Rondo: Różnice pomiędzy wersjami
Znaczniki: mobilna mobilna www |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{YouTube|6W_9SyQv4F4|width=300|Przynajmniej kierowca nie musiał się zastanawiać, czy włączyć kierunkowskaz}} |
|||
[[Plik:Rondo.jpg|thumb|Klasyczne rondo|200px]] |
[[Plik:Rondo.jpg|thumb|Klasyczne rondo|200px]] |
||
[[Plik:Rondo_dla_pieszych.jpg|thumb|Alternatywna wersja – rondo dla pieszych|200px]] |
[[Plik:Rondo_dla_pieszych.jpg|thumb|Alternatywna wersja – rondo dla pieszych|200px]] |
Aktualna wersja na dzień 12:52, 11 lut 2022
Rondo – kółko z wyspą na środku, na którą najechanie grozi mandatem od panów w śmiesznych, niebieskich mundurkach. Na rondzie obowiązuje ruch okrężny i absolutny zakaz poruszania się na wstecznym biegu.
Występowanie[edytuj • edytuj kod]
Miastem rond, gdzie na jednego mieszkańca przypada półtora ronda jest Kościerzyna. Nieco mniej rond, bo jedno na mieszkańca jest w Rybniku, Tychach i Szczecinku. Bardzo znane jest rondo we Władysławowie. Rondo jest idealnym miejscem do denerwowania innych kierowców. Wystarczy przez kilka godzin jeździć w kółko.
Ciekawym przykładem ronda jest rondo w Sędziszowie Małopolskim, które swoim kształtem przypomina jądro. Lokalną nazwą też.
Poza granicami kraju, ronda występują głównie w Anglii i Francji. Na francuskich rondach zawsze coś stoi w środku, np. Statua Wolności (Colmar), beczka wina (Strasbourg) czy też część tunelu pod kanałem La Manche (Calais). W Anglii ronda przybierają perwersyjny wymiar, jak np. magiczne rondo w Swindon. W mieście Milton Keynes wybudowano ich ponad 300, co daje mu tytuł najbardziej okrągłego miasta świata.
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.