Nonsensopedia:Redakcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (aktualizacja)
Linia 27: Linia 27:


== Język, ortografia, typografia ==
== Język, ortografia, typografia ==
=== Zasady ===
* Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
* Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
* Nie stosuj [[emotikon]] w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
* Nie stosuj [[emotikon]] w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
Linia 32: Linia 33:
* Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. ''w tej grze Twoim zadaniem jest…''). Nie dotyczy to oczywiście [[Poradnik:Strona główna|poradników]] – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (''naszym zadaniem jest…''), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: ''zadaniem gracza jest…'' lub ''gracze mają za zadanie…''
* Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. ''w tej grze Twoim zadaniem jest…''). Nie dotyczy to oczywiście [[Poradnik:Strona główna|poradników]] – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (''naszym zadaniem jest…''), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: ''zadaniem gracza jest…'' lub ''gracze mają za zadanie…''
* Unikaj pisania skrótami (''tj.'', ''jw.'', ''tzn.'', ''np.'', ''itd.'', ''itp.''; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.
* Unikaj pisania skrótami (''tj.'', ''jw.'', ''tzn.'', ''np.'', ''itd.'', ''itp.''; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.
=== Hierarchia standardów ===
Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne i wszystkie inne w tym spektrum, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł odwołań. Jeśli informacja danego pierwszego źródła kłóci się z danym źródłem umiejscowionym wyżej w poniższej liście, informacja ta jest '''odrzucana'''.
# [https://sjp.pwn.pl/poradnia Poradnia językowa PWN].
# [https://sjp.pwn.pl/korpus Korpus językowy PWN].
# Polska Wikipedia.
# [[Nonsensopedia:Kanciapa|Zasady Nonsensopedii]].
# Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
# Konsensus [[Nonsensopedia:Administratorzy|administratorów Nonsensopedii]].



== Redakcja w praktyce ==
== Redakcja w praktyce ==

Wersja z 12:26, 30 mar 2020

Poniżej znajdziesz podstawowe zalecenia i zasady dotyczące redakcji artykułów na Nonsensopedii. Redakcja jest drugim etapem, przez jaki przechodzą artykuły na Nonsensopedii, po moderacji. Więcej informacji o poszczególnych aspektach redakcji znajdziesz w tych artykułach:

Ogólne zalecenia

  • Pisz śmiało! Nie usuwamy wszystkiego z automatu – ba, nawet staramy się pomagać (szokujące, nieprawdaż?).
  • Jeśli piszesz artykuł, to napisz trochę więcej niż tylko pół zdania – artykuły składające się z kilku słów są usuwane.
  • Jeżeli chcesz wyróżnić fragment tekstu, nie rób tego przy pomocy WIELKICH LITER – rób to przy pomocy pogrubienia (zalecane), kursywy (mało zalecane, gdyż jest używane głównie do nazw i cytatów) lub pogrubionej kursywy (zalecane, gdy potrzeba mocniejszego wyróżnienia).
    • Istnieją jednak wyjątki – na przykład ZUO z reguły piszemy dużymi literami.
  • Zanim zapiszesz zmiany, przejrzyj podgląd. Rób to zawsze, sprawdzając, jak będzie wyglądała edycja, którą chcesz wprowadzić. Kontroluj, czy wszystko, co wprowadziłeś wygląda tak, jak tego oczekiwałeś.
  • Kategoryzuj. Wymagamy, by każdy artykuł posiadał przynajmniej jedną kategorię, zgodną z tematem. Listę kategorii znajdziesz tu.
Kanciapa
Zobacz w Kanciapie:
szczegółowe zasady budowy sekcji Zobacz też
  • W każdym miejscu artykułu można dodać pasujące do niego linki z innych projektów: NonCytatów, NonNews itp. Wstawia się je przez dodanie odpowiedniego szablonu, np. dla Nonźródeł jest to szablon {{źródła}}. W artykule Wielka Brytania można np. wpisać: {{źródła|tekst [[Nonźródła:Hymn Wielkiej Brytanii|hymnu Wielkiej Brytanii]].}}. Uwaga! Jeżeli artykuł zawiera sekcję Zobacz też, właśnie tam powinny znaleźć się linki do innych projektów.
  • Unikaj pisania zbyt długich wstępów. Cztery zdania to maksimum, resztę możesz umieścić w dalszych sekcjach.
  • Pisz na temat i unikaj bełkotu. Nie wprowadzaj do tekstu wyrażeń, których późniejszy opis zajmuje kilkanaście kolejnych zdań, bo to przejaw odbiegania od tematu i zwykłego lania wody.
  • Nie pisz na siłę, jeśli nie masz pomysłu na treść, to nie próbuj się zmuszać do pisania. To nigdy nie kończy się dobrze.
  • Podobnie unikaj celebrities, czyli pisania o ludziach znanych i na topie, jak np. Tadeusz Rydzyk czy Chuck Norris. Wierz, że te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
  • Jeśli nie jesteś pewny, czy artykuł został zredagowany poprawnie, wstaw szablon {{popr}}/{{redakcja}} w zależności od tego, ile (Twoim zdaniem) jest do zrobienia pod kątem redakcyjnym.

Język, ortografia, typografia

Zasady

  • Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, przejrzyj na spokojnie w Wordzie tekst, szukając czerwonych podkreśleń.
  • Nie stosuj emotikon w tekście (chyba że wymaga tego jego stylizacja) – jest to odbierane źle.
  • Nie pisz liczebników za pomocą cyfr, chyba że składają się z więcej niż z dwóch wyrazów (trzydziestu trzech emo szło przez las, ale już 124 pokemony spacerowały brzegiem morza).
  • Nie używaj bezpośrednich zwrotów do czytelnika w drugiej osobie (np. w tej grze Twoim zadaniem jest…). Nie dotyczy to oczywiście poradników – w ich przypadku jest to z kolei obowiązkowe – oraz naprawdę uzasadnionych przypadków. Nieco lepsze jest użycie pierwszej osoby liczby mnogiej (naszym zadaniem jest…), ale zdecydowanie najlepiej byłoby użyć osoby trzeciej: zadaniem gracza jest… lub gracze mają za zadanie…
  • Unikaj pisania skrótami (tj., jw., tzn., np., itd., itp.; dwa ostatnie z wymienionych są szczególnie źle odbierane) – pisz pełne sformułowania.

Hierarchia standardów

Wszelkie problemy językowe, w tym: ortograficzne, gramatyczne, składniowe, fleksyjne, słowne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne i wszystkie inne w tym spektrum, są rozwiązywane tylko na podstawie niżej wymienionych źródeł odwołań. Jeśli informacja danego pierwszego źródła kłóci się z danym źródłem umiejscowionym wyżej w poniższej liście, informacja ta jest odrzucana.

  1. Poradnia językowa PWN.
  2. Korpus językowy PWN.
  3. Polska Wikipedia.
  4. Zasady Nonsensopedii.
  5. Uzus stosowany przez użytkowników Nonsensopedii o wykształceniu/doświadczeniu w korektorstwie.
  6. Konsensus administratorów Nonsensopedii.


Redakcja w praktyce

Edytorzy Nonsensopedii, będącej stroną moderowaną, patrolują każdą edycję pojawiającą się na ostatnich zmianach – również utworzenia nowych stron. O ile administrator albo doświadczony użytkownik nie zadecyduje o usunięciu hasła (czy wstawieniu szablonu {{ek}} dla nie-adminów), artykuły są kierowane do redakcji (czyszczenia).

  1. Przede wszystkim sprawdzamy, czy artykuł nie podpada pod jakiś punkt z powodów usuwania haseł. Zależnie od ilości przewinień z tej listy możemy skierować artykuł na SDU, gdzie o jego losach zdecyduje głosowanie i najprawdopodobniej zostanie usunięty, albo dokonać stosownych poprawek. Pamiętaj – lepiej jest jednak spróbować wyczyścić artykuł, niż kierować go od razu pod młotek.
  2. W dalszej kolejności wycinamy denne, skrajnie głupie i nieśmieszne fragmenty, które nie mają związku z artykułem, wprowadzają niemile widziany u nas rodzaj absurdu, kierują się oklepanym żartem i łatwizną bądź powielają schemat zaczerpnięty z innego artykułu (o ile nie jest to zabieg celowy). Śmiało usuwaj stare dowcipy.
  3. Z tego, co zostało po wstępnej fazie czyszczenia, pora zająć się artykułem pod kątem redakcyjnym. Zwróć szczególną uwagę na stosowane znaki interpunkcyjne (odpowiednie cudzysłowy i półpauza) oraz ich ogólny rozkład w tekście. Zawsze możesz skorzystać z pomocy Poradni PWN. Sprawdzaj też czerwone podkreślenia w edytorze – gdzieś mogła wkraść się niezamierzona literówka albo błąd ortograficzny wymagający korekty.
  4. Jeśli możesz, dodaj grafiki (albo wstaw {{bezgrafik}}, jeśli nie masz na nie pomysłu, a artykuł ich bardzo potrzebuje) lub popraw ich układ w artykule na możliwie najlepszy, załącz strony z innych przestrzeni odpowiednimi szablonami nawiązujące do tematu, przejrzyj i dodaj odpowiednie kategorie (ewentualnie popraw stare z wytycznymi na tej stronie).
  5. Upewnij się, że wprowadziłeś wszystkie poprawki i zapisz artykuł, podając w opisie zmian czyszczenie.
  6. Dodatkowo należy zadbać o to, żeby do artykułu prowadziły jakieś linki. Możesz w tym celu posłużyć się stroną Specjalna:Zaawansowane linkujące i spróbować poszukać powiązanych artykułów, w których można wstawić link do tego artykułu. Więcej informacji znajdziesz na tej stronie Pomocy.

Zgłaszanie artykułów

Jeżeli nie wiesz, jakie poprawki wykonać w artykule, wstaw do niego {{popr}} (dla niewielkich błędów, wymagających korekty) albo {{redakcja}} (artykuły do gruntownej poprawy). Zostaną one umieszczone w odpowiednich kategoriach, a potem zajmą się nimi doświadczeni użytkownicy i administratorzy.

Gdyby szablon był umieszczony w artykule przez zbyt długi czas, możesz śmiało zgłosić taki artykuł do usunięcia.