Problem NP-zupełny: Różnice pomiędzy wersjami
M Znacznik: edytor źródłowy |
M (→Opis algorytmu: delink szablonu) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Problem NP-zupełny''' (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – [[zbiór|rodzinka]] wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku [[Kojak]]a udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim |
'''Problem NP-zupełny''' (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – [[zbiór|rodzinka]] wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku [[Kojak]]a udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim [[czas]]ie, to można też rozwiązać w tym czasie inne problemy z tej rodzinki. |
||
== Przykłady == |
== Przykłady == |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują. |
Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują. |
||
{{Informatyka}} |
|||
{{Matematyka}} |
{{Matematyka}} |
||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Informatyka]] |
|||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Teoria obliczeń]] |
||
[[eo:Problemo de pakado]] |
[[eo:Problemo de pakado]] |
Aktualna wersja na dzień 11:40, 23 gru 2021
Problem NP-zupełny (Problem niezwykle-pracogenno-zupełny) – rodzinka wyjątkowo złośliwych, męczących i upierdliwych w rozwiązaniu problemów. Aktor grający zbira w trzecim odcinku Kojaka udowodnił, że jeżeli uda się rozwiązać jeden problem NP-zupełny w ludzkim czasie, to można też rozwiązać w tym czasie inne problemy z tej rodzinki.
Przykłady[edytuj • edytuj kod]
- Problem odkurzenia wszechświata – należy odkurzyć cały wszechświat, co z uwagi na zanieczyszczenia i oceany bywa kłopotliwe, a następnie zawartość worka wyrzucić na zewnątrz.
- Problem czasu reklamowego – należy obliczyć średni czas trwania bloku reklamowego na Polsacie w danym miesiącu.
- Problem sznurka do snopowiązałki w PRL-u – sznurek ten, pomimo dużej produkcji i braku eksportu, nie istniał w praktyce, a jego brak wymagał zastosowania domowych środków zaradczych.
Algorytm rozwiązujący problemy w czasie znośnym[edytuj • edytuj kod]
Wynaleziony pod koniec 2007 roku algorytm rozwiązujący problemy NP-zupełne w czasie znośnym, tj. na przykład przed wybudowaniem planowanych w Polsce autostrad.
Opis algorytmu[edytuj • edytuj kod]
Algorytm ten jest bardzo prosty, i opiera się na podstawowych własnościach matematycznych.
Aby wykonać algorytm rozwiązujący problemy NP należy działać według niżej wymienionych punktów a wynik będzie poprawny/optymalny.
- Wprowadź dane instancji problemu do niedeterministycznej maszyny Turinga.
- Nie zapomnij wybrać z opcji zaawansowanych tryb „TURBO EXPERT”.
- Poczekaj pińćdziesiąt jednostek czasu, wykorzystując je pożytecznie, na przykład zmywając naczynia lub grając w CSa.
- Odczytaj wynik rozwiązanego problemu i odbierz milion dolarów za rozwiązanie milenijnego problemu.
- Ciesz się i żyj w dobrobycie.
Dowód poprawności algorytmu jest banalny i jest modyfikacją dowodu na nieskończoność liczb pierwszych. Nie rozumiesz? Nie przejmuj się, do Biedronki wszystkich przyjmują.