II wojna światowa
Wojna Światowa 2 (inaczej II wojna światowa) – gra komputerowa z gatunku MMORPG i strategii, owoc wspólnej pracy Hitler Studios, Mussolini Art, Churchill company, Stalinsoft oraz Japan Interactive. Sequel I wojny światowej. Gra cieszyła wielką popularnością, jednak w czasie rozgrywki odpadły 72 miliony graczy. Co ciekawe znaczną ich część stanowiły osoby, które wybrały karierę typu „wojsko”, mimo iż miały najlepszy ekwipunek i dodatkowy tutorial. Rozgrywka rozpoczęła się 1 września 1939 roku, jednak gracze mieli wcześniej czas na przygotowania. Niektórzy badacze twierdzą, że przez tzw. „Host Marco Polo” azjatyckie serwery wystartowały dużo wcześniej, bo już 7 lipca 1937 roku, z kolei na europejskich serwerach przed rozpoczęciem rozgrywki przeprowadzano testy pod czujnym okiem Francisca Franca, w których brali udział późniejsi gracze niektórych państw[1]. Grę zakończył w roku 1945 upadek firmy Japan Interactive, poprzedzony bankructwem Hitler Studios, której właściciel popełnił samobójstwo z niewiadomych przyczyn.
PEGI
Ograniczenia wiekowe w zasadzie nie istniały. Jeśli wybieramy klasę Żołnierz, u Aliantów w przypadku osób poniżej 18 lat wymagana była zgoda rodziców, która często była hakowana. Szacunkowo było to około 17 lat, jednak zdarzali się młodsi. W ZSRR dozwalano na dołączanie kobiet. W przypadku krajów Osi, a zwłaszcza Niemiec, pod koniec wojny, werbowano pod przymusem nawet 10-latków. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w klasie Partyzant – tam formowano oddziały złożone z graczy około 15-letnich. W klasie Mieszkaniec obozu koncentracyjnego nie istniały żadne ograniczenia wiekowe. Wszystkie znaczki były w tej grze, tzn. Przemoc, Wulgarny Język, Strach, Seks, Używki, Dyskryminacja i Hazard.
Rozgrywka
Gracze zostali podzieleni na tak zwane „państwa”, a one połączone w sojusze. Celem gry było doprowadzenie „kraju” do zwycięstwa. Żeby to osiągnąć można było tworzyć własne, unikatowe itemy, rozwijać przełomowe technologie, posłużyć się dyplomacją, szpiegostwem, itp. Istniała również unikalna opcja budowania obozów dla pojmanych jednostek. Opcja ta pozwalała na pozyskiwanie surowców potrzebnych do dalszego rozwoju.
Typy kariery
- Wojsko – bardzo popularna z uwagi na duże zapotrzebowanie, w tym wypadku gra zmienia się w strzelankę, a po osiągnięciu wysokiego poziomu strategię czasu rzeczywistego.
- Dowództwo – Siedzisz w gabinecie i przesuwając figurki po mapie wysyłasz żołnierzy na śmierć. Masz maksymalny level, willę, mundur, pieniądze i tym podobne oraz RTS-owy widok na świat.
- Polityka – klasa ta wymaga wysokich wskaźników charyzmy, teoretycznie też inteligencji, ale często wystarczą dobra retoryka tudzież wysoki atrybut szczęścia. Jej głównym celem jest zdobywanie poparcia innych playerów (warunki zwycięstwa zależały od kraju, np. w ZSRR wystarczała dobra gildia, jak NKWD, która groziła „wyborcom” PK lub zmianą regionu gry). Dostanie wystarczającej liczby głosów pozwala na decydowanie o losach innych graczy.
- Partyzantka/bandytyzm – popularna wśród graczy których „kraje” zostały zagarnięte przez przeciwnika lub chcących stworzyć swoje „kraje” od nowa. Wymaga dobrych umiejętności taktycznych. Status zależy od dyscypliny graczy tej kategorii.
- Przemysł zbrojeniowy – z uwagi na duże zapotrzebowanie na broń, cieszy się dużym zainteresowaniem, jednak nudna, zdobywa się zazwyczaj mało złota i powoli awansuje. Dodatkowo handlowanie w celu uzyskania jak największego zysku, bez selekcji klientów spotyka się często z wrogością innych graczy, co może doprowadzić nawet do PK za kolaborację[2].
- Mieszkańcy obozu koncentracyjnego – najczęściej na tej pozycji grają Żydzi. Kariera na tym szczeblu charakteryzuje się przymusową pracą w zwierzęcych warunkach. Cieszyli się uznaniem wśród niemieckiego okupanta i jakże niezbędni do rozwoju III Rzeszy. Dzięki nim powstawały nowe drogi, mosty, a co najważniejsze służyli jako opał, środki higieny osobistej, nawozy do użyźniania ziemi.
- Mieszkańcy łagru – odpowiednik mieszkańca obozu koncentracyjnego w ZSRR, częstymi graczami byli Polacy.
- Jeniec wojenny – gracze przeklasyfikowani z klasy Żołnierz przez wroga pod groźbą usunięcia z gry. W przypadku ZSRR klasa ta nie istniała (osoba przeklasyfikowana była automatycznie mieszkańcem łagru).
Oczywiście to tylko niektóre typy kariery w grze, pozostałe jak na przykład rolnik, bezrobotny w mniejszym stopniu oddają charakter gry.
Przywódcy
- Niemcy – Adolf Hitler, Hermann Goering, Joseph Goebbels, Heinrich Himmler.
- ZSRR – Józef Stalin, Ławrientij Beria, Gieorgij Żukow, Konstanty Rokossowski.
- USA – Franklin Delano Roosevelt, George Patton, Dwight D. Eisenhower, Omar Nelson Bradley.
- Wielka Brytania – Winston Churchill, Harold Alexander, Bernard Law Montgomery.
- Francja – Charles de Gaulle, Maxime Weygand, Philippe Petain, Maurice Gamelin.
- Japonia – Hirohito, Hideki Tojo, Isoroku Yamamoto.
- Chiny – Czang Kaj-Szek, Mao Zedong, Zhang Xueliang, Li Zongren.
- Polska – Józef Beck, Edward Rydz-Śmigły, Władysław Sikorski, Władysław Anders
- Włochy – Benito Mussolini, Rodolfo Graziani, Petro Badoglio, Emilio de Bono.
- Finlandia – Carl Gustaf Emil Mannerheim, Hugo Viktor Österman, Karl Lennart Oesch.
- Węgry – Miklos Horthy, Ferenc Szalasi, Gusztáv Jány, Józef August Habsburg.
- Rumunia – Michał I, Ion Antonescu, Gheorghe Mihail.
- Jugosławia – Draža Mihailović, Dušan Simović, Josip Broz-Tito.
- NDH – Ante Pavelić, Slavko Kvaternik, Jure Francetić, Vladimir Laxa.
- Norwegia – Haakon VII, Kristian Laake, Otto Ruge, Carl Gustav Fleischer.
- KONR – Andriej Własow, Helmuth von Pannwitz, Piotr Krasnow, Siergiej Buniaczenko.
- Ukraina – Stepan Bandera, Roman Szuchewycz, Pawło Szandruk, Andrij Melnyk.
- Holandia – Henri Winkelman, książę Bernhard, Karel Doorman.
- Belgia – Leopold III Koburg, Leon Degrelle.
- Czechosłowacja – Edvard Beneš, Lev Prchala, Ludvik Svoboda, Rudolf Viest.
- Słowacja – Jozef Tiso, Vojtech Tuka, Ferdinand Čatloš, Otomar Kubala.
- Dania – Chrystian X, William Wain Prior.
Przygotowania
Gracze mieli czas przed właściwą rozgrywką na przygotowanie się do rozgrywki, oto najsłynniejsze przypadki:
- Adolf Hitler (Niemcy) – awatar głównego projektanta gry, przejął władzę w swoim „kraju” w drodze wyborów. Do czasu pełnego wejścia do gry zadbał o rozbudowę zbrojeniówki i opracowanie doktryn. Wprowadzone rozwiązania przetestowali w Hiszpanii.
- Francja – gracze z tego „państwa” zbudowali potężne umocnienia na długości 3/4 granicy, które okazały się nieprzydatne, ponieważ wroga armia zwyczajnie je obeszła, a następnie kolaborowali z kim popadnie.
- Polska – opracowano bombowiec taktyczny Łoś, karabin przeciwpancerny „Ur” oraz inne prototypy wykorzystywane przez innych. Główną aktywnością graczy polskich było jednak, prowadzone na wiele sposobów, błędne ocenianie sytuacji i walczenie za innych.
- ZSRR – przywódca graczy z tego „kraju” przyjął nietypową taktykę, w ramach przygotowań wyrzucił z gry wszystkich wysokolevelowych żołnierzy. Z drugiej strony, skorzystał skutecznie ze swoich dobrze wyskillowanych dyplomatów, propagandystów i szpiegów, co trudno powiedzieć o innych krajach.
- USA – gracze tego państwa użyli taktyki, która polegała na przyglądaniu się wszystkiemu. Pod koniec gry zaatakowali zajętą Francję i zrzucili bomby atomowo-pokojowe na Japonię, aby nabić fragi do końcowych statystyk.
- Ukraina – gracze tego państwa ze wściekłości, że muszą grać na polskich serwerach, zaczęli zabijać polskich graczy o niskim levelu. Co ciekawe, po upadku Czecho-Słowacji próbowali założyć własny serwer zhakowany przez Węgry.
- Wielka Brytania – gracze tego państwa nie robili nic, przygotowując się do wielkiego uderzenia. Niestety dostali laga, a gdy minął wojna dobiegła końca. Wielka Brytania dokonała w ciągu gry udanego bombardowania Niemców ulotkami i budowania zamków z piasku na Saharze. Warto dodać, że w trakcie gry Wielka Brytania była broniona przez polski dywizjon 303, składający się z partyzantów „na wakacjach”.
- Włochy – gracze z tego „państwa” dziwnie grali. Rozpoczęli jako pierwsi zamkniętą betę w Etiopii. Razem z graczami z Niemiec i ZSRR rozpoczęli potem open betę w Hiszpanii, ale później przypomnieli sobie o tym że też grają tuż przed poddaniem się większości graczy z Francji. Odważnie bili się tylko w ZSRR.
- Luksemburg – z powodu niewidoczności na mapie i słabych itemków frakcja pomijana przez graczy, jednak broniąca się
niczym Francjabardzo długo i mająca wielki potencjał, aby wygrać te wojnę. Ostatecznie jej graczezginęlinie odczuli skutków wojny, a frakcja nie zmieniła położenia.
Itemy
Oto najbardziej znane itemy stworzone przez graczy:
- Niemcy – pistolet maszynowy MP 40, czołg Tygrys, karabin szturmowy StG 44 (Szwaby miały pierwsze), myśliwce Messerschmitt Bf 109 i Messerchmitt 262, bombowiec Heinkel He-111, U-Boot, piwo i kiełbasa.
- ZSRR – pistolet maszynowy „Pepesza”, karabiny Mosin-Nagant i SWT-40, pistolet samopowtarzalny TT, czołgi T-26, BT, T-34 i KW, myśliwce I-185 i Jak-9, bombowiec Pe-8, wódka.
- USA – karabin M1 Garand, bomba atomowa, myśliwce P-47 i P-51, bombowce B-17, B-24 i B-29, czołgi M4 Sherman i M26 Pershing, Coca-Cola.
- Francja – linia Maginota, czołgi Somua S-35 i Char B1, myśliwiec Morane-Saulnier MS.406, karabin MAS 36, wino.
- Ukraina – siekiery, widły, kosy, noże, sztachety.
- Włochy – Karabin Carcano M38, pm Beretta M1938, myśliwce Macci MC.205 i Reggiane Re.2005, makaron, pizza.
- Wielka Brytania – karabin Lee Enfield, myśliwce Hurricane i Spitfire, bombowiec Lancaster, pistolet maszynowy Sten, rewolwer Webley, czołg M4 Sherman Firefly, Herbata.
- Japonia – pancernik Yamato (unikatowy, miało być ich 5), Arisaka wz. 99, Pistolet Nambu, myśliwiec Zero, sake.
- Polska – PZL.37 Łoś, VIS'35, karabin przeciwpancerny „Ur”, Karabin samopowtarzalny wz. 38M, czołg 7TP, maluch oraz bimber.
Przebieg rozgrywki
Z uwagi na brak adminów rozgrywka przebiegała chaotycznie (nawet sam Hitler nie miał dużego wpływu na ciąg wydarzeń). To najważniejsze momenty gry:
- Pre-Alfa dla graczy z Włoch i Abysynii. Kilkadziesiąt graczy z innych krajów także dostało dostęp do gry.
- Testy przed oficjalnym ruszeniem gry – gracze Niemiec, Włoch i ZSRR testują betę z Hiszpanami, dzięki czemu zaczynają właściwą rozgrywkę z wyższymi levelami, zwłaszcza techniki i doktryn.
- Włączenie Austrii do Niemiec – gracze z Austrii dobrowolnie zgadzają się na unię.
- Włączenie Czech do Niemiec – gracze czechosłowaccy zastraszeni przez niemieckich poddają się, nieliczni zmieniają klasę na „partyzant”. Gracze słowaccy natomiast uruchamiają na wschodzie własny serwer. Serwer graczy ukraińskich zostaje natychmiast zhakowany przez Węgry.
- Atak Niemiec na Polskę – porażka graczy polskich w starciach PvP, pierwsze oficjalne wykorzystanie taktyki zwanej jako „blitzkrieg”, masowe przespecowania na partyzantów, jeńców wojennych lub zmiany regionu gry.
- Atak ZSRR na Polskę – wbili się na imprę bez wódki na powitanie.
- Atak ZSRR na Finlandię – rozgrywka skończyła się zwycięstwem Rosjan, ale Finowie nabili dużo fragów. Zwycięstwo ZSRR dzięki ogromnej przewadze liczebnej, totalna kompromitacja wojsk radzieckich, ujawnienie niskolevelowości Armii Czerwonej;
- Atak Niemiec na Belgię, Holandię i Luksemburg – sześciodniowa inwazja zakończona sukcesem, Francja traci pewność siebie;
- Atak Niemiec na Francję – gracze osi wkraczają do stolicy Francji po miesięcznym oblężeniu.
- Cały świat
niepomaga Polsce (A co to takiego Polska? W Europie? Serio? Jaki układ sojuszniczy???); - Atak graczy niemieckich, którzy wybrali klasę „pilot” z typu kariery „wojsko” na im podobnych graczy brytyjskich. Beznadziejną, wydawałoby się, sytuację ratują gracze polscy którzy wcześniej zmienili region gry;
- Atak Włochów na Grecję. Mimo przewagi liczebnej i ekwipunkowej gracze włoscy przez dłuższy czas zaprzepaszczają starcia, PvP. W ostatniej chwili gracze niemieccy dołączają się do nich i pokonują Greków we wspólnych starciach PvP;
- Atak Niemiec na resztę Europy – wielkie zwycięstwa Niemców w walkach wręcz;
- Atak Niemiec na ZSRR – „Sezon polowań na czerwone niedźwiedzie uważam za otwarty!” – Hitler w 1941r. Później żałował.
- Japonia atakuje USA niewidzialną flotą – gracze-wojskowi z USA w końcu angażują się aktywnie w rozgrywkę;
- Porażki Włochów na wszystkich frontach – włoscy gracze w klasie żołnierza wykazują zaskakująco niskie morale;
- Ogólny bałagan – koniec dobrej passy Niemców, levelujący skutecznie alianci i sowieci zaczynają wygrywać w PvP i gospodarczo, Alianci zaczynają stawiać na team deathmatche;
- Bitwa stalingradzka, Lądowanie w Normandii, Bitwa na Łuku Kurskim, Kontrofensywa w Ardenach, Bitwa o Midway, itd. – gracze sojuszu „Oś” przegrywają wszystkie ważniejsze starcia, także terytoria zajęte na początku gry.
- Powstanie warszawskie, gracze z Warszawy za bardzo się przecenili, tworząc nierówny mecz z Niemcami przez 63 dni, po czym przegrali.
- Hitler sam odchodzi z gry.
- Bomba atomowa na Japonię – gracze japońscy poddają się po okresie masowego odpadania z gry.
- Operacja kwantuńska – Ruscy jeździli czołgami T-34 po górach.
- Walki partyzanckie na zachodzie ZSRR – bałtyccy, polscy, ukraińscy i kaukascy gracze klasy partyzant niezadowoleni z radzieckich serwerów, próbują stworzyć własne.
Zwycięzcy
Z uwagi na śmierć twórcy gry nie można jednoznacznie określić wygranych. Oficjalnie podaje się wszystkie „kraje”, które walczyły z organizacją Oś skupiającą Niemcy, Włochy, Japonię i kilku satelitów. Podobno, to jednak Związek Radziecki jako jedyny dostał to, czego chciał. Specjalnie dla czytelników możemy podać wyniki gry zdobyte przez nasze służby.
- Józef Stalin – ZSRR;
- Franklin Delano Roosevelt – USA;
- Francisco Franco – Hiszpania;
- Carl Gustaf Emil Mannerheim – Finlandia;
- Josip Broz-Tito – Jugosławia;
- Mao Zedong – Chiny;
- Winston Churchill – Wielka Brytania;
- Charles de Gaulle – Francja.
Statystyki
- W całej rozgrywce wzięło udział ~ 1 400 000 000 graczy.
- 110 000 000 graczy wybrało klasę żołnierz.
- 18 000 000 graczy wybrało klasę mieszkaniec obozu koncentracyjnego.
- 2 080 000 graczy wybrało klasę partyzant.
- około 65 000 000 graczy odpadło w trakcie gry.
- Rozgrywka trwała 6 lat i 2 dni.
- Najlepszym graczem był Józef Stalin.
- Na drugim miejscu uplasował się Winston Churchill.
- Najgorszym graczem był Adolf Hitler.
- Tuż za nim uplasowali się Benito Mussolini i Hirohito.
- Najlepszym niemieckim graczem klasy felmarszałek był Erich von Manstein.
- Najlepszym radzieckim graczem klasy marszałek był Konstanty Rokossowski.
- Najlepszym amerykańskim graczem klasy generał był George Patton.
- Najlepszym brytyjskim graczem klasy feldmarszałek był Bernard Law Montgomery.
- Najlepszym włoskim graczem klasy marszałek był Giovanni Messe.
- Najlepszym polskim graczem klasy generał był Stanisław Maczek.
- Najlepszym niemieckim graczem klasy admirał był Karl Dönitz.
- Najlepszym amerykańskim graczem klasy admirał był Chester Nimitz.
- Najlepszym brytyjskim graczem klasy admirał był Andrew Cunningham.
- Najlepszym japońskim graczem klasy admirał był Isoroku Yamamoto.
- Najlepszym włoskim graczem klasy admirał był Alberto de Zara.
- Najlepszym graczem klasy Partyzant był Józef Kuraś.
- Najlepszą grupą klasy Partyzant byli Żołnierze wyklęci.
- Najlepszym graczem klasy komandos był Otto Skorzeny
- Najlepszym graczem klasy Jeniec wojenny był Franciszek Dolas.
- Najlepszym graczem klasy Bandyta był Stepan Bandera.
- Najlepszym graczem klasy Wytwórca broni był Willi Messerschmitt.
- Najlepszym graczem klasy Organizator przemysłu był Albert Speer.
- Najlepszym graczem klasy Mieszkaniec obozu koncentracyjnego był Witold Pilecki.
- Najlepszym graczem klasy Mieszkaniec łagru był Bronisław Szeremeta.
- Najgorszą grupą graczy byli Żydzi.
- Najbardziej przegraną grupą graczy byli Polacy.
Zobacz też
- I wojna światowa
- III wojna światowa
- Czołg
- Bombowiec
- Faszyzm
- Nazizm
- Komunizm
- Adolf Hitler
- Wojna w Jugosławii