Osu!: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(drobne zmiany w postaci interpunkcji, pogrubienia i kursywy tekstu; dodanie kilku polskich zawodników osu!)
Znacznik: edytor wizualny
(dodano sekcję związaną z systemem gwiazdkowym (star rating); źródła: https://osu.ppy.sh/wiki/en/Beatmap/Difficulty i https://osu.ppy.sh/wiki/en/Ranking_criteria/Difficulty_naming)
Znacznik: edytor wizualny
Linia 13: Linia 13:
== Historia ==
== Historia ==
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli ''Elite Beat Agents'' oraz ''Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2''.
Gra została stworzona w roku [[2007]] przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na [[Nintendo DS]], ''[[Osu! Tatakae! Ouendan]]''. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli ''Elite Beat Agents'' oraz ''Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2''.

== System "gwiazdkowy" ==
W owym muzycznym tasiemcu istnieje system oparty na gwiazdkach. W dużym skrócie - im więcej gwiazdek jest w danej kategorii, tym beatmapka jest trudniejsza.

=== Zmienne ===

* '''Wielkość kółek''' – im więcej gwiazdek, tym wszystkie obiekty na mapie są mniejsze, i co za tym idzie, trudniejsze do wycelowania.
* '''Precyzja''' – im więcej gwiazdek jest w tej kategorii, tym musisz upodobnić się do strzelca wyborowego i celnej trafiać rzeczy na mapie.
* '''Spadek HP''' – im więcej gwiazdek, tym każdy popełniony przez Ciebie błąd odbija się na twoim stanie życia. Jeżeli stracisz życie na mapce, przegrywasz i zaczynasz całość od początku, więc uważaj.
* '''Prędkość otoczk'''i – im więcej gwiazdek, tym otoczka na ślizgaczach idzie szybciej. Tutaj musisz liczyć na szybkość.
* '''Trudność''' – opisane poniżej.

=== Poziomy trudności (czyt. Trudność) ===

==== osu! ====

* '''Beginner''' (pol. Początkujący) – beatmapki łatwiejsze od tych z "Easy" w nazwie. Są oznaczone kolorem niebieskim. Idealne dla rozpoczęcia przygody w tym muzycznym szaleństwie.
* '''Easy''' (pol. Łatwy) – beatmapki od 0 do 1,99 gwiazdki. Podobnie jak te Początkujące, są oznaczone kolorem niebieskim.
* '''Normal''' (pol. Średni/Normalny) – beatmapki od 2 do 2,69 gwiazdki. Oznaczone są kolorem zielonym.
* '''Advanced''' (pol. Zaawansowany) – beatmapki trudniejsze od tych Normalnych, ale jednak łatwiejsze od tych Trudnych. Tak jak Normalne, są oznaczone na zielono.
* '''Hard''' (pol. Trudny) – beatmapki od 2,7 do 3,99 gwiazdki. Są oznaczone kolorem żółtym. Tutaj żarty się kończą, więc jeżeli nie wyrobisz sobie skilla, nawet nie zaczynaj grać w takie mapki.
* '''Hyper''' (po. Hiper) – beatmapki trudniejsze od tych Trudnych, jednak mimo wszystko łatwiejsze od tych Szalonych. Podobnie, jak w przypadku tych Trudnych, również są zaznaczone na żółto.
* '''Insane''' (pol. Szalony) – beatmapki od 4 do 5,29 gwiazdki. Są oznaczone kolorem pomarańczowym.
* '''Expert'''/'''Extra''' – beatmapki liczące sobie od 5,3 do 6,49 gwiazdki. Są oznaczone kolorem <s>zbliżonym do krwi</s> czerwonym.
* '''Expert+'''/'''Extreme''' – beatmapki liczące sobie powyżej 6,5 gwiazdki. Są one oznaczone od koloru fioletowego, przez granatowy, kończąc na czarnym. Przeznaczone wyłącznie dla profesjonalnych grajmerów lub dla masochistów lubiących torturować swoje palce.

==== osu!taiko ====

* '''Shokyuu''' – tryb eksluzywny dla trybu "taiko", łatwiejszy od Kantana. Jest on odpowiednikiem Nowicjusza.
* '''Kantan''' – odpowiednik Łatwego.
* '''Futsuu''' – odpowiednik Średniego.
* '''Muzukashii''' – odpowiednik Trudnego.
* '''Oni''' – odpowiednik Szaleńca.
* '''Inner Oni'''/'''Ura Oni''' – odpowiednik Eksperta.
* '''Hell Oni''' – odpowiednik Ekstremum.

==== osu!catch ====

* '''Cup''' (pol. Filiżanka) – odpowiednik Żółtodzioba/Łatwego.
* '''Salad''' (pol. Sałatka) – odpowiednik Normika.
* '''Platter''' (pol. Półmisek) – odpowiednik Trudnego.
* '''Rain''' (pol. Deszcz) – odpowiednik Obłąkanego.
* '''Overdose''' (pol. Nadmiar) – odpowiednik Specjalisty.
* '''Deluge''' (pol. Potop) – odpowiednik Ekstremalnego poziomu trudności. Nie bez powodu nazywany jest w taki sposób, więc jeżeli nie masz silniczka w miejscu, gdzie Słońce nie raczy dochodzić, możesz pożegnać się ze swoim życiem.

==== osu!mania ====

* '''Easy'''
* '''Normal'''
* '''Hard'''
* '''Insane'''
* '''Expert'''


== Ważne osobistości osu! ==
== Ważne osobistości osu! ==

Wersja z 21:05, 16 maj 2024

Darmowa gra rytmiczna – rytm jest tylko o klik stąd!

Hasło reklamowe witające świeżych w cudownym świecie kółek i półnagich kobiet.

osu! – rytmiczna gra komputerowa, polegająca na klikaniu kółek w rytm muzyki. Przedstawia się jako darmowa, jednak po każdej jednej rozgrywce jest potrzebna całkiem nowa myszka/tablet, a, w zależności od liczby prób i nerwów gracza, także nowy komputer.

Tryby gry

Podobnie jak wiele innych tytułów z tej branży, osu! posiada również swoje oryginalne tryby rozgrywki, których jest cztery. Tryby te to:

  • osu! – standardowy tryb rozgrywki. Celem tego trybu jest zdobycie jak największej ilości (a najlepiej wszystkich) punktów, dopasowując kliknięcia w rytm muzyki.
  • osu!taiko – tryb zapożyczony z serii gier Taiko no Tatsujin. Celem tegoż trybu jest nawalanie przyciskami, imitując grę na japońskim bębnie taiko.
  • osu!catch – tryb rozgrywki, w którym zbieramy głodną Wietnamką spadające owoce na tackę, zamiast zgłosić tąże anomalię odpowiednim służbom.
  • osu!mania – tryb taiko, tyle że zamiast na bębnie gramy na pianinie. Boska oryginalność ze strony twórcy.

Historia

Gra została stworzona w roku 2007 przez Australijczyka Deana „peppy'ego“ Herberta. Inspiracją do jej stworzenia jest jego fabularny protoplasta na Nintendo DS, Osu! Tatakae! Ouendan. Co więcej, owa gra doczekał się dwóch tasiemców z tego samego gatunku, czyli Elite Beat Agents oraz Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae! Ouendan 2.

System "gwiazdkowy"

W owym muzycznym tasiemcu istnieje system oparty na gwiazdkach. W dużym skrócie - im więcej gwiazdek jest w danej kategorii, tym beatmapka jest trudniejsza.

Zmienne

  • Wielkość kółek – im więcej gwiazdek, tym wszystkie obiekty na mapie są mniejsze, i co za tym idzie, trudniejsze do wycelowania.
  • Precyzja – im więcej gwiazdek jest w tej kategorii, tym musisz upodobnić się do strzelca wyborowego i celnej trafiać rzeczy na mapie.
  • Spadek HP – im więcej gwiazdek, tym każdy popełniony przez Ciebie błąd odbija się na twoim stanie życia. Jeżeli stracisz życie na mapce, przegrywasz i zaczynasz całość od początku, więc uważaj.
  • Prędkość otoczki – im więcej gwiazdek, tym otoczka na ślizgaczach idzie szybciej. Tutaj musisz liczyć na szybkość.
  • Trudność – opisane poniżej.

Poziomy trudności (czyt. Trudność)

osu!

  • Beginner (pol. Początkujący) – beatmapki łatwiejsze od tych z "Easy" w nazwie. Są oznaczone kolorem niebieskim. Idealne dla rozpoczęcia przygody w tym muzycznym szaleństwie.
  • Easy (pol. Łatwy) – beatmapki od 0 do 1,99 gwiazdki. Podobnie jak te Początkujące, są oznaczone kolorem niebieskim.
  • Normal (pol. Średni/Normalny) – beatmapki od 2 do 2,69 gwiazdki. Oznaczone są kolorem zielonym.
  • Advanced (pol. Zaawansowany) – beatmapki trudniejsze od tych Normalnych, ale jednak łatwiejsze od tych Trudnych. Tak jak Normalne, są oznaczone na zielono.
  • Hard (pol. Trudny) – beatmapki od 2,7 do 3,99 gwiazdki. Są oznaczone kolorem żółtym. Tutaj żarty się kończą, więc jeżeli nie wyrobisz sobie skilla, nawet nie zaczynaj grać w takie mapki.
  • Hyper (po. Hiper) – beatmapki trudniejsze od tych Trudnych, jednak mimo wszystko łatwiejsze od tych Szalonych. Podobnie, jak w przypadku tych Trudnych, również są zaznaczone na żółto.
  • Insane (pol. Szalony) – beatmapki od 4 do 5,29 gwiazdki. Są oznaczone kolorem pomarańczowym.
  • Expert/Extra – beatmapki liczące sobie od 5,3 do 6,49 gwiazdki. Są oznaczone kolorem zbliżonym do krwi czerwonym.
  • Expert+/Extreme – beatmapki liczące sobie powyżej 6,5 gwiazdki. Są one oznaczone od koloru fioletowego, przez granatowy, kończąc na czarnym. Przeznaczone wyłącznie dla profesjonalnych grajmerów lub dla masochistów lubiących torturować swoje palce.

osu!taiko

  • Shokyuu – tryb eksluzywny dla trybu "taiko", łatwiejszy od Kantana. Jest on odpowiednikiem Nowicjusza.
  • Kantan – odpowiednik Łatwego.
  • Futsuu – odpowiednik Średniego.
  • Muzukashii – odpowiednik Trudnego.
  • Oni – odpowiednik Szaleńca.
  • Inner Oni/Ura Oni – odpowiednik Eksperta.
  • Hell Oni – odpowiednik Ekstremum.

osu!catch

  • Cup (pol. Filiżanka) – odpowiednik Żółtodzioba/Łatwego.
  • Salad (pol. Sałatka) – odpowiednik Normika.
  • Platter (pol. Półmisek) – odpowiednik Trudnego.
  • Rain (pol. Deszcz) – odpowiednik Obłąkanego.
  • Overdose (pol. Nadmiar) – odpowiednik Specjalisty.
  • Deluge (pol. Potop) – odpowiednik Ekstremalnego poziomu trudności. Nie bez powodu nazywany jest w taki sposób, więc jeżeli nie masz silniczka w miejscu, gdzie Słońce nie raczy dochodzić, możesz pożegnać się ze swoim życiem.

osu!mania

  • Easy
  • Normal
  • Hard
  • Insane
  • Expert

Ważne osobistości osu!

  • Dean Herbert (szerzej znany jako peppy) – twórca gry, lubi klikać.
  • mrekk – najlepszy grajmer standardowego trybu osu! pochodzący z kangurzyska. Na World Cupie 2023 niby spuścił łomot Polakom, ale nic się nie stało, Polacy, nic się nie stało.
  • chocomint – koreańska legenda tej gry. Wirtualne uosobienie syna koleżanki twojej starej.
  • Musty – ostatni na Ziemi żyjący dinozaur, grał w osu! gdzieś od początku jego istnienia, a najprawdopodobniej też zanim twórca chciał zrobić tę grę.
  • Mateusz Wilk (szerzej znany jako Wilchq) – mieszkający w cieszącym się krystalicznie czystym powietrzem Smogowie, jeden z nielicznych Polaków, który nieironicznie gra w osu!.
  • Bartłomiej Wilk (znany jako WubWoofWolf) – rodzimy gracz tegoż muzycznego tasiemca, który w końcu odszedł na zasłużoną emeryturę.
  • Szymon Maliszewski (znany jako maliszewski)
  • gnahus

Noob w osu!

  • Nie wie, jak zmienić tryb z latających owocków.
  • Pyta się, jak mieć żółty kolorek.
  • Nie wie, czym są PP.
  • Tak samo nie, czym są takie terminy, jak HR, HD, DT, NC, FL, itp.
  • Myśli, że Cookiezi umie zrobić Centipede.
  • Zaprasza na swoją grę, a upomniany, że trzeba iść na kanał #lobby odpowiada, że „Nje ma tam polakuff”.
  • Nie wie, jak zmienić skina.
  • Zaprasza losowych ludzi do gier.
  • Nie ma tutoriala.
  • Gra najtrudniejsze mapy, a potem wkurza się i rozwala cały komputer.
  • Pomimo najszczerszych chęci, grając na samej myszce i klawiaturze, lami w nawet te najprostsze z najprostszych beatmapek.
  • Nawet, jeżeli uda się jemu ukończyć prostą beatmapę, to i tak uzyskuje on rezultat na poziomie oceny F albo D (chyba, że ma szczęście, to być może nawet i na C).

Zobacz też