Toruń Główny: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Ciekawostki) |
(→Historia: takie trochę bez ładu) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
== Historia == |
== Historia == |
||
Budynek dworca zbudowano w 1861 roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w [[Bydgoszcz]]y. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek zniechęcał aż do ataku Rosjan na Prusy podczas [[I wojna światowa|I wojny światowej]]. W Moskwie twierdzono, że skoro mieszkańców Torunia było stać na tylko coś takiego, to znaczy, że podbój Kujaw skończy się wyłącznie dotowaniem tego regionu z budżetu carskiego przez następnie pięćdziesiąt lat. Charakterystyczny wygląd oraz możliwość kupienia biletu do bogatszego [[Poznań|Poznania]] sprawiły, że torunianie polubili nowy obiekt |
Budynek dworca zbudowano w 1861 roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w [[Bydgoszcz]]y. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek zniechęcał aż do ataku Rosjan na Prusy podczas [[I wojna światowa|I wojny światowej]]. W Moskwie twierdzono, że skoro mieszkańców Torunia było stać na tylko coś takiego, to znaczy, że podbój Kujaw skończy się wyłącznie dotowaniem tego regionu z budżetu carskiego przez następnie pięćdziesiąt lat. Charakterystyczny wygląd oraz możliwość kupienia biletu do bogatszego [[Poznań|Poznania]] sprawiły, że torunianie polubili nowy obiekt. |
||
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z [[hot-dog]]ami i nowoczesne ławki typu ''zimny kaloryfer''. Ostatnią modernizację przeprowadzono w 2013 roku. Pomysł na remont pojawił się po tym, jak prezydent Torunia [[Michał Zaleski]] zobaczył pomalowane słupy na [[Bydgoszcz Główna|dworcu w Bydgoszczy]]. Pozazdrościł kapitalnej renowacji i zdecydował się na odświeżenie dworca. 12 listopada 2015 roku dumnie otworzono nowy dworzec. Nowy dworzec otworzono miesiąc po tym, jak w Bydgoszczy odnowiono tamtejszy dworzec. Tam prezydent Burski widząc, jaką w Toruniu robią fuszerkę, chciał pokazać, jak prawidłowo remontuje się tego typu budynki. |
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z [[hot-dog]]ami i nowoczesne ławki typu ''zimny kaloryfer''. Ostatnią modernizację przeprowadzono w 2013 roku. Pomysł na remont pojawił się po tym, jak prezydent Torunia [[Michał Zaleski]] zobaczył pomalowane słupy na [[Bydgoszcz Główna|dworcu w Bydgoszczy]]. Pozazdrościł kapitalnej renowacji i zdecydował się na odświeżenie dworca. 12 listopada 2015 roku dumnie otworzono nowy dworzec. Nowy dworzec otworzono miesiąc po tym, jak w Bydgoszczy odnowiono tamtejszy dworzec. Tam prezydent Burski widząc, jaką w Toruniu robią fuszerkę, chciał pokazać, jak prawidłowo remontuje się tego typu budynki. |
Wersja z 14:24, 21 gru 2020
Toruń Główny – największy dworzec kolejowy w Toruniu, położony na lewym brzegu Wisły. Znajduje się poza centrum miasta ze względu na duży rozmiar budynku, który nie mieścił się między targowiskiem a Starym Miastem. Duży rozmiar jest spowodowany ogromnymi schodami, które wypełniają 90% wnętrza budynku.
Historia
Budynek dworca zbudowano w 1861 roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w Bydgoszczy. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek zniechęcał aż do ataku Rosjan na Prusy podczas I wojny światowej. W Moskwie twierdzono, że skoro mieszkańców Torunia było stać na tylko coś takiego, to znaczy, że podbój Kujaw skończy się wyłącznie dotowaniem tego regionu z budżetu carskiego przez następnie pięćdziesiąt lat. Charakterystyczny wygląd oraz możliwość kupienia biletu do bogatszego Poznania sprawiły, że torunianie polubili nowy obiekt.
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z hot-dogami i nowoczesne ławki typu zimny kaloryfer. Ostatnią modernizację przeprowadzono w 2013 roku. Pomysł na remont pojawił się po tym, jak prezydent Torunia Michał Zaleski zobaczył pomalowane słupy na dworcu w Bydgoszczy. Pozazdrościł kapitalnej renowacji i zdecydował się na odświeżenie dworca. 12 listopada 2015 roku dumnie otworzono nowy dworzec. Nowy dworzec otworzono miesiąc po tym, jak w Bydgoszczy odnowiono tamtejszy dworzec. Tam prezydent Burski widząc, jaką w Toruniu robią fuszerkę, chciał pokazać, jak prawidłowo remontuje się tego typu budynki.
Charakterystyka
- Schody ruchome działają tylko w święta państwowe i w pierwszą sobotę miesiąca.
- Monitory wyświetlające reklamy, programy telewizyjne lub rozkłady jazdy mają niebieskie tło.
- Główny korytarz służący do przemieszczenia się pomiędzy kasami biletowymi a poczekalnią, jest szeroki na 76 centymetrów (zbieżność z szerokością ramion prezydenta Zaleskiego przypadkowa) i wysoki na 2 metry (zbieżność z wzrostem prezydenta Zaleskiego również przypadkowa).
- Z tunelu na ulicę Kujawską można wyjść przy pomocy zwykłych schodów, stylizowanych na te ruchome.
- W budynku znajduje się budka z zapiekankami, kilkanaście sklepików z piernikami toruńskimi i zero bezpłatnych toalet. Tych płatnych podobno także nie ma, bo dotychczas nikt nie ich nie znalazł.
Tunel
W Toruniu w ciągu kilkunastu lat powstały m.in. jedna z najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce, obwodnica, autostrada łącząca miasto z Gdańskiem i Łodzią oraz szereg innych dużych inwestycji. Wśród nich nie znalazł się jednak prosty tunel o długości ok. 30 metrów, który połączyłby przystanki autobusowe z peronami i samym budynkiem. Przez wiele lat na jego miejscu mieścił się bunkier na wypadek wojny atomowej, spełniający od święta funkcję przejścia podziemnego łączącego budynek dworcowy z peronami.
Opóźnienie w budowie prawdziwego tunelu było spowodowane tym, że władze miasta wierzyły w opowieść o tajemniczym tunelu krzyżackim, który był wykorzystywany jeszcze przez zarząd pruski. Krzyżacki tunel łączył całe Stare Miasto z Kujawami, odbijając z okolic dzisiejszego dworca do Zamku Dybów. Dopiero po wielu latach ktoś wpadł na pomysł, że ten cały tunel to tylko legenda i że tłumaczenia prezydenta miasta, że Krzyżacy pomyśleli o wybudowaniu podziemnej przeprawy o szerokości sześciu ciężarówek jest tylko wymówką mającą na celu odsunięcie budowy kolejnego mostu drogowego.
Ciekawostki
- Dworzec formalnie znajduje się w dzielnicy Stawki. Po renowacji obiektu cała dzielnica stwierdziła, że nie ma sensu uczyć wszystkich, że lewobrzeże to nie tylko Podgórz. Za sprawą skutecznej kampanii w internecie całe Kujawy myślą, że dworzec znajduje się w nielubianej przez Stawki sąsiedniej dzielnicy.
- Dworzec miał otrzymać nagrodę Makabryły 2015, jednak ktoś w budynku zachęcił sędziów konkursu do kupienia biletu do Poznania.
- Toruń Główny to jedyny dworzec kolejowy wśród miast wojewódzkich w Polsce, w którym nie ma ani McDonald’s, ani KFC[1].
- Po przedłużeniu tunelu, mieszkańcy lewobrzeża zaczęli domagać się wybudowania linii tramwajowej, łączącej Dworzec Główny i Podgórz z prawobrzeżną częścią miasta. Tramwaj łączący dworzec z uniwersytetem, Motoareną i kościołem Ojca Rydzyka pojawi się wraz z wybudowaniem mostu drogowego w zachodniej części miasta. Od chwili złożenia takiej obietnicy przez toruńskich radnych wszyscy modlą się, by miasto porzuciło sprawdzony projekt 1 most na 1 wiek.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ Niby Kielce też maka nie mają, ale Świętokrzyskie jest województwem tylko z nazwy, więc się nie liczy