Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) Znacznik: edytor źródłowy |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (→Trasy: update) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz. |
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz. |
||
== Trasy == |
|||
== Trasy<ref>Na podstawie [https://lka.lodzkie.pl/mapa-polaczen/ mapy]</ref> == |
|||
* [[Łódź |
* [[Łódź Widzew]] – [[Kutno]] |
||
* |
* Łódź Widzew – [[Łowicz]] |
||
* Łódź |
* Łódź Widzew – [[Sieradz]] |
||
* Łódź |
* [[Łódź Fabryczna]] – [[Skierniewice]] (w weekendy przedłużana do [[Warszawa|Warszafki]]) |
||
* Łódź Kaliska – Łódź Widzew |
|||
* Łódź Widzew – [[Zgierz]] |
* Łódź Widzew – [[Zgierz]] |
||
Przy czym wszystko, co wyjeżdża z Widzewa jedzie i tak przez [[Łódź Kaliska|Kaliską]]. |
|||
Dodatkowo na terenie Sieradza i [[Głowno|Głowna]] uruchomione zostały linie ''autobusów dowozowych'', [[bo tak]]. |
Dodatkowo na terenie Sieradza i [[Głowno|Głowna]] uruchomione zostały linie ''autobusów dowozowych'', [[bo tak]]. |
Wersja z 10:34, 22 maj 2017
Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (w skrócie ŁKA) – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w 2010 roku z inicjatywy łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w Łódzkiem pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę - wkurzeni na PKP pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.
Trochę historii
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu 2014 uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.
Trasy
- Łódź Widzew – Kutno
- Łódź Widzew – Łowicz
- Łódź Widzew – Sieradz
- Łódź Fabryczna – Skierniewice (w weekendy przedłużana do Warszafki)
- Łódź Widzew – Zgierz
Przy czym wszystko, co wyjeżdża z Widzewa jedzie i tak przez Kaliską.
Dodatkowo na terenie Sieradza i Głowna uruchomione zostały linie autobusów dowozowych, bo tak.
Kierownictwo w 2015 roku przedstawiło pomysł by trasy ŁKA przedłużyć do Skierniewic[1] i Radomia Radomska. W odpowiedzi na tę zapowiedź jeden z pasażerów zaproponował przedłużenie trasy Łódź - Sieradz aż do Kalisza.[2] Czekamy na odpowiedź!
Tabor
Na trasach ŁKA kursuje 20 nowoczesnych, przegubowych 2-członowych pociągów o wdzięcznej nazwie FLIRT 3, których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu[3]. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku to pełno bajerów takich jak ekrany LCD z komunikatami ŁKA, Miasta Łodzi i Samorządu Województwa Łódzkiego, czysty kibelek[4] oraz biletomat[5]. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu.
"Współpraca"
Ponieważ Przewozy Regionalne trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach "haczących" o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny, powstały w wyniku współpracy ŁKA z MPK Łódź (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. kolei obwodowej), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również strefy z plusem, wyróżniające się tym, że za niewielką[6] dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Łęczycy, Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że kanary się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych migawek.
Przypisy