Instrumenty smyczkowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 28 wersji utworzonych przez 10 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{medal}}
{{Osoba styl|tekst=Ten artykuł pisany je w stylu osoby (lub czego tam), której dotyczy, ale przeciętny [[Polak]] go powinien zrozumieć.}}
{{Osoba styl|tekst=Ten artykuł pisany je w stylu osoby (lub czego tam), której dotycy, jeno przeciętny Polok go powinien zrozumieć.}}
[[Grafika:Sebastian Karpiel-Bułecka, Festiwal Energii 2013 (2).jpg|thumb|250px|Ze skrzypkami o tyle mniej ciekawie, że nie można podczas gry pokazać [[Gest palca środkowego|faka]] albo [[mano Cornuta|rogacza]]]]
[[Plik:Sebastian Karpiel-Bułecka, Festiwal Energii 2013 (2).jpg|thumb|250px|Ze skrzypkami je o tyle mniej ciekawo, ze ni mozno podcas gry pokazać [[Gest palca środkowego|faka]] albo [[mano Cornuta|rogaca]]]]
'''Instrumenty smyczkowe''' – grupa instrumentów, na których się nie brzdęka, ino się je [[smyczek|smyczkiem]] smyra po wierzchu. Na całym świecie są znane od dawna, ale w [[Europa|Europie]] to w [[Polska|Polsce]] jako pierwsze je wynaleziono.
'''Instrumenty smyczkowe''' – rodzaj drzewnianych pudoł do grania, na których się ni brzdęko, ino się je [[smyczek|smyckiem]] smyra po wierzchu. Na całym świecie są znane od dawien dawna, lec w [[Europa|Europo]] to w [[Polska|Polsko]] jako pierwse je wynaleziono.


== Historia ==
== Historia ==
[[Plik:Skrzypcewlasce.JPG|thumb|left|250px|Skrzypki dla fanów [[nordic walking]], którzy w przerwie lubią sobie cosik pograć]]
[[Plik:Skrzypcewlasce.JPG|thumb|left|250px|Skrzypki przemycone w lasce]]
Co niektórzy będą wmawiać, że jako pierwsi smyczek wynaleźli [[Mongolia|Mongołowie]], którzy nie wiedzieli, co jeszcze by [[zoofilia|z kóniem można zrobić]]. Kto inny powie, że to się pierwej u [[Arabowie|Arabów]] wydarzyło. A ja wam opowiem, jak to było naprawdę.
Co niekte będą wmawiać, że jako pierwsi smycek wynalezli [[Mongolia|Mongoły]], ktore to ni wiedzieli, co jesce by [[zoofilia|z kóniem mozna zrobić]]. Ktory inny powie, że to się pierwej u [[Arabowie|Araba]] się stanęło. A ja wam opowiem, jak to naprawdę było.


Najstarsi górole wiedzą, że pierwse złóbcoki pamiętają [[Piast]]ów, a historia ich powstania jest niesłychano dziwna, ale prawdziwa.
Najstarsi górole wiedzą, że pierwsze złóbcoki pamiętają [[Piast]]ów, a historia ich powstania jest wielce nieprawdopodobna, ale prawdziwa. Pierwsze skrzypki zbudował Jasio Zagwizdoł z [[Tatry|gór]]. Nie grał na lutni, bo, jak sam mawiał, ''nie słychać z niej ni wołania [[wiatr|halnego]] ni śpiewu ptaków'', a lutnistów wygwizdywał. Grywał on na struganych przez siebie flecikach, a grał na nich najpikniej. Grał tak piknie, że aż pewna Kasiuleńka go zechciała. No i byłby ją wygwizdoł, ale nie wiedział jak, bo całe życie tylko flety strugał i to w nie dmuchał, a o dziewczynach mało myślał. Na to Kasiuleńka mu powiedziała, żeby w takim razie najpierw się sam dowiedział, bo ona mu nie powie, a gdy już będzie wiedział, to żeby wówczas na nią zagwizdał. Pognał więc Jasio szukać, jak z dziouchą [[seks|to robić]]. Nie wiedział jeno gdzie i jak szukać. Wtem usłyszał cykającego świerszcza i sobie przypomniał, że tak one swoje kobity wołają do chędożenia. Złapał jednego takiego, przyjrzał mu się i zobaczył, jak on swój dźwięk wydobywa, pocierając nogami o skrzydła. Tedy zszedł z nieba [[anioł]] i rzekł Jasiowi, żeby taki właśnie instrument, grający jak świerszcz, se zbudował. Tak Jasio Zagwizdoł wystrugał pierwsze na świecie złóbcoki, grając na nich napiętym łukiem, w którym cięciwę później zastąpił włosami teściowej. A grały one piknie i Kasia przybiegła do Jasia coby się z nim ożenić.


Pierwse skrzypki zbudowoł Jasio Zagwizdoł z [[Tatry|gór]]. Ni groł na lutni, bo, jak sam mowioł, ''ni słychować z niej ni wołania [[wiatr|halnego]] ni śpiewu ptaków'', a lutnistów wygwizdywoł. Grywoł on na struganych przez siebie flecikach, a grał na nich najpikniej.
Tak było naprawdę. Jedno tylko podlega legendzie, a mianowicie to, że po oskalpowaniu teściowej Kasia uciekła i <del>puściła</del> ożeniła się z jakimś zbójem.


Grał tak piknie, ze az pewna Kasiuleńka go zechcioła. No i byłby ją wygwizdoł, jeno ni wiedzioł jak, bo całe zycie tylko flety strugoł i to w ni dmuchoł, a o dziewcynach mało myśloł. Na to Kasiuleńka mu powiedzioła, żeby w takim razie najpierw się sam dowiedzioł, bo ona mu ni powie, a gdy już będzie wiedzioł, to żeby wówcas na nią zagwizdoł. Pognoł więc Jasio sukać, jakoby to dziewkę [[seks|chędożyć]], ni wiedzioł jeno gdzie i jak. Wtem usłysoł cykającego świersca i se przypomnioł, ze tak one swoje kobity wzywają do ciupania. Złapoł jednego takiego, przyjrzoł mu się i zobacył, jak on muzykę wydobywa, pocierając nogami o skrzydła. Tedy zsedł z nieba [[anioł]] i rzekł Jasiowi, zeby taki właśnie instrument, grający jak świersc, se zbudowaoł.
== Budowa ==

Zbudowany z polecenia anioła instrument brzmiał najpiękniej. Potem go Włochy przerobiły (bo te pedały [[renesans]] wtedy miały) tak, że wyglądał jak dla baby, no ale tak już zostało. Dzisiaj instrumenty smyczkowe mają:
Tak Jasio Zagwizdoł wystrugoł pierwse na świecie złóbcoki, grając na nich napiętym łukiem, w którym cięciwę później zastąpił włosami teściowej. A grały one piknie i Kasia przybiegła do Jasia coby się z nim ozenić.
* {{t|Pudło rezonansowe}}jest ono po co, żeby instrument głośniej i ładniej brzmiał. Kto ma najgłębszy i najdonioślejszy głos? No pijak z brzuchem. Dlatego skrzypki pudło mieć muszą.

** {{t|Talia}}włosi byli wtedy fanami kobit dość krągłych, więc i instrument w tuszę przybrali. Musi się jednak smyczek gdzieś mieścić, dlatego to wycięcie.
Tak było naprawdę. Jeno tylko podlega legendzie, mianowicie to, że po oskalpowaniu teściowej Kasia uciekła i <del>puściła</del> ożeniła się z jakiemś zbójem.
** {{t|Efy}}dziury w pudle. Mają kształt symbolu [[całka|całki]].

* {{t|Strunnik}}ma takie śmieszne ''maszynu'', którymi teoretycznie można szybko nastroić instrument. Teoretycznie, ponieważ jest on ruchomy<ref>Niestety nie tak, jak w niektórych gitarach elektrycznych</ref> i naciągnięcie jednej struny sprawia, że pozostałe się rozluźniają. Mimo to, strunnik jest rewolucją w strojeniu [[altówka|altówki]].
== Budowo ==
* {{t|Mostek}}dzięki niemu struny przypominają linie przesyłowe.
Zbudowano z polecenia anioła instrument brzmił najpikniej. Potem go Włochy przerobiły (bo te pedały [[renesans]] tedy mioły) w ten sposób, że wyglądoł jak dla baby, no ale tak juże zostało. Dzisioj instrumenty smyckowe mają:
* {{t|Dusza}}kołek wetknięty między płyty pudła, dzięki niej górna płyta pod naporem strun i mostka nie pierdyknie. Powiedzenie ''sprzedać diabłu duszę'' nabiera nowego znaczenia...
* '''Pudło rezonansowe''' – jest ono po co, żeby instrument głośniej i ino ładniej brzmioł. Kto ma najgłębsy i najdonioślejsy głos? No pijok z brzuchem. Dlatego skrzypki pudło mieć musą.
* {{t|Gryf}}taki długi wiecheć, do którego się dociska struny. Czarny, jakby był utytłany sadzą.
** '''Talia''' – Włosi ni byli wtedy fanami kobit dość krągłych, mimo to instrument w tusę przybrali. Musi się jednak smycek gdzieś mieścić, dlatego to wycięcie.
* {{t|Główka}}tam są zaczepione struny.
** '''Efy''' – dziury w pudle. Mają kstałt symbolu [[całka|całki]].
** {{t|Ślimak}}jak sama nazwa wskazuje, ma kształt baraniego rogu. Taka „wykończeniówka”.
* '''Strunnik''' – ma takie śmiesne fidrygałki, któremi teoretycnie można sybko nastroić instrument. Teoretycnie, ponieważ jest on ruchomy<ref>Niestety ni tak, jak w niektórych gitarach elektrycnych</ref> i naciągnięcie jednej struny sprawia, że pozostołe się rozluźniają. Mimo to, strunnik to jest nowość w strojeniu [[altówka|altówki]].
** {{t|Kołki}}na nienawinięte struny. Poza tym mają ładnie wyglądać, bo jeśli chcemy nimi coś stroić to prędzej doczekamy końca reklam na [[Polsat|Polsacie]].
* '''Mostek''' – dzięki niemu struny przypominają linie przesyłowe.
* '''Dusa''' – kołek wetknięty między płyty pudła, dzięki niej górna płyta pod naporem strun i mostka ni pierdyknie. Powiedzenie ''sprzedać diabłu dusę'' nabiera nowego znacenia...
* '''Gryf''' – taki długi wiecheć, do którego się dociska struny. Carny, jakby był utytłany sadzą.
* '''Główka''' – tam są zacepione struny.
** '''Ślimak''' – jak sama nazwo wskazuje, ma kstałt baraniego rogu. Taka „wykońceniówka”.
** '''Kołki''' – na ninanizane struny. Mają jedynie ładno wyglądać, bo jeśli chcemy nimi coś stroić to prędzej docekamy końca reklam na [[Polsat|Polsacie]].


== Technika gry i nauka ==
== Technika gry i nauka ==
Zasadniczo, jak już się domyśliliście, na instrumentach smyczkowych gramy tak jakbyśmy je chcieli przepiłować. Grajcy spędzają długie minuty na nauczeniu się na pamięć wszystkich możliwych sposobów podchodzenia do tematu. Na dodatek dochodzą lata ćwiczeń, aby to wszystko wykonywać luźną ręką<ref>Dzięki temu wolno się męczy. Przydatne także przy innych manualnych... Nieważne</ref>. Byli też tacy, co wszystko woleli tykać [[palec|palcem]] ([[Steve Jobs]] byłby dumny) i wynaleźli technikę ''pizdiccatto'', przez altowiolistów nazywana ''śtą-brrry''. Jest przez nich szczególnie upodobana, ponieważ nie wymaga użycia smyczka. Wysokość dźwięku natomiast ustala się lewą ręką, gdyż, jak z badań górolskich naukowców wynika:{{cquote|''Chces mieć róźnice między dźwiękami, weź strune długóm abo krótkóm. Mozes tyz wziąć hrubóm abo cienkom. Nie cujes, ze cyfra cyfruje?''|4=[[Jozef Tischner]], ''Historia filozofii op góralsku}}Dlatego strunę trzeba przyciskać do gryfu, coby ją tak skracać. Niestety, odległości pomiędzy konkretnymi dźwiękami nie są równe i do dziś matematycy dostają [[złość|kurwicy]] wyliczając odległości między progami w gitarach. Skrzypki progów nie mają i przeto grają najpikniej<ref>Chyba że ktoś grać nie umie, no to wtedy nie</ref>.
Zasadnico, jak żeście się już domyślili, na instrumentach smyckowych gramy tak jakbyśmy ino jo chcieli przepiłować. Grajki spędzają długie minuty na nauceniu się na pamięć wsystkiech możliwych tego sposobów. Na dodatek dochodzą lata ćwiceń, aby to wsystko wykonywać luźną ręką<ref>Dzięki temu wolno się męcy. Przydatne także przy innych manualnych... Nieważno</ref>. Byli też takie, co wsystko woleli tykać [[palec|palcem]] ([[Steve Jobs]] byłby dumny) i wynaleźli technikę ''pizdiccatto'', przez altowiolistów nazywana ''śtą-brrry''. Jest przez nich scególno lubiano, ponieważ ni wymaga użycia smycka. Wysokość dźwięku natomiast ustala się lewą ręką, gdyż, jak z badań górolskich naukowców wynika:{{cquote|''Chces mieć róźnice między dźwiękami, weź strune długóm abo krótkóm. Mozes tyz wziąć hrubóm abo cienkom. Nie cujes, ze cyfra cyfruje?''|4=[[Józef Tischner]], ''Historia filozofii po góralsku}}Dlatego strunę trzeba przyciskać do gryfu, coby ją tak skracać. Niestety, odległości pomiędzy konkretnymi dźwiękami ni są równe i do dziś matematyki dostają [[złość|kurwicy]] wylicając odległości między progami w gitarach. Skrzypki progów ni mają i przeto grają najpikniej<ref>Chyba że ktoś grać ni umie, no to wtedy nie</ref>.


== Znane instrumenty smyczkowe ==
== Znane instrumenty smyckowe ==
[[Plik:Sigur Ros, DCode.jpg|thumb|250px|Prowizorycna podróba liry korbowej]]
=== Instrumenty współcześnie używane ===
=== Używane współceśnie ===
* {{t|[[Skrzypce]]}}to są te najmniejsze. Une były najpierwej zrobione, bo łatwiej złóbcoki z mniejszego kawałka drewna wystrugać.
* '''[[Skrzypce]]''' – to są te najmniejso. Une były najpierwej zrobione, bo łatwiej złóbcoki z mniejso kawałka drewna wystrugać.
* {{t|[[Altówka]]}}altówka powstała wtedy, gdy pijany baca postanowił swoje skrzypki zrobić i założył struny na futerał od skrzypiec.
* '''[[Altówka]]''' – altówka powstała wtedy, gdy pijany baca postanowił swoje skrzypki zrobić i założył struny na futeroł od skrzypców.
* {{t|[[Wiolonczela]]}}kiedyś, na nowy rok, gdy opróżniono już beczkę [[piwo|piwa]], ktoś pomyślał coby zrobić jeszcze większy instrument i na tej beczce grać zaczął. Wydaje dźwięk gruby, podobny do ryczenia [[krowa|krowy]], ale i wśród <del>konserwów</del> koneserów grubą karierę można zrobić. Dziś istnieje po to, coby największe chłopy mogły grać, bo dla nich na skrzypkach pocinać to jak siekierą w uchu sobie dziubać.
* '''[[Wiolonczela|Wioloncela]]''' – kiedyś, na nowy rok, gdy opróżniono już beckę [[piwo|piwska]], ktoś pomyśloł coby zrobić jesce więksy instrument i na tej becce groć zacoł. Wydaje dźwięk gruby, podobno do rycenia [[krowa|krowy]], ale lubiana przez <del>konserwów</del> koneserów. Dziś istnieje po to, coby najwiękse chłopy mogli grać, bo dla nich na skrzypkach pocinać to jak siekierką w uchu se dziubać.
* {{t|[[Kontrabas]]}}kolejny wynalazek [[Włosi|Włochów]], ale znowu wzorowany na naszej rodzimej basetli. Zaraz potem przerobiono go na [[gitara basowa|basówkę]], bo łatwiej na tym grać a nie takie to duże.
* '''[[Kontrabas]]''' – kolejny wynalazek [[Włosi|Włochów]], ale znowu wzorowany na nasej rodzimej basetli. Zaraz potem przerobiono go na [[gitara basowa|basówkę]], bo łatwiejszo na tym grać a ni takie to duże.


=== Porzucone wersje beta ===
=== Porzucone wersje beta ===
* '''Lira korbowa''' – [[lira]], która do strun ma przyciśnięte drewniane kółko. Tedy się chwytało korbę i tym kółkiem kręciło. Niepraktycne to było, bo wsystko struny naraz groły i jeśli mamy ich seść lub uosiem, to może to wnerwiać cłowieka. No, ale od cegoś było trzeba zacąć.
[[Plik:Sigur Ros, DCode.jpg|thumb|250px|Lira korbowa współcześnie, w praktyce to samo]]
* '''Viola''' – dla skrzypków jest tym, cem [[iPhone|ajFon]] dla [[telefon komórkowy|telefonu]] – to samo, jeno ładniejse. No i na viole zacęli robić <del>appki</del> nutki.
* {{t|Lira korbowa}}[[lira]], która do strun ma przyciśnięte drewniane kółko. Tedy się chwytało korbę i tym kółkiem kręciło. Niepraktyczne to było, bo wszystkie struny naraz grały i jeśli mamy ich sześć lub osiem, to może to wnerwiać. Ale od czegoś było trzeba zacząć.
* '''Viola d'Amore''' – to takie coś, co ma kilkanaścioro strun, z cego ponad połowa jest ukryta kędyś pod pudłem, a brzmi kiedy chce. Konstrukcyjnie ni okazało się to bardzo trudne, ale sami przyznacie że nazwa tłumacąco się na ''altówka miłosna'' jest oksymoronem
* {{t|Viola}}dla skrzypków jest tym, czym [[iPhone]] dla [[telefon komórkowy|telefonu]] – to samo, tylko że ładniejsze. No i na viole zaczęli robić <s>appki</s> nutki.
* '''Pochette''' – skrzypki, które się miescą do kieseni. Wysły z uzycia, gdy odkryto że zamiast skrzypków lepiej schować [[wódka|flaskę]].
* {{t|Viola d'Amore}}to takie coś, co ma kilkanaście strun, z czego ponad połowa jest ukryta pod pudłem i brzmi kiedy chce. Konstrukcyjnie nie okazało się to bardzo trudne, ale sami przyznacie że nazwa tłumacząca się na ''altówka miłosna'' jest oksymoronem
* '''Suka biłgorajska''' – instrument wyglądający jak nieco więkse skrzypki (jakby na to ni patrzeć – altówka), trzymano jak wioloncela, a na którym się gra dociskając struny paznokciami. Do dziś ni psetrwoł ani jeden egzemplarz. Ten fakt oraz nazwa sugerują, że granie na suce ni sło w parze z posiadaniem paznokciów.
* {{t|Pochette}}skrzypki, które się mieszczą do kieszeni. Wyszły z użycia, gdy odkryto że zamiast skrzypków lepiej schować [[wódka|flaszkię]].
* {{t|Suka biłgorajska}}instrument wyglądający jak nieco większe skrzypki (jakby na to nie patrzeć – altówka), trzymany jak wiolonczela, a na którym się gra dociskając struny paznokciami. Do dziś nie przetrwał ani jeden egzemplarz. Ten fakt oraz nazwa sugerują, że granie na suce nie szło w parze z posiadaniem paznokci.


== Zobacz też: ==
{{Przypisy}}
* [[górale]]
* [[muzyk]]


{{przypisy}}
{{instrumenty}}
{{instrumenty}}
Kategoria:Instrumenty strunowe
[[Kategoria:Instrumenty strunowe]]

Aktualna wersja na dzień 19:53, 23 sty 2022

Medal.svg
Ze skrzypkami je o tyle mniej ciekawo, ze ni mozno podcas gry pokazać faka albo rogaca

Instrumenty smyczkowe – rodzaj drzewnianych pudoł do grania, na których się ni brzdęko, ino się je smyckiem smyra po wierzchu. Na całym świecie są znane od dawien dawna, lec w Europo to w Polsko jako pierwse je wynaleziono.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Skrzypki przemycone w lasce

Co niekte będą wmawiać, że jako pierwsi smycek wynalezli Mongoły, ktore to ni wiedzieli, co jesce by z kóniem mozna zrobić. Ktory inny powie, że to się pierwej u Araba się stanęło. A ja wam opowiem, jak to naprawdę było.

Najstarsi górole wiedzą, że pierwse złóbcoki pamiętają Piastów, a historia ich powstania jest niesłychano dziwna, ale prawdziwa.

Pierwse skrzypki zbudowoł Jasio Zagwizdoł z gór. Ni groł na lutni, bo, jak sam mowioł, ni słychować z niej ni wołania halnego ni śpiewu ptaków, a lutnistów wygwizdywoł. Grywoł on na struganych przez siebie flecikach, a grał na nich najpikniej.

Grał tak piknie, ze az pewna Kasiuleńka go zechcioła. No i byłby ją wygwizdoł, jeno ni wiedzioł jak, bo całe zycie tylko flety strugoł i to w ni dmuchoł, a o dziewcynach mało myśloł. Na to Kasiuleńka mu powiedzioła, żeby w takim razie najpierw się sam dowiedzioł, bo ona mu ni powie, a gdy już będzie wiedzioł, to żeby wówcas na nią zagwizdoł. Pognoł więc Jasio sukać, jakoby to dziewkę chędożyć, ni wiedzioł jeno gdzie i jak. Wtem usłysoł cykającego świersca i se przypomnioł, ze tak one swoje kobity wzywają do ciupania. Złapoł jednego takiego, przyjrzoł mu się i zobacył, jak on muzykę wydobywa, pocierając nogami o skrzydła. Tedy zsedł z nieba anioł i rzekł Jasiowi, zeby taki właśnie instrument, grający jak świersc, se zbudowaoł.

Tak Jasio Zagwizdoł wystrugoł pierwse na świecie złóbcoki, grając na nich napiętym łukiem, w którym cięciwę później zastąpił włosami teściowej. A grały one piknie i Kasia przybiegła do Jasia coby się z nim ozenić.

Tak było naprawdę. Jeno tylko podlega legendzie, mianowicie to, że po oskalpowaniu teściowej Kasia uciekła i puściła ożeniła się z jakiemś zbójem.

Budowo[edytuj • edytuj kod]

Zbudowano z polecenia anioła instrument brzmił najpikniej. Potem go Włochy przerobiły (bo te pedały renesans tedy mioły) w ten sposób, że wyglądoł jak dla baby, no ale tak juże zostało. Dzisioj instrumenty smyckowe mają:

  • Pudło rezonansowe – jest ono po co, żeby instrument głośniej i ino ładniej brzmioł. Kto ma najgłębsy i najdonioślejsy głos? No pijok z brzuchem. Dlatego skrzypki pudło mieć musą.
    • Talia – Włosi ni byli wtedy fanami kobit dość krągłych, mimo to instrument w tusę przybrali. Musi się jednak smycek gdzieś mieścić, dlatego to wycięcie.
    • Efy – dziury w pudle. Mają kstałt symbolu całki.
  • Strunnik – ma takie śmiesne fidrygałki, któremi teoretycnie można sybko nastroić instrument. Teoretycnie, ponieważ jest on ruchomy[1] i naciągnięcie jednej struny sprawia, że pozostołe się rozluźniają. Mimo to, strunnik to jest nowość w strojeniu altówki.
  • Mostek – dzięki niemu struny przypominają linie przesyłowe.
  • Dusa – kołek wetknięty między płyty pudła, dzięki niej górna płyta pod naporem strun i mostka ni pierdyknie. Powiedzenie sprzedać diabłu dusę nabiera nowego znacenia...
  • Gryf – taki długi wiecheć, do którego się dociska struny. Carny, jakby był utytłany sadzą.
  • Główka – tam są zacepione struny.
    • Ślimak – jak sama nazwo wskazuje, ma kstałt baraniego rogu. Taka „wykońceniówka”.
    • Kołki – na ni są nanizane struny. Mają jedynie ładno wyglądać, bo jeśli chcemy nimi coś stroić to prędzej docekamy końca reklam na Polsacie.

Technika gry i nauka[edytuj • edytuj kod]

Zasadnico, jak żeście się już domyślili, na instrumentach smyckowych gramy tak jakbyśmy ino jo chcieli przepiłować. Grajki spędzają długie minuty na nauceniu się na pamięć wsystkiech możliwych tego sposobów. Na dodatek dochodzą lata ćwiceń, aby to wsystko wykonywać luźną ręką[2]. Byli też takie, co wsystko woleli tykać palcem (Steve Jobs byłby dumny) i wynaleźli technikę pizdiccatto, przez altowiolistów nazywana śtą-brrry. Jest przez nich scególno lubiano, ponieważ ni wymaga użycia smycka. Wysokość dźwięku natomiast ustala się lewą ręką, gdyż, jak z badań górolskich naukowców wynika:



Cquote2.svg

Chces mieć róźnice między dźwiękami, weź strune długóm abo krótkóm. Mozes tyz wziąć hrubóm abo cienkom. Nie cujes, ze cyfra cyfruje?
Cquote2.svg

Józef Tischner, Historia filozofii po góralsku

Dlatego strunę trzeba przyciskać do gryfu, coby ją tak skracać. Niestety, odległości pomiędzy konkretnymi dźwiękami ni są równe i do dziś matematyki dostają kurwicy wylicając odległości między progami w gitarach. Skrzypki progów ni mają i przeto grają najpikniej[3].

Znane instrumenty smyckowe[edytuj • edytuj kod]

Prowizorycna podróba liry korbowej

Używane współceśnie[edytuj • edytuj kod]

  • Skrzypce – to są te najmniejso. Une były najpierwej zrobione, bo łatwiej złóbcoki z mniejso kawałka drewna wystrugać.
  • Altówka – altówka powstała wtedy, gdy pijany baca postanowił swoje skrzypki zrobić i założył struny na futeroł od skrzypców.
  • Wioloncela – kiedyś, na nowy rok, gdy opróżniono już beckę piwska, ktoś pomyśloł coby zrobić jesce więksy instrument i na tej becce groć zacoł. Wydaje dźwięk gruby, podobno do rycenia krowy, ale lubiana przez konserwów koneserów. Dziś istnieje po to, coby najwiękse chłopy mogli grać, bo dla nich na skrzypkach pocinać to jak siekierką w uchu se dziubać.
  • Kontrabas – kolejny wynalazek Włochów, ale znowu wzorowany na nasej rodzimej basetli. Zaraz potem przerobiono go na basówkę, bo łatwiejszo na tym grać a ni takie to duże.

Porzucone wersje beta[edytuj • edytuj kod]

  • Lira korbowalira, która do strun ma przyciśnięte drewniane kółko. Tedy się chwytało korbę i tym kółkiem kręciło. Niepraktycne to było, bo wsystko struny naraz groły i jeśli mamy ich seść lub uosiem, to może to wnerwiać cłowieka. No, ale od cegoś było trzeba zacąć.
  • Viola – dla skrzypków jest tym, cem ajFon dla telefonu – to samo, jeno ładniejse. No i na viole zacęli robić appki nutki.
  • Viola d'Amore – to takie coś, co ma kilkanaścioro strun, z cego ponad połowa jest ukryta kędyś pod pudłem, a brzmi kiedy chce. Konstrukcyjnie ni okazało się to bardzo trudne, ale sami przyznacie że nazwa tłumacąco się na altówka miłosna jest oksymoronem
  • Pochette – skrzypki, które się miescą do kieseni. Wysły z uzycia, gdy odkryto że zamiast skrzypków lepiej schować flaskę.
  • Suka biłgorajska – instrument wyglądający jak nieco więkse skrzypki (jakby na to ni patrzeć – altówka), trzymano jak wioloncela, a na którym się gra dociskając struny paznokciami. Do dziś ni psetrwoł ani jeden egzemplarz. Ten fakt oraz nazwa sugerują, że granie na suce ni sło w parze z posiadaniem paznokciów.

Zobacz też:[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Niestety ni tak, jak w niektórych gitarach elektrycnych
  2. Dzięki temu wolno się męcy. Przydatne także przy innych manualnych... Nieważno
  3. Chyba że ktoś grać ni umie, no to wtedy nie