Polskie Koleje Państwowe
Ten artykuł jest niezmiernie długi i jego czytanie może spowodować liczne szkody, takie jak: strata czasu, ból palców, możliwość zepsucia się myszki, klawiatury, procesora i przypalenie drugiego dania. Upewnij się, że jesteś na siłach lub wylosuj sobie coś krótszego. |
Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją,
Żółwiowi szkoda pieniędzy,
„Pójdę pieszo, będzie prędzej”
- Jan Brzechwa o PKP
PKP – Jeszcze nie widać, a już jedzie
- Cezary Pazura o PKP
I am the passenger
And I ride and I ride and I ride...
- Iggy Pop o PKP
Pomimo trudnych warunków pogodowych panujących na terenie prawie całego kraju (intensywne opady i zamiecie śnieżne oraz niskie temperatury), PKP Intercity SA z powodzeniem i nieprzerwanie prowadzi ruch pociągów, a pasażerowie docierają do stacji docelowych.
- PKP komentuje kilkugodzinne opóźnienia pociągów zimą 2010 r.
Dla każdego promocja – 120 darmowych minut!
- PKP o swoich promocjach
PKP. Konekting pipol.
- Pawlak o PKP
PKP. Zapowiada się dobra podróż.
- PKP próbuje przekonywać pasażerów do siebie
Polskie Koleje Państwowe – firma z Warszawy z mackami w całej Polsce, której głównym przedmiotem działalności jest łagodzenie skutków bezrobocia oraz organizowanie manifestacji, wieców, protestów i grilli opalanych oponami.
Uboczną działalnością PKP jest świadczenie usług teleportacji przy pomocy pociągów. Od pewnego czasu spółka oferuje także usługi z zakresu przewozu autobusami.
PKP a kolej wysokich prędkości[edytuj • edytuj kod]
- Główny artykuł: Kolej dużych prędkości w Polsce
W Polsce maksymalna prędkość konstrukcyjna na torach to 340 km/h; średnia prędkość konstrukcyjna w skali całego kraju to 170 km/h przy czym blisko 50% infrastruktury jest przystosowana do wysokich prędkości rzędu 280–340 km/h (lewa szyna), kolejne 50% to infrastruktura dostosowana do prędkości około 30–40 km/h (prawa szyna). Z przyczyn praktycznych prędkość faktyczna polskich pociągów determinowana jest parametrami szyny prawej.
Jeden z popularniejszych pociągów przemierzających cały kraj nosił imię Tour de Pologne. W 2003 roku PKP mogło pochwalić się pobiciem spektakularnego rekordu. Pociąg pokonujący trasę z Gdańska do Przemyśla przejechał tę trasę w czasie zaledwie godzinę dłuższym, niż jadący na podobnej trasie kolarze startujący w wyścigu Tour de Pologne. Na pamiątkę tego historycznego wydarzenia pociąg został nazwany imieniem naszego narodowego wyścigu kolarskiego.
Vademecum podróżnego[edytuj • edytuj kod]
Aby stać się szczęśliwym klientem PKP, należy:
- § 1. Przed podróżą:
- jeszcze raz dobrze się zastanowić,
- zadzwonić na informację; po trzech dniach nieudanych prób udać się osobiście na dworzec i odgryźć interesujący nas fragment rozkładu jazdy,
w razie możliwości wstać o 1 w nocy i zakupić bilet przez internet na miesiąc do przodui tak nie dasz rady, bo sto innych osób też tak zrobi i cię ubiegnie,- spisać testament,
- pozostawić samochód pod domem, na dworzec dotrzeć komunikacją miejską (może się uda),
- pożegnać się z rodziną,
- opróżnić konto bankowe celem zakupu biletu,
- przygotować się na dodatkowy wydatek w postaci miejscówki, ewentualnie kuszetki lub wagonu sypialnego,
- zimą przygotować koce (dotyczy wyłącznie podróży w pierwszej klasie, druga ogrzewa się sama bądź trzodą sąsiada),
- przybyć na dworzec z 6-godzinnym opóźnieniem,
- wsiąść do pociągu byle jakiego, gdyż interesujący nas najpewniej został zlikwidowany 10 lat temu, w najlepszym przypadku właśnie odjechał z innego peronu,
- przygotować się na to, że pociąg może zatrzymać się w środku jakiegoś buszu na trzy godziny z powodu awarii pociągu,
- (jeśli możliwe) kupić teleporter.
- § 2. W podróży:
- zająć wygodne miejsce stojące,
- wyjąć różaniec i zmówić paciorek,
- zerwać plombę hamulca awaryjnego,
- przygotować modlitewnik, różaniec oraz listę chorób w rodzinie celem konwersacji z współpodróżnymi,
- podczas korzystania z WC przelać mydło do uprzednio przygotowanej butelki a ręczniki papierowe schować pod kurtkę.
- jeśli jesteś mikolem lub planujesz nim zostać, obowiązkowo weź z pociągu przynajmniej jedną tabliczkę relacyjną, ewentualnie sfotografuj elektroniczne wyświetlacze z trasą - będziesz miał gotowy temat do rozmowy,
- jeśli pociąg zatrzyma się w jakimś niecywilizowanym miejscu i nikt nie wie co się dzieje – nie przejmuj się, to normalne!
- § 3. Podczas kontroli biletowej:
Oprócz kupna biletu przy kontroli należy dołączyć do niego:
- akt urodzenia,
- ksero aktu urodzenia,
- ksero z ksera aktu urodzenia,
- paragon z ksera,
- ksero paragonu z ksera,
- akty urodzenia dziadków ze strony matki,
- akt małżeństwa dziadków ze strony ojca,
- obrazek z I Komunii Świętej,
- kartkę od proboszcza z ostatniej spowiedzi,
- książeczkę pierwszych piątków miesiąca,
- legitymację szkolną/studencką,
- kartę rowerową,
- dowód osobisty,
- paszport,
- dowód osobisty rodziców potwierdzony notarialnie,
- życiorys notariusza,
- dowód uiszczenia opłaty kościelnej,
- życiorys kasjerki, oraz osoby która kupowała bilet przed nami i po nas,
- życiorys osoby sprzedającej bilety na rezerwacji telefonicznej lub programującej aplikację do kupowania przez internet,
- zdjęcie gotówki lub karty płatniczej, którą zapłacono za bilet,
- pisemne potwierdzenie kasjerki o zapłaceniu za bilet ww. gotówką,
- pisemne potwierdzenie psa o wydaniu karmy,
- projekt domu zatwierdzony przez proboszcza,
- zezwolenie wójta na opuszczenie gminy/miasta,
- zezwolenie starosty na opuszczenie powiatu.
- zezwolenie wojewody na opuszczenie województwa,
- zezwolenie prezydenta na opuszczenie kraju.
- § 4. Po przybyciu do celu:
- pocałować ziemię,
- dobrowolnie poddać się dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji, dekomunizacji, dezubekizacji, dezintegracji, dekapitacji, deterytorializacji, dekontaminacji, dezodoryzacji, depolaryzacji, demilitaryzacji, dehumanizacji, demagnetyzacji, depopulacji, deeskalacji, demarkacji, decentralizacji, desegregacji, demonetyzacji, dekonstrukcji, desensytyzacji, dewaluacji, deinstytucjonalizacji, depersonalizacji, dekolonizacji, demokratyzacji, deindustrializacji, dekontekstualizacji, desynchronizacji. (zasada 29D),
- złożyć do najbliższej jednostki MO zawiadomienie o kradzieży bagażu i pobiciu,
- wystosować do PKP (z powiadomieniem telewizji) pisemne podziękowanie za rzetelne zrealizowanie usługi,
- kupić kasjerce kwiaty i bombonierkę w ramach podziękowania za sprzedanie odpowiedniego biletu i miejscówki,
- zastanowić się nad zakupem samochodu, ewentualnie rozejrzeć się za zbieżnym połączeniem autobusowym lub lotniczym[1].
Gatunki pasażerów w pociągach z przedziałami[edytuj • edytuj kod]
- Metal – trafiłeś do złego przedziału przyjacielu. Ale nie martw się, twój współpasażer prawdopodobnie popatrzy na ciebie przez chwilkę z wyższością, a następnie odda się słuchaniu pieśni pochwalnych dla szatana oraz okazjonalnym deptaniu cię glanami.
- Bractwo Rycerskie – spotkanie z nimi kończy się na ogół piciem wina domowej roboty i grą w karty na drewnianej tarczy. Wszystko jest w porządku, bardzo sympatyczne chłopaki dopóki nie rozpoczniesz dysputy na temat tego, że wikingowie w IX wieku nie nosili hełmów o tym kroju, ponieważ został on wynaleziony dopiero podczas drugiej wyprawy krzyżowej… Jeśli jednak masz odwagę zboczyć na ten temat rozmów – powodzenia w odpieraniu ataków tępymi toporami.
- Rodzina 2+(dowolna liczba pociech) – uciekaj, nie ma szans na przeżycie w inny sposób, niż ratować się ucieczką. Jeśli jednak masz odwagę zostać, przygotuj się na dzieci w wieku przedszkolnym potrafiące gapić się w ciebie nieprzerwanie przez dziesięć minut, zmiany miejsc (co pięć minut), wyjścia do toalety (co dwadzieścia minut) i robienie smaka współpasażerom różnorakimi słodyczami/przekąskami/kanapkami (bez przerwy). Stopery do uszu wymagane ustawą i zdrowym rozsądkiem.
- Malowniczy Tramp – malowniczy Tramp, a w zasadzie bezdomny. Położy się zajmując wszystkie kanapy jednej ze stron (bądź podłogę) i nie licz, że odzyskasz już swój bagaż. Oczywiście, możesz spróbować chwycić go i powoli ściągnąć, aczkolwiek licz się na bliski kontakt cielesny z brodą twojego współpasażera. Konduktor również nie zdoła go dobudzić, zaś sam włóczykij w losowym momencie waszej podróży prawdopodobnie wstanie i ruszy dalej w swej wędrówce.
- Orszak Maryjny – innymi słowy zakonnice. Nieważne ile masz lat, wzrostu, czy jak wyglądasz. Wypytają cię o wszystko, począwszy od daty ostatniej spowiedzi, przez nazwisko księdza proboszcza, aż po rozmiar ubranka w którym dano ci pierwszą komunię. Ponadto bądź gotów na modlitwy, błogosławienie i zajadanie się chlebem z dżemem autorstwa wspaniałej Siostry Bernadetty.
- Ciechocinianki – od nich dowiesz się wszystkiego o topografii, historii oraz architekturze lokalnego uzdrowiska. Poznasz wszystkie rodzaje reumatyzmu, czy chorób leczonych tam, zaś na koniec dowiesz się, że starość to wcale nie radość i zostaniesz pozostawiony na pastwę swoich przemyśleń.
Opcje podróży[edytuj • edytuj kod]
- Pociąg z całkowitą rezerwacją miejsc – choć jest w 90% pusty, mamy prawo zająć wyłącznie wyznaczone przez przewoźnika miejsce, na którym sprężyna z fotela włazi w dupę.
- Pociąg z fakultatywną rezerwacją miejsc – w tej opcji płacimy dodatkowo za miejsce siedzące. Wykupione miejsce zajęte jest przez pasażera bez miejscówki, którego musimy samodzielnie wypędzić, proponując miejsce stojące obok kibla. Czynność szczególnie emocjonująca, jeśli na naszym miejscu siedzi 98-letnia staruszka.
- Pociąg bez rezerwacji miejsc (inna nazwa: konserwa) – skład złożony z 5 wagonów o nieograniczonej pojemności, z czego 4 są zarezerwowane dla kolonii.
- Przedział dla palących – w tym przedziale wolno palić.
- Przedział dla niepalących – w tym przedziale wolno nie palić.
- Przedział z oknami nieotwierającymi się (wersja premium posiada także zepsutą wentylację).
- Przedział z oknami niezamykającymi się (w wersji premium wentylacja działa bardzo dobrze, nawet zimą).
- Pociąg osobowy/Regio – zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku osobowym, a także ostatnim wagonie pociągu jadącego przed nim.
- Pociąg pospieszny/TLK – zatrzymuje się przed każdą stacją lub przystankiem osobowym i jeszcze czasem czeka na osobowy jadący przed nim. TLK to podobno skrót od Tanio Lecz Koszmarnie.
- Pociąg klasy ekspres – zatrzymuje się co 500 metrów oraz przed każdą stacją i przystankiem osobowym (czeka na pośpieszny jadący przed nim, który czeka na osobowy jadący przed nim), obowiązuje specjalna dopłata za każde pięć minut czekania.
- Pociąg IC – odjeżdża z opóźnieniem ok. 15 min (jednocześnie informujemy, że wielkość opóźnienia może ulec zmianie; za powstałe opóźnienie uprzejmie przepraszamy
a w razie chęci mogą Państwo reklamować bilet[2]), bo musi poczekać na ekspres, pośpieszny i osobowy. Z tego samego powodu zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych (przestrzeń pomiędzy przystankami jest bowiem zajęta przez powyższe pociągi), ale kto spróbuje wówczas wsiąść lub wysiąść, ma w ryja od kierownika pociągu, „bo my tu planowo się nie zatrzymujemy!”. Obowiązuje specjalna dopłata do poprzedniej dopłaty, ze względu na obecność papieru toaletowego w kiblu, a także podatek za jazdę nowoczesnymi Dartami i FLIRT-ami. Przynajmniej poderwiesz kogoś w cenie biletu, a jak nie, to chociaż pograsz w lotki. Niektórzy twierdzą, że te składy jeżdżą normalnie, jednak ta informacja nie jest oficjalnie potwierdzona. - Pociąg EIC – najbardziej prestiżowy ze wszystkich. Tak prestiżowy, że rozdają w nim pasażerom po pół litra wody za darmo. Niektórzy mówią, że go nie ma ale to nieprawda, ponieważ jeździ z prędkością światła i go nikt nie widzi.
- Pociąg EIP - kolejna kategoria, która próbuje udawać koleje dużych prędkości poprzez rzekomo supernowoczesne składy Pendolino. Niestety z powodu wyżej wymienionych torów, składy te nie mogą się rozpędzić nawet do 200 km/h. Jest to możliwe zaledwie na 22-kilometrowym odcinku (10 km na rozpędzanie, 2 km jazdy z maksymalną prędkością i 10 km na hamowanie). Natomiast rozdają za darmo obiady – szkoda, że tylko w 1 klasie. Dla tych z drugiej zostaje kawa lub herbata, ewentualnie woda. Co najciekawsze, te pociągi są aż tak super-hiper-megaśne, że nawet nie ma w nich WiFi, a zasięg telefonu jest wręcz koszmarny. Do tego, poprzez urzędowe komplikacje, oprócz elektronicznych tablic na drzwiach wejściowych należy drukować papierowe karteczki z trasą.
- Pociąg InterRegio – gatunek powstały ze wymieszania pociągu osobowego oraz pospiesznego. Niegdyś najtańsza kolejka górska w Polsce (wyjątek: Zakopane, tam taniej wjechać na Kasprowy). W pociągach zestawionych ze składów zwanych kiblami wskazane posiadanie karimaty i prawdopodobnie śpiwora; możliwa podróż na leżąco w ostatnim przedziale. Obecnie złote czasy IR-ków minęły i można je spotkać tylko na trasie Warszawa – Łódź. A i nawet same kible są już zmodernizowane…
- Pociąg SuperRegio – nowy gatunek, powstały po fiasku InterRegio oraz RegioEkspresów. Prowadzony jest zmodernizowanymi (oficjalnie) kiblami i innymi przedpotopowymi wynalazkami. Cena dwukrotnie wyższa niż na Regio, adekwatna do czasu przejazdu.
Przyczyny opóźnień pociągów PKP[edytuj • edytuj kod]
- warunki atmosferyczne: śnieg, deszcz, śnieg z deszczem, deszcz ze śniegiem, ładna pogoda, brzydka pogoda, brak ładnej pogody, brak brzydkiej pogody, wiatr, brak wiatru, bryza, zefirek, orkan, tornado, huragan, kałuże, mgła, coś jakby mgła, ale nie mgła, upał, mróz, temperatura pokojowa, szadź, szron, tsunami, deszcze monsunowe, lawiny, wiosna, lato, jesień, zima, przedwiośnie, złota polska jesień, noc polarna, pora sucha, pora deszczowa, sorytakimamyklimat,
- przyczyny techniczne: za szerokie tory, za wąskie tory, za krótkie tory, za długie tory, za strome tory, za płaskie tory, brak torów, obecność torów, kradzież torów, polskie tory, niepolskie tory, szyny były złe a podwozie też było złe, kradzież podkładów pod torami, kradzież przewodów nad torami, kradzież przewodów obok torów, za mało pociągów, za dużo pociągów, brak pociągów, obbecność pociągów, kradzież pociągu, kradzież mostu[3], kradzież w ogólności, nieprzejezdne tory, przejezdne tory, eksplozja pociągu na moście, zepsute szlabany, sprawne szlabany, rogatka uszkodzona, awaria pociągu, awaria lokomotywy, awaria wagonu, awaria drzwi do wagonu, awaria świateł, awaria pantografu, awaria ogrzewania w wagonach, awaria w WARSie, awaria gwizdka kierownika pociągu, awaria semafora, awaria rozjazdu, awaria zwrotnicy, Maria-awaria, awaria mostu, awaria stacji, awaria awarii, awaria twojej starej, objazd, odjazd, przejazd, zajazd, wyjazd, zjazd, wjazd, resetowanie systemu, formatowanie twardego dysku, fatal error, BSOD, ERROR 404 – Torów nie znaleziono, złośliwość rzeczy martwych,
- przyczyny antropogeniczne: brak maszynisty, brak konduktora, brak kierownika pociągu, brak Warsu, brak szefa kuchni w Warsie, brak zawiadowcy, brak dyrektora PKP, brak zastępcy dyrektora PKP, brak pani Jadzi w sekretariacie dyrektora PKP, brak dyspozytora ruchu, brak dróżnika, brak pani w kasie, braki kadrowe, brak kadrowej, brak pani od zapowiadania, stan nietrzeźwości wyżej wymienionych, strajk wyżej wymienionych, strajk innych niż wyżej wymienieni, strajk na torach, strajk na peronach, strajk w obronie strajkujących, brak strajku, snow-strike, counter-strike, zbyt duża liczba pasażerów, zbyt mała liczba pasażerów, odpowiednia liczba pasażerów, brak pasażerów, obecność pasażerów, roszczenia pasażerów, brak roszczeń pasażerów, roszczenia amerykańskich Żydów, obchody rocznicowe, akademie, pochody, procesje, pielgrzymki, pociąg Mao-Tse-Tunga, Andrzej Lepper, Wyścig Pokoju, Tour de Pologne, samobójcy na torach, samobójcy na mostach, złodzieje węgla, złodzieje złomu, złodzieje w rządzie, ukraińscy celnicy, pomyłki, błędy, errory, kibole, moherowe berety, matki z wózkami, piwne dziadki, brak Krystyny z gazowni, mordercy bigosu na wolności.
- przyczyny ekonomiczno-gospodarcze: nierentowność, rentowność, zbyt dużo spółek kolejowych, zbyt mało spółek kolejowych, inne spółki kolejowe, brak innych spółek kolejowych, spółki inne niż kolejowe, brak pieniędzy, za mało pieniędzy, za dużo pieniędzy, kradzież pieniędzy, brak kradzieży pieniędzy, rozliczenia, brak rozliczeń, kompensaty, brak kompensat, rozliczenia kompensatami, kompensaty rozliczeń, marnotrawstwo środków trwałych i nietrwałych, brak informacji o rentowności, mikroekonomia, makroekonomia, Leszek Balcerowicz, wszechświatowy kryzys, Chiny, bank Goldman Sachs, koniunktura, dekoniunktura, konkurencja, brak konkurencji, modernizacja, demodernizacja, inflacja, deflacja, EURO 2012, reklama, brak reklamy, efektywność nowych bodźców ekonomicznych, bilans, rachunek zysków i strat, ZUS, Urząd Skarbowy, sądy powszechne, sądy administracyjne, sądy wojskowe, sądy boskie i ostateczne, wyroki, postanowienia, zarządzenia, ustawy, rozporządzenia, komornik, denominacja, kredyty, brak kredytów, koszty kredytów, brak kosztów kredytów.
- skąpstwo pasażerów i zły stan techniczny wózków do kawy (w pociągach ekspresowych i IC) – strategia Intercity przewiduje oszczędności etatowe. W związku z tym obwoźna sprzedaż kawy i ciasteczek realizowana jest przez maszynistę. Ze względów bezpieczeństwa w czasie obchodu wagonów z wózkiem barowym prowadzonym przez maszynistę pociąg (w tym momencie bez żadnego nadzoru) nie powinien poruszać się z prędkością większą, niż 10 km/h. Prędkość ta zapewnia zarówno zadowalający poziom bezpieczeństwa pasażerom, jednocześnie gwarantuje maszyniście bezpieczne wyskoczenie z pierwszego wagonu i wskoczenie do lokomotywy po zakończeniu stosownych czynności. Jednocześnie maszynista jest zobowiązany do kontynuowania sprzedaży kawy i ciasteczek do czasu wyczerpania zasobów, realizując trasę od wagonu pierwszego do ostatniego i z powrotem do skutku (niemożność pozostawienia bez nadzoru wózka z ciasteczkami i kawą przy jednoczesnym braku możliwości technicznych przeniesienia stoiska na lokomotywę). Niestety, pasażerowie wykazują daleko posunięte skąpstwo i nie są zainteresowani zakupem kawy i ciastek, dopiero po kolejnej godzinie zmorzeni głodem przystępują do zakupów. Oddzielny problem to zły stan techniczny wózków do ciastek i kawy, ich prędkość konstrukcyjna została ograniczona do 1,5 km/h. Rozwiązaniem problemu mogło by byś zaangażowanie w pomoc obsługę konduktorską, ta jednak standardowo jest kierowana do obsługi wagonu restauracyjnego i roznoszenia piwa jasnego. Rozważa się także zakup wózków wysokich prędkości do kawy i ciastek (prędkość konstrukcyjna do 10 km/h), jednak korytarze polskich pociągów nie pozwalają na rozwinięcie takich prędkości.
- inne przyczyny: brak stacji w danej miejscowości, obecność stacji w danej miejscowości, nowy odcinek Mody na Sukces, bitwa pod Grunwaldem, bitwa pod Lenino, położenie geopolityczne, zbyt dużo braków, zbyt mało braków, brak braków, obecność braków, kradzież braków, rozliczenia brakami, roszczenia braków, brak roszczeń braków, fuck, brak fucków, niska kultura klasy politycznej, Sylwester, Boże Narodzenie, Wielkanoc, 1 Maja, 3 Maja, Powstanie Warszawskie, 11 Listopada, Święto Zmarłych, urodziny szwagra, Żydzi, masoni, cykliści, kod Leonardo da Vinci, ABW, CBA, PZU, BOR, PZPR, ZSRR, SGGW, NPC, NBC, ABC, KFC, McDonald's, Burger King, NRD, KRLD, RFN, EU, BBC, ECPU, CNN, JPG, ZIP, APK i PDF, wakacje, ferie, rok szkolny, rok kalendarzowy, rok świetlny, rok astrologiczny, miesiączki, tygodniówki, miesięcznica smoleńska, zespół dnia wczorajszego, Mikołaj Kopernik, widzimisię, krowy na torach, kaczki na torach, ślimaki na torach, zwierzyna leśna, zwierzyna hodowlana, UFO, naloty dywanowe, Microsoft, rozwolnienie, choroba brzucha, choroba mózgu, homoseksualizm, homoseksualiści w autobusie, złodzieje, zwykli ludzie, wampiry, wilkołaki, ludzie, mangowcy, Niemcy, Adolf Hitler, Rosja, Prusy, Austria, I wojna światowa, Syn koleżanki twojej starej, Wolne Miasto Gdańsk, Lotos Wybrzeże Gdańsk, Lech Wałęsa, II wojna światowa, blokada na granicy.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Najszybszą lokomotywą PKP była przez długie lata EP09, która była przestarzała w momencie wypuszczenia prototypu na światło dzienne, jej zaletą jest możliwość rozmontowania i zmontowania przy pomocy młotka i śrubokręta.
- Aktualnie najszybszą lokomotywą
PKPP.K.P. Intercity (czyt. pe-ka-pe intersiti) jest Siemens Eurosprinter Husarz osiągający maksymalną prędkość przejazdową w Polsce230km/h160km/h, a maksymalną konstrukcyjną 230km/h. Dzięki rządom PeŁo, w pewnej chwili, w ramachdotacjidarowizny od UE, najszybszym stał się ultra-hiper-super-turbo kibel - słynne Pendolino z Vmax 200 km/h polskiej homologacji i 297 km/h rekordu światowego pociągu na przestarzałym zasilaniu 3 kV DC (ustanowione w Polsce). - Pociągi pasażerskie prowadzone są
czasemczęsto lokomotywami towarowymi. W zimie również. - Rekordowe opóźnienie pociągu wynosi około 26 godzin (1588 minut). Dokonano go w styczniu 2014 roku na relacji Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra.
- Ekspresy mają takie same wagony jak pospieszne, ale kosztują drożej. Niektóre InterCity mają takie same wagony jak ekspresy i kosztują jeszcze drożej. Rożnica między ekspresem a IC to ciastko i kawa/herbata lub soczek wliczone w cenę biletu (czy ktoś mówił że kawa na rynku w Krakowie jest najdroższa?).
- Jak jest różnica między pociągiem pospiesznym a osobowym? Jakieś 70% ceny biletu. A co, łudzisz się, że powiemy coś o czasie przejazdu?
- Szynobusy jeżdżą na trasach obciążonych, a na deficytowe nadal puszczane są lokomotywy ciągnące po jednym wagonie.
- Problem deficytowych tras spowodowanych brakiem podróżnych, ze względu na zbyt wysokie ceny biletów rozwiązywany jest za pomocą podwyżek cen. Podnosi to jednocześnie standard świadczonych usług, gdyż na każdego pasażera pociągu przypada jeden konduktor.
- Pociąg ze Szczecina do Przemyśla pokonuje w 16 godzin dystans, jaki francuski TGV pokonuje w 3,5 godziny.
- Czasem pociąg ekspresowy może być tańszy od osobowego. Może być także wolniejszy.
- Pociąg nazywany „Tanie Linie Kolejowe” może być najdroższy na danej trasie. Przykład: TLK z Krakowa do Zakopanego kosztuje 35 zł, a wybrane ekspresy 13 zł.
- Swego czasu TLK zmieniło nazwę z „Tanich Linii Kolejowych” na „Twoje Linie Kolejowe”. Oznacza to utratę przywileju pozornej taniości, ale teraz każdy może mieć własny pociąg.
- Podział PKP na spółki przewozowe Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity jest idealnym przykładem konkurowania bez konkurencji.
- Dla osób spoza Polski kupujących bilety InterRail/Eurail kolej w Polsce jest droższa niż w Niemczech.
- System SUW2000, zaprojektowany przez inż. Suwalskiego, został zainstalowany w pobliżu Suwałk (oraz Przemyśla). Od dłuższego czasu, mimo pozytywnych testów, nie jest wykorzystywany i został zastąpiony systemem hiszpańskim Talgo.
- W pociągach PKP są zainstalowane dwie wersje ogrzewania. Pierwsza z nich ustawia temperaturę na 45 stopni, druga na komfortową temperaturę panującą aktualnie na zewnątrz pociągu.
- Pociąg relacji Warszawa-Gdańsk jedzie przez Białystok.
- Pociągi PKP (wszystkie) w roku 2010 spóźniły się 5 lat i 1 tydzień.
- Najkrótszy skład miał lokomotywę SM42 (tzw. stonkę) którą jechali pasażerowie. Nie posiadał wagonów pasażerskich i jechał 3 lipca 2006r. na trasie Wałbrzych – Kłodzko.
- Spółka „Koleje Mazowieckie” ma tendencję do zmniejszania ilości składów w godzinach szczytu i zwiększania ich poza nimi oraz do ustalania rozkładu jazdy pociągów, rano, w kierunku Warszawy co 30 minut, a z Warszawy co 10 minut; trend ten jest odwrotny po godzinie 15:00.
- Najczęściej zapowiadanymi pociągami na dworcu Warszawa Zachodnia są pociągi do Sochaczewa i Otwocka (nawet siedmiokrotnie), pozostałe zapowiadane są raz, bądź dwa razy.
- Podobno PKP kupiło składy Pendolino tylko w celu zaszpanowania przed innymi przewoźnikami kolejowymi, ponieważ ci
po cichudrwili sobie z nich. - W okolicach kwietnia 2012 roku plan podróży podawany przez oficjalną stronę rozklad-pkp.pl dla trasy Bochnia-Krynica Zdrój obejmował przejazd pociągiem do Krakowa Płaszowa, a stamtąd autobusem PKP Intercity aż do miejsca docelowego.
- Trasy kolejowe mają skłonność do kurczenia. Przykładowo stacja w Aleksandrowie Kujawskim skróciła dystans do Torunia w przeciągu 20 lat o 3 kilometry.
- Przewozy Regionalne uruchamiają także kursy autobusowe w takiej samej cenie jak InterREGIO z jeszcze mniejszą ilością miejsca.
- W styczniu 2017 roku lokomotywie pociągu TLK Kociewie zabrakło paliwa, przez co skład stanął w lesie 30 km od Piły, a pasażerów do Gdyni przewieziono autobusem.
- Przez całe wakacje 2018 roku kursował pociąg jadący z Wrocławia do Szczecina przez Ostrów Wielkopolski, Poznań i Zieloną Górę. Z powrotem pociąg z Zielonej Góry do Wrocławia jechał najkrótszą trasą przez Głogów.
- Powyższy pociąg miał w Poznaniu wagony przepinane do innego składu, który także jechał do Szczecina, dzięki czemu do stolicy paprykarza można było się dostać na okolice piątej lub siódmej rano.