Nonsensopedia:Opisywanie grafik: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (Ostrzyciel przeniósł stronę Pomoc:Opisywanie grafik do Nonsensopedia:Opisywanie grafik: dobra, to są same zasady a nie pomoc...) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Pomoc nagłówek|Moderacja}} |
|||
{{Pomoc|[[Pomoc:Wstawianie grafik|Wstawianie grafik]]|Szukasz informacji o tym, jak wstawić grafikę do artykułu?}} |
{{Pomoc|[[Pomoc:Wstawianie grafik|Wstawianie grafik]]|Szukasz informacji o tym, jak wstawić grafikę do artykułu?}} |
||
Każdy materiał na Nonsensopedii '''musi''' mieć określoną i udowodnioną licencję. Jeśli jej nie posiada, zostanie wkrótce po przesłaniu usunięta. Oto wskazówki, jak dobrać odpowiednią licencję: |
Każdy materiał na Nonsensopedii '''musi''' mieć określoną i udowodnioną licencję. Jeśli jej nie posiada, zostanie wkrótce po przesłaniu usunięta. Oto wskazówki, jak dobrać odpowiednią licencję: |
||
Linia 85: | Linia 84: | ||
<br clear="all" /> |
<br clear="all" /> |
||
{{ |
{{Zasady}} |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Kanciapa]] |
Wersja z 10:14, 29 sie 2019
Każdy materiał na Nonsensopedii musi mieć określoną i udowodnioną licencję. Jeśli jej nie posiada, zostanie wkrótce po przesłaniu usunięta. Oto wskazówki, jak dobrać odpowiednią licencję:
Elementy składowe opisu
Każdy opis grafiki powinien składać się co najmniej z poniższych elementów:
- linku do oryginału (jeśli to nie jest praca własna);
- informacji o autorze;
- licencji.
Podczas przesyłania pliku w formularzu powinien pojawić się szablon {{information}}
(jeśli go nie ma, należy skopiować poniższy), który wyświetla się w takiej postaci:
{{Information |caption= |description= |date= |source= |author= |permission= |other_versions= }}
Widać zatem, że wyposażony jest zarówno w najpotrzebniejsze rubryki, jak i miejsca na informacje dodatkowe.
Lista parametrów
- caption – krótki podpis grafiki, który może być stosowany w galeriach lub artykułach. Najlepiej żeby był zabawny, choć nie jest to obowiązek.
- description – opis pliku. Możesz tutaj po prostu opisać co znajduje się na grafice i zamieścić informacje, które nie zmieściły się w innych polach (np. to gdzie zostało wykonane zdjęcie, jak planujesz je wykorzystać). Choć nie jest obowiązkowy, warto go uzupełnić, aby ułatwić pracę indeksatorom wyszukiwarek.
- date – całkowicie opcjonalna rubryka. Przydaje się w dość konkretnym przypadku – kiedy trzeba udowodnić, że praca należy lub może należeć do domeny publicznej ze względu na wygaśnięcie majątkowych praw autorskich (co odbywa się zwykle po 70 latach od śmierci twórcy).
- Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
- source – parametr obowiązkowy. W tym miejscu podajesz źródło pliku.
- Jeśli plik jest pobrany z Internetu, umieść odnośnik do strony, z której go pobrano (NIE hotlinkuj samej pracy!). Może się też okazać, że witryna, która udostępnia materiał, podaje jako miejsce pochodzenia inny odnośnik lub zamieszcza informacje o publikacji papierowej – ogólna zasada jest taka, aby docierać do możliwie pierwotnego źródła (choć w przypadku skanu można odesłać do informacji o procesie skanowania). W przypadku filmów i gier sprawa jest prosta – po prostu podajesz ich tytuły.
- author – musisz go podać zarówno, jeżeli materiał jest klasycznie chroniony, jak i gdy opatrzono go niektórymi wolnymi licencjami (głównie CC, GFDL, a także PD). Witryny, które z założenia służą udostępnianiu grafik (np. Flickr), posiadają profile użytkowników – wskazane jest, aby zamieścić odnośnik do takiego profilu. Na stronach prywatnych poszukaj sekcji „O mnie”, ewentualnie „Kontakt”.
- Jeśli to Ty jesteś autorem dzieła, po prostu podaj odnośnik do swojej strony użytkownika – format linku będzie wyglądał tak:
[[Użytkownik:Nonsensik|]]
.
- permission – miejsce, w którym wskazujesz licencję wgranego przez siebie pliku. W tym celu korzystasz z odpowiednich szablonów – tutaj i tutaj odnajdziesz bardziej szczegółowe informacje na ten temat. Jeżeli grafika jest Twojego autorstwa, szablon licencji umieść jako parametr szablonu
{{self}}
. - other_versions – parametr opcjonalny, rzadko stosowany. Umieszczane są tu utwory pochodne bądź w inny sposób związane z opisywanym materiałem (np. jeśli wgrywasz etap jakiejś instrukcji, możesz wskazać na pozostałe jej części).
- Jeśli nie używasz tego parametru, usuń całą linijkę.
Opisywanie składowych grafiki
Szablon Information pozwala też na opisanie dowolnej ilości składowych pliku, które zostały wykorzystane w procesie twórczym. Korzystanie z poniższej metody jest metodą zalecaną, która docelowo powinna zostać zastosowana do wszystkich grafik z elementami składowymi na Nonsensopedii.
Aby dodać opis składowej, potrzebne będą ci dodatkowe trzy parametry szablonu (wspisuje się je tak jak pozostałe parametry):
|psourceX= |pauthorX= |plicX=
Gdzie X to numer składowej. W polu psourceX
powinien znaleźć się link do źródła, a pauthorX
zawiera autora utworu (opcjonalne, w szczególności dla plików w domenie publicznej to pole może nie być potrzebne). plicX
powinno zawierać licencję, na jakiej została opublikowana składowa. W przeciwieństwie do pola permission
, tu nie wpisujemy szablonów licencyjnych, podajemy jedynie ich nazwy, na przykład jeśli chcemy dla pierwszej składowej podać licencję CC-BY-SA-4.0, to wpisujemy |plic1=cc-by-sa-4.0
.
Przykład:
|psource1=[[commons:File:Gérôme - L'entrée du Christ à Jérusalem - cadre.jpg|Wjazd Jezusa do Jerozolimy]] |pauthor1=Jean-Léon Gérôme |plic1=PD |psource2=[[commons:File:ED 78 001 Impuls Krzyz.jpg|Zachodniopomorski Impuls]] |pauthor2=[[commons:User:MOs810|MOs810]] |plic2=cc-by-sa-4.0
Efekt działania przykładu możesz obejrzeć tutaj.
Szablony dodatkowe
Oprócz parametrów szablonu {{Information}}
możesz zetknąć się z kilkoma dodatkowymi informacjami:
Szablon | Opis |
---|---|
{{GNM}}
|
Grafika, która decyzją społeczności uzyskała medal. |
{{Niewektorowa}}
|
Grafika rastrowa, która składa się z prostych elementów – w takich przypadkach zaleca się, aby została przekształcona w grafikę wektorową. Może się też zdarzyć, że pomimo istnienia obrazka w postaci wektorowej ktoś przesyła jego rastrowy „odcisk”. |
{{Wektorowa}}
|
Grafika wektorowa. W odróżnieniu od grafiki rastrowej może być bez przeszkód powiększana. Format ten pozwala także na przechowywanie elementów warstwami oraz nadawanie poszczególnym z nich indywidualnych zastosowań. Przy przesyłaniu przez kreator przesyłania ten szablon powinien być dodawany automatycznie. |
Wszystkie powinny być umieszczane nad {{information}}
. Pozwala to na zachowanie pierwszeństwa kategorii technicznych przed licencyjnymi (domyślnie ukrytymi) i tematycznymi.
Zobacz też