Need for Speed (seria): Różnice pomiędzy wersjami
M (że co?) |
(→Objawy uzależnienia: Gwiazdki na aktywnościach) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 260 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:C3.jpg|thumb|right|200px|Niemal czuć zapach palonej gumy]] |
|||
[[Grafika:Przyc szyby.jpg|thumb|right|200px|Jeden z najlepszych "wuskuf"]] |
|||
[[Grafika:Żuczek.jpg|thumb|right|200px|Samochód porównywalny z Ferrari.]] |
|||
[[Grafika:17.jpg|thumb|right|200px|Szczyt "Tjuningu Otpicowanych f kosmos fuskuf"]] |
|||
[[Plik:C3.jpg|thumb|200px|Niemal czuć zapach palonej gumy]] |
|||
'''Need for Speed''' ([[język polski|pol.]]: Nid for Spid, niewłaściwie: [[Masturbacja|Potrzeba]] za prędkością) – jedna z wyścigowych serii gier polegających na ściganiu się w niebezpiecznych konkurencjach (takich jak [[Drifting|Drift]]), uciekaniu przed psami i ganianiu w lansiarskich „wuzkach” za suczkami (trochę to podchodzi pod zoofilię, ale się nie martwcie). |
|||
[[Plik:Zdjęcie001.jpg|thumb|200px|Jeden z najlepszych „wuskuf”]] |
|||
[[Plik:Nfsmem.png|thumb|300px|Logika w Need for Speed]] |
|||
{{Youtube|6_MX9Pa0Bc0|width=300|Czyli jednak można przejść Need for Speed bez auta}} |
|||
'''Need for Speed''' ([[język polski|pol.]]: Nid for Spid, niewłaściwie: [[Masturbacja|Potrzeba]] za prędkością) – jedna z wyścigowych serii gier polegających na ściganiu się w niebezpiecznych konkurencjach (takich jak [[Drifting|Drift]]), uciekaniu przed psami i ganianiu w lansiarskich, zbudowanych z amelinium „wuskah” za suczkami (trochę to podchodzi pod zoofilię, ale się nie martwcie). W roku 2012 inteligentni panowie z Criterion Games przejęli na własność markę Need for Speed. Żegnaj NFS'ie. Spoczywaj w pokoju… 8 lat później Criterion ponownie przejął NFS'a, i seria (najprawdopodobniej znowu) trafi na śmietnik po odzyskaniu od [[Ghost Games]]. |
|||
== Serie Need for Speed'a == |
|||
== Gry z serii Need for Speed == |
|||
* '''Need for Speed''' – powstała w 1995r. Na początku to miał być [[Pac-Man]] w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NfS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło. Muzyka pod względem bogactwa jest porównywana do utworu „4:33” z [[Tibia|Tibii]]. |
|||
* '''Road & Track Presents: The Need for Speed''' – DOS-owska gra, powstała w 1995 r. Na początku to miał być [[Pac-Man]] w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NFS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło będące doskonałą reintrepetacją utworu „4:33”. Ma policję, ale gracz może tylko przed nią próbować uciec. Jednocześnie pierwszy Need For Speed z widokiem z kokpitu (na kierownicy nie ma rąk, ale wskazówki na prędkościomierzu i obrotomierzu działają). W kolejnym roku powstało wydanie specjalne, w którym gracz może grać za pośrednictwem łączności Internetowej (czego w zwykłej wersji nie było). |
|||
* '''Need for Speed 2''' – wersja z 1997r. Kontynuacja ścigania się po wyimaginowanych trasach. Te same tryby rozgrywki co w wersji podstawowej. |
|||
* '''Need for Speed 2''' – wersja z 1997 r., pierwsza dostępna na systemie Windows. Ponieważ patrol autostradowy Kalifornii tym razem nie chciał wydać licencji na swoje malowanie pojazdów, Electronic Arts zrezygnował z umieszczania policjantów w tej wersji. Powstała także wersja specjalna, w której jest dodany kręty tor w Meksyku i trzy dodatkowe wózki (zarówno na początek gry, jak i kolejne trzy do odblokowania). |
|||
* '''Need for Speed 3: „Hot Pursuit”''' – wersja z 1998r. Tytuł polski brzmi „Gorący pościg” gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia psami i gonienia ścigantów. Pierwsze zalążki grafiki ADHD. |
|||
* '''Need for Speed 3: „Hot Pursuit”''' – tytuł polski brzmi „Gorący pościg”, gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia nimi i gonienia piratów drogowych. Pierwsze zalążki grafiki <del>AD</del>HD. Pierwszy NFS, do którego można było kiedyś za darmo pobrać z Internetu dodatkowe wózki, ponieważ na „cedekach” zabrakło miejsca. Widok z kokpitu jest nieco bardziej realistyczny niż w dwóch poprzednich NFS-ach – całość kokpitu się ściemnia jadąc w nocy, ale liczniki nie są podświetlane, ponieważ żarówki do tarcz zegarów ledwo dojechały i nie zostały jeszcze zamontowane. Australijczycy dostali wersję z dodatkowymi dwoma szrotami, które można bez trudu przekopiować do innych wydań (tylko na komputerze). |
|||
* '''Need for Speed 4: „Road Challenge”''' – wersja z 1999r. Pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość bycia z wirtualną kierownicą takich „wuskuf” jak [[BMW Z3]], [[Mercedes CLK]], [[Mercedes AMG]]. Możliwość odblokowania wózka z [[Tesco]]. Dużo trybów gier takich jak „Prześcignij Ojca Dyrektora”, „Mistrzostwa”, „Kariera” lub normalna „Arcadówka”. |
|||
* '''Need for Speed 4: „Road Challenge”''' (lub '''„High Stakes“''') – pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość odblokowania wózka z [[Tesco]]. Widok z kokpitu został poprawiony – już się trzęsie, a żarówki do kokpitu są sprawne we wszystkich samochodach poza Ferrari F50. Tak jak poprzednio, można było pobrać za darmo wózki prosto z Internetu, Australijczycy dostali cztery dodatkowe złomy, a Japończycy – jeden. Można je bez problemu skopiować (tylko komputer). |
|||
* '''Need for Speed 5: „Porsche 2000”''' – Domyślacie się chyba z którego roku. Przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności Porsche. Boring jak skur... czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu [[Tetris]]. |
|||
* '''Need for Speed 5: „Porsche 2000”''' (lub '''„Porsche Unleashed“''') – przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności [[Porsche]]. Boring jak skur… czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu [[Tetris]]. Po raz pierwszy na kierownicy pojawiają się ręce, których nie było w poprzednich częściach. |
|||
* '''Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2”''' – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita z większym wyborem samochodów jak i su.... eee... radiowozów. Rozbudowany tryb „Hot Pursuit” w którym to możemy po wyjebce popełnić tzw. „Suicide restart” poprzez naciśniecie klawisza "R" (powrót na tor z automatycznym dogonieniem przez policje). |
|||
* '''Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2”''' – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita 98 z nieco większym wyborem samochodów i radiowozów. |
|||
* '''Need for Speed 7: „Underground”''' – wersja z roku 2003r. Teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia gdzie Niggasy szaleją a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki pełne a kobiety puste. W tej wersji dostajemy na początku starego grata który lansiarsko tuningujemy, wkładamy tam car audio z głośnikami większymi od opony z traktora i ruszamy w bój. Trzeba podbić miasto. |
|||
* '''Need for Speed 7: „Underground”''' – teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia, gdzie Niggasy szaleją, a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki są pełne a kobiety – <del>niestety</del> – puste. |
|||
* '''Need for Speed 8: „Underground 2”''' – wersja z 2004r. Kontynuacja „Undergrounda 1” z opcją free run gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon. Fabuła gry opiera się na tym że jest się królem miasta Bayviev ....nagle....Jeb! i zamiast masakrycznie stjuningowanego Nissana 350z mamy czerwonego Nissana 240SX (którego możemy sobie wsadzić w dupę) i się wspinamy po szczebelkach na wyżyny. |
|||
* '''[[Need for Speed: Underground 2|Need for Speed 8: „Underground 2”]]''' – kontynuacja „Undergrounda” z opcją ''free run'', gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon. |
|||
* '''Need for Speed 9: „Most Wanted”''' – wersja z 2005r. Tak jak w poprzednich wersjach mamy do czynienia z samochodami. Akcja się dzieje w mieścinie Rockport w której kiedyś coś znaczyłeś. Niestety wyjechałeś w interesach służbowych do Bayviev i mają cię tam już w dupie. Przegrałeś z najgorszym kanciarzem Razorem swoje auto w wyścigu i teraz chcesz je odzyskać. Musisz pokonać ludzi z „Black List” oraz stać się „Most Wanted” w mieście aby udowodnić że znowu rządzisz. Niestety są trudności bo policjant Cross nie odstępuje cię na krok. |
|||
* '''[[Need for Speed: Most Wanted|Need for Speed 9: „Most Wanted”]]''' – cechuje go niebywały hiperrealizm: nierzadko goni cię setka radiowozów (które po paru stłuczkach trafiają na złom); pościg można zgubić rozwalając stacje benzynowe oraz reklamy pączków, a stuningowany Golf może wyprzedzić Porsche<ref>Które jest oczywiście gorsze</ref>. Co ciekawe – policja dysponuje niezliczoną ilością zwykłych radiowozów, Pontiaków GTO czy Corvette C6 (zakupionych z NASZYCH podatków!!!), których ścigać może Cię więcej niż 25 naraz. |
|||
* '''Need for Speed 10: „Carbon"”''' – 2006r. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek [[węgiel|węgla]]. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. |
|||
* '''[[Need for Speed: Carbon|Need for Speed 10: „Carbon”]]''' – kontynuacja Most Wanteda 2005. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek tytułowego [[węgiel|węgla]]. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. Nowością w grze jest Autosculpt, pozwalający przerobić dowolną furę na pług śnieżny (powiększając przedni zderzak), ewentualnie na monster trucka (robiąc to samo z kołami). Cechą Carbona jest podobny<ref>A nawet nieco większy</ref> hiperrealizm, niż w poprzedniej wersji – rozwalając stację benzynową unieruchomimy kilka(dziesiąt) radiowozów, oraz ciężarówki z drewnem<ref>Czego w Most Wantedzie 2005 nie było</ref>, śląc je tym samym na złom. Ponadto, powróciły drifty (tyle, że wyścigów typu drag – nudnego przejazdu po krótkiej prostej – już nie było<ref>Pierwotnie miał być, ale szefostwo EA narzekało na ten tryb i go nie pozwoliło wstawić. Pozostały jedynie wielojęzyczne napisy pojawiające się po zmianie biegów</ref>), a nowością w grze były wyścigi w kanionach. |
|||
* '''Need for Speed 11: „Pro Street”''' – 2007r. Jak sama nazwa wskazuje (z ang. Pro Street oznacza Profesjonalna Ólica) wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych (WTF?!!), w których rywalizuje się w oddzielnych konkurencjach (Grip, Drag, [[Drifting|Drift]], Top Speed, o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości ADHD. |
|||
* '''Need for Speed 11: „Pro Street”''' – jak sama nazwa wskazuje (z ang. ''Pro Street'' oznacza ''Profesjonalna Ulica'') wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych ([[WTF]]?!!) o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości HwDp. Ponadto posiada tryb robót drogowych, gdzie ścigamy się z konkurencją w budowie dróg. |
|||
* '''Need for Speed 12: „Undercover”''' – 2008r. Najnowsza gra z tej serii. Polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich "starzy wkurwieni". Stąd nazwa „Need for Speed: Pod Przykrywką”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle, auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy. |
|||
* '''Need for Speed 12: „Undercover”''' – polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich „starzy wk{{cenzura3}}ieni”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle; auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy. |
|||
* '''Need for Speed 13: „Shift”''' – twórcy gry przy jej rejestracji przypadkowo wpisali literkę „f” do słowa ''Shift''. Tym razem zaprzeczasz prawom fizyki na torach wyścigowych i nie straszne Ci żadne bandy, nie trzeba będzie nawet trzymać strzałki do przodu – wystarczy sama zmiana biegów. W tym Need For Speedzie chwilowo powrócił kokpit, z tym że tutaj możemy uderzyć szyby tak, żeby popękały; nie da się ich wyrzucić z pojazdu. Można pourywać lusterka boczne. Przy większych prędkościach całość kokpitu się rozmywa tak, jakby kierowca wypił osiem butelkowanych piw o zawartości alkoholu po 5%. |
|||
* '''Need for Speed 14: „Nitro”''' – tylko na platformy [[Wii]] i [[Nintendo DS]]. Ciekawe dlaczego nazwa nie jest klawiszem klawiatury? EA Games <del>chce</del> chciałaby przyspieszać. |
|||
* '''Need for Speed 15: „World”''' – w centrali EA Games zabrakło płyt (zarówno CD jak i DVD), więc wsadzili tą grę do [[Internet|neta]]. Można było ją ściągnąć za półdarmo i rywalizować z innymi w internecie. W ten sposób NFS stało się krainą [[noob|n00bów]], które jeżdżą po miastach z Most Wanteda 2005 i Carbona. Są tu odpowiedniki expienia, itemów [[Metin2|itp]]. |
|||
* '''Need for Speed 16: „Hot Pursuit”''' – zepsuła się klawiatura, więc zrobiono kolejny dubel Hot Pursuit. Rozczarowaniem dla wszystkich małolatów jest fakt, że w tej części nie można „otpicoffać swojego fuska”. |
|||
* '''Need for Speed 17: „Shift 2: Unleashed”''' – twórcy gry naprawili już swoją klawiaturę lub po prostu skorzystali z drugiego Shifta. Produkcja wykorzystuje system Autolog zajumany z Gorącego Pościgu 2010, dzięki któremu można pobić grubego Amerykanina przypominającego ciągle o swojej obecności przed każdym wyścigiem. Dodatkową atrakcją jest system detekcji kolizji, dzięki któremu auto gracza wylatuje z toru za każdym razem, gdy ten zbliży się do aut sterowanych przez komputer (których nie da się wypchnąć z toru). Inna szczególną cechą tego tworu jest wywalanie do Windowsa w losowych momentach, od tak dla zapewnienia graczowi „rozrywki” oglądania reklam producenta przy kolejnym uruchomieniu gry. |
|||
* '''Need for Speed 18: „The Run”''' – zgodnie z nazwą, pobiegać sobie przez całe [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]]. W planie maratonu m. in. bieg na 100m przez płotki, skoki przez granice stanów, szczupaki i inne zwierzęta wodne. To jedyna gra z serii, którą można przejść na piechotę. |
|||
* '''Need for Speed 19: „Most Wanted”''' – R.I.P. w serii Need for Speed. Mocno przerobiony [[Burnout Paradise|Burnout]] na Silniku z [[Battlefield 3|BF3]]. |
|||
* '''Need for Speed 20: „Rivals”''' – tym razem <del>Niekryty</del> [[Criterion Games|Kryterion]] odpuściło sobie robienie kolejnego <del>Hot Pursuita</del> oryginalnego i wspaniałego NFS'a na rzecz [[Ghost Games|Duszków]]. Poza tym stara nuda: same supersamochody, ograniczony tuning (!)<ref>Ale ważne, że jest</ref>, [[dubstep|rytmy prac budowlanych]] w ścieżce dźwiękowej… |
|||
* '''Need for Speed 21: „No Limits”''' – to znaczy… są pewne limity, ale ważne, że gra jest <del>Pay4Win</del> Free2Play, więc nawet bezdomny po ukradnięciu komuś smartfona z Androidem będzie mógł sobie popykać. |
|||
* '''Need for Speed 22''' – ''Need for Speed''… tak po prostu, bo duszki nie wiedziały jak nazwać nowego NFS-a. W pewnym sensie miał to być powrót do czasów Undergroundów, ale jako, że robienie z auta choinki świątecznej przestało być ''dżezi'', ''cool'' i ''czoko'', w tej części postawiono na tzw. ''stance''. |
|||
* '''[[Need for Speed: Payback|Need for Speed 23: „Payback”]]''' – szybkie samochody, gorące pościgi (ale nie w trybie jazdy dowolnej) i gigantyczny przekręt na skalę krajową. Aha, i obowiązkowo mikropłatności. Najciekawszą nowinką ''Odwetu'' jest możliwość grania trzema postaciami o różnych umiejętnościach, podobnie jak w [[Rockstar Games|rockstarowskim]] [[Grand Theft Auto V|GTA V]]. |
|||
* '''Need for Speed 24: „Heat”''' – dziwna mieszanka Pro Streeta i 2015-stki, tylko w pseudoklimacie lat 80. EA desperacko próbuje przyciągnąć nowych fanów poprzez podj{{cenzura3}}nie tytułu z [[Gorączka (film)|pewnego filmu sensacyjnego]]. |
|||
* '''Need for Speed 24.5: „Hot Pursuit Remastered”''' – ponowne wydanie Hot Pursuita 2010, który od oryginału różni się tym, że zostały z niego wycięte trzy samochody. Mimo to, jakimś sposobem zajmuje więcej miejsca na dysku. |
|||
*'''Need for Speed 25: „Unbound”''' – [[EA]] stwierdziło, że znudziło im się dawanie Duszkom kolejnych szans na stworzenie jako-takiej gry, więc przekazali pałeczkę Criterionowi. Flashbacki z 2012? Otóż nie tym razem, gdyż ''Potrzeba Prędkości: Rozwiązana'' to pewnie najlepsza gra w serii od czasów Most Wanted i Carbona. A i po raz pierwszy w serii pojawili się ludzie na ulicach. |
|||
== |
== Prawdziwy cel gry == |
||
Uczenie młodocianych lub przyszłych kierowców prawidłowej jazdy po ulicach miast |
Uczenie młodocianych lub przyszłych kierowców prawidłowej jazdy po ulicach miast, tego, jak bardzo puści są [[policjant|policjanci]], jak im zwiać i co się stanie jak im nie zwiejesz (co się raczej nie zdarza). |
||
== Policja == |
|||
[[Kategoria:Gry komputerowe]] |
|||
Jak już wspomniano, głównym elementem gry jest uczenie graczy jak puści i głupi są policjanci. Tak więc, mimo że kierowcy – rywale reprezentują naprawdę wysoki poziom inteligencji, to policja wcale nie zostaje w tyle. Oto autentyczny przykład; pani w bazie policji [P] wywołuje jednostki [J]: |
|||
P: Attention all units: We've just received a 911 report about a speeding vehicle, '''description matches one of wanted drivers.''' Vehicle was last seen heading north on West Boulevard. I need units to clear up and head that way for him.<br /> |
|||
J: Dispatch, any '''description available?'''<br /> |
|||
P: Eee… mhmm… we '''don't have the description''' at this time, standby for update. |
|||
Tłumaczenie: |
|||
P: Uwaga wszystkie jednostki: otrzymaliśmy właśnie zgłoszenie o poruszającym się z dużą prędkością pojeździe, '''opis pasuje do jednego z podejrzanych.''' Pojazd porusza się w kierunku północnym po West Boulevard. Proszę jednostki o skierowanie się w tamtą stronę.<br /> |
|||
J: Jakiś '''opis?'''<br /> |
|||
P: Eee… mmhm… Na razie '''nie mamy opisu''', proszę poczekać na dane. |
|||
== Objawy uzależnienia == |
|||
* Wszędzie szukasz guzika nitro. |
|||
* Co chwilę zmieniasz spoiler… |
|||
* …i lakier… |
|||
*...i efekty jazdy... |
|||
* …i naklejasz płomienie. |
|||
* Jesteś w stanie spowolnić czas. |
|||
* Fiatem wyprzedzasz Ferrari, Porsche i Lamborghini. |
|||
* Po uderzeniu w inny samochód, tamten jest do niczego, a twój nietknięty. |
|||
* Ścigasz się ze wszystkimi… |
|||
* …a podczas wyścigu szukasz przycisku nitro… |
|||
* …i orientujesz się, że go nie ma, więc pospiesznie montujesz je w garażu… |
|||
* …tak samo jak mocniejsze silniki i twardsze zawieszenie… |
|||
* …ale nie masz pojęcia jak działają. |
|||
* Policja wie więcej o wszystkich twoich samochodach niż ty sam o jednym… |
|||
* …ale zmiana koloru lakieru wystarczy, żeby ich zgubić. |
|||
* Masz automatyczną skrzynię biegów – nawet w [[Volkswagen]]ie. |
|||
* Ciągle szukasz nitro. |
|||
* Nie wychodzisz w ogóle z samochodu… |
|||
* …a w kryjówce nagle znikasz i patrzysz cały czas na swoje auto bardzo szybko się przemieszczając wokół niego. |
|||
* Nie możesz kupić każdego auta. Masz tylko określone modele. |
|||
* Możesz mieć i [[Bugatti Veyron|Veyrona]], [[Koenigsegg Reggera|Reggerę]], lub [[Bugatti Chiron|Chirona]], a i tak policja Cię dogoni, choć będą jeździć [[Ford Crown Victoria|Crown Victoriami]] albo [[Dodge Charger|Chargerami]]. |
|||
* Nie widzisz z wnętrza. Choć jesteś w aucie to jednak twoje oczy widzą zza auta, przed autem lub sprzed maski. No chyba, że jeździsz tylko po torach. |
|||
* Auta Twoje i rywali są większe od osobówek w ruchu ulicznym. |
|||
* Pojazdy z ruchu ulicznego nie mają uszkodzeń. |
|||
* Jeżeli nagle twój samochód zmienia się w inny model (np. [[Acura NSX]] zamiast [[Toyota Supra|Supry]]) to myślisz, że zainstalowałeś moda… |
|||
* …do tego karoseria czasem znika. |
|||
* Wszystkie samochody („rejserzy” i radiowozy) mają tę samą tablicę rejestracyjną (np. „ND4SPD” czy „NFSMW”). |
|||
* Po wejściu do samochodu radio nie nadaje reklam, wiadomości, itp. Masz tylko ok. 15-30 utworów odtwarzanych w losowej kolejności… |
|||
* …a część z nich słyszysz tylko w garażu. |
|||
* Nie widzisz przechodniów, ba – oni według ciebie nie istnieją. |
|||
* …pomimo że wjechanie w nich kończy się tak samo jak w skałę... |
|||
* nawet, jeżeli będziesz jechał 400 km/h, to i tak ich nie potrącisz |
|||
* Ach, ciągle szukasz paska nitro… |
|||
* Policja wali w ciebie i sama się wywraca. |
|||
* Do Fiata 126p montujesz 800-konny silnik. |
|||
* …i jedziesz nim 500 km/h |
|||
* Wjeżdżasz autami z dużą prędkością we wszystkie pochyłe powierzchnie przypominające skocznię. |
|||
* Masz legalnie samochody, które wygrałeś w nielegalnych wyścigach. |
|||
* Drogówka jeździ sportowymi Mitsubishi i Subaru. |
|||
* …a mimo to uciekasz im swoim Fiatem. |
|||
* Po czołowym wjechaniu w drzewo jedziesz na najbliższą stację benzynową, bo myślisz, że auto samo naprawi "zniszczenia kosmetyczne" |
|||
* Utrzymujesz się z wyścigów ulicznych. |
|||
* Pracując jako tajniak, za pieniądze zdobyte w nielegalnych wyścigach, kupujesz sobie Lamborghini. Twój przełożony nie ma ci tego za złe. |
|||
* Zamontowanie 20-calowych felg i ogromnego spoilera w Fiacie Punto nie ma wpływu na komfort jazdy i prędkość maksymalną. |
|||
* Widząc fotoradar, zamiast zwolnić do tych 50 km/h, dajesz gazu… |
|||
* …a kiedy złapie Cię drogówka, zaczynasz tłumaczyć, że musiałeś pojechać więcej niż 140 km/h, żeby zaliczyć fotoradar... |
|||
*...lub że od 140 km/h zaczynają się gwiazdki. |
|||
== Ciekawostki == |
|||
* Pierwotnie miał powstać Need For Speed Shift 3. Ale prace nad nim nie zostały nawet rozpoczęte, ponieważ nikt nie ma na swojej klawiaturze trzech shiftów, tylko dwa. |
|||
* Podczas grania w Need For Speeda II lub Need For Speeda II SE, Windows na pasku zadań i menedżerze zadań pokazuje nazwę ''The Need For Speed II'', chociaż w odróżnieniu od pierwszego Need For Speeda, nie ma tutaj przyimka ''the'' na pudełku ani planszy tytułowej. |
|||
* Pierwsze cztery Need For Speedy w Japonii<ref>Nic dziwnego, że Japonia jest dziwna</ref> nosiły pierwszy człon tytułu ''OverDrivin''', wówczas gdy reszta świata normalnie dostała gry z serii Need For Speed. |
|||
* Japończycy dostali osobną grę ''OverDrivin' Skyline Memorial'', w której były podmienione samochody – z normalnych na kilka Nissanów. Japońscy naukowcy ustalili, że reszta świata miała nie dostać tej gry, bo gracze z pozostałych części globu zmieniliby sterowanie na takie, które powoduje zerwanie osi napędowej i niemożność jazdy. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Need for Speed: Carbon]] |
|||
* [[Need for Speed: Most Wanted]] |
|||
* [[Need for Speed: Payback]] |
|||
* [[Need for Speed: Underground 2]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
{{Gry komputerowe}} |
|||
[[he:Need For Speed]] |
|||
[[Kategoria:Serie gier]] |
Aktualna wersja na dzień 21:19, 4 sie 2023
Need for Speed (pol.: Nid for Spid, niewłaściwie: Potrzeba za prędkością) – jedna z wyścigowych serii gier polegających na ściganiu się w niebezpiecznych konkurencjach (takich jak Drift), uciekaniu przed psami i ganianiu w lansiarskich, zbudowanych z amelinium „wuskah” za suczkami (trochę to podchodzi pod zoofilię, ale się nie martwcie). W roku 2012 inteligentni panowie z Criterion Games przejęli na własność markę Need for Speed. Żegnaj NFS'ie. Spoczywaj w pokoju… 8 lat później Criterion ponownie przejął NFS'a, i seria (najprawdopodobniej znowu) trafi na śmietnik po odzyskaniu od Ghost Games.
Gry z serii Need for Speed[edytuj • edytuj kod]
- Road & Track Presents: The Need for Speed – DOS-owska gra, powstała w 1995 r. Na początku to miał być Pac-Man w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NFS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło będące doskonałą reintrepetacją utworu „4:33”. Ma policję, ale gracz może tylko przed nią próbować uciec. Jednocześnie pierwszy Need For Speed z widokiem z kokpitu (na kierownicy nie ma rąk, ale wskazówki na prędkościomierzu i obrotomierzu działają). W kolejnym roku powstało wydanie specjalne, w którym gracz może grać za pośrednictwem łączności Internetowej (czego w zwykłej wersji nie było).
- Need for Speed 2 – wersja z 1997 r., pierwsza dostępna na systemie Windows. Ponieważ patrol autostradowy Kalifornii tym razem nie chciał wydać licencji na swoje malowanie pojazdów, Electronic Arts zrezygnował z umieszczania policjantów w tej wersji. Powstała także wersja specjalna, w której jest dodany kręty tor w Meksyku i trzy dodatkowe wózki (zarówno na początek gry, jak i kolejne trzy do odblokowania).
- Need for Speed 3: „Hot Pursuit” – tytuł polski brzmi „Gorący pościg”, gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia nimi i gonienia piratów drogowych. Pierwsze zalążki grafiki
ADHD. Pierwszy NFS, do którego można było kiedyś za darmo pobrać z Internetu dodatkowe wózki, ponieważ na „cedekach” zabrakło miejsca. Widok z kokpitu jest nieco bardziej realistyczny niż w dwóch poprzednich NFS-ach – całość kokpitu się ściemnia jadąc w nocy, ale liczniki nie są podświetlane, ponieważ żarówki do tarcz zegarów ledwo dojechały i nie zostały jeszcze zamontowane. Australijczycy dostali wersję z dodatkowymi dwoma szrotami, które można bez trudu przekopiować do innych wydań (tylko na komputerze). - Need for Speed 4: „Road Challenge” (lub „High Stakes“) – pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość odblokowania wózka z Tesco. Widok z kokpitu został poprawiony – już się trzęsie, a żarówki do kokpitu są sprawne we wszystkich samochodach poza Ferrari F50. Tak jak poprzednio, można było pobrać za darmo wózki prosto z Internetu, Australijczycy dostali cztery dodatkowe złomy, a Japończycy – jeden. Można je bez problemu skopiować (tylko komputer).
- Need for Speed 5: „Porsche 2000” (lub „Porsche Unleashed“) – przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności Porsche. Boring jak skur… czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu Tetris. Po raz pierwszy na kierownicy pojawiają się ręce, których nie było w poprzednich częściach.
- Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2” – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita 98 z nieco większym wyborem samochodów i radiowozów.
- Need for Speed 7: „Underground” – teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia, gdzie Niggasy szaleją, a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki są pełne a kobiety –
niestety– puste. - Need for Speed 8: „Underground 2” – kontynuacja „Undergrounda” z opcją free run, gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon.
- Need for Speed 9: „Most Wanted” – cechuje go niebywały hiperrealizm: nierzadko goni cię setka radiowozów (które po paru stłuczkach trafiają na złom); pościg można zgubić rozwalając stacje benzynowe oraz reklamy pączków, a stuningowany Golf może wyprzedzić Porsche[1]. Co ciekawe – policja dysponuje niezliczoną ilością zwykłych radiowozów, Pontiaków GTO czy Corvette C6 (zakupionych z NASZYCH podatków!!!), których ścigać może Cię więcej niż 25 naraz.
- Need for Speed 10: „Carbon” – kontynuacja Most Wanteda 2005. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek tytułowego węgla. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. Nowością w grze jest Autosculpt, pozwalający przerobić dowolną furę na pług śnieżny (powiększając przedni zderzak), ewentualnie na monster trucka (robiąc to samo z kołami). Cechą Carbona jest podobny[2] hiperrealizm, niż w poprzedniej wersji – rozwalając stację benzynową unieruchomimy kilka(dziesiąt) radiowozów, oraz ciężarówki z drewnem[3], śląc je tym samym na złom. Ponadto, powróciły drifty (tyle, że wyścigów typu drag – nudnego przejazdu po krótkiej prostej – już nie było[4]), a nowością w grze były wyścigi w kanionach.
- Need for Speed 11: „Pro Street” – jak sama nazwa wskazuje (z ang. Pro Street oznacza Profesjonalna Ulica) wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych (WTF?!!) o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości HwDp. Ponadto posiada tryb robót drogowych, gdzie ścigamy się z konkurencją w budowie dróg.
- Need for Speed 12: „Undercover” – polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich „starzy wkieni”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle; auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy.
- Need for Speed 13: „Shift” – twórcy gry przy jej rejestracji przypadkowo wpisali literkę „f” do słowa Shift. Tym razem zaprzeczasz prawom fizyki na torach wyścigowych i nie straszne Ci żadne bandy, nie trzeba będzie nawet trzymać strzałki do przodu – wystarczy sama zmiana biegów. W tym Need For Speedzie chwilowo powrócił kokpit, z tym że tutaj możemy uderzyć szyby tak, żeby popękały; nie da się ich wyrzucić z pojazdu. Można pourywać lusterka boczne. Przy większych prędkościach całość kokpitu się rozmywa tak, jakby kierowca wypił osiem butelkowanych piw o zawartości alkoholu po 5%.
- Need for Speed 14: „Nitro” – tylko na platformy Wii i Nintendo DS. Ciekawe dlaczego nazwa nie jest klawiszem klawiatury? EA Games
chcechciałaby przyspieszać. - Need for Speed 15: „World” – w centrali EA Games zabrakło płyt (zarówno CD jak i DVD), więc wsadzili tą grę do neta. Można było ją ściągnąć za półdarmo i rywalizować z innymi w internecie. W ten sposób NFS stało się krainą n00bów, które jeżdżą po miastach z Most Wanteda 2005 i Carbona. Są tu odpowiedniki expienia, itemów itp.
- Need for Speed 16: „Hot Pursuit” – zepsuła się klawiatura, więc zrobiono kolejny dubel Hot Pursuit. Rozczarowaniem dla wszystkich małolatów jest fakt, że w tej części nie można „otpicoffać swojego fuska”.
- Need for Speed 17: „Shift 2: Unleashed” – twórcy gry naprawili już swoją klawiaturę lub po prostu skorzystali z drugiego Shifta. Produkcja wykorzystuje system Autolog zajumany z Gorącego Pościgu 2010, dzięki któremu można pobić grubego Amerykanina przypominającego ciągle o swojej obecności przed każdym wyścigiem. Dodatkową atrakcją jest system detekcji kolizji, dzięki któremu auto gracza wylatuje z toru za każdym razem, gdy ten zbliży się do aut sterowanych przez komputer (których nie da się wypchnąć z toru). Inna szczególną cechą tego tworu jest wywalanie do Windowsa w losowych momentach, od tak dla zapewnienia graczowi „rozrywki” oglądania reklam producenta przy kolejnym uruchomieniu gry.
- Need for Speed 18: „The Run” – zgodnie z nazwą, pobiegać sobie przez całe USA. W planie maratonu m. in. bieg na 100m przez płotki, skoki przez granice stanów, szczupaki i inne zwierzęta wodne. To jedyna gra z serii, którą można przejść na piechotę.
- Need for Speed 19: „Most Wanted” – R.I.P. w serii Need for Speed. Mocno przerobiony Burnout na Silniku z BF3.
- Need for Speed 20: „Rivals” – tym razem
NiekrytyKryterion odpuściło sobie robienie kolejnegoHot Pursuitaoryginalnego i wspaniałego NFS'a na rzecz Duszków. Poza tym stara nuda: same supersamochody, ograniczony tuning (!)[5], rytmy prac budowlanych w ścieżce dźwiękowej… - Need for Speed 21: „No Limits” – to znaczy… są pewne limity, ale ważne, że gra jest
Pay4WinFree2Play, więc nawet bezdomny po ukradnięciu komuś smartfona z Androidem będzie mógł sobie popykać. - Need for Speed 22 – Need for Speed… tak po prostu, bo duszki nie wiedziały jak nazwać nowego NFS-a. W pewnym sensie miał to być powrót do czasów Undergroundów, ale jako, że robienie z auta choinki świątecznej przestało być dżezi, cool i czoko, w tej części postawiono na tzw. stance.
- Need for Speed 23: „Payback” – szybkie samochody, gorące pościgi (ale nie w trybie jazdy dowolnej) i gigantyczny przekręt na skalę krajową. Aha, i obowiązkowo mikropłatności. Najciekawszą nowinką Odwetu jest możliwość grania trzema postaciami o różnych umiejętnościach, podobnie jak w rockstarowskim GTA V.
- Need for Speed 24: „Heat” – dziwna mieszanka Pro Streeta i 2015-stki, tylko w pseudoklimacie lat 80. EA desperacko próbuje przyciągnąć nowych fanów poprzez podjnie tytułu z pewnego filmu sensacyjnego.
- Need for Speed 24.5: „Hot Pursuit Remastered” – ponowne wydanie Hot Pursuita 2010, który od oryginału różni się tym, że zostały z niego wycięte trzy samochody. Mimo to, jakimś sposobem zajmuje więcej miejsca na dysku.
- Need for Speed 25: „Unbound” – EA stwierdziło, że znudziło im się dawanie Duszkom kolejnych szans na stworzenie jako-takiej gry, więc przekazali pałeczkę Criterionowi. Flashbacki z 2012? Otóż nie tym razem, gdyż Potrzeba Prędkości: Rozwiązana to pewnie najlepsza gra w serii od czasów Most Wanted i Carbona. A i po raz pierwszy w serii pojawili się ludzie na ulicach.
Prawdziwy cel gry[edytuj • edytuj kod]
Uczenie młodocianych lub przyszłych kierowców prawidłowej jazdy po ulicach miast, tego, jak bardzo puści są policjanci, jak im zwiać i co się stanie jak im nie zwiejesz (co się raczej nie zdarza).
Policja[edytuj • edytuj kod]
Jak już wspomniano, głównym elementem gry jest uczenie graczy jak puści i głupi są policjanci. Tak więc, mimo że kierowcy – rywale reprezentują naprawdę wysoki poziom inteligencji, to policja wcale nie zostaje w tyle. Oto autentyczny przykład; pani w bazie policji [P] wywołuje jednostki [J]:
P: Attention all units: We've just received a 911 report about a speeding vehicle, description matches one of wanted drivers. Vehicle was last seen heading north on West Boulevard. I need units to clear up and head that way for him.
J: Dispatch, any description available?
P: Eee… mhmm… we don't have the description at this time, standby for update.
Tłumaczenie:
P: Uwaga wszystkie jednostki: otrzymaliśmy właśnie zgłoszenie o poruszającym się z dużą prędkością pojeździe, opis pasuje do jednego z podejrzanych. Pojazd porusza się w kierunku północnym po West Boulevard. Proszę jednostki o skierowanie się w tamtą stronę.
J: Jakiś opis?
P: Eee… mmhm… Na razie nie mamy opisu, proszę poczekać na dane.
Objawy uzależnienia[edytuj • edytuj kod]
- Wszędzie szukasz guzika nitro.
- Co chwilę zmieniasz spoiler…
- …i lakier…
- ...i efekty jazdy...
- …i naklejasz płomienie.
- Jesteś w stanie spowolnić czas.
- Fiatem wyprzedzasz Ferrari, Porsche i Lamborghini.
- Po uderzeniu w inny samochód, tamten jest do niczego, a twój nietknięty.
- Ścigasz się ze wszystkimi…
- …a podczas wyścigu szukasz przycisku nitro…
- …i orientujesz się, że go nie ma, więc pospiesznie montujesz je w garażu…
- …tak samo jak mocniejsze silniki i twardsze zawieszenie…
- …ale nie masz pojęcia jak działają.
- Policja wie więcej o wszystkich twoich samochodach niż ty sam o jednym…
- …ale zmiana koloru lakieru wystarczy, żeby ich zgubić.
- Masz automatyczną skrzynię biegów – nawet w Volkswagenie.
- Ciągle szukasz nitro.
- Nie wychodzisz w ogóle z samochodu…
- …a w kryjówce nagle znikasz i patrzysz cały czas na swoje auto bardzo szybko się przemieszczając wokół niego.
- Nie możesz kupić każdego auta. Masz tylko określone modele.
- Możesz mieć i Veyrona, Reggerę, lub Chirona, a i tak policja Cię dogoni, choć będą jeździć Crown Victoriami albo Chargerami.
- Nie widzisz z wnętrza. Choć jesteś w aucie to jednak twoje oczy widzą zza auta, przed autem lub sprzed maski. No chyba, że jeździsz tylko po torach.
- Auta Twoje i rywali są większe od osobówek w ruchu ulicznym.
- Pojazdy z ruchu ulicznego nie mają uszkodzeń.
- Jeżeli nagle twój samochód zmienia się w inny model (np. Acura NSX zamiast Supry) to myślisz, że zainstalowałeś moda…
- …do tego karoseria czasem znika.
- Wszystkie samochody („rejserzy” i radiowozy) mają tę samą tablicę rejestracyjną (np. „ND4SPD” czy „NFSMW”).
- Po wejściu do samochodu radio nie nadaje reklam, wiadomości, itp. Masz tylko ok. 15-30 utworów odtwarzanych w losowej kolejności…
- …a część z nich słyszysz tylko w garażu.
- Nie widzisz przechodniów, ba – oni według ciebie nie istnieją.
- …pomimo że wjechanie w nich kończy się tak samo jak w skałę...
- nawet, jeżeli będziesz jechał 400 km/h, to i tak ich nie potrącisz
- Ach, ciągle szukasz paska nitro…
- Policja wali w ciebie i sama się wywraca.
- Do Fiata 126p montujesz 800-konny silnik.
- …i jedziesz nim 500 km/h
- Wjeżdżasz autami z dużą prędkością we wszystkie pochyłe powierzchnie przypominające skocznię.
- Masz legalnie samochody, które wygrałeś w nielegalnych wyścigach.
- Drogówka jeździ sportowymi Mitsubishi i Subaru.
- …a mimo to uciekasz im swoim Fiatem.
- Po czołowym wjechaniu w drzewo jedziesz na najbliższą stację benzynową, bo myślisz, że auto samo naprawi "zniszczenia kosmetyczne"
- Utrzymujesz się z wyścigów ulicznych.
- Pracując jako tajniak, za pieniądze zdobyte w nielegalnych wyścigach, kupujesz sobie Lamborghini. Twój przełożony nie ma ci tego za złe.
- Zamontowanie 20-calowych felg i ogromnego spoilera w Fiacie Punto nie ma wpływu na komfort jazdy i prędkość maksymalną.
- Widząc fotoradar, zamiast zwolnić do tych 50 km/h, dajesz gazu…
- …a kiedy złapie Cię drogówka, zaczynasz tłumaczyć, że musiałeś pojechać więcej niż 140 km/h, żeby zaliczyć fotoradar...
- ...lub że od 140 km/h zaczynają się gwiazdki.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Pierwotnie miał powstać Need For Speed Shift 3. Ale prace nad nim nie zostały nawet rozpoczęte, ponieważ nikt nie ma na swojej klawiaturze trzech shiftów, tylko dwa.
- Podczas grania w Need For Speeda II lub Need For Speeda II SE, Windows na pasku zadań i menedżerze zadań pokazuje nazwę The Need For Speed II, chociaż w odróżnieniu od pierwszego Need For Speeda, nie ma tutaj przyimka the na pudełku ani planszy tytułowej.
- Pierwsze cztery Need For Speedy w Japonii[6] nosiły pierwszy człon tytułu OverDrivin', wówczas gdy reszta świata normalnie dostała gry z serii Need For Speed.
- Japończycy dostali osobną grę OverDrivin' Skyline Memorial, w której były podmienione samochody – z normalnych na kilka Nissanów. Japońscy naukowcy ustalili, że reszta świata miała nie dostać tej gry, bo gracze z pozostałych części globu zmieniliby sterowanie na takie, które powoduje zerwanie osi napędowej i niemożność jazdy.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
- Need for Speed: Carbon
- Need for Speed: Most Wanted
- Need for Speed: Payback
- Need for Speed: Underground 2
Przypisy
- ↑ Które jest oczywiście gorsze
- ↑ A nawet nieco większy
- ↑ Czego w Most Wantedzie 2005 nie było
- ↑ Pierwotnie miał być, ale szefostwo EA narzekało na ten tryb i go nie pozwoliło wstawić. Pozostały jedynie wielojęzyczne napisy pojawiające się po zmianie biegów
- ↑ Ale ważne, że jest
- ↑ Nic dziwnego, że Japonia jest dziwna