpański|Hiszpański]]''' – ''El Huevito'' (''Jajeczko'')
* Moment obrotowy – 0,01 Mn
* '''[[język niemiecki|Niemiecki]]''' – ''KÄÄFER!'' (''...też żuczek.'')
* Światła xenonowe (tylko w tedy gdy sie pomaluje szybke farbami plakatowymi na niebiesko)
* '''[[Język słowacki|Słowacki]]''' – ''Chrobák'' (''Robak'')
* Wspomaganie kierownicy (gdy se nogą pomożesz)
* '''[[język szwedzki|Szwedzki]]''' – ''Bubbla'' (Nie, nie [[Leszek Bubel|Bubel]], tylko znowu ''Robak'')
* 0 - 100 km/h – 15 lat
* V-max – 150 km/h (250 km/h ze stromej górki)
* droga hamowania z 100 km/h – 80 [[metr|m]]
* Pojemność bagażnika – 50 l wódki, 20 l soku z mandarynek i 10 l piwa
* Średnie spalanie – 100litrów na 100km i wiadro
* W standardzie kierownica, hamulce, 2 siedzenia, [[silnik]], 2 tony blach i komplet zdartych opon zimowych
* Dodatkowo za dopłatą dodatkowe 2 siedzenia z tyłu, klimatyzacja na gaz, monofoniczne radio, 10 litrów wódki, dodatkowy bagażnik z tyłu o pojemności 5 l
* Napęd na koło zapasowe na gnojowice
{{stubmot}}


== Zobacz też ==
* [[Volkswagen]]
* [[Volkswagen Golf]]
* [[Volkswagen LT 28]]

{{przypisy}}
{{Motoryzacja}}
[[Kategoria:Samochody]]
[[Kategoria:Samochody]]

Aktualna wersja na dzień 19:53, 3 lis 2022

Tak wygląda Garbus
Garbus po tuningu
Każdy chciałby takie mieć!

Volkswagen Garbus (pot. Garbus lub Garbi Super Bryka, przez kujonów nazywany Volkswagen Typ 1) – symbol niemieckiej motoryzacji, oficjalnie uznany za samochód roku 1938 według rankingu samego Adolfa Hitlera.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Hitler wprowadza ostatnie poprawki
Dziś Garbusy wyszły już z mody i zarastają w przydomowych ogródkach

Postanowiono stworzyć auto, które miało stać się prawdziwym samochodem na miarę III Rzeszy. Musiało więc zostać sprawdzone i poprawione przez jej ówczesnego władcę – Adolfa. A żeby miał on co sprawdzać i poprawiać, pan Ferdynand Porsche[1] opracował najpierw pierwsze projekty Garbusa. Rok po rozpoczęciu produkcji wybuchła wojna, dlatego samochody te zaczęły swoją służbę w wojsku. Pierwszy model przeznaczony dla cywili powstał o wiele później, a w 1998 wprowadzono tzw. Nowego Garbusa z kilkoma fajnymi dodatkami. Co ciekawe, jeden z ostatnich Garbusów z numerem fabrycznym 21 529 464 jest czczony przez Niemców w ich muzeum, co pokazuje jego pozycję w Niemczech. Od 1997 po (nawet polskich) drogach jeździ teraz nowa wersja Garbusa, znana pod jakże piękną nazwą New Beetle, która płytę podłogową ukradła Golfowi.

Inne nazwy[edytuj • edytuj kod]

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Tak, ten sam, który założył Porsche!