Familiada: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (YT bot podmienionych: 2, usuniętych: 0)
(Wstawienie półpauzy, przybliżona data "urodzenia" pierwowzoru Zza Oceanu, brak SMS-ów, oprócz pytań są także zadania (typu wymień X), nowa zasada (pass & play, z USA), zasady etapów 1-5 + dogrywki, nagroda dla przegranych, brak zapowiedzi Postaw Na Milion)
Linia 1: Linia 1:
{{Youtube|S76iI13vFK4|width=300|Idealny finał}}
{{Youtube|S76iI13vFK4|width=300|Idealny finał}}
{{Youtube|WjaGpNT-Qbw|width=300|Oryginalna melodia czyli jak zniszczyć dzieciństwo}}
{{Youtube|WjaGpNT-Qbw|width=300|Oryginalna melodia czyli jak zniszczyć dzieciństwo}}
[[Plik:BeenhakkerStras.jpg|thumb|200px|Prowadzący ten teleturniej]]
[[Plik:BeenhakkerStras.jpg|thumb|200px|Prowadzący ten teleturniej]]
[[Plik:Strasburger & Pijanowski.jpg|thumb|200px|Nie ma to jak zaproszenie kolegi [[Koło Fortuny|po fachu]]]]
[[Plik:Strasburger & Pijanowski.jpg|thumb|200px|Nie ma to jak zaproszenie [[Wojciech Pijanowski|kolegi]] [[Koło Fortuny|po fachu]]]]
[[Plik:Mazurzy.jpg|thumb|200px|Propsy dla związków zawodowych]]
[[Plik:Mazurzy.jpg|thumb|200px|Propsy dla związków zawodowych]]


{{cytat|Witamy Państwa w teleturnieju Familiada. Dziś zagra X a ich przeciwnikami jest Y. Gospodarzem Programu jest Karol Strasburger.|Standardowe powitanie widzów}}
{{cytat|Witamy Państwa w teleturnieju Familiada. Dziś zagra X a ich przeciwnikami jest Y. Gospodarzem Programu jest Karol Strasburger.|Standardowe powitanie widzów; Familiada o sobie}}
{{cytat|'''Prowadzący:''' Więcej niż jedno zwierzę to…?<br />'''Zawodniczka 1:''' Owca.<br />'''Zawodniczka 2:''' Lama.|Typowe odpowiedzi w ''Familiadzie''}}
{{cytat|'''Prowadzący:''' Więcej niż jedno zwierzę to…?<br />'''Zawodniczka 1:''' Owca.<br />'''Zawodniczka 2:''' Lama.|Typowe odpowiedzi w ''Familiadzie''}}


'''Familiada''' (z [[Język angielski|ang]]. ''Family Feud'', ur. [[17 września]] [[1994]]) – jeden z najstarszych polskich (choć na licencji amerykańskiej) [[teleturniej]]ów (ale powstały nieco później niż [[Jeden z dziesięciu]]), emitowany na antenie [[TVP2]] do dnia dzisiejszego i dłużej. Gospodarzem programu jest nieprzerwanie [[Karol Strasburger]]. W czołówce programu występuje rzepka, którą próbują wyciągnąć dwie rodziny. Ciągną ją, aż ją rozerwą. Z rzepki wylatują monety i logo Familiady. Główną atrakcją programu jest prowadzący, oraz wielka, czarna tablica, na której wyświetlane są trafne odpowiedzi na zadawane pytania i trzy małe tablice: jedna wyświetla pulę punktową, a dwie pozostałe pokazują stan punktowy obydwu drużyn.
'''Familiada''' (z [[Język angielski|ang]]. ''Family Feud'', ur. [[17 września]] [[1994]] w Polsce; w USA – lipiec 1976) – jeden z najstarszych polskich (choć na licencji amerykańskiej) [[teleturniej]]ów (ale powstały nieco później niż [[Jeden z dziesięciu]]), emitowany na antenie [[TVP2]] do dnia dzisiejszego i dłużej. Gospodarzem programu jest nieprzerwanie [[Karol Strasburger]] ps. „Hamburger”. W czołówce programu występuje rzepka, którą próbują wyciągnąć dwie rodziny, nawet pies próbuje się w to wciągnąć. Ciągną ją, aż ją rozerwą. Z rzepki wylatują monety i logo Familiady. Główną atrakcją programu jest prowadzący, oraz wielka, czarna tablica, na której wyświetlane są trafne odpowiedzi na zadawane pytania, a także czytane zadania i trzy małe tablice: jedna wyświetla pulę punktową, a dwie pozostałe pokazują stan punktowy obydwu drużyn.


== Opis teleturnieju ==
== Opis teleturnieju ==
Linia 15: Linia 15:
Na początku prowadzący opowiada [[Dowcip|suchara]], chcąc udowodnić tym, że ''śmiech to zdrowie''. Oto przykład:
Na początku prowadzący opowiada [[Dowcip|suchara]], chcąc udowodnić tym, że ''śmiech to zdrowie''. Oto przykład:


{{cytat|Wchodzi facet do windy, a tam schody|Typowy żart na początku programu}}
{{cytat|Wchodzi facet do windy, a tam… schody|Typowy żart na początku programu}}


Później prowadzący mówi o konkursie [[SMS|SMS-owym]]. Przedstawiane są ogólne zasady programu. Teraz czas na grę.
Hamburger przedstawia ogólne zasady programu. Teraz czas na grę.


=== Wstęp do gry ===
=== Wstęp do gry ===
W programie biorą udział dwie drużyny (zwane rodzinami). Każda liczy po 5 zawodników, więc zadawanie im pytań będzie proste. Rodziny przedstawiają się w kolejności od najwyższych do najniższych członków, a nasteinie w czasie autoprezentacji mówią o swoim miejscu zamieszkania i hobby: ''Więc jesteś weterynarzem. Na czym to polega?'' Później tzw. ''głowy rodzin'' podchodzą do pulpitu przy tablicy.
W programie biorą udział dwie drużyny (zwane na ogół rodzinami). Każda liczy po 5 zawodników, więc zadawanie im pytań i czytanie zadań będzie proste. Rodziny przedstawiają się w kolejności od najwyższych do najniższych członków, a następnie w czasie autoprezentacji mówią o swoim miejscu zamieszkania i hobby: ''Więc jesteś weterynarzem. Na czym to polega?'' Później tzw. ''głowy rodzin'' podchodzą do pulpitu przy tablicy.


==== Etap pierwszy ====
==== Etap pierwszy (i kolejne, aż do ewentualnej dogrywki) ====
Para zawodników, po jednym z każdej drużyny, paradnym krokiem podchodzi do pulpitu. Uśmiechnięty prowadzący czyta im pytanie<ref>Które zadano wcześniej stu przypadkowym (sic!) osobom</ref>. Który z nich pierwszy przyciśnie przycisk, ma prawo jako pierwszy udzielić odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo, tablica wyświetli tę odpowiedź. Następnie odpowiada ta druga osoba. Jeśli o dziwo także udzieli prawidłowej odpowiedzi, a odpowiedź ta będzie wyżej punktowana od poprzedniej, drużyna zdobywa punkty i przejmuje pytanie. Prowadzący podchodzi do tej drużyny i z [[Karabinek AK|kałacha]] strzela po kolei w każdego z zawodników tym samym pytaniem, póki dwukrotnie nie usłyszy złej odpowiedzi. Po utracie dwóch szans, przeciwnicy zaczynają ostro polemizować. Po stracie trzeciej szansy, sfrustrowany Strasburger dochodzi pospiesznym krokiem, spluwając. Pytanie kierowane jest do przeciwników. Jeżeli zabłysną niebywałym intelektem i odpowiedzą poprawnie, to punkty, jak [[Sebastian Vettel]] dochodzący pod [[Upojenie alkoholowe|wpływem]] do bolidu, przychodzą na ich konto. A jeśli nie, to do przeciwników. I tak dalej, i tak dalej, aż do samego końca. Drużyna, która przekroczy 300 lub więcej punktów, awansuje do finału, a przegrani <del>dostają jakieś tam kuferki, zdjęcia, szmatki itp.</del> już nic nie dostają na pociechę.
Para zawodników, po jednym z każdej drużyny, paradnym krokiem podchodzi do pulpitu. Uśmiechnięty prowadzący czyta im pytanie lub zadanie<ref>Które przeczytano wcześniej stu przypadkowym (sic!) osobom</ref>. Który z nich pierwszy przyciśnie przycisk, ma prawo jako pierwszy udzielić odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo, tablica wyświetli tę odpowiedź. Następnie odpowiada ta druga osoba. Jeśli o dziwo także udzieli prawidłowej odpowiedzi, a odpowiedź ta będzie wyżej punktowana od poprzedniej, drużyna decyduje, czy grać i udzielać odpowiedzi, czy też oddać pytanie/zadanie<ref>Wcześniej zawodnik udzielający wyżej punktowanej odpowiedzi przejmował zadanie/pytanie. Od ostatnich miesięcy roku 2019 obowiązuje nowa reguła, ściągnięta prosto z amerykańskiego pierwowzoru</ref>. Prowadzący podchodzi do tej drużyny i jak z [[Karabinek AK|kałacha]] „strzela” po kolei w każdego z zawodników tym samym pytaniem/zadaniem, póki dwukrotnie nie usłyszy złej odpowiedzi. Po utracie dwóch szans, przeciwnicy zaczynają ostro polemizować. Po stracie trzeciej szansy, sfrustrowany Strasburger dochodzi pospiesznym krokiem, spluwając. Pytanie/zadanie kierowane jest do przeciwników. Jeżeli zabłysną niebywałym intelektem i odpowiedzą poprawnie, to punkty, jak [[Sebastian Vettel]] dochodzący pod [[Upojenie alkoholowe|wpływem]] do bolidu, przychodzą na ich konto. A jeśli nie, to do przeciwników. I tak dalej, i tak dalej, aż do samego końca. Drużyna, która przekroczy 300 lub więcej punktów, awansuje do finału, a przegrani dostają na pociechę jedynie zdjęcie, torebkę na kosmetyki i drobną kwotę pieniędzy – pomnożoną przez 3 ze stanu punktowego<ref>O ile nie wyświetla zera; wtedy nie ma czego mnożyć</ref>.

Zasady rund 4; 5 i dogrywki są niemal identyczne z tymi obowiązującymi w rundach 1–3, z tą różnicą, że w rundzie #4 jest pięć odpowiedzi, a punkty się mnożą przez 2. W rundach #5 i dogrywce odpowiedzi są tylko trzy, a mnożnik wynosi tyle, ile na tablicy jest odpowiedzi.


==== Finał ====
==== Finał ====
W finale bierze udział dwóch zawodników ze zwycięskiej ekipy. Jeden z nich idzie do tzw. ''kącika muzycznego'', a drugi stoi koło prezentera i czeka, aż ten zada mu pierwsze pytanie. Jest 5 pytań i 15 sekund na odpowiedź. Po zakończeniu, osoba grająca idzie do swojej drużyny, a przychodzi druga i znów jest 5 takich samych pytań, ale za to na odpowiedź ma 20 sekund. Po odpowiedzeniu odpowiedzią tą samą, co w pierwszej, będzie taki dźwięk ''tyyyn'' i wtedy trzeba podać inną odpowiedź. Wygranie finału następuje wtedy, gdy drużyna zdobędzie 200 punktów lub więcej. Wtedy Karol zapowiada kolejną potyczkę, zachęca do przesyłania dowcipów i czasami (o ile nie zapomni) zapowiada jeszcze konkurencyjny ''[[Postaw na milion]]''<ref>Najprawdopodobniej dlatego, że nikt go nie chce oglądać</ref>.
W finale bierze udział dwóch zawodników ze zwycięskiej ekipy. Jeden z nich idzie do tzw. ''kącika muzycznego'', a drugi stoi koło prezentera i czeka, aż ten zada mu pierwsze pytanie. W pierwszej partii jest 5 pytań i 15 sekund na odpowiedź. Po zakończeniu, osoba grająca idzie do swojej drużyny, a przychodzi druga i znów jest 5 takich samych pytań, ale za to na odpowiedź ma 20 sekund. Po udzieleniu identycznej odpowiedzi, co w pierwszej partii, padnie dźwięk ''tyyyn'' i wtedy trzeba podać inną odpowiedź. Wygranie finału następuje wtedy, gdy drużyna zdobędzie 200 punktów. Wtedy Karol zapowiada kolejną potyczkę, zachęca do przesyłania dowcipów i pytań na [[Facebook]]a. Jeśli drużyna zdobędzie 200 punktów przed ostatnim zadaniem, wtedy Karol czyta najwyżej punktowaną odpowiedź na to pytanie, które nie padło w drugiej partii.


=== Nagrody ===
=== Nagrody ===

Wersja z 18:45, 29 gru 2019

Idealny finał
Oryginalna melodia – czyli jak zniszczyć dzieciństwo
Prowadzący ten teleturniej
Nie ma to jak zaproszenie kolegi po fachu
Propsy dla związków zawodowych

Witamy Państwa w teleturnieju Familiada. Dziś zagra X a ich przeciwnikami jest Y. Gospodarzem Programu jest Karol Strasburger.

Standardowe powitanie widzów; Familiada o sobie

Prowadzący: Więcej niż jedno zwierzę to…?
Zawodniczka 1: Owca.
Zawodniczka 2: Lama.

Typowe odpowiedzi w Familiadzie

Familiada (z ang. Family Feud, ur. 17 września 1994 w Polsce; w USA – lipiec 1976) – jeden z najstarszych polskich (choć na licencji amerykańskiej) teleturniejów (ale powstały nieco później niż Jeden z dziesięciu), emitowany na antenie TVP2 do dnia dzisiejszego i dłużej. Gospodarzem programu jest nieprzerwanie Karol Strasburger ps. „Hamburger”. W czołówce programu występuje rzepka, którą próbują wyciągnąć dwie rodziny, nawet pies próbuje się w to wciągnąć. Ciągną ją, aż ją rozerwą. Z rzepki wylatują monety i logo Familiady. Główną atrakcją programu jest prowadzący, oraz wielka, czarna tablica, na której wyświetlane są trafne odpowiedzi na zadawane pytania, a także czytane zadania i trzy małe tablice: jedna wyświetla pulę punktową, a dwie pozostałe pokazują stan punktowy obydwu drużyn.

Opis teleturnieju

Żenujący żart

Na początku prowadzący opowiada suchara, chcąc udowodnić tym, że śmiech to zdrowie. Oto przykład:

Wchodzi facet do windy, a tam… schody

Typowy żart na początku programu

Hamburger przedstawia ogólne zasady programu. Teraz czas na grę.

Wstęp do gry

W programie biorą udział dwie drużyny (zwane na ogół rodzinami). Każda liczy po 5 zawodników, więc zadawanie im pytań i czytanie zadań będzie proste. Rodziny przedstawiają się w kolejności od najwyższych do najniższych członków, a następnie w czasie autoprezentacji mówią o swoim miejscu zamieszkania i hobby: Więc jesteś weterynarzem. Na czym to polega? Później tzw. głowy rodzin podchodzą do pulpitu przy tablicy.

Etap pierwszy (i kolejne, aż do ewentualnej dogrywki)

Para zawodników, po jednym z każdej drużyny, paradnym krokiem podchodzi do pulpitu. Uśmiechnięty prowadzący czyta im pytanie lub zadanie[1]. Który z nich pierwszy przyciśnie przycisk, ma prawo jako pierwszy udzielić odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo, tablica wyświetli tę odpowiedź. Następnie odpowiada ta druga osoba. Jeśli o dziwo także udzieli prawidłowej odpowiedzi, a odpowiedź ta będzie wyżej punktowana od poprzedniej, drużyna decyduje, czy grać i udzielać odpowiedzi, czy też oddać pytanie/zadanie[2]. Prowadzący podchodzi do tej drużyny i jak z kałacha „strzela” po kolei w każdego z zawodników tym samym pytaniem/zadaniem, póki dwukrotnie nie usłyszy złej odpowiedzi. Po utracie dwóch szans, przeciwnicy zaczynają ostro polemizować. Po stracie trzeciej szansy, sfrustrowany Strasburger dochodzi pospiesznym krokiem, spluwając. Pytanie/zadanie kierowane jest do przeciwników. Jeżeli zabłysną niebywałym intelektem i odpowiedzą poprawnie, to punkty, jak Sebastian Vettel dochodzący pod wpływem do bolidu, przychodzą na ich konto. A jeśli nie, to do przeciwników. I tak dalej, i tak dalej, aż do samego końca. Drużyna, która przekroczy 300 lub więcej punktów, awansuje do finału, a przegrani dostają na pociechę jedynie zdjęcie, torebkę na kosmetyki i drobną kwotę pieniędzy – pomnożoną przez 3 ze stanu punktowego[3].

Zasady rund 4; 5 i dogrywki są niemal identyczne z tymi obowiązującymi w rundach 1–3, z tą różnicą, że w rundzie #4 jest pięć odpowiedzi, a punkty się mnożą przez 2. W rundach #5 i dogrywce odpowiedzi są tylko trzy, a mnożnik wynosi tyle, ile na tablicy jest odpowiedzi.

Finał

W finale bierze udział dwóch zawodników ze zwycięskiej ekipy. Jeden z nich idzie do tzw. kącika muzycznego, a drugi stoi koło prezentera i czeka, aż ten zada mu pierwsze pytanie. W pierwszej partii jest 5 pytań i 15 sekund na odpowiedź. Po zakończeniu, osoba grająca idzie do swojej drużyny, a przychodzi druga i znów jest 5 takich samych pytań, ale za to na odpowiedź ma 20 sekund. Po udzieleniu identycznej odpowiedzi, co w pierwszej partii, padnie dźwięk tyyyn i wtedy trzeba podać inną odpowiedź. Wygranie finału następuje wtedy, gdy drużyna zdobędzie 200 punktów. Wtedy Karol zapowiada kolejną potyczkę, zachęca do przesyłania dowcipów i pytań na Facebooka. Jeśli drużyna zdobędzie 200 punktów przed ostatnim zadaniem, wtedy Karol czyta najwyżej punktowaną odpowiedź na to pytanie, które nie padło w drugiej partii.

Nagrody

W każdym odcinku Familiady są także przyznawane nagrody. Można dostać kuferki, zdjęcie, produkty mleczne, wędliny, pieniądze, a kiedyś nawet telewizory i medale.

Galeria

Zobacz też

Noncytaty
Zobacz cytaty:
Nonźródła
Zobacz w Nonźródłach:
Nonźródła:Dowcipy z Familiady

Przypisy

  1. Które przeczytano wcześniej stu przypadkowym (sic!) osobom
  2. Wcześniej zawodnik udzielający wyżej punktowanej odpowiedzi przejmował zadanie/pytanie. Od ostatnich miesięcy roku 2019 obowiązuje nowa reguła, ściągnięta prosto z amerykańskiego pierwowzoru
  3. O ile nie wyświetla zera; wtedy nie ma czego mnożyć