Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M |
|||
Linia 26: | Linia 26: | ||
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''. |
*W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy ''przebudowie''. |
||
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem. |
*Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem. |
||
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] |
*Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. [[PKP Intercity]] stawia tam bazę dla swoich [[Stadler FLIRT|FLIRT-ów]], bo na Grochowie brakuje już miejsc. |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
Wersja z 20:45, 31 sie 2019
Łódź, kurwa!
- Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego
Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939-1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) – stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat była największym dworcem w Łodzi, obecnie pod względem kubatury przebija ją Fabryczna.
Historia
Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, kiedy miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem. Warunek tylko był jeden: tory musiały mieć rozstaw ruski, w przeciwieństwie do Fabrycznej, która miała rozstaw normalny.
Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3]. 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną, nie stanowiło to jednak dużego problemu. Większym problemem było to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].
W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.
W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].
Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.
W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.
Co warto wiedzieć
- Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony. Ale tylko w tym skansenie nadal obsługiwane za pomocą kart perforowanych!
- Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką[6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
- Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
- W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
- Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.
- Na południe od Kaliskiej jest nieczynna już stacja towarowa, gdzie dawniej przekładali towar z normalnotorowej obwodówki na ruski rozstaw. PKP Intercity stawia tam bazę dla swoich FLIRT-ów, bo na Grochowie brakuje już miejsc.
Przypisy