Nonsensopedia:Redakcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(rev)
M
 
(Nie pokazano 118 wersji utworzonych przez 34 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Kanciapa nagłówek|Redakcja|-}}
'''Redakcja''' – krótki kurs redakcji dla początkujących.
{{spisnaprawo}}
Poniżej znajdziesz podstawowe zalecenia i zasady dotyczące redakcji artykułów na Nonsensopedii. Redakcja jest drugim etapem, przez jaki przechodzą artykuły na Nonsensopedii, po [[Nonsensopedia:Moderacja|moderacji]]. Więcej informacji o poszczególnych aspektach redakcji znajdziesz w tych artykułach:
* '''[[Nonsensopedia:Budowa artykułu|Budowa artykułu]]''' – jak konstruować artykuły i w jakiej kolejności umieszczać w nich elementy.
* '''[[Nonsensopedia:Typografia|Typografia]]''' – półpauzy, wielokropki, cudzysłowy.
* '''[[Nonsensopedia:Kategoryzacja|Kategoryzacja]]''' – podstawowe zasady kategoryzacji i szablony kategorii.
* '''[[Nonsensopedia:Obsługa kategorii|Obsługa kategorii]]''' – szczegółowe zasady kategoryzacji w poszczególnych przestrzeniach.
* '''[[Nonsensopedia:Tworzenie linków|Tworzenie linków]]''' – gdzie i kiedy linkować.
* '''[[Nonsensopedia:Śmiało twórz przekierowania|Przekierowania]]''' – kiedy i po co stosować.
* '''[[Nonsensopedia:Ujednoznacznienia|Ujednoznacznienia]]''' – jak stosować i nazywać.
* '''[[Nonsensopedia:Zarządzanie treścią i portale|Zarządzanie treścią i portale]]''' – jak skutecznie ogarniać treści w ramach działu i serwować to czytelnikom


== Wstęp ==
== Ogólne zalecenia ==
* Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
Bez wstępnych ceregieli – pisząc na Nonsensopedii musisz przestrzegać szeregu redaktorskich zwyczajów i aprobować ich permanentne używanie, po ludzku, pisać tak, jak każe Tobie starszyzna. Jak się tego nie nauczysz, to twoje dzieło wyląduje na [[:Kategoria:EK|liście stron do natychmiastowej kasacji]].
* Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko pół zdania – artykuły składające się z kilku słów są usuwane.
** Ale z drugiej strony nie owijaj w bawełnę – [[Nonsensopedia:Lanie wody|„nabijanie” słów i zdań]] nie jest u nas mile widziane.
* Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy '''pogrubienia''' (zalecane), ''kursywy'' (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub '''''pogrubionej kursywy''''' (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
** Istnieją jednak wyjątki – na przykład ''[[Zuo|ZUO]]'' z reguły piszemy dużymi literami.
* Zanim zapiszesz zmiany, przejrzyj '''podgląd'''. Rób to zawsze, sprawdzając, jak będzie wyglądała edycja, którą chcesz wprowadzić. Kontroluj, czy wszystko, co wprowadziłeś wygląda tak, jak tego oczekiwałeś.
* Kategoryzuj. Wymagamy, by każdy artykuł posiadał przynajmniej jedną kategorię, zgodną z tematem. Listę kategorii znajdziesz [[Specjalna:Kategorie|tu]].
{{kanciapa|[[Nonsensopedia:Tworzenie linków#Sekcja Zobacz też|szczegółowe zasady budowy sekcji ''Zobacz też'']]}}
* Jeśli artykuł dotyczy polskiej miejscowości, wstaw bezpośrednio nad kategoriami szablon {{s|lokalizacja}}. Zostanie on wypełniony automatycznie, co pozwoli na szybkie wstawienie zobaczteżów do artykułów o najbliższych miejscowościach ([[Pomoc:Gadżety#Mokosz|więcej informacji tutaj]]).
* W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{s|źródła}}. W artykule [[Wielka Brytania]] można np. wpisać: <code><nowiki>{{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}</nowiki></code>. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję ''Zobacz też'', właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
* Unikaj pisania zbyt długich wstępów. Cztery zdania to maksimum, resztę możesz umieścić w dalszych sekcjach.
* [[Nonsensopedia:Pisz na temat|Pisz na temat]] i unikaj [[Nonsensopedia:Bełkot|bełkotu]]. Nie wprowadzaj do tekstu wyrażeń, których późniejszy opis zajmuje kilkanaście kolejnych zdań, bo to przejaw odbiegania od tematu i zwykłego [[Nonsensopedia:Lanie wody|lania wody]].
* Nie pisz na siłę, jeśli nie masz pomysłu na treść, to nie próbuj się zmuszać do pisania. To nigdy nie kończy się dobrze.
* Podobnie unikaj [[Nonsensopedia:Celebrities|celebrities]], czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. [[Tadeusz Rydzyk]] czy [[Chuck Norris]]. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
* Jeśli nie jesteś pewn{{GENDER:|y|a}}, czy artykuł został zredagowany poprawnie, wstaw szablon {{s|popr}}/{{s|redakcja}} w zależności od tego, ile (Twoim zdaniem) jest do zrobienia pod kątem redakcyjnym.


== Język, ortografia, typografia ==
Słownik:
=== Zasady ===
* '''Przykład nowiki''' – czysty skrypt, pismo, bez formatowania MediaWiki, czyli to, co piszesz podczas edycji artykułu.
* Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
* '''Przykład funkcjonalny''' – pokazuje zastosowanie mechanizmów MediaWiki.
* Nie stosuj [[emotikon]] w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
* '''Półpauza''' – potocznie rodzaj dwa razy dłuższego myślnika.
* Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (''trzydziestu trzech [[emo]] szło przez las'', ale już ''124 [[Pokemon (osoba)|pokemony]] spacerowały brzegiem morza'').
* Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. ''w tej grze Twoim zadaniem jest…''). Nie dotyczy to oczywiście [[Poradnik:Strona główna|poradników]] – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (''naszym zadaniem jest…''), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: ''zadaniem gracza jest…'' lub ''gracze mają za zadanie…''
* Unikaj pisania skrótami (''tj.'', ''jw.'', ''tzn.'', ''np.'', ''itd.'', ''itp.''; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.


== Sprawy techniczne ==
=== Hierarchia standardów ===
Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł.
* Wytłuszczamy w ten sposób: <nowiki>''' '''</nowiki>, tekst kursywą zapisujemy w: <nowiki>'' ''</nowiki>, artystyczne skreślenia w <nowiki><s> i </s></nowiki>.
** Przykłady nowiki: <nowiki>'''Beza''', on mówił, że ''jest jak ten młody byk'', [[Korea Północna]] to państwo <s>militarne</s> pokojowe.</nowiki>
** Przykłady funkcjonalne: '''Beza''', on mówił, że ''jest jak ten młody byk'', [[Korea Północna]] to państwo <s>militarne</s> pokojowe.
* Stosujemy '''półpauzę''' (–, na Windowsie kod na klawiaturze numerycznej, tj. wciśnij numlocka i pisz: alt+0150; na Linuksie Compose + --.) i '''cudzysłów europejski''' ('''„ ”''', na Windowsie alt+0132 i alt+0148; na Linuksie Compose + ," i Compose + >") zamiast podwójnych primów ('''" "'''). Warto to zapamiętać przychodząc z [[Wikipedia|Wikipedii]] lub innych wiki. Te bajery możesz także znaleźć w toolbarze, czyli te takie niebieskie przyciski pod „zapisz”.
* Półpauzy stosujemy zawsze, oprócz łączeń (''quasi-rostbef'', ''czerwono-szary'') i mowy wiązanej (''ja-wiem-że-to-nie-tak''). Jeśli widzisz półpauzę w takim wypadku – zmień, oszczędzisz wszystkim kupę roboty. Półpauza otoczona jest z dwóch stron spacjami (wyjątek: przedział liczbowy, np. ''1979–1990''), dywiz stoi bezpośrednio obok słów i liczb, z którymi się łączy, od innych jest oddzielony spacją (np. ''1-, 2- lub 3-elementowe zbiory'').
** Przykład: ''Nie przymierzając – zachował się jak [[dziecko neo]].''


Jeżeli dana kwestia nie jest opisana w źródle wyższym według tej hierarchii, lub źródło to podaje sprzeczne informacje, przechodzimy na źródło niżej w hierarchii.
== Budowa artykułu ==
# [https://sjp.pwn.pl/ Słownik języka polskiego PWN], w tym:
Na samym początku artykułu znajdują się (kolejno: od góry do dołu):
# [https://sjp.pwn.pl/poradnia Poradnia językowa PWN].
* Góra (żaden z podanych podpunktów nie jest w artykule konieczny, np. grafiki mogą, ale nie muszą, pojawić się w artykule):
# [https://sjp.pwn.pl/korpus Korpus językowy PWN] i polskie encyklopedie.
:* Szablony, które go dotyczą (np. {{s|długiartykuł}}).
# Zasady [[wikipedia:pl:|polskiej Wikipedii]].
:* [[Nonsensopedia:Redakcja#Grafiki|Grafiki]].
:* [[Nonsensopedia:Redakcja#Inne|Cytaty]].
# [[Nonsensopedia:Kanciapa|Zasady Nonsensopedii]].
# Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
* Treść właściwa:
# Konsensus [[Nonsensopedia:Administratorzy|admiński]].
:* Temat artykułu jest wytłuszczony, podane są również inne warianty jego nazwy. Następnie stawiamy spację, półpauzę, znowu spację. Po myślniku (półpauzie) słowo piszemy z małej litery (zgodnie z zasadami pisowni [[język polski|języka polskiego]]. Przykład:
::* '''Artykuł''', inaczej '''artykulik''' – treść kontrolna. Służy ona zaprezentowaniu tego przykładu.
:* Datę i miejsce urodzenia (miejsce urodzenia nie zawsze jest wymagane, data urodzenia jest natomiast konieczna do funkcjonowania kalendarza) oraz pseudonimy i alternatywne nazwy zapisujemy zgodnie ze zwyczajem przyjętym na wszystkich wikiach. Przykłady:
::* '''Flea''' (właśc. '''Michael Balzary''', ur. [[16 października]] [[1962]] w [[Melbourne]]) lub:
::* '''Michael „Flea” Balzary''' (ur. [[16 października]] [[1962]] w [[Melbourne]]).
:* Sekcję zapisujemy w <nowiki>== ==</nowiki>. Podsekcje to o jeden znak równości więcej (maksymalna ilość to po 6), ale zaleca się ich unikanie.
::* Przykład: == Glosarium ==
::* Przykład: === Bramkarze ===
:* Pierwsze zdanie akapitu piszemy tuż pod tytułem. Ostatnie zdanie akapitu oddzielamy enterem przerwy od tytułu następnej sekcji (działu).
* Sam dół:
:* Sekcja ''Zobacz też'' pomaga, jeżeli artykuł jest bardzo podobny do innego albo opisuje treść ściśle z nim związaną, np. do artykułu [[punkowcy]] pasuje w tym miejscu link do [[punkówa|punkówy]] – tu jeden temat jest rozwinięciem drugiego.
:* Szablon przypisów – tylko wtedy, gdy takowe pojawiły się w artykule.
:* Szablon zalążka, {{s|stub}}, z określoną kategorią, lista szablonów zalążka znajduje się [[Nonsensopedia:Szablony/stuby|pod linkiem]]. Według zasad, stuby wstawiane są tylko do krótkich artykułów, niewyczerpujących opisywanego przez nie zagadnienia.
:* Szablon nawigacyjny, zawsze poprzedzony formułą <nowiki><br clear="all"></nowiki>.
:* Kategoria, <nowiki>[[Kategoria:Kategoria artykułu]]</nowiki>.
::* Osoby, z racji posiadania imienia i nazwiska kategoryzowane są w sposób <nowiki>[[Kategoria:Kategoria artykułu|Nazwisko, imię]]</nowiki>.
:::* Przykład: <nowiki>[[Kategoria:Niemieccy piłkarze|Kahn, Olivier]]</nowiki>.
:::* Przykład: <nowiki>[[Kategoria:Komuniści|Guevara, Ernesto]]</nowiki>.
:* Interwiki, czyli linki do innych wersji językowych Nonsensopedii, które dotyczą tego samego tematu, np. artykuł o [[koń|koniu]] (po angielsku ''horse'') będzie zakończony wpisem <nowiki>[[en:horse]]</nowiki>, gdzie „en” to rodzaj wersji jezykowej.


== Redakcja w praktyce ==
W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{s|źródła}}. W artykule [[Wielka Brytania]] można np. wpisać: <nowiki>{{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}</nowiki>. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję ''Zobacz też'', właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
Edytorzy Nonsensopedii, będącej stroną [[Nonsensopedia:Moderacja|moderowaną]], patrolują każdą edycję pojawiającą się na [[Specjalna:Ostatnie zmiany|ostatnich zmianach]] – również utworzenia nowych stron. O ile [[N:ADMIN|administrator]] albo [[N:AR|doświadczony użytkownik]] nie zadecyduje o usunięciu hasła (czy wstawieniu szablonu {{s|ek}} dla nie-adminów), artykuły są kierowane do redakcji (czyszczenia).


# Przede wszystkim sprawdzamy, czy artykuł nie podpada pod jakiś punkt z [[N:PUH|powodów usuwania haseł]]. Zależnie od ilości przewinień z tej listy możemy skierować artykuł na [[N:SDU|SDU]], gdzie o jego losach zdecyduje głosowanie i najprawdopodobniej zostanie usunięty, albo dokonać stosownych poprawek. Pamiętaj – lepiej jest jednak spróbować wyczyścić artykuł, niż kierować go od razu pod młotek.
== Linki ==
# W dalszej kolejności wycinamy denne, skrajnie głupie i nieśmieszne fragmenty, które nie mają związku z artykułem, wprowadzają niemile widziany u nas rodzaj absurdu, kierują się oklepanym żartem i łatwizną bądź powielają schemat zaczerpnięty z innego artykułu (o ile nie jest to zabieg celowy). Śmiało usuwaj stare dowcipy.
* '''Linki wewnętrzne''' zapisujemy w [[ ]].
# Z tego, co zostało po wstępnej fazie czyszczenia, pora zająć się artykułem pod kątem redakcyjnym. Zwróć szczególną uwagę na stosowane znaki interpunkcyjne (odpowiednie cudzysłowy i półpauza) oraz ich ogólny rozkład w tekście. Zawsze możesz skorzystać z pomocy [http://sjp.pwn.pl Słownika języka polskiego PWN]. Sprawdzaj też czerwone podkreślenia w edytorze – gdzieś mogła wkraść się niezamierzona literówka albo błąd ortograficzny wymagający korekty.
** Przykład nowiki: <br><nowiki>[[Nonsensopedia]]</nowiki>, czyli [[Nonsensopedia]].
# Jeśli możesz, dodaj grafiki (albo wstaw {{s|bezgrafik}}, jeśli nie masz na nie pomysłu, a artykuł ich '''bardzo''' potrzebuje) lub popraw ich układ w artykule na możliwie najlepszy, załącz strony z innych przestrzeni [[:Kategoria:Szablony odsyłające do siostrzanych projektów|odpowiednimi szablonami]] nawiązujące do tematu, przejrzyj i dodaj odpowiednie kategorie (ewentualnie popraw stare z wytycznymi [[Nonsensopedia:Kategoryzacja|na tej stronie]]).
* '''Nie linkuj byle czego''', np. [[ręka]], [[świat]], [[klucze]], jeśli nie jest to '''absolutnie niezbędne''' do wyjaśnienia danego zjawiska, '''mocno związane z tematem''' lub nie jest użyte w celu prześmiewczym.
# Artykuł po redakcji '''musi''' zawierać sekcję ''Zobacz też''. Zobacz [[Nonsensopedia:Tworzenie linków#Sekcja Zobacz też|zasady budowy sekcji ''Zobacz też'']].
* Idealne zagęszczenie to 1–2 linki na dwa zdania. Nie rób za dużo linków, bo wtedy twój artykuł wyląduje [[:Kategoria:Worki linków|tutaj]].
# Upewnij się, że wprowadził{{GENDER:|e|a}}ś wszystkie poprawki i zapisz artykuł, podając w opisie zmian ''czyszczenie'' lub ''redakcja''.
* Sprawa innych linków została opisana w [[Nonsensopedia:Tworzenie linków]].
# Dodatkowo należy zadbać o to, żeby do artykułu prowadziły jakieś linki. Możesz w tym celu posłużyć się stroną [[Specjalna:Zaawansowane linkujące]] i spróbować poszukać powiązanych artykułów, w których można wstawić link do tego artykułu. Do twojej dyspozycji jest też [[Pomoc:Kreator linków|kreator linków]]. Więcej informacji znajdziesz na [[Pomoc:Śledzenie linków|tej stronie Pomocy]].


== Grafiki ==
== Zgłaszanie artykułów ==
Jeżeli nie wiesz, jakie poprawki wykonać w artykule, wstaw do niego {{s|popr}} (dla niewielkich błędów, wymagających korekty) albo {{s|redakcja}} (artykuły do gruntownej poprawy). Zostaną one umieszczone w odpowiednich kategoriach, a potem zajmą się nimi doświadczeni użytkownicy i administratorzy.
[[Plik:ThatsNoMoonThatsWikipedia.jpg|right|250px|thumb|Oto przykład funkcjonalny]]
Jeśli ich zawartość jest luźno związana z tematem i nie jest związana z konkretnym akapitem.
* Grafikę umieszczamy najczęściej po prawej stronie, możemy jednak uczynić to także (jeżeli uzyskamy bardziej urozmaiconą i ładniejszą dla oka kompozycję), po lewej. Wszystkim artykułom w danej grafice dajemy podobną liczbę pikseli (najczęściej 200–'''250px''').
* W opisach do grafik nie dajemy kropki na końcu zdania kończącego opis.
* W przypadku braku opisu nie dodajemy '''thumb'''.
* W opisie wpisujemy maks. 2 zdania.
** Przykład na sucho: <br> <nowiki> [[Plik:nazwa_grafiki.jpg|right/left|xxxpx|thumb|Opis grafiki]]</nowiki>
** Przykład z parametrami: <br><nowiki> [[Plik:Przyklad.jpg|right|250px|thumb|Oto przykładowy opis]]</nowiki>
** Przykład funkcjonalny: Po prawej.
*Katgorycznie wystrzegamy się tzw. „kiszkowatości tekstu”. Do takiej sytuacji dochodzi w przypadku, kiedy tekst jest wąsko zakleszczony między grafikami wskutek czego jego rozkład przestrzenny robi się pionowy.
*Aby tego uniknąć należy po pierwsze nie mieszać obrazków opływanych na lewo i prawo zbyt blisko siebie, jak również '''nie stosować większej rozdzielczości obrazków niż 350-400 px.'''
*Kolejnym problemem spotykanym podczas redakcji artykułu oraz kompozycji grafik jest nachodzenie fotografii na dwie sekcje. Z reguły ma to miejsce w przypadkach, gdy treść sekcji jest nieproporcjonalnie mała do wielkości osadzonego zdjęcia.
*Problem ten można rozwiązać przy pomocy tagu <nowiki><br clear="all"></nowiki>. Oto przykład:


Gdyby szablon był umieszczony w artykule przez zbyt długi czas, możesz śmiało zgłosić taki artykuł do usunięcia.
=== Sekcja 1 ===
[[Grafika:nazwa.jpg|thumb|150 px]]
Krótki tekst sekcji.
<br clear="all"/>
===Sekcja 2===
[[Grafika:nazwa|thumb|left|150 px]]
Krótki tekst sekcji.
<br clear="all"/>


== „Dośmiesznić” ==
Takie zastosowanie w przypadku krótszych sekcji gwarantuje nienachodzenie grafik na siebie.
„Dośmiesznianie” to często pojawiający się dopisek w powodzie zgłoszenia artykułu, bywa nawet wykorzystywane jako argument w dyskusjach. '''Błędnie''', warto dodać.


'''Rolą redaktora nie jest „dośmiesznianie” czy wymyślanie nowych treści.''' Jego rolą jest wydobycie istniejących żartów w artykule i zaprezentowanie ich w sensownej formie. Jeśli na stronie nie ma żadnego humoru, to powinna zostać usunięta, a nie na siłę „dośmieszniana”, to kompletne postawienie sprawy na głowie. Najważniejszy w encyklopedii humoru jest o dziwo humor, reszta to sprawy poboczne. W skrócie: '''redaktor to redaktor, a nie cudotwórca.'''


<br clear="all" />
* '''Galerię zdjęć''' robimy tak:
{{Zasady}}
<nowiki>== Galeria ==</nowiki>
<br><nowiki><gallery></nowiki>
<br><nowiki>Plik:Przykład.jpg|Opis</nowiki>
<br><nowiki></gallery></nowiki>
<br><nowiki></nowiki>


[[Kategoria:Kanciapa – redakcja|*]]
W przeciwieństwie do grafik zamieszczanych przy treści artykułu, nie dajemy linku w nawias.

== Inne ==
* Tak zapisujemy cytat: <br>
** <nowiki>{{cytat|Tutaj wpisz treść '''cytatu'''.|Tutaj wpisz autora '''cytatu'''}}</nowiki>. Pamiętaj, żeby „bohatera” artykułu pogrubić czcionką.
** Przykład nowiki na artykule '''Quasi-rostbef''':<br> <nowiki>{{cytat|'''Quasi-rostbef''' to obcy element wywrotowy w [[język polski|języku polskim]].|Nieznany autor o '''quasi-rostbefie'''}}</nowiki>
** Przykład funkcjonalny: <br>{{cytat|'''Quasi-rostbef''' to obcy element wywrotowy w [[język polski|języku polskim]].|Nieznany autor o '''quasi-rostbefie'''}}

* '''Przypis''' dodaje się wprowadzając jego treść '''przy treści, do której się odnosi'''. Ponad kategoriami dajemy wtedy szablon przypisów (wstukaj:<nowiki>{{przypisy}}</nowiki>) i wtedy oprogramowanie przerzuci przepis do automatycznie stworzonej sekcji przypisów.
** Przykład: <nowiki>Treść artykułu<ref>Przypis.</ref>.</nowiki>
** Przykład nowiki: <nowiki>To był gorący dzień, było 40 stopni<ref>Wedle różnych źródeł.</ref>.</nowiki>
** Przykład funkcjonalny: To był gorący dzień, było 40 stopni<ref>Wedle różnych źródeł.</ref> (na końcu artykułu znajdziesz efekt :)).

== Sprawy redaktorskie ==
* Jeśli masz wątpliwości, po ukończeniu artykułu '''dodaj szablony''' {{s|popr}} (małe niedoróbki językowe i techniczne niedopatrzone np. z braku czasu lub chęci) lub {{s|redakcja}}, gdy naprawdę ciężko zgrzeszyłeś. Gdy wiesz, co konkretnie jest do zrobienia w danym artykule, napisz o tym, przykładowo: {{s|popr|interpunkcja}}.
* Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, prześwietl artykuł bez linków w Wordzie lub w samej przeglądarce pod kątem błędów i literówek.
* Zanim zapiszesz zmiany, wciśnij '''podgląd artykułu''', który znajduje się tylko jeden mały guziczek obok '''zapisz zmiany'''.
* Myśl, to nie boli.
* Dobrym sposobem nauki jest podglądanie [[Kategoria:Sprawdzone artykuły|sprawdzonych artykułów]]. '''Sprawdzone artykuły''' to jakość poświadczona przez [[Nonsensopedia:Administratorzy|adminów]].
** Typ: klikaj na '''edytuj''', ale broń Cię Latający Potworze Spaghetti przed zapisywaniem jakichkolwiek zmian.
* Bez [[Nonsensopedia:Kategoryzacja|N:K]], czyli kategoryzacji, żaden artykuł nie przejdzie sita. Artykuł musi zawierać się w odpowiedniej dla niego kategorii. Lista kategorii jest podana w linku.
** Przykład nowiki: <nowiki>[[Kategoria:Strony meta Nonsensopedii]]</nowiki>
** Przykład funkcjonalny: [[Kategoria:Strony meta Nonsensopedii]]
* Kategorie umieszczamy pod ostatnią sekcją (działem).

== Czego należy unikać ==
* Nie pisz 20-zdaniowych wstępów. 4 zdania to już za dużo, dwa akapity to ekstremum.
* Nie podpisuj się pod artykułem, na litość boską. To jest własność całej społeczności, a nie tylko Twoja.
* Unikaj żartów koszernych oraz takich, których wytłumaczenie zajmuje dwie strony.
* Unikaj [[Nonsensopedia:Bełkot|bełkotu]]. W artykule o marchewkach nie pisz o ''siedmiopalczastych kosmoidach pożerających quasi-rostbef z prędkością półświatła''.
* Pamiętaj, [[Nonsensopedia:Pisz na temat|pisz na temat]]. Staraj się pozytywnie opisywać zjawisko – to pozwala uzyskać nastrój ironii, obłudy i sarkazmu.
* [[Nonsensopedia:Celebrities|Celebrities]], czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. [[Tadeusz Rydzyk]] czy [[Chuck Norris]]. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
** Przykład: '''Tadeusz Trzcina''' – polski piłkarz, ale nie taki drewniany jak [[Grzegorz Rasiak]].

{{przypisy}}
[[Kategoria:Strony meta Nonsensopedii|{{PAGENAME}}]]

Aktualna wersja na dzień 15:58, 19 gru 2021

Poniżej znajdziesz podstawowe zalecenia i zasady dotyczące redakcji artykułów na Nonsensopedii. Redakcja jest drugim etapem, przez jaki przechodzą artykuły na Nonsensopedii, po moderacji. Więcej informacji o poszczególnych aspektach redakcji znajdziesz w tych artykułach:

Ogólne zalecenia

  • Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
  • Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko pół zdania – artykuły składające się z kilku słów są usuwane.
  • Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy pogrubienia (zalecane), kursywy (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub pogrubionej kursywy (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
    • Istnieją jednak wyjątki – na przykład ZUO z reguły piszemy dużymi literami.
  • Zanim zapiszesz zmiany, przejrzyj podgląd. Rób to zawsze, sprawdzając, jak będzie wyglądała edycja, którą chcesz wprowadzić. Kontroluj, czy wszystko, co wprowadziłeś wygląda tak, jak tego oczekiwałeś.
  • Kategoryzuj. Wymagamy, by każdy artykuł posiadał przynajmniej jedną kategorię, zgodną z tematem. Listę kategorii znajdziesz tu.
Kanciapa
Zobacz w Kanciapie:
szczegółowe zasady budowy sekcji Zobacz też
  • Jeśli artykuł dotyczy polskiej miejscowości, wstaw bezpośrednio nad kategoriami szablon {{lokalizacja}}. Zostanie on wypełniony automatycznie, co pozwoli na szybkie wstawienie zobaczteżów do artykułów o najbliższych miejscowościach (więcej informacji tutaj).
  • W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{źródła}}. W artykule Wielka Brytania można np. wpisać: {{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję Zobacz też, właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
  • Unikaj pisania zbyt długich wstępów. Cztery zdania to maksimum, resztę możesz umieścić w dalszych sekcjach.
  • Pisz na temat i unikaj bełkotu. Nie wprowadzaj do tekstu wyrażeń, których późniejszy opis zajmuje kilkanaście kolejnych zdań, bo to przejaw odbiegania od tematu i zwykłego lania wody.
  • Nie pisz na siłę, jeśli nie masz pomysłu na treść, to nie próbuj się zmuszać do pisania. To nigdy nie kończy się dobrze.
  • Podobnie unikaj celebrities, czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. Tadeusz Rydzyk czy Chuck Norris. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
  • Jeśli nie jesteś pewny, czy artykuł został zredagowany poprawnie, wstaw szablon {{popr}}/{{redakcja}} w zależności od tego, ile (Twoim zdaniem) jest do zrobienia pod kątem redakcyjnym.

Język, ortografia, typografia

Zasady

  • Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
  • Nie stosuj emotikon w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
  • Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (trzydziestu trzech emo szło przez las, ale już 124 pokemony spacerowały brzegiem morza).
  • Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. w tej grze Twoim zadaniem jest…). Nie dotyczy to oczywiście poradników – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (naszym zadaniem jest…), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: zadaniem gracza jest… lub gracze mają za zadanie…
  • Unikaj pisania skrótami (tj., jw., tzn., np., itd., itp.; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.

Hierarchia standardów

Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł.

Jeżeli dana kwestia nie jest opisana w źródle wyższym według tej hierarchii, lub źródło to podaje sprzeczne informacje, przechodzimy na źródło niżej w hierarchii.

  1. Słownik języka polskiego PWN, w tym:
  2. Poradnia językowa PWN.
  3. Korpus językowy PWN i polskie encyklopedie.
  4. Zasady polskiej Wikipedii.
  5. Zasady Nonsensopedii.
  6. Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
  7. Konsensus admiński.

Redakcja w praktyce

Edytorzy Nonsensopedii, będącej stroną moderowaną, patrolują każdą edycję pojawiającą się na ostatnich zmianach – również utworzenia nowych stron. O ile administrator albo doświadczony użytkownik nie zadecyduje o usunięciu hasła (czy wstawieniu szablonu {{ek}} dla nie-adminów), artykuły są kierowane do redakcji (czyszczenia).

  1. Przede wszystkim sprawdzamy, czy artykuł nie podpada pod jakiś punkt z powodów usuwania haseł. Zależnie od ilości przewinień z tej listy możemy skierować artykuł na SDU, gdzie o jego losach zdecyduje głosowanie i najprawdopodobniej zostanie usunięty, albo dokonać stosownych poprawek. Pamiętaj – lepiej jest jednak spróbować wyczyścić artykuł, niż kierować go od razu pod młotek.
  2. W dalszej kolejności wycinamy denne, skrajnie głupie i nieśmieszne fragmenty, które nie mają związku z artykułem, wprowadzają niemile widziany u nas rodzaj absurdu, kierują się oklepanym żartem i łatwizną bądź powielają schemat zaczerpnięty z innego artykułu (o ile nie jest to zabieg celowy). Śmiało usuwaj stare dowcipy.
  3. Z tego, co zostało po wstępnej fazie czyszczenia, pora zająć się artykułem pod kątem redakcyjnym. Zwróć szczególną uwagę na stosowane znaki interpunkcyjne (odpowiednie cudzysłowy i półpauza) oraz ich ogólny rozkład w tekście. Zawsze możesz skorzystać z pomocy Słownika języka polskiego PWN. Sprawdzaj też czerwone podkreślenia w edytorze – gdzieś mogła wkraść się niezamierzona literówka albo błąd ortograficzny wymagający korekty.
  4. Jeśli możesz, dodaj grafiki (albo wstaw {{bezgrafik}}, jeśli nie masz na nie pomysłu, a artykuł ich bardzo potrzebuje) lub popraw ich układ w artykule na możliwie najlepszy, załącz strony z innych przestrzeni odpowiednimi szablonami nawiązujące do tematu, przejrzyj i dodaj odpowiednie kategorie (ewentualnie popraw stare z wytycznymi na tej stronie).
  5. Artykuł po redakcji musi zawierać sekcję Zobacz też. Zobacz zasady budowy sekcji Zobacz też.
  6. Upewnij się, że wprowadziłeś wszystkie poprawki i zapisz artykuł, podając w opisie zmian czyszczenie lub redakcja.
  7. Dodatkowo należy zadbać o to, żeby do artykułu prowadziły jakieś linki. Możesz w tym celu posłużyć się stroną Specjalna:Zaawansowane linkujące i spróbować poszukać powiązanych artykułów, w których można wstawić link do tego artykułu. Do twojej dyspozycji jest też kreator linków. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie Pomocy.

Zgłaszanie artykułów

Jeżeli nie wiesz, jakie poprawki wykonać w artykule, wstaw do niego {{popr}} (dla niewielkich błędów, wymagających korekty) albo {{redakcja}} (artykuły do gruntownej poprawy). Zostaną one umieszczone w odpowiednich kategoriach, a potem zajmą się nimi doświadczeni użytkownicy i administratorzy.

Gdyby szablon był umieszczony w artykule przez zbyt długi czas, możesz śmiało zgłosić taki artykuł do usunięcia.

„Dośmiesznić”

„Dośmiesznianie” to często pojawiający się dopisek w powodzie zgłoszenia artykułu, bywa nawet wykorzystywane jako argument w dyskusjach. Błędnie, warto dodać.

Rolą redaktora nie jest „dośmiesznianie” czy wymyślanie nowych treści. Jego rolą jest wydobycie istniejących żartów w artykule i zaprezentowanie ich w sensownej formie. Jeśli na stronie nie ma żadnego humoru, to powinna zostać usunięta, a nie na siłę „dośmieszniana”, to kompletne postawienie sprawy na głowie. Najważniejszy w encyklopedii humoru jest o dziwo humor, reszta to sprawy poboczne. W skrócie: redaktor to redaktor, a nie cudotwórca.