Problem NP-zupełny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Znacznik: edytor źródłowy
M (→‎Opis algorytmu: delink szablonu)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Problem NP-zupełny''' (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – [[zbiór|rodzinka]] wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku [[Kojak]]a udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim czasie, to można też rozwiązać w tym czasie inne problemy z tej rodzinki.
'''Problem NP-zupełny''' (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – [[zbiór|rodzinka]] wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku [[Kojak]]a udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim [[czas]]ie, to można też rozwiązać w tym czasie inne problemy z tej rodzinki.


== Przykłady ==
== Przykłady ==
Linia 22: Linia 22:
Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują.
Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują.


{{Informatyka}}
{{Matematyka}}
{{Matematyka}}


{{stopka}}
[[Kategoria:Informatyka]]
[[Kategoria:Matematyka dyskretna]]
[[Kategoria:Teoria obliczeń]]
[[eo:Problemo de pakado]]
[[eo:Problemo de pakado]]

Aktualna wersja na dzień 11:40, 23 gru 2021

Problem NP-zupełny (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – rodzinka wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku Kojaka udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim czasie, to można też rozwiązać w tym czasie inne problemy z tej rodzinki.

Przykłady[edytuj • edytuj kod]

  • Problem odkurzenia wszechświata – należy odkurzyć cały wszechświat, co z uwagi na zanieczyszczenia i oceany bywa kłopotliwe, a następnie zawartość worka wyrzucić na zewnątrz.
  • Problem czasu reklamowego – należy obliczyć średni czas trwania bloku reklamowego na Polsacie w danym miesiącu.
  • Problem sznurka do snopowiązałki w PRL-u – sznurek ten, pomimo dużej produkcji i braku eksportu, nie istniał w praktyce, a jego brak wymagał zastosowania domowych środków zaradczych.

Algorytm rozwiązujący problemy w czasie znośnym[edytuj • edytuj kod]

Wynaleziony pod koniec 2007 roku algorytm rozwiązujący problemy NP-zupełne w czasie znośnym, tj. na przykład przed wybudowaniem planowanych w Polsce autostrad.

Opis algorytmu[edytuj • edytuj kod]

Algorytm ten jest bardzo prosty, i opiera się na podstawowych własnościach matematycznych.

Aby wykonać algorytm rozwiązujący problemy NP należy działać według niżej wymienionych punktów a wynik będzie poprawny/optymalny.

  1. Wprowadź dane instancji problemu do niedeterministycznej maszyny Turinga.
  2. Nie zapomnij wybrać z opcji zaawansowanych tryb „TURBO EXPERT”.
  3. Poczekaj pińćdziesiąt jednostek czasu, wykorzystując je pożytecznie, na przykład zmywając naczynia lub grając w CSa.
  4. Odczytaj wynik rozwiązanego problemu i odbierz milion dolarów za rozwiązanie milenijnego problemu.
  5. Ciesz się i żyj w dobrobycie.

Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują.