Need for Speed (seria): Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Paweł50 przeniósł stronę Need for Speed do Need for Speed (seria): Po to, żeby nie pomylić serii z grami wypuszczonymi w latach 1994 i 2015)
(Czyszczonko)
Linia 6: Linia 6:


== Gry z serii Need for Speed ==
== Gry z serii Need for Speed ==
* '''Road & Track Presents: The Need for Speed''' – DOS-owska gra, powstała w 1995r. Na początku to miał być [[Pac-Man]] w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NFS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło. Muzyka pod względem bogactwa jest porównywana do utworu „4:33” z [[Tibia|Tibii]]. Ma policję, ale gracz może tylko przed nią próbować uciec. Jednocześnie pierwszy Need For Speed z widokiem z kokpitu (chociaż na kierownicy nie ma rąk). Wersja specjalna zadebiutowała niecały rok po wypuszczeniu zwykłego NFS'a, ale nie było tam żadnych dodatków.
* '''Road & Track Presents: The Need for Speed''' – DOS-owska gra, powstała w 1995r. Na początku to miał być [[Pac-Man]] w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NFS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło będące doskonałą reintrepetacją utworu „4:33”. Ma policję, ale gracz może tylko przed nią próbować uciec. Jednocześnie pierwszy Need For Speed z widokiem z kokpitu (chociaż na kierownicy nie ma rąk).
* '''Need for Speed 2''' – wersja z 1997r, jednocześnie pierwsza windowsowska. Kontynuacja ścigania się po wyimaginowanych trasach w różnych częściach świata. Te same tryby rozgrywki, co w wersji podstawowej. Ponieważ patrol autostradowy Kalifornii tym razem nie chciał wydać licencji na swoje malowanie pojazdów, Electronic Arts zrezygnował z umieszczania policjantów w tej wersji. Powstała także wersja specjalna, w której jest dodany kręty tor w Meksyku i trzy dodatkowe wózki.
* '''Need for Speed 2''' – wersja z 1997r, pierwsza windowsowska. Ponieważ patrol autostradowy Kalifornii tym razem nie chciał wydać licencji na swoje malowanie pojazdów, Electronic Arts zrezygnował z umieszczania policjantów w tej wersji. Powstała także wersja specjalna, w której jest dodany kręty tor w Meksyku i trzy dodatkowe wózki.
* '''Need for Speed 3: „Hot Pursuit”''' – wersja z 1998r. Tytuł polski brzmi „Gorący pościg” gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia nimi i gonienia ścigantów. Pierwsze zalążki grafiki ADHD. Zważywszy na niedostateczny budżet gry, wyścigi odbywają się tylko w USA i Kanadzie. Pierwszy NFS, do którego można było kiedyś za darmo pobrać z Internetu dodatkowe wózki, ponieważ na „cedekach” zabrakło miejsca. Widok z kokpitu jest nieco bardziej realistyczny niż w dwóch poprzednich NFS-ach – całość kokpitu się ściemnia jadąc w nocy, ale liczniki nie są podświetlane, ponieważ żarówki do tarcz zegarów ledwo dojechały i nie zostały jeszcze zamontowane.
* '''Need for Speed 3: „Hot Pursuit”''' – tytuł polski brzmi „Gorący pościg” gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia nimi i gonienia piratów drogowych. Pierwsze zalążki grafiki <del>AD</del>HD. Pierwszy NFS, do którego można było kiedyś za darmo pobrać z Internetu dodatkowe wózki, ponieważ na „cedekach” zabrakło miejsca. Widok z kokpitu jest nieco bardziej realistyczny niż w dwóch poprzednich NFS-ach – całość kokpitu się ściemnia jadąc w nocy, ale liczniki nie są podświetlane, ponieważ żarówki do tarcz zegarów ledwo dojechały i nie zostały jeszcze zamontowane.
* '''Need for Speed 4: „Road Challenge”''' – wersja z 1999r. Pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość bycia z wirtualną kierownicą takich „wuskuf” jak [[BMW Z3]], [[Mercedes CLK]], [[Mercedes AMG]]. Możliwość odblokowania wózka z [[Tesco]]. Dużo trybów gier takich jak „Prześcignij Ojca Dyrektora”, „Mistrzostwa”, „Kariera” lub normalna „Arcadówka”. Podobnie jak w poprzedniej części, tutaj można było pobrać dodatkowe samochody w ramach bezpłatnej zawartości do pobrania (DLC). Pierwotnie miały się pojawić w Road Challenge, ale z tego samego powodu co w Hot Pursuicie 98 nie zostały umieszczone. Widok z kokpitu został poprawiony – już się trzęsie, a żarówki do kokpitu są sprawne we wszystkich samochodach poza Ferrari F50.
* '''Need for Speed 4: „Road Challenge”''' – pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość odblokowania wózka z [[Tesco]]. Widok z kokpitu został poprawiony – już się trzęsie, a żarówki do kokpitu są sprawne we wszystkich samochodach poza Ferrari F50.
* '''Need for Speed 5: „Porsche 2000”''' – Domyślacie się chyba z którego roku. A także jakimi samochodami będziemy się ścigać. Przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności [[Porsche]]. Boring jak skur… czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu [[Tetris]]. Po raz pierwszy na kierownicy pojawiają się ręce, których nie było w poprzednich częściach. Jednocześnie ostatni przed długą przerwą Need For Speed z widokiem w kokpicie.
* '''Need for Speed 5: „Porsche 2000”''' – przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności [[Porsche]]. Boring jak skur… czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu [[Tetris]]. Po raz pierwszy na kierownicy pojawiają się ręce, których nie było w poprzednich częściach.
* '''Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2”''' – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita 98 z nieco większym wyborem samochodów jak i su… eee… radiowozów. Rozbudowany tryb „Hot Pursuit” w którym to możemy po wyjebce popełnić tzw. „Suicide restart” poprzez naciśniecie klawisza „R”<ref>Ustawienie domyślne</ref> (powrót na tor z automatycznym dogonieniem przez policję).
* '''Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2”''' – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita 98 z nieco większym wyborem samochodów i radiowozów.
* '''Need for Speed 7: „Underground”''' – wersja z roku 2003r. Teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia gdzie Niggasy szaleją a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki pełne a kobiety puste. W tej wersji dostajemy na początku starego grata, którego lansiarsko tuningujemy, wkładamy tam car audio z głośnikami większymi od opony z traktora i ruszamy w bój. Trzeba podbić miasto.
* '''Need for Speed 7: „Underground”''' – teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia gdzie Niggasy szaleją a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki pełne a kobiety <del>niestety</del> puste.
* '''[[Need for Speed: Underground 2|Need for Speed 8: „Underground 2”]]''' – wersja z 2004r. Kontynuacja „Undergrounda” z opcją ''free run'', gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon. Fabuła gry opiera się na tym że jest się królem miasta Bayview. Nagle… Jeb! i zamiast masakrycznie stuningowanego Nissana 350Z mamy szarego Nissana 240SX (którego możemy sobie wsadzić w dupę) i się wspinamy po szczebelkach na wyżyny.
* '''[[Need for Speed: Underground 2|Need for Speed 8: „Underground 2”]]''' – kontynuacja „Undergrounda” z opcją ''free run'', gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon.
* '''[[Need for Speed: Most Wanted|Need for Speed 9: „Most Wanted”]]''' – wersja z 2005r. Tak jak w poprzednich wersjach mamy do czynienia z samochodami. Akcja się dzieje w mieścinie Rockport w której kiedyś coś znaczyłeś. Niestety wyjechałeś w interesach służbowych do Bayview i mają cię tam już w dupie. Przegrałeś z najgorszym kanciarzem (Razorem) swoje auto w wyścigu i teraz chcesz je odzyskać. Musisz pokonać ludzi z „Black List” oraz stać się „Most Wanted” w mieście aby udowodnić, że znowu rządzisz. Niestety są trudności, bo policjant Cross nie odstępuje cię na krok. Cechą gry jest niebywały hiperrealizm: nierzadko goni cię setka radiowozów (które po paru stłuczkach trafiają na złom); pościg można zgubić rozwalając stacje benzynowe oraz reklamy pączków, a stuningowany Golf może wyprzedzić Porsche<ref>Które jest oczywiście gorsze</ref>. Co ciekawe – policja dysponuje niezliczoną ilością zwykłych radiowozów, Pontiaków GTO czy Corvette C6 (zakupionych z NASZYCH podatków!!!), których ścigać może Cię więcej niż 25 naraz.
* '''[[Need for Speed: Most Wanted|Need for Speed 9: „Most Wanted”]]''' – cechuje go niebywały hiperrealizm: nierzadko goni cię setka radiowozów (które po paru stłuczkach trafiają na złom); pościg można zgubić rozwalając stacje benzynowe oraz reklamy pączków, a stuningowany Golf może wyprzedzić Porsche<ref>Które jest oczywiście gorsze</ref>. Co ciekawe – policja dysponuje niezliczoną ilością zwykłych radiowozów, Pontiaków GTO czy Corvette C6 (zakupionych z NASZYCH podatków!!!), których ścigać może Cię więcej niż 25 naraz.
* '''[[Need for Speed: Carbon|Need for Speed 10: „Carbon”]]''' – 2006r. Kontynuacja Most Wanteda 2005. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek tytułowego [[węgiel|węgla]]. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. Nowością w grze jest Autosculpt, pozwalający przerobić dowolną furę na pług śnieżny (powiększając przedni zderzak), ewentualnie na monster trucka (robiąc to samo z kołami). Cechą Carbona jest podobny<ref>A nawet nieco większy</ref> hiperrealizm, niż w poprzedniej wersji – rozwalając stację benzynową unieruchomimy kilka(dziesiąt) radiowozów, oraz ciężarówki z drewnem<ref>Czego w Most Wantedzie 2005 nie było</ref>, śląc je tym samym na złom. Ponadto, powróciły drifty (tyle, że wyścigów typu drag – nudnego przejazdu po krótkiej prostej – już nie było), a nowością i eksluziwem w grze były kaniony, czyli pojedynki jeden na jednego na krętych ulicach wśród gór i odludzia.
* '''[[Need for Speed: Carbon|Need for Speed 10: „Carbon”]]''' – kontynuacja Most Wanteda 2005. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek tytułowego [[węgiel|węgla]]. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. Nowością w grze jest Autosculpt, pozwalający przerobić dowolną furę na pług śnieżny (powiększając przedni zderzak), ewentualnie na monster trucka (robiąc to samo z kołami). Cechą Carbona jest podobny<ref>A nawet nieco większy</ref> hiperrealizm, niż w poprzedniej wersji – rozwalając stację benzynową unieruchomimy kilka(dziesiąt) radiowozów, oraz ciężarówki z drewnem<ref>Czego w Most Wantedzie 2005 nie było</ref>, śląc je tym samym na złom. Ponadto, powróciły drifty (tyle, że wyścigów typu drag – nudnego przejazdu po krótkiej prostej – już nie było), a nowością w grze były wyścigi w kanionach.
* '''Need for Speed 11: „Pro Street”''' – 2007r. Jak sama nazwa wskazuje (z ang. ''Pro Street'' oznacza ''Profesjonalna Ulica'') wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych ([[WTF]]?!!), w których rywalizuje się w oddzielnych konkurencjach (Grip, Drag, [[Drifting|Drift]], Top Speed) o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości HwDp. Ponadto Profesjonalna Ulica jak sama nazwa wskazuje, posiada tryb robót drogowych, gdzie ścigamy się z konkurencją w budowie dróg.
* '''Need for Speed 11: „Pro Street”''' – jak sama nazwa wskazuje (z ang. ''Pro Street'' oznacza ''Profesjonalna Ulica'') wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych ([[WTF]]?!!) o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości HwDp. Ponadto posiada tryb robót drogowych, gdzie ścigamy się z konkurencją w budowie dróg.
* '''Need for Speed 12: „Undercover”''' – 2008r. Polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich „starzy wk{{cenzura3}}ieni”. Stąd nazwa „Need for Speed: Pod Przykrywką”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle; auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy.
* '''Need for Speed 12: „Undercover”''' – polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich „starzy wk{{cenzura3}}ieni”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle; auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy.
* '''Need for Speed 13: „Shift”''' – 2009r. Twórcy gry przy jej rejestracji przypadkowo wpisali literkę „f” do słowa ''Shift'' w nazwie. Tym razem zaprzeczasz prawom fizyki na torach wyścigowych i nie straszne Ci żadne bandy. Jak sama nazwa wskazuje w tej części nie trzeba będzie nawet trzymać strzałki do przodu – wystarczy sama zmiana biegów. W tym Need For Speedzie chwilowo powrócił kokpit, z tym że tutaj możemy uderzyć szyby tak, żeby popękały; nie da się ich wyrzucić z pojazdu. Można też pourywać lusterka boczne. Przy większych prędkościach całość kokpitu się rozmywa tak, jakby kierowca wypił osiem piw o zawartości alkoholu 5%. Ostatni Need For Speed z widokiem z kokpitu.
* '''Need for Speed 13: „Shift”''' – twórcy gry przy jej rejestracji przypadkowo wpisali literkę „f” do słowa ''Shift'' w nazwie. Tym razem zaprzeczasz prawom fizyki na torach wyścigowych i nie straszne Ci żadne bandy, nie trzeba będzie nawet trzymać strzałki do przodu – wystarczy sama zmiana biegów. W tym Need For Speedzie chwilowo powrócił kokpit, z tym że tutaj możemy uderzyć szyby tak, żeby popękały; nie da się ich wyrzucić z pojazdu. Można też pourywać lusterka boczne. Przy większych prędkościach całość kokpitu się rozmywa tak, jakby kierowca wypił osiem piw o zawartości alkoholu 5%.
* '''Need for Speed 14: „Nitro”''' – 2009r. Gra na wyłączność Nintendo, na platformy [[Wii]] i [[Nintendo DS]]. Ciekawe dlaczego nazwa nie jest klawiszem klawiatury? EA Games chce przyspieszać.
* '''Need for Speed 14: „Nitro”''' – tylko platformy [[Wii]] i [[Nintendo DS]]. Ciekawe dlaczego nazwa nie jest klawiszem klawiatury? EA Games <del>chce</del> chciałaby przyspieszać.
* '''[[Need for Speed: World|Need for Speed 15: „World”]]''' – 2010&nbsp;r. W centrali EA Games zabrakło płyt zarówno CD jak i DVD, więc wsadzili tą grę do [[Internet|neta]]. Można było ją ściągnąć za półdarmo i rywalizować z innymi w internecie. W ten sposób NFS stało się krainą [[noob|n00bów]], które jeżdżą po miastach z Most Wanteda 2005 i Carbona. Są tu odpowiedniki expienia, itemów [[Metin2|itp]]. W lipcu 2015 serwery zostały wyłączone.
* '''[[Need for Speed: World|Need for Speed 15: „World”]]''' – w centrali EA Games zabrakło płyt zarówno CD jak i DVD, więc wsadzili tą grę do [[Internet|neta]]. Można było ją ściągnąć za półdarmo i rywalizować z innymi w internecie. W ten sposób NFS stało się krainą [[noob|n00bów]], które jeżdżą po miastach z Most Wanteda 2005 i Carbona. Są tu odpowiedniki expienia, itemów [[Metin2|itp]].
* '''Need for Speed 16: „Hot Pursuit”''' – wersja z 2010&nbsp;r. Twórcom zepsuła się klawiatura, więc nie mogli jako tytułu dać następnego klawisza. Musieli coś wymyślić, ale im nie wychodziło, więc zaj{{cenzura3}}li tytuł ze starego Need For Speeda<ref>Konkretnie Hot Pursuita z 1998 roku</ref>. Rozbudowany tryb kariery. Możesz ją przejść jako uciekający w ''[[Fiat 126p|Maluchu]]'' lub jako policjant w Polonezie. Rozczarowaniem dla wszystkich małolatów jest fakt, że w tej części nie można otpicoffać swojego fuska. Gra na grafice ADHD.
* '''Need for Speed 16: „Hot Pursuit”''' – zepsuła się klawiatura, więc zrobiono kolejny dubel Hot Pursuit. Rozczarowaniem dla wszystkich małolatów jest fakt, że w tej części nie można „otpicoffać swojego fuska”.
* '''Need for Speed 17: „Shift 2: Unleashed”''' – 2011&nbsp;r. „Kontynuacja” Need For Speeda Shifta. Twórcy gry naprawili już swoją klawiaturę lub po prostu skorzystali z drugiego Shifta. Produkcja wykorzystuje system Autolog zajumany z ostatniego Gorącego Pościgu (2010), dzięki któremu można pobić grubego Amerykanina, mistrza w ślizganiu się po maśle<ref>Czyli po prostu pobić jego wynik</ref>. Amerykanin będzie przypominał o swojej obecności w grze przed każdym wyścigiem, gdyż morda mu się nie zamyka. Dodatkową atrakcją jest system detekcji kolizji, dzięki któremu auto gracza wylatuje z toru za każdym razem, gdy ten zbliży się do aut sterowanych przez komputer (których praktycznie nie da się wypchnąć z toru). Inna szczególną cechą tego tworu jest wywalanie do Windowsa w losowych momentach, od tak dla zapewnienia graczowi rozrywki oglądania reklam producenta przy kolejnym uruchomieniu gry. Mimo iż twórcy pozbyli się tytułu ''Need For Speed'' z planszy przed ekranem głównym, na pudełku wciąż go umieszczają, nawet jeśli Shift 2 Unleashed nie jest częścią Need For Speeda. Ma prawie identyczny widok z kokpitu jak w Need For Speedzie Shifcie – jedynie kąt widzenia jest węższy.
* '''Need for Speed 17: „Shift 2: Unleashed”''' – twórcy gry naprawili już swoją klawiaturę lub po prostu skorzystali z drugiego Shifta. Produkcja wykorzystuje system Autolog zajumany z ostatniego Gorącego Pościgu (2010), dzięki któremu można pobić grubego Anerykanina przypominającego ciągle o swojej obecności przed każdym wyścigiem. Dodatkową atrakcją jest system detekcji kolizji, dzięki któremu auto gracza wylatuje z toru za każdym razem, gdy ten zbliży się do aut sterowanych przez komputer (których praktycznie nie da się wypchnąć z toru). Inna szczególną cechą tego tworu jest wywalanie do Windowsa w losowych momentach, od tak dla zapewnienia graczowi rozrywki oglądania reklam producenta przy kolejnym uruchomieniu gry.
* '''Need for Speed 18: „The Run”''' – 2011r. Nie mając pomysłu na kolejny tytuł, twórcy postanowili zerżnąć pomysł z filmu o [[Forrest Gump|grywającym w ping-ponga żołnierzu]]. Będziemy mieli okazję, zgodnie z nazwą, pobiegać sobie przez całe [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]]. W planie maratonu m. in. bieg na 100m przez płotki, skoki przez granice stanów, szczupaki i inne zwierzęta wodne.
* '''Need for Speed 18: „The Run”''' – zgodnie z nazwą, pobiegać sobie przez całe [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]]. W planie maratonu m. in. bieg na 100m przez płotki, skoki przez granice stanów, szczupaki i inne zwierzęta wodne.
* '''Need for Speed 19: „Most Wanted”''' – wersja z 2012&nbsp;r. R.I.P. Need for Speed. Spodziewaliśmy się powrotu wspaniałej legendy, a co otrzymaliśmy? Mocno przerobionego [[Burnout Paradise|Burnouta]] na Silniku z [[Battlefield 3|BF3]]
* '''Need for Speed 19: „Most Wanted”''' – R.I.P. w serii Need for Speed. Mocno przerobiony [[Burnout Paradise|Burnout]] na Silniku z [[Battlefield 3|BF3]]
* '''Need for Speed 20: „Rivals”''' – tym razem <del>Niekryty</del> [[Criterion Games|Kryterion]] odpuściło sobie robienie kolejnego <del>Hot Pursuita</del> oryginalnego i wspaniałego NFS'a na rzecz [[Ghost Games|Duszków]], które zrobiło następny <del>klon wcześniej wymienionego tytułu pod inną nazwą</del> tytuł serii Need For Speed. Mamy możliwość bycia [[policja|piesełami]] lub ścigantami. Ciągle to samo: same supersamochody, ograniczony tuning (!)<ref>Ale ważne, że jest</ref>, [[dubstep|rytmy prac budowlanych]] w ścieżce dźwiękowej… Nic nowego.
* '''Need for Speed 20: „Rivals”''' – tym razem <del>Niekryty</del> [[Criterion Games|Kryterion]] odpuściło sobie robienie kolejnego <del>Hot Pursuita</del> oryginalnego i wspaniałego NFS'a na rzecz [[Ghost Games|Duszków]]. Poza tym stara nuda: same supersamochody, ograniczony tuning (!)<ref>Ale ważne, że jest</ref>, [[dubstep|rytmy prac budowlanych]] w ścieżce dźwiękowej…
* '''Need for Speed 21: „No Limits”''' – to znaczy… są pewne limity, ale ważne, że gra jest <del>Pay4Win</del> Free2Play, więc nawet bezdomny po ukradnięciu komuś smartfona będzie mógł sobie popykać.
* '''Need for Speed 21: „No Limits”''' – to znaczy… są pewne limity, ale ważne, że gra jest <del>Pay4Win</del> Free2Play, więc nawet bezdomny po ukradnięciu komuś smartfona będzie mógł sobie popykać.
* '''Need for Speed 22''' – ''Need for Speed'', tak po prostu. Ujrzał światło nocne w 2015&nbsp;r. Duszki nie wiedziały jak nazwać nowego NFS-a. W pewnym sensie miał to być powrót do czasów Undergroundów, ale jako, że robienie z auta choinki świątecznej przestało być ''dżezi'', ''cool'' i ''czoko'', w tej części postawiono na tzw. ''stance''. Warto wspomnieć o dość ciekawym skyboksie, który zmienia się wraz z wjechaniem do danej dzielnicy.
* '''Need for Speed 22''' – ''Need for Speed'', tak po prostu bo duszki nie wiedziały jak nazwać nowego NFS-a. W pewnym sensie miał to być powrót do czasów Undergroundów, ale jako, że robienie z auta choinki świątecznej przestało być ''dżezi'', ''cool'' i ''czoko'', w tej części postawiono na tzw. ''stance''.
* '''[[Need for Speed: Payback|Need for Speed 23: „Payback”]]''' – 2017r. Kolejna część serii stworzona przez Duszków. Podobnie jak pierwsze ''Undergroundy'', Payback inspiruje się serią Szybcy i Wściekli, a konkretnie jej najnowszymi odsłonami. Szybkie samochody, gorące pościgi (ale nie w trybie jazdy dowolnej) i gigantyczny przekręt na skalę krajową. Aha, i obowiązkowo mikropłatności. Najciekawszą nowinką ''Odwetu'' jest możliwość grania trzema postaciami o różnych umiejętnościach, podobnie jak w [[Rockstar Games|rockstarowskim]] [[Grand Theft Auto V|GTA V]].
* '''[[Need for Speed: Payback|Need for Speed 23: „Payback”]]''' – szybkie samochody, gorące pościgi (ale nie w trybie jazdy dowolnej) i gigantyczny przekręt na skalę krajową. Aha, i obowiązkowo mikropłatności. Najciekawszą nowinką ''Odwetu'' jest możliwość grania trzema postaciami o różnych umiejętnościach, podobnie jak w [[Rockstar Games|rockstarowskim]] [[Grand Theft Auto V|GTA V]].
* '''Need for Speed 24: „Heat”''' – prawdopodobnie to samo co część z 2015 r., tylko w pseudoklimacie lat 80. EA desperacko próbuje przyciągnąć nowych fanów poprzez podj{{cenzura3}}nie tytułu z [[Gorączka (film)|pewnego filmu sensacyjnego]].
* '''Need for Speed 24: „Heat”''' – prawdopodobnie to samo co część z 2015 r., tylko w pseudoklimacie lat 80. EA desperacko próbuje przyciągnąć nowych fanów poprzez podj{{cenzura3}}nie tytułu z [[Gorączka (film)|pewnego filmu sensacyjnego]].


Linia 54: Linia 54:
* …i naklejasz płomienie.
* …i naklejasz płomienie.
* Jesteś w stanie spowolnić czas.
* Jesteś w stanie spowolnić czas.
* Ciągle szukasz nitro.
* Fiatem wyprzedzasz Ferrari, Porsche i Lamborghini.
* Fiatem wyprzedzasz Ferrari, Porsche i Lamborghini.
* Po uderzeniu w inny samochód, tamten jest do niczego, a twój nietknięty.
* Po uderzeniu w inny samochód, tamten jest do niczego, a twój nietknięty.
Linia 65: Linia 64:
* …ale zmiana koloru lakieru wystarczy, żeby ich zgubić.
* …ale zmiana koloru lakieru wystarczy, żeby ich zgubić.
* Masz automatyczną skrzynię biegów – nawet w [[Volkswagen]]ie.
* Masz automatyczną skrzynię biegów – nawet w [[Volkswagen]]ie.
* Ciągle szukasz nitro.
* Nie wychodzisz w ogóle z samochodu…
* Nie wychodzisz w ogóle z samochodu…
* …a w kryjówce nagle znikasz i patrzysz cały czas na swoje auto bardzo szybko się przemieszczając wokół niego.
* …a w kryjówce nagle znikasz i patrzysz cały czas na swoje auto bardzo szybko się przemieszczając wokół niego.
Linia 75: Linia 75:
* …do tego karoseria czasem znika.
* …do tego karoseria czasem znika.
* Wszystkie samochody („rejserzy” i radiowozy) mają tę samą tablicę rejestracyjną (np. „ND4SPD” czy „NFSMW”).
* Wszystkie samochody („rejserzy” i radiowozy) mają tę samą tablicę rejestracyjną (np. „ND4SPD” czy „NFSMW”).
* Ach, ciągle szukasz paska nitro…
* Po wejściu do samochodu radio nie nadaje reklam, wiadomości, itp. Masz tylko ok. 15-30 utworów odtwarzanych w losowej kolejności…
* Po wejściu do samochodu radio nie nadaje reklam, wiadomości, itp. Masz tylko ok. 15-30 utworów odtwarzanych w losowej kolejności…
* …a część z nich słyszysz tylko w garażu.
* …a część z nich słyszysz tylko w garażu.
* Kiedy jedziesz jakiś punkt kontrolny to z d{{Cenzura}} biorą się race na chodnikach…
* …a w innych wyścigach to nie są fioletowe, a zielone.
* Nie widzisz przechodniów, ba – oni według ciebie nie istnieją.
* Nie widzisz przechodniów, ba – oni według ciebie nie istnieją.
* …pomimo że wjechanie w nich kończy się tak samo jak w skałę.
* …pomimo że wjechanie w nich kończy się tak samo jak w skałę.
* Ach, ciągle szukasz paska nitro…
* Policja wali w ciebie i sama się wywraca.
* Policja wali w ciebie i sama się wywraca.
* Do Fiata 126p montujesz 800-konny silnik.
* Do Fiata 126p montujesz 800-konny silnik.
Linia 91: Linia 89:
* Po czołowym wjechaniu w drzewo jedziesz na najbliższą stację, bo myślisz, że auto samo naprawi "zniszczenia kosmetyczne"
* Po czołowym wjechaniu w drzewo jedziesz na najbliższą stację, bo myślisz, że auto samo naprawi "zniszczenia kosmetyczne"
* Utrzymujesz się z wyścigów ulicznych.
* Utrzymujesz się z wyścigów ulicznych.
* Podczas gdy ty wciąż szukasz guzika uwalniającego podtlenku azotu<ref>Tak, tak to się nazywa</ref>.
* Pracując jako tajniak, za pieniądze zdobyte w nielegalnych wyścigach, kupujesz sobie Lamborghini. Twój przełożony nie ma ci tego za złe.
* Pracując jako tajniak, za pieniądze zdobyte w nielegalnych wyścigach, kupujesz sobie Lamborghini. Twój przełożony nie ma ci tego za złe.
* Zamontowanie 20-calowych felg i ogromnego spoilera w Fiacie Punto nie ma wpływu na komfort jazdy i prędkość maksymalną.
* Zamontowanie 20-calowych felg i ogromnego spoilera w Fiacie Punto nie ma wpływu na komfort jazdy i prędkość maksymalną.

Wersja z 20:38, 9 sty 2020

Niemal czuć zapach palonej gumy
Jeden z najlepszych „wuskuf”
Logika w Need for Speed

Need for Speed (pol.: Nid for Spid, niewłaściwie: Potrzeba za prędkością) – jedna z wyścigowych serii gier polegających na ściganiu się w niebezpiecznych konkurencjach (takich jak Drift), uciekaniu przed psami i ganianiu w lansiarskich, zbudowanych z amelinium „wuskah” za suczkami (trochę to podchodzi pod zoofilię, ale się nie martwcie). W roku 2012 inteligentni panowie z Criterion Games przejęli na własność markę Need for Speed. Żegnaj NFS'ie. Spoczywaj w pokoju… A nie prawda! Oficjalnym właścicielem serii stało się Ghost Games, a seria zaczyna odzyskiwać godność.

Gry z serii Need for Speed

  • Road & Track Presents: The Need for Speed – DOS-owska gra, powstała w 1995r. Na początku to miał być Pac-Man w 3D, ale im postać nie wyszła (zbytnio przypominała samochodzik) więc zmienili nazwę. Podobno najlepsza wersja NFS'a jaka kiedykolwiek istniała. Auto jest zbudowane z perfidnie widocznych pikseli, a dźwięk to arcydzieło będące doskonałą reintrepetacją utworu „4:33”. Ma policję, ale gracz może tylko przed nią próbować uciec. Jednocześnie pierwszy Need For Speed z widokiem z kokpitu (chociaż na kierownicy nie ma rąk).
  • Need for Speed 2 – wersja z 1997r, pierwsza windowsowska. Ponieważ patrol autostradowy Kalifornii tym razem nie chciał wydać licencji na swoje malowanie pojazdów, Electronic Arts zrezygnował z umieszczania policjantów w tej wersji. Powstała także wersja specjalna, w której jest dodany kręty tor w Meksyku i trzy dodatkowe wózki.
  • Need for Speed 3: „Hot Pursuit” – tytuł polski brzmi „Gorący pościg” gdyż wprowadzono tam możliwość uciekania przed psami lub bycia nimi i gonienia piratów drogowych. Pierwsze zalążki grafiki ADHD. Pierwszy NFS, do którego można było kiedyś za darmo pobrać z Internetu dodatkowe wózki, ponieważ na „cedekach” zabrakło miejsca. Widok z kokpitu jest nieco bardziej realistyczny niż w dwóch poprzednich NFS-ach – całość kokpitu się ściemnia jadąc w nocy, ale liczniki nie są podświetlane, ponieważ żarówki do tarcz zegarów ledwo dojechały i nie zostały jeszcze zamontowane.
  • Need for Speed 4: „Road Challenge” – pierwsza gra na rynku z możliwością tuningowania swoich wozów i lanszenia się w nich. Możliwość odblokowania wózka z Tesco. Widok z kokpitu został poprawiony – już się trzęsie, a żarówki do kokpitu są sprawne we wszystkich samochodach poza Ferrari F50.
  • Need for Speed 5: „Porsche 2000” – przemykamy z prędkością światła przez 50 lat istnienia i działalności Porsche. Boring jak skur… czybyk. Gratka dla tych co lubią arcadówki typu Tetris. Po raz pierwszy na kierownicy pojawiają się ręce, których nie było w poprzednich częściach.
  • Need for Speed 6: „Hot Pursuit 2” – 2002r. Kontynuacja Hot Pursuita 98 z nieco większym wyborem samochodów i radiowozów.
  • Need for Speed 7: „Underground” – teraz drodzy parafianie schodzimy do podziemia gdzie Niggasy szaleją a białasy wciąż chleją, gdzie kieliszki pełne a kobiety niestety puste.
  • Need for Speed 8: „Underground 2” – kontynuacja „Undergrounda” z opcją free run, gdzie możemy uderzać w samochody przejezdnych nie dostając żadnych obrażeń oraz kręcić bączki bez ścierania opon.
  • Need for Speed 9: „Most Wanted” – cechuje go niebywały hiperrealizm: nierzadko goni cię setka radiowozów (które po paru stłuczkach trafiają na złom); pościg można zgubić rozwalając stacje benzynowe oraz reklamy pączków, a stuningowany Golf może wyprzedzić Porsche[1]. Co ciekawe – policja dysponuje niezliczoną ilością zwykłych radiowozów, Pontiaków GTO czy Corvette C6 (zakupionych z NASZYCH podatków!!!), których ścigać może Cię więcej niż 25 naraz.
  • Need for Speed 10: „Carbon” – kontynuacja Most Wanteda 2005. Stawka jest wysoka, ponieważ rywalizujesz z gangami dzielnicowymi o worek tytułowego węgla. Kto wygra – ten ma większe uznanie wśród górników. Nowością w grze jest Autosculpt, pozwalający przerobić dowolną furę na pług śnieżny (powiększając przedni zderzak), ewentualnie na monster trucka (robiąc to samo z kołami). Cechą Carbona jest podobny[2] hiperrealizm, niż w poprzedniej wersji – rozwalając stację benzynową unieruchomimy kilka(dziesiąt) radiowozów, oraz ciężarówki z drewnem[3], śląc je tym samym na złom. Ponadto, powróciły drifty (tyle, że wyścigów typu drag – nudnego przejazdu po krótkiej prostej – już nie było), a nowością w grze były wyścigi w kanionach.
  • Need for Speed 11: „Pro Street” – jak sama nazwa wskazuje (z ang. Pro Street oznacza Profesjonalna Ulica) wkraczamy w świat legalnych wyścigów ulicznych (WTF?!!) o tytuł Króla Ulicy. Gra w jakości HwDp. Ponadto posiada tryb robót drogowych, gdzie ścigamy się z konkurencją w budowie dróg.
  • Need for Speed 12: „Undercover” – polega na tym że jest się wtyczką policyjną w grupie „młodych gniewnych”, ściga się wśród nich oraz dąży się do tego aby dowiedzieli się o tym ich „starzy wkCenzura2.svgieni”. Gra nie jest zbyt trudna, ponieważ trzeba trzymać strzałkę do przodu i tyle; auto samo będzie się kierowało poprzez uderzanie o barierki, murki itp. przy czym wcale nie zmieni prędkości, a czasami nawet ją zwiększy.
  • Need for Speed 13: „Shift” – twórcy gry przy jej rejestracji przypadkowo wpisali literkę „f” do słowa Shift w nazwie. Tym razem zaprzeczasz prawom fizyki na torach wyścigowych i nie straszne Ci żadne bandy, nie trzeba będzie nawet trzymać strzałki do przodu – wystarczy sama zmiana biegów. W tym Need For Speedzie chwilowo powrócił kokpit, z tym że tutaj możemy uderzyć szyby tak, żeby popękały; nie da się ich wyrzucić z pojazdu. Można też pourywać lusterka boczne. Przy większych prędkościach całość kokpitu się rozmywa tak, jakby kierowca wypił osiem piw o zawartości alkoholu 5%.
  • Need for Speed 14: „Nitro” – tylko platformy Wii i Nintendo DS. Ciekawe dlaczego nazwa nie jest klawiszem klawiatury? EA Games chce chciałaby przyspieszać.
  • Need for Speed 15: „World” – w centrali EA Games zabrakło płyt zarówno CD jak i DVD, więc wsadzili tą grę do neta. Można było ją ściągnąć za półdarmo i rywalizować z innymi w internecie. W ten sposób NFS stało się krainą n00bów, które jeżdżą po miastach z Most Wanteda 2005 i Carbona. Są tu odpowiedniki expienia, itemów itp.
  • Need for Speed 16: „Hot Pursuit” – zepsuła się klawiatura, więc zrobiono kolejny dubel Hot Pursuit. Rozczarowaniem dla wszystkich małolatów jest fakt, że w tej części nie można „otpicoffać swojego fuska”.
  • Need for Speed 17: „Shift 2: Unleashed” – twórcy gry naprawili już swoją klawiaturę lub po prostu skorzystali z drugiego Shifta. Produkcja wykorzystuje system Autolog zajumany z ostatniego Gorącego Pościgu (2010), dzięki któremu można pobić grubego Anerykanina przypominającego ciągle o swojej obecności przed każdym wyścigiem. Dodatkową atrakcją jest system detekcji kolizji, dzięki któremu auto gracza wylatuje z toru za każdym razem, gdy ten zbliży się do aut sterowanych przez komputer (których praktycznie nie da się wypchnąć z toru). Inna szczególną cechą tego tworu jest wywalanie do Windowsa w losowych momentach, od tak dla zapewnienia graczowi rozrywki oglądania reklam producenta przy kolejnym uruchomieniu gry.
  • Need for Speed 18: „The Run” – zgodnie z nazwą, pobiegać sobie przez całe USA. W planie maratonu m. in. bieg na 100m przez płotki, skoki przez granice stanów, szczupaki i inne zwierzęta wodne.
  • Need for Speed 19: „Most Wanted” – R.I.P. w serii Need for Speed. Mocno przerobiony Burnout na Silniku z BF3
  • Need for Speed 20: „Rivals” – tym razem Niekryty Kryterion odpuściło sobie robienie kolejnego Hot Pursuita oryginalnego i wspaniałego NFS'a na rzecz Duszków. Poza tym stara nuda: same supersamochody, ograniczony tuning (!)[4], rytmy prac budowlanych w ścieżce dźwiękowej…
  • Need for Speed 21: „No Limits” – to znaczy… są pewne limity, ale ważne, że gra jest Pay4Win Free2Play, więc nawet bezdomny po ukradnięciu komuś smartfona będzie mógł sobie popykać.
  • Need for Speed 22Need for Speed, tak po prostu bo duszki nie wiedziały jak nazwać nowego NFS-a. W pewnym sensie miał to być powrót do czasów Undergroundów, ale jako, że robienie z auta choinki świątecznej przestało być dżezi, cool i czoko, w tej części postawiono na tzw. stance.
  • Need for Speed 23: „Payback” – szybkie samochody, gorące pościgi (ale nie w trybie jazdy dowolnej) i gigantyczny przekręt na skalę krajową. Aha, i obowiązkowo mikropłatności. Najciekawszą nowinką Odwetu jest możliwość grania trzema postaciami o różnych umiejętnościach, podobnie jak w rockstarowskim GTA V.
  • Need for Speed 24: „Heat” – prawdopodobnie to samo co część z 2015 r., tylko w pseudoklimacie lat 80. EA desperacko próbuje przyciągnąć nowych fanów poprzez podjCenzura2.svgnie tytułu z pewnego filmu sensacyjnego.

Prawdziwy cel gry

Uczenie młodocianych lub przyszłych kierowców prawidłowej jazdy po ulicach miast, tego, jak bardzo puści są policjanci, jak im zwiać i co się stanie jak im nie zwiejesz (co się raczej nie zdarza).

Policja

Jak już wspomniano, głównym elementem gry jest uczenie graczy jak puści i głupi są policjanci. Tak więc, mimo że kierowcy – rywale reprezentują naprawdę wysoki poziom inteligencji, to policja wcale nie zostaje w tyle. Oto autentyczny przykład; pani w bazie policji [P] wywołuje jednostki [J]:

P: Attention all units: We've just received a 911 report about a speeding vehicle, description matches one of wanted drivers. Vehicle was last seen heading north on West Boulevard. I need units to clear up and head that way for him.
J: Dispatch, any description available?
P: Eee… mhmm… we don't have the description at this time, standby for update.


Tłumaczenie:

P: Uwaga wszystkie jednostki: otrzymaliśmy właśnie zgłoszenie o poruszającym się z dużą prędkością pojeździe, opis pasuje do jednego z podejrzanych. Pojazd porusza się w kierunku północnym po West Boulevard. Proszę jednostki o skierowanie się w tamtą stronę.
J: Jakiś opis?
P: Eee… mmhm… Na razie nie mamy opisu, proszę poczekać na dane.

Objawy uzależnienia

  • Wszędzie szukasz guzika nitro.
  • Co chwilę zmieniasz spoiler…
  • …i lakier…
  • …i naklejasz płomienie.
  • Jesteś w stanie spowolnić czas.
  • Fiatem wyprzedzasz Ferrari, Porsche i Lamborghini.
  • Po uderzeniu w inny samochód, tamten jest do niczego, a twój nietknięty.
  • Ścigasz się ze wszystkimi…
  • …a podczas wyścigu szukasz przycisku nitro…
  • …i orientujesz się, że go nie ma, więc pospiesznie montujesz je w garażu…
  • …tak samo jak mocniejsze silniki i twardsze zawieszenie…
  • …ale nie masz pojęcia jak działają.
  • Policja wie więcej o twoich samochodach niż ty sam…
  • …ale zmiana koloru lakieru wystarczy, żeby ich zgubić.
  • Masz automatyczną skrzynię biegów – nawet w Volkswagenie.
  • Ciągle szukasz nitro.
  • Nie wychodzisz w ogóle z samochodu…
  • …a w kryjówce nagle znikasz i patrzysz cały czas na swoje auto bardzo szybko się przemieszczając wokół niego.
  • Nie możesz kupić każdego auta. Masz tylko określone modele.
  • Możesz mieć i Veyrona, a i tak policja Cię dogoni, choć będą jeździć Crown Victoriami.
  • Nie widzisz z wnętrza. Choć jesteś w aucie to jednak twoje oczy widzą zza auta, przed autem lub sprzed maski. No chyba, że jeździsz tylko po torach.
  • Auta Twoje i rywali są większe od osobówek w ruchu ulicznym.
  • Pojazdy z ruchu ulicznego nie mają uszkodzeń.
  • Jeżeli nagle twój samochód zmienia się w inny model (np. Acura NSX zamiast Supry) to myślisz, że zainstalowałeś moda…
  • …do tego karoseria czasem znika.
  • Wszystkie samochody („rejserzy” i radiowozy) mają tę samą tablicę rejestracyjną (np. „ND4SPD” czy „NFSMW”).
  • Po wejściu do samochodu radio nie nadaje reklam, wiadomości, itp. Masz tylko ok. 15-30 utworów odtwarzanych w losowej kolejności…
  • …a część z nich słyszysz tylko w garażu.
  • Nie widzisz przechodniów, ba – oni według ciebie nie istnieją.
  • …pomimo że wjechanie w nich kończy się tak samo jak w skałę.
  • Ach, ciągle szukasz paska nitro…
  • Policja wali w ciebie i sama się wywraca.
  • Do Fiata 126p montujesz 800-konny silnik.
  • …i jedziesz nim 500 km/h
  • Wjeżdżasz autami z dużą prędkością we wszystkie pochyłe powierzchnie przypominające wyskocznię.
  • Masz legalnie samochody, które wygrałeś w nielegalnych wyścigach.
  • Drogówka jeździ sportowymi Mitsubishi i Subaru.
  • …a mimo to uciekasz im swoim Fiatem.
  • Po czołowym wjechaniu w drzewo jedziesz na najbliższą stację, bo myślisz, że auto samo naprawi "zniszczenia kosmetyczne"
  • Utrzymujesz się z wyścigów ulicznych.
  • Pracując jako tajniak, za pieniądze zdobyte w nielegalnych wyścigach, kupujesz sobie Lamborghini. Twój przełożony nie ma ci tego za złe.
  • Zamontowanie 20-calowych felg i ogromnego spoilera w Fiacie Punto nie ma wpływu na komfort jazdy i prędkość maksymalną.
  • Widząc fotoradar, zamiast zwolnić do tych 50 km/h, dajesz gazu…
  • …a kiedy złapie Cię drogówka, zaczynasz tłumaczyć, że musiałeś pojechać więcej niż 140 km/h, żeby zaliczyć fotoradar.

Ciekawostki

  • Pierwotnie miał powstać Need For Speed Shift 3. Ale prace nad nim nie zostały nawet rozpoczęte, ponieważ nikt nie ma na swojej klawiaturze trzech shiftów, tylko dwa.
  • Podczas grania w Need For Speeda II lub Need For Speeda II SE, Windows na pasku zadań i menedżerze zadań pokazuje nazwę The Need For Speed II, chociaż w odróżnieniu od pierwszego Need For Speeda, nie ma tutaj przyimka the na pudełku ani planszy tytułowej.

Przypisy

  1. Które jest oczywiście gorsze
  2. A nawet nieco większy
  3. Czego w Most Wantedzie 2005 nie było
  4. Ale ważne, że jest