Volkswagen: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 95.49.32.20; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Ostrzyciel.) Znacznik: rewert |
(Typ spółki, właściciel kilku firm, pochylenia, spolszczenie Ponglishu (chyba - solar dach? Na solarny dach), uzupełnienie danych technicznych) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Volkswagen.jpg|thumb|300px|Auta pierwsza klasa!]] |
[[Plik:Volkswagen.jpg|thumb|300px|Auta pierwsza klasa!]] |
||
'''Volkswagen''' (inaczej ''Szajswagen'', ''Wieśwagen'', ''Wieprzwagen'' lub ''Schmelzwagen'', a właściwie ''Volksdeutschwagen'') – [[Niemcy|niemiecka]] marka [[Samochód|samochodów]] produkowanych od [[1934]] roku w [[Wolfsburg]]u (lub jak kto woli ''Golfsburgu'' – wieś tak się nazywała w 2003 roku). Najchętniej sprowadzany samochód z [[Niemcy|Niemiec]], zazwyczaj w stanie |
'''Volkswagen AG''' (inaczej ''Szajswagen'', ''Wieśwagen'', ''Wieprzwagen'' lub ''Schmelzwagen'', a właściwie ''Volksdeutschwagen'') – [[Niemcy|niemiecka]] marka [[Samochód|samochodów]] produkowanych od [[1934]] roku w [[Wolfsburg]]u (lub jak kto woli ''Golfsburgu'' – wieś tak się nazywała w 2003 roku). Najchętniej sprowadzany samochód z [[Niemcy|Niemiec]], zazwyczaj w stanie „bezwypadkowym”. W [[Polska|Polsce]] nowe modele Volkswagena (zwłaszcza [[Volkswagen Passat|Passat]]) są jednymi z najczęściej kradzionych [[Samochód|samochodów]]. Dziennie z naszych ulic znika około 6 sztuk tego modelu. Model ma jakość typowo niemiecką, czyli naprawdę niezniszczalną. Pojazdy znane z przynudzania wszystkich. Jednak mają, także swoich ortodoksyjnych zwolenników, którzy nie lubią jeździć damskimi torebkami, jak to jest w przypadku innych aut. Samochody z silnikami TDI sprowadzone bezpośrednio z Niemiec często pracują głośniej niż 18 Ursusów C-330 z PGR razem wziętych. Do około 2009 roku były uważane za najlepsze, teraz psują się częściej niż [[Renault]]. VW jest właścicielem kilku firm samochodowych – między innymi [[Bugatti]] i [[Škoda Auto|Škody]]. Produkuje je także w całości. |
||
{{spisnaprawo}} |
{{spisnaprawo}} |
||
== Historia marki == |
== Historia marki == |
||
=== Początki === |
=== Początki === |
||
Firma Volkswagen została założona w roku [[1021]] przed naszą erą przez braci bliźniaków [[Seat]]a i [[Fiat]]a w miejscowości Falls Bruk (z celtyckiego ''Spadające Kamienie'') jako fabryka sprzętu morskiego i ratowniczego Keja. Rozpoczęli oni swoją działalność od produkcji kół ratunkowych do [[śmigłowiec|helikopterów]]. Jak wiadomo historia kołem się toczy i dotoczyła się aż do roku [[1936]], kiedy to zakład znacjonalizowano w celu uruchomienia produkcji wozów do przewozu podgazowanych Żydów. W owym czasie Żydzi stanowili 76,4% ludu [[Niemcy|Niemiec]]; ich przewożenie w stanie zagazowanym było dalekowzrocznym celem demokratycznie wybranych władz. Stąd też pochodzi nazwa marki ''wóz dla ludu''. Wywłaszczeni spadkobiercy Seata i Fiata uciekli do [[Korea Południowa|Korei]] gdzie założyli nową firmę o nieco zmienionej nazwie [[Kia]] i postanowili konkurować z wywłaszczycielami, co im się bardzo udało. |
Firma Volkswagen została założona w roku [[1021]] przed naszą erą przez braci bliźniaków [[Seat]]a i [[Fiat]]a w miejscowości Falls Bruk (z celtyckiego ''Spadające Kamienie'') jako fabryka sprzętu morskiego i ratowniczego Keja. Rozpoczęli oni swoją działalność od produkcji kół ratunkowych do [[śmigłowiec|helikopterów]]. Jak wiadomo historia kołem się toczy i dotoczyła się aż do roku [[1936]], kiedy to zakład znacjonalizowano w celu uruchomienia produkcji wozów do przewozu podgazowanych Żydów. W owym czasie Żydzi stanowili 76,4% ludu [[Niemcy|Niemiec]]; ich przewożenie w stanie zagazowanym było dalekowzrocznym celem demokratycznie wybranych władz. Stąd też pochodzi nazwa marki – ''wóz dla ludu''. Wywłaszczeni spadkobiercy Seata i Fiata uciekli do [[Korea Południowa|Korei]]<ref>Południowej, nie Północnej, do której nie sposób się dostać</ref> gdzie założyli nową firmę o nieco zmienionej nazwie – [[Kia|Kia Motors]] – i postanowili konkurować z wywłaszczycielami, co im się bardzo udało. |
||
[[Plik:Passat.jpg|thumb|200px|Ładowność Passata nie ma granic]] |
[[Plik:Passat.jpg|thumb|200px|Ładowność Passata nie ma granic]] |
||
=== I Okres Rozkwitu === |
=== I Okres Rozkwitu === |
||
Poza programową produkcją wozów pogazowych (jak je wówczas nazywano) zakład uruchomił produkcję samochodów specjalnych dla wysokich urzędników państwowych. Samochody te miały unikalną konstrukcję otwartą pozwalającą pasażerom na nieskrępowaną gestykulację wyciągniętymi rękoma. Do roku [[1939]] samochody specjalne zyskiwały coraz większą popularność, która niestety załamała się z chwilą przekazania ich jako pomocy gospodarczej na tereny Polski, gdzie okazały się bardzo wrażliwe na wpadające do wnętrza granaty. Odpowiedzią firmy było instalowanie nad pojazdem okapu wykonanego ze stali sieczko-wanadowej podobnego wyglądem do [[wietnam]]skiego kapelusza. Tak zmodyfikowane auta nazwano pieszczotliwie Żuczek. |
Poza programową produkcją wozów pogazowych (jak je wówczas nazywano) zakład uruchomił produkcję samochodów specjalnych dla wysokich urzędników państwowych. Samochody te miały unikalną konstrukcję otwartą pozwalającą pasażerom na nieskrępowaną gestykulację wyciągniętymi rękoma. Do roku [[1939]] samochody specjalne zyskiwały coraz większą popularność, która niestety załamała się z chwilą przekazania ich jako pomocy gospodarczej na tereny Polski, gdzie okazały się bardzo wrażliwe na wpadające do wnętrza granaty. Odpowiedzią firmy było instalowanie nad pojazdem okapu wykonanego ze stali sieczko-wanadowej podobnego wyglądem do [[wietnam]]skiego kapelusza. Tak zmodyfikowane auta nazwano pieszczotliwie ''Żuczek''. |
||
=== Okres stagnacji === |
=== Okres stagnacji === |
||
Po okresie sukcesów krzewienia postępu cywilizacyjnego przy pomocy samochodów Żuczek nastąpił trudny okres światowej recesji, którego peryhelium (ang: wartość bliska [[piekło|piekła]]) przypada dokładnie na dni 8–9 maja [[1945]] roku. Zakład zmuszony był produkować taczki i inne tego typu pojazdy jednośladowe. |
Po okresie sukcesów krzewienia postępu cywilizacyjnego przy pomocy samochodów, ''Żuczek'' nastąpił trudny okres światowej recesji, którego peryhelium (ang: wartość bliska [[piekło|piekła]]) przypada dokładnie na dni 8–9 maja [[1945]] roku. Zakład zmuszony był produkować taczki i inne tego typu pojazdy jednośladowe. |
||
=== II Okres Rozkwitu === |
=== II Okres Rozkwitu === |
||
Bazując na doświadczeniach technologicznych w produkcji taczek do gruzu w zakładach Woldzwagena stworzono w [[1951]] roku pierwszą taczkę osobową. Jej ogromne powodzenie na rynku rodzimym spowodowało dalsze prace nad rozwojem taczek, co przyniosło stworzenie wielu modeli w tym wielokołowych (maksymalnie 4 koła), które cieszą się popularnością wśród grupy docelowej rozpoznanej w [[1989]] roku jako „osoby o wysoce ograniczonym poczuciu harmonii i piękna oraz niedoborami pozytywnej samooceny” potocznie określonych mianem debili. Szczególnie chwytliwe okazało się hasło reklamowe: „Masz Passata – masz wszystko”, które znajduje potwierdzenie w obserwacji zachowania posiadaczy tych aut sprawiających wrażenie iż poza swoim autem nic nie widzą. |
Bazując na doświadczeniach technologicznych w produkcji taczek do gruzu w zakładach Woldzwagena stworzono w [[1951]] roku pierwszą taczkę osobową. Jej ogromne powodzenie na rynku rodzimym spowodowało dalsze prace nad rozwojem taczek, co przyniosło stworzenie wielu modeli w tym wielokołowych (maksymalnie 4 koła), które cieszą się popularnością wśród grupy docelowej rozpoznanej w [[1989]] roku jako „osoby o wysoce ograniczonym poczuciu harmonii i piękna oraz niedoborami pozytywnej samooceny” potocznie określonych mianem debili. Szczególnie chwytliwe okazało się hasło reklamowe: „Masz Passata – masz wszystko”, które znajduje potwierdzenie w obserwacji zachowania posiadaczy tych aut sprawiających wrażenie iż poza swoim autem nic nie widzą. |
||
W roku [[1991]] Škoda dała się kupić Wieśwagenowi. Oznacza to tylko jedno – Wieśwagen w całości produkuje Škody; nie tylko wsadza do nich swój silnik. To samo tyczy się firmy Bugatti, która dała się wykupić w roku [[2000]]. |
|||
== Dane techniczne == |
== Dane techniczne == |
||
* '''konstrukcja''' – drewniana, szkieletowa, lotki kryte płótnem, zastrzały podwozia przedniego osłonięte owiewkami, kółko tylne stałe, ster kierunku okrągły, pierścieniowy z klaksonem; często użytkownicy tego pojazdu montują sobie tak zwany |
* '''konstrukcja''' – drewniana, szkieletowa, lotki kryte płótnem, zastrzały podwozia przedniego osłonięte owiewkami, kółko tylne stałe, ster kierunku okrągły, pierścieniowy z klaksonem; często użytkownicy tego pojazdu montują sobie tak zwany „solarny dach", bądź też przedłużają swój bagaj. Zamek centralny – dotyczy modelu B1. |
||
* '''pojemność silnika''' – do ustalenia; |
* '''pojemność silnika''' – do ustalenia; |
||
* '''moc silnika''' – zawyżona, w praktyce nie więcej niż 3KM; |
* '''moc silnika''' – zawyżona, w praktyce nie więcej niż 3KM; |
||
Linia 25: | Linia 26: | ||
* '''napęd''' – na pedały przednie; |
* '''napęd''' – na pedały przednie; |
||
* '''przyspieszenie 0–100 km/h''' – jedynie na prostych odcinkach drogi o długości nie mniejszej niż 231 km z odpowiednim odcinkiem do wyhamowania; |
* '''przyspieszenie 0–100 km/h''' – jedynie na prostych odcinkach drogi o długości nie mniejszej niż 231 km z odpowiednim odcinkiem do wyhamowania; |
||
* '''przyspieszenie 0–50 km/h''' – to, co uzyskamy powyżej, dzielimy przez 4. |
|||
* '''prędkość maksymalna''' – do indywidualnego odczytu przez kierującego lub jego żonę; |
* '''prędkość maksymalna''' – do indywidualnego odczytu przez kierującego lub jego żonę; komputer pokładowy w VW Golfie R i innych „wyczynowych” modelach samochodów VW zawsze źle pokazuje; |
||
* '''zawieszenie''' – zbyt niskie, opadające; |
* '''zawieszenie''' – zbyt niskie, opadające; |
||
* '''hamulce''' – zapewniają zatrzymanie na drodze o długości 61 km z prędkości 11 węzłów, przy pochyleniu nadwozia o 45 stopni; |
* '''hamulce''' – zapewniają zatrzymanie na drodze o długości 61 km z prędkości 11 węzłów, przy pochyleniu nadwozia o 45 stopni; |
Wersja z 15:59, 15 lip 2019
Volkswagen AG (inaczej Szajswagen, Wieśwagen, Wieprzwagen lub Schmelzwagen, a właściwie Volksdeutschwagen) – niemiecka marka samochodów produkowanych od 1934 roku w Wolfsburgu (lub jak kto woli Golfsburgu – wieś tak się nazywała w 2003 roku). Najchętniej sprowadzany samochód z Niemiec, zazwyczaj w stanie „bezwypadkowym”. W Polsce nowe modele Volkswagena (zwłaszcza Passat) są jednymi z najczęściej kradzionych samochodów. Dziennie z naszych ulic znika około 6 sztuk tego modelu. Model ma jakość typowo niemiecką, czyli naprawdę niezniszczalną. Pojazdy znane z przynudzania wszystkich. Jednak mają, także swoich ortodoksyjnych zwolenników, którzy nie lubią jeździć damskimi torebkami, jak to jest w przypadku innych aut. Samochody z silnikami TDI sprowadzone bezpośrednio z Niemiec często pracują głośniej niż 18 Ursusów C-330 z PGR razem wziętych. Do około 2009 roku były uważane za najlepsze, teraz psują się częściej niż Renault. VW jest właścicielem kilku firm samochodowych – między innymi Bugatti i Škody. Produkuje je także w całości.
Historia marki
Początki
Firma Volkswagen została założona w roku 1021 przed naszą erą przez braci bliźniaków Seata i Fiata w miejscowości Falls Bruk (z celtyckiego Spadające Kamienie) jako fabryka sprzętu morskiego i ratowniczego Keja. Rozpoczęli oni swoją działalność od produkcji kół ratunkowych do helikopterów. Jak wiadomo historia kołem się toczy i dotoczyła się aż do roku 1936, kiedy to zakład znacjonalizowano w celu uruchomienia produkcji wozów do przewozu podgazowanych Żydów. W owym czasie Żydzi stanowili 76,4% ludu Niemiec; ich przewożenie w stanie zagazowanym było dalekowzrocznym celem demokratycznie wybranych władz. Stąd też pochodzi nazwa marki – wóz dla ludu. Wywłaszczeni spadkobiercy Seata i Fiata uciekli do Korei[1] gdzie założyli nową firmę o nieco zmienionej nazwie – Kia Motors – i postanowili konkurować z wywłaszczycielami, co im się bardzo udało.
I Okres Rozkwitu
Poza programową produkcją wozów pogazowych (jak je wówczas nazywano) zakład uruchomił produkcję samochodów specjalnych dla wysokich urzędników państwowych. Samochody te miały unikalną konstrukcję otwartą pozwalającą pasażerom na nieskrępowaną gestykulację wyciągniętymi rękoma. Do roku 1939 samochody specjalne zyskiwały coraz większą popularność, która niestety załamała się z chwilą przekazania ich jako pomocy gospodarczej na tereny Polski, gdzie okazały się bardzo wrażliwe na wpadające do wnętrza granaty. Odpowiedzią firmy było instalowanie nad pojazdem okapu wykonanego ze stali sieczko-wanadowej podobnego wyglądem do wietnamskiego kapelusza. Tak zmodyfikowane auta nazwano pieszczotliwie Żuczek.
Okres stagnacji
Po okresie sukcesów krzewienia postępu cywilizacyjnego przy pomocy samochodów, Żuczek nastąpił trudny okres światowej recesji, którego peryhelium (ang: wartość bliska piekła) przypada dokładnie na dni 8–9 maja 1945 roku. Zakład zmuszony był produkować taczki i inne tego typu pojazdy jednośladowe.
II Okres Rozkwitu
Bazując na doświadczeniach technologicznych w produkcji taczek do gruzu w zakładach Woldzwagena stworzono w 1951 roku pierwszą taczkę osobową. Jej ogromne powodzenie na rynku rodzimym spowodowało dalsze prace nad rozwojem taczek, co przyniosło stworzenie wielu modeli w tym wielokołowych (maksymalnie 4 koła), które cieszą się popularnością wśród grupy docelowej rozpoznanej w 1989 roku jako „osoby o wysoce ograniczonym poczuciu harmonii i piękna oraz niedoborami pozytywnej samooceny” potocznie określonych mianem debili. Szczególnie chwytliwe okazało się hasło reklamowe: „Masz Passata – masz wszystko”, które znajduje potwierdzenie w obserwacji zachowania posiadaczy tych aut sprawiających wrażenie iż poza swoim autem nic nie widzą. W roku 1991 Škoda dała się kupić Wieśwagenowi. Oznacza to tylko jedno – Wieśwagen w całości produkuje Škody; nie tylko wsadza do nich swój silnik. To samo tyczy się firmy Bugatti, która dała się wykupić w roku 2000.
Dane techniczne
- konstrukcja – drewniana, szkieletowa, lotki kryte płótnem, zastrzały podwozia przedniego osłonięte owiewkami, kółko tylne stałe, ster kierunku okrągły, pierścieniowy z klaksonem; często użytkownicy tego pojazdu montują sobie tak zwany „solarny dach", bądź też przedłużają swój bagaj. Zamek centralny – dotyczy modelu B1.
- pojemność silnika – do ustalenia;
- moc silnika – zawyżona, w praktyce nie więcej niż 3KM;
- moment obrotowy – opóźniony;
- napęd – na pedały przednie;
- przyspieszenie 0–100 km/h – jedynie na prostych odcinkach drogi o długości nie mniejszej niż 231 km z odpowiednim odcinkiem do wyhamowania;
- przyspieszenie 0–50 km/h – to, co uzyskamy powyżej, dzielimy przez 4.
- prędkość maksymalna – do indywidualnego odczytu przez kierującego lub jego żonę; komputer pokładowy w VW Golfie R i innych „wyczynowych” modelach samochodów VW zawsze źle pokazuje;
- zawieszenie – zbyt niskie, opadające;
- hamulce – zapewniają zatrzymanie na drodze o długości 61 km z prędkości 11 węzłów, przy pochyleniu nadwozia o 45 stopni;
- wyposażenie standardowe – za dopłatą;
- kolory nadwozia – niewygórowane, ciemne lub ciemniejsze.
- przebieg[2] – tak jak cena i pojemność silnika – do ustalenia.
Przypisy