Konstal 105N: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 83.20.62.180; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Runab Berkenetz.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 8 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:105N Poznań remont.JPG|thumb|Przeciętna klasyczna 105N]] |
||
'''Konstal 105N''' (''stopiątka, gruchot, szybkowiec, plastik'') – oryginalny [[Tramwaj|wyrób tramwajopodobny]] tłuczony w latach 1973-1979 przez Konstal Chorzów. Najpopularniejszy po swojej zmodernizowanej wersji wagon w [[Polska|Polsce]], budowany specjalnie z myślą o [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|ludu pracującym miast i wsi z socjalistycznej Polski]]. Pojazd niczym szczególnym specjalnie nie różni się od [[Konstal 105Na]], gdyż to na tej konstrukcji 105N bazowała masowa produkcja 105Na. A że psuł się niczym [[Ikarus 260]]? Trudno, wszak z łożyskami kulkowymi i dewizami mieliśmy przejściowe chwilowe. |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
Gdy już wgramolimy się do tramwaju pierwsze co rzuci nam się w oczy to ''wygodne siedzenia'', dodatkowa kabina motorowego w drugim wagonie. Inżynierowie uznali, że na wypadek rozpięcia się składów z różnych względów można sobie wygodnie usiąść i spróbować wyhamować skład. Jak się nie uda to zawsze pozostaje ręczny. Sama kabina oddzielona była od reszty jedynie płytami paździerzowymi bo resztę ekipa z Konstala przehandlowała na [[Alkohol|bryndę]]. |
Gdy już wgramolimy się do tramwaju pierwsze co rzuci nam się w oczy to ''wygodne siedzenia'', dodatkowa kabina motorowego w drugim wagonie. Inżynierowie uznali, że na wypadek rozpięcia się składów z różnych względów można sobie wygodnie usiąść i spróbować wyhamować skład. Jak się nie uda to zawsze pozostaje ręczny. Sama kabina oddzielona była od reszty jedynie płytami paździerzowymi bo resztę ekipa z Konstala przehandlowała na [[Alkohol|bryndę]]. |
||
== Jazda == |
== Jazda == |
||
Prędkość bezpieczna to 45 km/h ale w [[Poznań|mieście Św. Marcina]] pruto tym chłamem 80 km/h, przyprawiając pasażerów o palpitacje serca. |
Prędkość bezpieczna to 45 km/h ale w [[Poznań|mieście Św. Marcina]] pruto tym chłamem 80 km/h, przyprawiając pasażerów o palpitacje serca. |
||
== Pam-pa-ta-tam == |
== Pam-pa-ta-tam == |
||
A jakże, jest. Tylko, że w 105N zastosowano |
A jakże, jest. Tylko, że w 105N zastosowano mniej skomplikowany układ elektryczny, więc słyszalne jest tylko „Pam-ta-tam”. |
||
== Zobacz też == |
|||
{{Ciężarówki}} |
|||
* [[Konstal 13N]] |
|||
* [[Konstal 102Na]] |
|||
* [[Konstal 105N2k/2000]] |
|||
* [[Konstal 105Na]] |
|||
* [[Konstal 105NWr]] |
|||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{KWW}} |
{{KWW}} |
||
{{KWS}} |
{{KWS}} |
Aktualna wersja na dzień 21:58, 19 wrz 2022
Konstal 105N (stopiątka, gruchot, szybkowiec, plastik) – oryginalny wyrób tramwajopodobny tłuczony w latach 1973-1979 przez Konstal Chorzów. Najpopularniejszy po swojej zmodernizowanej wersji wagon w Polsce, budowany specjalnie z myślą o ludu pracującym miast i wsi z socjalistycznej Polski. Pojazd niczym szczególnym specjalnie nie różni się od Konstal 105Na, gdyż to na tej konstrukcji 105N bazowała masowa produkcja 105Na. A że psuł się niczym Ikarus 260? Trudno, wszak z łożyskami kulkowymi i dewizami mieliśmy przejściowe chwilowe.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Z początkiem lat 70 tych, gdy komuchy zmieniły się u władzy postanowiono ugłaskać po 1968 Pepików i zamówiono do raju na ziemi czeskie złomy Tatra T1, na których bazie powstał warszawski koszmar o imieniu Karol Krawczyk. A że inżynierowie byli mocno zmęczeni postanowiono zastosować większość aparatury z 13-ki. Żeby umilić życie pasażerom, zmieniono kształt pudła na bardziej kanciasty.
Wygląd zewnętrzny[edytuj • edytuj kod]
Generalnie nie różni się ten złom od 105Na ale każdy z nas, nawet po pijaku zauważy większą ilość szyb z przodu, z tyłu i z boku, podświetlanie miejsce na trasę nad drzwiami, drzwi z podwójną ilością szyb (i po co to komu) i brak lub bardzo kiepski zgarniacz. Na górze czyli dachu umieszczono nie wiedzieć czemu oznaczenie linii, bardzo kiepsko widoczne bo najczęściej zardzewiałe.
Wnętrze[edytuj • edytuj kod]
Gdy już wgramolimy się do tramwaju pierwsze co rzuci nam się w oczy to wygodne siedzenia, dodatkowa kabina motorowego w drugim wagonie. Inżynierowie uznali, że na wypadek rozpięcia się składów z różnych względów można sobie wygodnie usiąść i spróbować wyhamować skład. Jak się nie uda to zawsze pozostaje ręczny. Sama kabina oddzielona była od reszty jedynie płytami paździerzowymi bo resztę ekipa z Konstala przehandlowała na bryndę.
Jazda[edytuj • edytuj kod]
Prędkość bezpieczna to 45 km/h ale w mieście Św. Marcina pruto tym chłamem 80 km/h, przyprawiając pasażerów o palpitacje serca.
Pam-pa-ta-tam[edytuj • edytuj kod]
A jakże, jest. Tylko, że w 105N zastosowano mniej skomplikowany układ elektryczny, więc słyszalne jest tylko „Pam-ta-tam”.