Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Linia 26: Linia 26:
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''.
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''.
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] rozważa postawienie tam bazy dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc.
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc.


{{przypisy}}
{{przypisy}}

Wersja z 20:45, 31 sie 2019

Kaliski dawniej...
...i dziś

Łódź, kurwa!

Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego

Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939-1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) – stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją Fabryczna.

Historia

Linia z Kaliskiej jest tak ważna, że aż PLK zastawiły ją w lombardzie

Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.

Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3]. 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].

W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.

W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].

Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.

W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.

Co warto wiedzieć

Wygodny parking pod dworcem
NonNews
Zobacz w NonNews temat:
  • Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
  • Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką[6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
  • Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
  • W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
  • Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
  • Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. PKP Intercity stawia tam bazę dla swoich FLIRT-ów, bo na Grochowie brakuje już miejsc.

Przypisy

  1. A dokładniej na Karolewie
  2. Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!
  3. Jak na Łódź przystało
  4. Do czasu otwarcia stacji Łódź Chojny
  5. Armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką
  6. Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka