Warszawa Centralna: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Ciekawostki: przelink navboksa) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (ciach) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:PKP dworzec W-wa.jpg| |
[[Plik:PKP dworzec W-wa.jpg|250px|thumb|Centralny w pełnej krasie]] |
||
'''{{PAGENAME}}''' – perła dwudziestowiecznej architektury użytkowej, najnowocześniejszy [[dworzec]] kolejowy w [[Europa|Europie]]<ref>Dane z roku 1975, według [[Propaganda|ówczesnych władz]]</ref>. Zdobi okolice [[Pałac Kultury i Nauki|Pałacu Kultury i Nauki < |
'''{{PAGENAME}}''' – perła dwudziestowiecznej architektury użytkowej, najnowocześniejszy [[dworzec]] kolejowy w [[Europa|Europie]]<ref>Dane z roku 1975, według [[Propaganda|ówczesnych władz]]</ref>. Zdobi okolice [[Pałac Kultury i Nauki|Pałacu Kultury i Nauki <del>im. Stalina</del>]], wyraźnie wybijając się ponad brzydkie, kapitalistyczne wieżowce. Siedzi okrakiem na warszawskiej średnicówce, skutecznie utrudniając ruch pociągów. |
||
== Historia == |
|||
[[Plik:Nowy centralny.jpg|200px|thumb|Projekt przebudowy z 2008 roku]] |
|||
Po wojnie [[Rosjanie|ruskie]] zaczęli kombinować co by postawić zamiast wysadzonego w powietrze Dworca Głównego. Kombinowanie szło im wolno<ref>Po prostu hajsu nie mieli</ref> i w międzyczasie zdążyli wybudować [[Warszawa Śródmieście|dworzec Śródmieście]] pośrodku placu, przez co Centralny musieli upchnąć jakoś z boku. W 1972 wreszcie się wzięli do roboty. Jako że [[Breżniew]] miał przyjechać z wizytą do [[Polska|priwislinskiego kraju]] za trzy lata, na budowie spinali się jak mogli byleby zdążyć. O dziwo udało im się<ref>Żeby jeszcze tak szybko autostradki teraz budowali</ref>. Jedynymi skutkami ubocznymi są rozsypujące się przejścia podziemne i przeciekający dach, ale to już problem przyszłych [[PKP|właścicieli]] dworca. Koło [[2009]] PKP zaczęły obmyślać plany wyburzenia tego <s>paskudztwa</s> cudu architektury i zastąpienia go czymś innym. <s>Niestety</s> Na szczęście, z powodu zbliżającego się [[Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012|EURO]] postanowiono tylko trochę go umyć i obkleić plastikiem tu i tam. W [[2015]] dobudowano w hali głównej futurystyczną antresolę żeby było czemu robić zdjęcia do materiałów promocyjnych. |
|||
== Anatomia == |
== Anatomia == |
||
[[Plik:Menel.jpg| |
[[Plik:Menel.jpg|250px|thumb|Podróżny oczekujący na pociąg w luksusowej poczekalni]] |
||
Jedynym widocznym z daleka elementem dworca jest jego wielkie halopodobne [[UFO|niewiadomoco]]. Na parterze znajdziemy kilkanaście kas (oczywiście zamkniętych), długą kolejkę do tychże oraz cwaniaczków, którzy ją omijają. Na pierwszym piętrze<ref>PKP nazywa to ''antresolą''</ref> można poobserwować zachowania stad [[Pokemon (osoba)|pokemonów]] w [[McDonald's|Maku]] i [[Biedronka|Biedrze]]. Po zejściu pod ziemię podróżnego wita [[Smród|specyficzny zapach]] i gąszcz korytarzy, które [[Nic|nigdzie]] |
Jedynym widocznym z daleka elementem dworca jest jego wielkie halopodobne [[UFO|niewiadomoco]]. Na parterze znajdziemy kilkanaście kas (oczywiście zamkniętych), długą kolejkę do tychże oraz cwaniaczków, którzy ją omijają. Na pierwszym piętrze<ref>PKP nazywa to ''antresolą''</ref> można poobserwować zachowania stad [[Pokemon (osoba)|pokemonów]] w [[McDonald's|Maku]] i [[Biedronka|Biedrze]]. Po zejściu pod ziemię podróżnego wita [[Smród|specyficzny zapach]] i gąszcz korytarzy, które prowadzą jednocześnie wszędzie i [[Nic|nigdzie]]. Po odnalezieniu supernowoczesnych schodów ruchomych można zjechać na niewłaściwy peron, zaczekać na niewłaściwy pociąg (który się opóźnił) i wysiąść na niewłaściwej stacji. Ewentualnie po zejściu na peron można kontynuować wędrówkę w kierunku [[Rosja|wschodnim]], zejść do supertajnego przejścia na poziomie -3 i wyjść na [[Warszawa Śródmieście|Śródmieściu]]. Przy odrobinie szczęścia można nawet odnaleźć przejście na stację [[WKD|Wukadki]]. Podobno da się ''łatwo i bez błądzenia'' przejść z Centralnego do [[Metro|metra]], ale jeszcze nikomu się to nie udało. |
||
Dookoła dworca są rozsiane przystanki [[tramwaj]]owe i [[autobus]]owe. W pojazdach przejeżdżających obok stacji można czasem usłyszeć informację od [[Tomasz Knapik|miłego pana]], że jest to „dogodna przesiadka do pociągów dalekobieżnych i podmiejskich”. Jak zwykle w przypadku tajemniczego pana z głośnika, pod żadnym pozorem nie należy mu ufać. |
Dookoła dworca są rozsiane przystanki [[tramwaj]]owe i [[autobus]]owe. W pojazdach przejeżdżających obok stacji można czasem usłyszeć informację od [[Tomasz Knapik|miłego pana]], że jest to „dogodna przesiadka do pociągów dalekobieżnych i podmiejskich”. Jak zwykle w przypadku tajemniczego pana z głośnika, pod żadnym pozorem nie należy mu ufać. |
||
Linia 26: | Linia 22: | ||
* Podczas budowy wyposażono stację w nowiutką [[Winda|windę]], która zepsuła się w latach 90. Jako że nikt nie umiał jej naprawić, to stała zabita [[Deska|dechami]] aż do remontu w 2012. |
* Podczas budowy wyposażono stację w nowiutką [[Winda|windę]], która zepsuła się w latach 90. Jako że nikt nie umiał jej naprawić, to stała zabita [[Deska|dechami]] aż do remontu w 2012. |
||
* Na dworcu znajdował się specjalny salon dla VIP-ów, którego pierwszym gościem był, a jakże, [[Leonid Breżniew]]. Potem [[Intercity]] przerobiło to na poczekalnię dla bogaczy, których stać na pierwszą klasę. |
* Na dworcu znajdował się specjalny salon dla VIP-ów, którego pierwszym gościem był, a jakże, [[Leonid Breżniew]]. Potem [[Intercity]] przerobiło to na poczekalnię dla bogaczy, których stać na pierwszą klasę. |
||
* Do hali głównej dolepiono dwa tarasy widokowe, które zamknięto w 2011 roku żeby < |
* Do hali głównej dolepiono dwa tarasy widokowe, które zamknięto w 2011 roku żeby <del>się nie rozpadły</del> podróżni nie dusili się smogiem. |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
Linia 34: | Linia 30: | ||
{{Warszawa}} |
{{Warszawa}} |
||
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}} |
[[Kategoria:Stacje kolejowe|{{SUBPAGENAME}}]] |
||
[[Kategoria:Warszawa]] |
[[Kategoria:Warszawa]] |
Wersja z 22:22, 2 sty 2020
Warszawa Centralna – perła dwudziestowiecznej architektury użytkowej, najnowocześniejszy dworzec kolejowy w Europie[1]. Zdobi okolice Pałacu Kultury i Nauki im. Stalina, wyraźnie wybijając się ponad brzydkie, kapitalistyczne wieżowce. Siedzi okrakiem na warszawskiej średnicówce, skutecznie utrudniając ruch pociągów.
Anatomia
Jedynym widocznym z daleka elementem dworca jest jego wielkie halopodobne niewiadomoco. Na parterze znajdziemy kilkanaście kas (oczywiście zamkniętych), długą kolejkę do tychże oraz cwaniaczków, którzy ją omijają. Na pierwszym piętrze[2] można poobserwować zachowania stad pokemonów w Maku i Biedrze. Po zejściu pod ziemię podróżnego wita specyficzny zapach i gąszcz korytarzy, które prowadzą jednocześnie wszędzie i nigdzie. Po odnalezieniu supernowoczesnych schodów ruchomych można zjechać na niewłaściwy peron, zaczekać na niewłaściwy pociąg (który się opóźnił) i wysiąść na niewłaściwej stacji. Ewentualnie po zejściu na peron można kontynuować wędrówkę w kierunku wschodnim, zejść do supertajnego przejścia na poziomie -3 i wyjść na Śródmieściu. Przy odrobinie szczęścia można nawet odnaleźć przejście na stację Wukadki. Podobno da się łatwo i bez błądzenia przejść z Centralnego do metra, ale jeszcze nikomu się to nie udało.
Dookoła dworca są rozsiane przystanki tramwajowe i autobusowe. W pojazdach przejeżdżających obok stacji można czasem usłyszeć informację od miłego pana, że jest to „dogodna przesiadka do pociągów dalekobieżnych i podmiejskich”. Jak zwykle w przypadku tajemniczego pana z głośnika, pod żadnym pozorem nie należy mu ufać.
Jak stamtąd wyjść?
O ile wejść do środka jest dosyć łatwo, to jednak wyjście z Centralnego na właściwy przystanek często sprawia wiele problemów przyjezdnym. Ale oto nadszedł kres waszych mąk – przygotowaliśmy specjalny poradnik!
- Przeżegnaj się i zmów paciorek do Judy Tadeusza[3].
- Wyszukaj nazwę kierunku, w którym chcesz jechać na tabliczkach pod sufitem.
- Jesteś pierwszy raz w stolycy i nie wiesz czym się różni Mokotów od Żoliborza? Nie szkodzi, wybierz nazwę która ci się najbardziej podoba.
- Wyjdź na powierzchnię i sprawdź czy to tu.
- Oczywiście że nie, zaaj z powrotem pod ziemię!
- Zaraz, przecież już tu byłeś!
- Odsuń się od tego menela i weź głęboki oddech.
- Wróć do punktu pierwszego.
Ciekawostki
- Podczas budowy wyposażono stację w nowiutką windę, która zepsuła się w latach 90. Jako że nikt nie umiał jej naprawić, to stała zabita dechami aż do remontu w 2012.
- Na dworcu znajdował się specjalny salon dla VIP-ów, którego pierwszym gościem był, a jakże, Leonid Breżniew. Potem Intercity przerobiło to na poczekalnię dla bogaczy, których stać na pierwszą klasę.
- Do hali głównej dolepiono dwa tarasy widokowe, które zamknięto w 2011 roku żeby
się nie rozpadłypodróżni nie dusili się smogiem.
Przypisy
- ↑ Dane z roku 1975, według ówczesnych władz
- ↑ PKP nazywa to antresolą
- ↑ To patron od spraw beznadziejnych, nieuku!