@: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: zrewertowane |
Znacznik: zrewertowane |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|znaku|[[User:Typowekonto|małpa (zwierzę)]]}} |
{{sur|znaku|[[User:Typowekonto|małpa (zwierzę)]]}} |
||
[[Plik:Animations-At.gif|80px|thumb|Typowekonto, yyy... tzn. małpa]] |
[[Plik:Animations-At.gif|80px|thumb|Typowekonto, yyy... tzn. małpa]] |
||
[[Plik:Bmpłb.svg|80px|thumb| |
[[Plik:Bmpłb.svg|80px|thumb|Tu powinno być „t”, ale i tak nie narzekam.]] |
||
[[Plik:Cat tail ani.gif|80px|thumb|Małpa po szwedzku i fińsku]] |
[[Plik:Cat tail ani.gif|80px|thumb|Małpa po szwedzku i fińsku]] |
||
'''@''' (pot. '''małpa''') – [[znak graficzny]] z rodziny księgowo-emailowanych. Pochodzi z [[język angielski|języka angielskiego]], gdzie pierwotnie znaczył ''at'' (przy). Inni wywodzą go z łacińskiego słowa ''apud'' (wystarczy przeczytać od końca, by się domyślić, o co tu chodzi). Według innej teorii, w pewnym komputerze litera a dostała kręcioła i w takiej formie się rozpowszechniła. Przykładowy adres poczty elektronicznej brzmi zatem ''Jan.Kowalski(małpa)nonsa.pl''. I tak istnieje dowód na to, że ewolucja może toczyć się w odwrotną stronę – komputer widzi nas już jako małpy. Jest też bohaterem [[Roguelike|gier komputerowych dla nerdów]], gdzie zajmuje się zabijaniem liter i zbieraniem znaków interpunkcyjnych. |
'''@''' (pot. '''małpa''') – [[znak graficzny]] z rodziny księgowo-emailowanych. Pochodzi z [[język angielski|języka angielskiego]], gdzie pierwotnie znaczył ''at'' (przy). Inni wywodzą go z łacińskiego słowa ''apud'' (wystarczy przeczytać od końca, by się domyślić, o co tu chodzi). Według innej teorii, w pewnym komputerze litera a dostała kręcioła i w takiej formie się rozpowszechniła. Przykładowy adres poczty elektronicznej brzmi zatem ''Jan.Kowalski(małpa)nonsa.pl''. I tak istnieje dowód na to, że ewolucja może toczyć się w odwrotną stronę – komputer widzi nas już jako małpy. Jest też bohaterem [[Roguelike|gier komputerowych dla nerdów]], gdzie zajmuje się zabijaniem liter i zbieraniem znaków interpunkcyjnych. |
Wersja z 20:58, 24 lip 2024
Ten artykuł dotyczy znaku. Zobacz też małpa (zwierzę). |
@ (pot. małpa) – znak graficzny z rodziny księgowo-emailowanych. Pochodzi z języka angielskiego, gdzie pierwotnie znaczył at (przy). Inni wywodzą go z łacińskiego słowa apud (wystarczy przeczytać od końca, by się domyślić, o co tu chodzi). Według innej teorii, w pewnym komputerze litera a dostała kręcioła i w takiej formie się rozpowszechniła. Przykładowy adres poczty elektronicznej brzmi zatem Jan.Kowalski(małpa)nonsa.pl. I tak istnieje dowód na to, że ewolucja może toczyć się w odwrotną stronę – komputer widzi nas już jako małpy. Jest też bohaterem gier komputerowych dla nerdów, gdzie zajmuje się zabijaniem liter i zbieraniem znaków interpunkcyjnych.
W innych językach
Nikt nie może się do końca zdecydować, co ten znak właściwie symbolizuje, stąd w każdym języku widzą go inaczej. Oto przykłady:
- jęz. rosyjski – sobaczka (piesek)
- jęz. francuski – arobase, także arrobase, arrobe, arobas, arrobas lub też a commercial (handlowe a)
- jęz. niemiecki – Affenklammer (małpi nawias) lub Affenschwanz (małpi ogon, albo, według słownika, ch), także Schweinekringel (świński ogon)
- jęz. czeski – salamander albo zavináč (marynowany śledź)
- jęz. fiński – taksamerkki lub kissanhäntä (koci ogon)
- jęz. indonezyjski – a kura-kura (żółwie a)
- jęz. szwedzki – kattsvans (koci ogon)
- jęz. holenderski – wilde olifant albo olifant (dziki słoń)
- jęz. islandzki – innlendar kjúklingur albo fjandinn (kura)
- jęz. hiszpański – el punto en el círculo albo punto de la correa (litera w kółku albo litera w uwięzi)
- jęz. esperanto – heliko (ślimak)