Volkswagen: Różnice pomiędzy wersjami
Ja8czy coś (dyskusja • edycje) M |
|||
(Nie pokazano 113 wersji utworzonych przez 90 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Volkswagen.jpg|thumb|300px|Auta pierwsza klasa!]] |
|||
'''Volkswagen''' (inaczej Dreswagen-samochód dla ludu, Szajswagen lub Szmelcwagen) – niemiecka marka samochodów produkowanych od [[1934]] roku w Wolfsburgu. Najchętniej sprowadzany samochód z [[Niemcy|Niemiec]], zazwyczaj w stanie „bezwypadkowym”. W [[Polska|Polsce]] nowe modele Volkswagena (zwłaszcza Passat) są jednymi z najczęściej kradzionych [[Samochód|samochodów]]. Dziennie z naszych ulic znika około 6 sztuk tego modelu. Model ma jakość typowo niemiecką, czyli naprawdę do kitu. Pojazdy znane z przynudzania wszystkich. |
|||
[[Plik:Passat.jpg|thumb|200px|Ładowność Passata nie ma granic]] |
|||
{{cytat|– No i ma ten… horyzont!<br />– Zenuś, ten samochód to się '''holzwagen''' nazywa.|Solscy o '''Volkswagenie''' Kolasy}} |
|||
'''Volkswagen AG''', w skrócie: '''VW''' (inaczej ''Szajswagen'', ''Wieśwagen'', ''Wieprzwagen'' lub ''Schmelzwagen'', a właściwie ''Volksdeutschwagen'') – [[Niemcy|niemiecka]] marka [[Samochód|samochodów]] produkowanych od [[1934]] roku w [[Wolfsburg]]u (lub jak kto woli ''Golfsburgu'' – wieś tak się nazywała w 2003 roku). Najchętniej sprowadzany samochód z [[Niemcy|Niemiec]], zazwyczaj w stanie „bezwypadkowym”. W [[Polska|Polsce]] nowe modele Volkswagena (zwłaszcza [[Volkswagen Passat|Passat]]) są jednymi z najczęściej kradzionych [[Samochód|samochodów]]. Dziennie z naszych ulic znika około 6 sztuk tego modelu. Model ma jakość typowo niemiecką, czyli naprawdę niezniszczalną. Pojazdy znane z przynudzania wszystkich. Jednak mają, także swoich ortodoksyjnych zwolenników, którzy nie lubią jeździć damskimi torebkami, jak to jest w przypadku innych aut. Samochody z silnikami TDI sprowadzone bezpośrednio z Niemiec często pracują głośniej niż 18 Ursusów C-330 z PGR razem wziętych. Do około 2009 roku były uważane za najlepsze, teraz psują się częściej niż [[Renault]]. VW jest właścicielem kilku firm samochodowych – między innymi [[Bugatti]] i [[Škoda Auto|Škody]]. Produkuje je także w całości. |
|||
Liderem na rynku Polskim jest Golf. Wspaniały samochód o tradycjach sięgających czasy naszych dziadków. W tej wersji jest znany zwłaszcza na wsiach, gdzie stanowi pojazd rodzinnny, który idzie jak burza i jako najlepszy na świecie klekot. Druga generacja nie wniosła nic do sprawy. Trzecia generacja jest obecna także licznie w miastach będąca powodem do dumy swoich właścicieli. Myślą o sobie, że są wyjątkowi. Rzeczywiście, niewielu ludzi stać na samochód, którego rynek części zamiennych kwitnie w najlepsze, choć podobno jest bezawaryjny. Właściciele wiedzą co mówią, bo jeżdzą tyle ile im sąsiad pożyczy paliwa. |
|||
== Historia marki == |
|||
Wnętrze pojazdu może wywołać depresję. Jeśli jest w kolorze pogrzebowym, to już teraz wiemy skąd mordercze skłonności niektórych ich właścicieli na drogach. |
|||
=== Początki === |
|||
Firma Volkswagen została założona w roku [[1021]] przed naszą erą przez braci bliźniaków [[Seat]]a i [[Fiat]]a w miejscowości Falls Bruk (z celtyckiego ''Spadające Kamienie'') jako fabryka sprzętu morskiego i ratowniczego Keja. Rozpoczęli oni swoją działalność od produkcji kół ratunkowych do [[śmigłowiec|helikopterów]]. Jak wiadomo historia kołem się toczy i dotoczyła się aż do roku [[1936]], kiedy to zakład znacjonalizowano w celu uruchomienia produkcji wozów do przewozu podgazowanych Żydów. W owym czasie Żydzi stanowili 76,4% ludu [[Niemcy|Niemiec]]; ich przewożenie w stanie zagazowanym było dalekowzrocznym celem demokratycznie wybranych władz. Stąd też pochodzi nazwa marki – ''wóz dla ludu''. Wywłaszczeni spadkobiercy Seata i Fiata uciekli do [[Korea Południowa|Korei]]<ref>Południowej, nie Północnej, do której nie sposób się dostać</ref> gdzie założyli nową firmę o nieco zmienionej nazwie – [[Kia|Kia Motors]] – i postanowili konkurować z wywłaszczycielami, co im się bardzo udało. |
|||
=== I Okres Rozkwitu === |
|||
Co jest dobrego w Volkswagenie? Mnóstwo rzeczy. Silnik klekot zapewniający niezapomniane wrażenia akustyczne. I to w zasadzie tyle zalet moim zdaniem. |
|||
Poza programową produkcją wozów pogazowych (jak je wówczas nazywano) zakład uruchomił produkcję samochodów specjalnych dla wysokich urzędników państwowych. Samochody te miały unikalną konstrukcję otwartą pozwalającą pasażerom na nieskrępowaną gestykulację wyciągniętymi rękoma. Do roku [[1939]] samochody specjalne zyskiwały coraz większą popularność, która niestety załamała się z chwilą przekazania ich jako pomocy gospodarczej na tereny Polski, gdzie okazały się bardzo wrażliwe na wpadające do wnętrza granaty. Odpowiedzią firmy było instalowanie nad pojazdem okapu wykonanego ze stali sieczko-wanadowej podobnego wyglądem do [[wietnam]]skiego kapelusza. Tak zmodyfikowane auta nazwano pieszczotliwie ''Żuczek''. |
|||
=== Okres stagnacji === |
|||
Golf 2 generation evo village tjiunink |
|||
Po okresie sukcesów krzewienia postępu cywilizacyjnego przy pomocy samochodów, ''Żuczek'' nastąpił trudny okres światowej recesji, którego peryhelium (ang: wartość bliska [[piekło|piekła]]) przypada dokładnie na dni 8–9 maja [[1945]] roku. Zakład zmuszony był produkować taczki i inne tego typu pojazdy jednośladowe. |
|||
=== II Okres Rozkwitu === |
|||
Charakterystyczna odmiana Golfa najczęściej sprowadzony ze złomowisk w NRD. Kupowany przez 18-letnich bywalców dyskotek wyposażony w rasowy silnik przerobionych na LPG oraz dla polepszenia osiągów dziurawy tłumik. Charakteryzuje się dużą ilością gadżetów które można nabyć na aukcjach internetowych. Najczęściej są to zafarbione lampki choinkowe imitujące ksenony nakładki na tłumik za 12 zł (im dłuższy tym lepszy), Naklejki "Racing" i "top sport" pozrywane z rowera oraz mnóstwo lotek i spojlerów mających na celu pogorszenie aerodynamiki. Zazwyczaj jeździ się nim w pozycji "zimny łokieć" z tyłu powinien się znajdować głośnik od starej wierzy. |
|||
Bazując na doświadczeniach technologicznych, w [[1951]] roku |
|||
zakłady Volkswagena wyprodukowały pierwszą taczkę do przewożenia osób. Jej ogromne powodzenie na rynku rodzimym spowodowało dalsze prace nad rozwojem taczek, co przyniosło stworzenie wielu modeli, w tym czterokołowych, które zwłaszcza cieszą się popularnością wśród [[Nosacz sundajski|starszych mężczyzn po pięćdziesiątce]]. Szczególnie chwytliwe okazało się hasło reklamowe: „Masz Passata – masz wszystko”, które znajduje potwierdzenie w obserwacji zachowania posiadaczy tych aut. |
|||
W roku [[1991]] Škoda dała się kupić Wieśwagenowi. Oznacza to tylko jedno – Wieśwagen w całości produkuje Škody; nie tylko wsadza do nich swój silnik. To samo tyczy się firmy Bugatti, która dała się wykupić w roku [[2000]]. |
|||
== Dane techniczne == |
|||
* '''konstrukcja''' – drewniana, szkieletowa, lotki kryte płótnem, zastrzały podwozia przedniego osłonięte owiewkami, kółko tylne stałe, ster kierunku okrągły, pierścieniowy z klaksonem; często użytkownicy tego pojazdu montują sobie tak zwany „solarny dach", bądź też przedłużają swój bagaj. Zamek centralny – dotyczy modelu B1. |
|||
* '''pojemność silnika''' – do ustalenia; |
|||
* '''moc silnika''' – zawyżona, w praktyce nie więcej niż 3KM; |
|||
* '''moment obrotowy''' – opóźniony; |
|||
* '''napęd''' – na pedały przednie; |
|||
* '''przyspieszenie 0–100 km/h''' – jedynie na prostych odcinkach drogi o długości nie mniejszej niż 231 km z odpowiednim odcinkiem do wyhamowania; |
|||
* '''przyspieszenie 0–50 km/h''' – to, co uzyskamy powyżej, dzielimy przez 4. |
|||
* '''prędkość maksymalna''' – do indywidualnego odczytu przez kierującego lub jego żonę; komputer pokładowy w VW Golfie R i innych „wyczynowych” modelach samochodów VW zawsze źle pokazuje; |
|||
* '''zawieszenie''' – zbyt niskie, opadające; |
|||
* '''hamulce''' – zapewniają zatrzymanie na drodze o długości 61 km z prędkości 11 węzłów, przy pochyleniu nadwozia o 45 stopni; |
|||
* '''wyposażenie standardowe''' – za dopłatą; |
|||
* '''kolory nadwozia''' – niewygórowane, ciemne lub ciemniejsze. |
|||
* '''przebieg<ref>Tylko samochody używane</ref>''' – tak jak cena i pojemność silnika – do ustalenia. |
|||
{{Przypisy}} |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Seat]] |
|||
* [[Volkswagen Garbus]] |
|||
* [[Volkswagen Gol]] |
|||
* [[Volkswagen Golf]] |
|||
{{Motoryzacja}} |
|||
{{Nazizm}} |
|||
⚫ | |||
[[en:Volkswagen]] |
[[en:Volkswagen]] |
||
[[fi:Volkswagen]] |
|||
[[fr:Volkswagen]] |
|||
[[ja:フォルクスワーゲン]] |
|||
[[nl:Volkswagen]] |
|||
[[pt:Volkswagen]] |
|||
[[zh:大众汽车]] |
|||
[[zh-tw:咪貓]] |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 14:24, 9 lip 2023
– No i ma ten… horyzont!
– Zenuś, ten samochód to się holzwagen nazywa.
- Solscy o Volkswagenie Kolasy
Volkswagen AG, w skrócie: VW (inaczej Szajswagen, Wieśwagen, Wieprzwagen lub Schmelzwagen, a właściwie Volksdeutschwagen) – niemiecka marka samochodów produkowanych od 1934 roku w Wolfsburgu (lub jak kto woli Golfsburgu – wieś tak się nazywała w 2003 roku). Najchętniej sprowadzany samochód z Niemiec, zazwyczaj w stanie „bezwypadkowym”. W Polsce nowe modele Volkswagena (zwłaszcza Passat) są jednymi z najczęściej kradzionych samochodów. Dziennie z naszych ulic znika około 6 sztuk tego modelu. Model ma jakość typowo niemiecką, czyli naprawdę niezniszczalną. Pojazdy znane z przynudzania wszystkich. Jednak mają, także swoich ortodoksyjnych zwolenników, którzy nie lubią jeździć damskimi torebkami, jak to jest w przypadku innych aut. Samochody z silnikami TDI sprowadzone bezpośrednio z Niemiec często pracują głośniej niż 18 Ursusów C-330 z PGR razem wziętych. Do około 2009 roku były uważane za najlepsze, teraz psują się częściej niż Renault. VW jest właścicielem kilku firm samochodowych – między innymi Bugatti i Škody. Produkuje je także w całości.
Historia marki[edytuj • edytuj kod]
Początki[edytuj • edytuj kod]
Firma Volkswagen została założona w roku 1021 przed naszą erą przez braci bliźniaków Seata i Fiata w miejscowości Falls Bruk (z celtyckiego Spadające Kamienie) jako fabryka sprzętu morskiego i ratowniczego Keja. Rozpoczęli oni swoją działalność od produkcji kół ratunkowych do helikopterów. Jak wiadomo historia kołem się toczy i dotoczyła się aż do roku 1936, kiedy to zakład znacjonalizowano w celu uruchomienia produkcji wozów do przewozu podgazowanych Żydów. W owym czasie Żydzi stanowili 76,4% ludu Niemiec; ich przewożenie w stanie zagazowanym było dalekowzrocznym celem demokratycznie wybranych władz. Stąd też pochodzi nazwa marki – wóz dla ludu. Wywłaszczeni spadkobiercy Seata i Fiata uciekli do Korei[1] gdzie założyli nową firmę o nieco zmienionej nazwie – Kia Motors – i postanowili konkurować z wywłaszczycielami, co im się bardzo udało.
I Okres Rozkwitu[edytuj • edytuj kod]
Poza programową produkcją wozów pogazowych (jak je wówczas nazywano) zakład uruchomił produkcję samochodów specjalnych dla wysokich urzędników państwowych. Samochody te miały unikalną konstrukcję otwartą pozwalającą pasażerom na nieskrępowaną gestykulację wyciągniętymi rękoma. Do roku 1939 samochody specjalne zyskiwały coraz większą popularność, która niestety załamała się z chwilą przekazania ich jako pomocy gospodarczej na tereny Polski, gdzie okazały się bardzo wrażliwe na wpadające do wnętrza granaty. Odpowiedzią firmy było instalowanie nad pojazdem okapu wykonanego ze stali sieczko-wanadowej podobnego wyglądem do wietnamskiego kapelusza. Tak zmodyfikowane auta nazwano pieszczotliwie Żuczek.
Okres stagnacji[edytuj • edytuj kod]
Po okresie sukcesów krzewienia postępu cywilizacyjnego przy pomocy samochodów, Żuczek nastąpił trudny okres światowej recesji, którego peryhelium (ang: wartość bliska piekła) przypada dokładnie na dni 8–9 maja 1945 roku. Zakład zmuszony był produkować taczki i inne tego typu pojazdy jednośladowe.
II Okres Rozkwitu[edytuj • edytuj kod]
Bazując na doświadczeniach technologicznych, w 1951 roku zakłady Volkswagena wyprodukowały pierwszą taczkę do przewożenia osób. Jej ogromne powodzenie na rynku rodzimym spowodowało dalsze prace nad rozwojem taczek, co przyniosło stworzenie wielu modeli, w tym czterokołowych, które zwłaszcza cieszą się popularnością wśród starszych mężczyzn po pięćdziesiątce. Szczególnie chwytliwe okazało się hasło reklamowe: „Masz Passata – masz wszystko”, które znajduje potwierdzenie w obserwacji zachowania posiadaczy tych aut. W roku 1991 Škoda dała się kupić Wieśwagenowi. Oznacza to tylko jedno – Wieśwagen w całości produkuje Škody; nie tylko wsadza do nich swój silnik. To samo tyczy się firmy Bugatti, która dała się wykupić w roku 2000.
Dane techniczne[edytuj • edytuj kod]
- konstrukcja – drewniana, szkieletowa, lotki kryte płótnem, zastrzały podwozia przedniego osłonięte owiewkami, kółko tylne stałe, ster kierunku okrągły, pierścieniowy z klaksonem; często użytkownicy tego pojazdu montują sobie tak zwany „solarny dach", bądź też przedłużają swój bagaj. Zamek centralny – dotyczy modelu B1.
- pojemność silnika – do ustalenia;
- moc silnika – zawyżona, w praktyce nie więcej niż 3KM;
- moment obrotowy – opóźniony;
- napęd – na pedały przednie;
- przyspieszenie 0–100 km/h – jedynie na prostych odcinkach drogi o długości nie mniejszej niż 231 km z odpowiednim odcinkiem do wyhamowania;
- przyspieszenie 0–50 km/h – to, co uzyskamy powyżej, dzielimy przez 4.
- prędkość maksymalna – do indywidualnego odczytu przez kierującego lub jego żonę; komputer pokładowy w VW Golfie R i innych „wyczynowych” modelach samochodów VW zawsze źle pokazuje;
- zawieszenie – zbyt niskie, opadające;
- hamulce – zapewniają zatrzymanie na drodze o długości 61 km z prędkości 11 węzłów, przy pochyleniu nadwozia o 45 stopni;
- wyposażenie standardowe – za dopłatą;
- kolory nadwozia – niewygórowane, ciemne lub ciemniejsze.
- przebieg[2] – tak jak cena i pojemność silnika – do ustalenia.
Przypisy