Toruń Główny: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (lol kieleckie) |
(Aktualizacja) Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Torunglowny51.JPG|thumb|250px|Budynek dworcowy w stylu późny [[Władysław Gomułka|Gomułka]]. Po renowacji w 2014 roku wielu torunian zaczęło tęsknić za tym stylem]] |
[[Plik:Torunglowny51.JPG|thumb|250px|Budynek dworcowy w stylu późny [[Władysław Gomułka|Gomułka]]. Po renowacji w 2014 roku wielu torunian zaczęło tęsknić za tym stylem]] |
||
'''Toruń Główny''' – największy dworzec kolejowy w [[Toruń|Toruniu]], położony na [[Podgórz (Toruń)|lewym brzegu Wisły]]. Znajduje się poza centrum miasta ze względu na duży rozmiar budynku, który nie mieścił się między targowiskiem a [[Starówka (Toruń)|Starym Miastem]]. Duży rozmiar jest spowodowany ogromnymi schodami, które wypełniają 90% wnętrza budynku. |
'''Toruń Główny''' – największy [[dworzec kolejowy]] w [[Toruń|Toruniu]], położony na [[Podgórz (Toruń)|lewym brzegu Wisły]]. Znajduje się poza centrum miasta ze względu na duży rozmiar budynku, który nie mieścił się między targowiskiem a [[Starówka (Toruń)|Starym Miastem]]. Duży rozmiar jest spowodowany ogromnymi schodami, które wypełniają 90% wnętrza budynku. |
||
== Historia == |
== Historia == |
||
Budynek dworca zbudowano w 1861 roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w [[Bydgoszcz]]y. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek |
Budynek dworca zbudowano w [[1861]] roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w [[Bydgoszcz]]y. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek był nielubiany przez Niemców aż do ataku Rosjan na Prusy podczas [[I wojna światowa|I wojny światowej]]. W Moskwie twierdzono, że skoro mieszkańców Torunia było stać na tylko coś takiego, to znaczy, że podbój Kujaw skończy się wyłącznie dotowaniem tego regionu z budżetu carskiego przez następnie pięćdziesiąt lat. Charakterystyczny wygląd oraz możliwość kupienia biletu do bogatszego [[Poznań|Poznania]] sprawiły, że torunianie polskiego pochodzenia polubili nowy obiekt. |
||
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z [[hot-dog]]ami i nowoczesne ławki typu ''zimny kaloryfer''. Ostatnią modernizację |
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z [[hot-dog]]ami i nowoczesne ławki typu ''zimny kaloryfer''. Ostatnią modernizację rozpoczęto w [[2013]] roku. Pomysł na remont pojawił się po tym, jak prezydent Torunia [[Michał Zaleski]] zobaczył pomalowane słupy na [[Bydgoszcz Główna|dworcu w Bydgoszczy]]. Pozazdrościł kapitalnej renowacji i zdecydował się na odświeżenie dworca. [[12 listopada]] [[2015]] roku oddano do użytku nowy dworzec. Nowy dworzec otworzono miesiąc po tym, jak w [[Bydgoszcz]]y ukończono odnawianie tamtejszego dworca. Tam prezydent Burski widząc, jaką w Toruniu robią fuszerkę, chciał pokazać, jak prawidłowo remontuje się tego typu budynki. |
||
== Charakterystyka == |
== Charakterystyka == |
||
[[Plik:Informacja na dworcu Toruń Główny.jpg|thumb|250px|Informacja na dworcu]] |
[[Plik:Informacja na dworcu Toruń Główny.jpg|thumb|250px|Informacja na dworcu]] |
||
* Schody ruchome działają tylko w święta państwowe i w pierwszą sobotę miesiąca. |
* [[Schody ruchome]] działają tylko w święta państwowe i w pierwszą sobotę miesiąca. |
||
* Monitory wyświetlające reklamy, programy telewizyjne lub rozkłady jazdy mają [[Niebieski ekran śmierci|niebieskie tło]]. |
* Monitory wyświetlające [[Reklama|reklamy]], programy telewizyjne lub [[Rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] mają [[Niebieski ekran śmierci|niebieskie tło]]. |
||
* Główny korytarz służący do przemieszczenia się pomiędzy kasami biletowymi a poczekalnią, jest szeroki na 76 centymetrów (zbieżność z szerokością ramion prezydenta Zaleskiego przypadkowa) i wysoki na |
* Główny korytarz służący do przemieszczenia się pomiędzy kasami biletowymi a poczekalnią, jest szeroki na 76 centymetrów (zbieżność z szerokością ramion prezydenta Zaleskiego przypadkowa) i wysoki na dwa metry (zbieżność z wzrostem prezydenta Zaleskiego również przypadkowa). |
||
* Z tunelu na ulicę Kujawską można wyjść przy pomocy zwykłych schodów, stylizowanych na te ruchome. |
* Z tunelu na ulicę Kujawską można wyjść przy pomocy zwykłych schodów, stylizowanych na te ruchome. |
||
* W budynku znajduje się budka z zapiekankami, kilkanaście sklepików z piernikami toruńskimi i zero bezpłatnych toalet. Tych płatnych podobno także nie ma, bo dotychczas nikt nie ich nie znalazł. |
* W budynku znajduje się budka z [[Zapiekanki|zapiekankami]], kilkanaście sklepików z [[Pierniki toruńskie|piernikami toruńskimi]] i zero bezpłatnych [[Toaleta|toalet]]. Tych płatnych podobno także nie ma, bo dotychczas nikt nie ich nie znalazł. |
||
== Tunel == |
== Tunel == |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
W Toruniu w ciągu kilkunastu lat powstały m.in. [[Radio Maryja|jedna z najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce]], obwodnica, autostrada łącząca miasto z [[Gdańsk]]iem i [[Łódź|Łodzią]] oraz szereg innych dużych inwestycji. Wśród nich nie znalazł się jednak prosty tunel o długości ok. 30 metrów, który połączyłby przystanki autobusowe z peronami i samym budynkiem. Przez wiele lat na jego miejscu mieścił się bunkier na wypadek wojny atomowej, spełniający od święta funkcję przejścia podziemnego łączącego budynek dworcowy z peronami. |
W Toruniu w ciągu kilkunastu lat powstały m.in. [[Radio Maryja|jedna z najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce]], obwodnica, autostrada łącząca miasto z [[Gdańsk]]iem i [[Łódź|Łodzią]] oraz szereg innych dużych inwestycji. Wśród nich nie znalazł się jednak prosty tunel o długości ok. 30 metrów, który połączyłby przystanki autobusowe z peronami i samym budynkiem. Przez wiele lat na jego miejscu mieścił się bunkier na wypadek wojny atomowej, spełniający od święta funkcję przejścia podziemnego łączącego budynek dworcowy z peronami. |
||
Opóźnienie w budowie prawdziwego tunelu było spowodowane tym, że władze miasta wierzyły w opowieść o tajemniczym tunelu krzyżackim, który był wykorzystywany jeszcze przez zarząd pruski. Krzyżacki tunel łączył całe Stare Miasto z Kujawami, odbijając z okolic dzisiejszego dworca do Zamku Dybów. Dopiero po wielu latach ktoś wpadł na pomysł, że ten cały tunel to tylko legenda i że tłumaczenia prezydenta miasta, że Krzyżacy pomyśleli o wybudowaniu podziemnej przeprawy o szerokości sześciu ciężarówek jest tylko wymówką mającą na celu odsunięcie budowy kolejnego mostu drogowego. |
Opóźnienie w budowie prawdziwego tunelu było spowodowane tym, że władze miasta wierzyły w opowieść o tajemniczym tunelu [[Zakon krzyżacki|krzyżackim]], który był wykorzystywany jeszcze przez zarząd pruski. Krzyżacki tunel łączył całe Stare Miasto z Kujawami, odbijając z okolic dzisiejszego dworca do Zamku Dybów. Dopiero po wielu latach ktoś wpadł na pomysł, że ten cały tunel to tylko [[legenda]] i że tłumaczenia prezydenta miasta, że Krzyżacy pomyśleli o wybudowaniu podziemnej przeprawy o szerokości sześciu ciężarówek jest tylko wymówką mającą na celu odsunięcie budowy kolejnego mostu drogowego. |
||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
[[Plik:Avarria.svg|thumb|250px|Tymczasem na peronie IV…]] |
[[Plik:Avarria.svg|thumb|250px|Tymczasem na peronie IV…]] |
||
* Dworzec formalnie znajduje się w dzielnicy Stawki. Po renowacji obiektu cała dzielnica stwierdziła, że nie ma sensu uczyć wszystkich, że lewobrzeże to nie tylko Podgórz. Za sprawą skutecznej kampanii w |
* Dworzec formalnie znajduje się w dzielnicy Stawki. Po renowacji obiektu cała dzielnica stwierdziła, że nie ma sensu uczyć wszystkich, że lewobrzeże to nie tylko Podgórz. Za sprawą skutecznej kampanii w Internecie całe Kujawy myślą, że dworzec znajduje się w nielubianej przez Stawki sąsiedniej dzielnicy. |
||
* Dworzec miał otrzymać nagrodę Makabryły 2015, jednak ktoś w budynku zachęcił sędziów konkursu do kupienia |
* Dworzec miał otrzymać nagrodę Makabryły 2015, jednak ktoś w budynku zachęcił sędziów konkursu do kupienia biletów do [[Poznań Główny|Poznania]]. |
||
* Toruń Główny to jedyny dworzec kolejowy wśród miast wojewódzkich w Polsce, w którym nie ma ani [[ |
* Toruń Główny to jedyny dworzec kolejowy wśród miast wojewódzkich w Polsce, w którym nie ma ani [[McDonald’s]], ani [[KFC]]<ref>Niby [[Kielce]] też Maka nie mają, ale [[województwo świętokrzyskie|Świętokrzyskie]] jest województwem tylko z nazwy, więc się nie liczy</ref>. |
||
* Po przedłużeniu tunelu, mieszkańcy lewobrzeża zaczęli domagać się wybudowania linii tramwajowej, łączącej Dworzec Główny i Podgórz z prawobrzeżną częścią miasta. Tramwaj łączący |
* Po przedłużeniu tunelu, mieszkańcy lewobrzeża zaczęli domagać się wybudowania linii tramwajowej, łączącej Dworzec Główny i Podgórz z prawobrzeżną częścią miasta. Tramwaj łączący Dworzec z [[Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu|uniwersytetem]], [[Motoarena|Motoareną]] i kościołem [[Tadeusz Rydzyk|Ojca Rydzyka]] pojawi się wraz z wybudowaniem mostu drogowego w zachodniej części miasta. Od chwili złożenia takiej obietnicy przez toruńskich radnych wszyscy modlą się, by miasto porzuciło sprawdzony projekt ''1 most na 1 wiek''. |
||
*Na trzy kasy InterCity znajdujące się na tym dworcu, zazwyczaj w dwóch jest wystawiona kartka: Kasa chwilowo nieczynna, a kasjerki prowadzą dyskusje o kosmetykach i chłopakach. W nosie mają to, że pasażerom uciekają pociągi. |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
Aktualna wersja na dzień 15:26, 15 lis 2021
Toruń Główny – największy dworzec kolejowy w Toruniu, położony na lewym brzegu Wisły. Znajduje się poza centrum miasta ze względu na duży rozmiar budynku, który nie mieścił się między targowiskiem a Starym Miastem. Duży rozmiar jest spowodowany ogromnymi schodami, które wypełniają 90% wnętrza budynku.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Budynek dworca zbudowano w 1861 roku z resztek muru pruskiego. Pierwotnie miał on stanowić punkt, z którego cała ówczesna prowincja mogła pojechać do pracy w Bydgoszczy. Trzynaście lat później wybudowano nowy budynek dworca, który stoi do dzisiaj. Brzydki budynek był nielubiany przez Niemców aż do ataku Rosjan na Prusy podczas I wojny światowej. W Moskwie twierdzono, że skoro mieszkańców Torunia było stać na tylko coś takiego, to znaczy, że podbój Kujaw skończy się wyłącznie dotowaniem tego regionu z budżetu carskiego przez następnie pięćdziesiąt lat. Charakterystyczny wygląd oraz możliwość kupienia biletu do bogatszego Poznania sprawiły, że torunianie polskiego pochodzenia polubili nowy obiekt.
Kolejny remont dworca przeprowadzono w latach 60. XX wieku. Podczas renowacji dobudowano budkę z hot-dogami i nowoczesne ławki typu zimny kaloryfer. Ostatnią modernizację rozpoczęto w 2013 roku. Pomysł na remont pojawił się po tym, jak prezydent Torunia Michał Zaleski zobaczył pomalowane słupy na dworcu w Bydgoszczy. Pozazdrościł kapitalnej renowacji i zdecydował się na odświeżenie dworca. 12 listopada 2015 roku oddano do użytku nowy dworzec. Nowy dworzec otworzono miesiąc po tym, jak w Bydgoszczy ukończono odnawianie tamtejszego dworca. Tam prezydent Burski widząc, jaką w Toruniu robią fuszerkę, chciał pokazać, jak prawidłowo remontuje się tego typu budynki.
Charakterystyka[edytuj • edytuj kod]
- Schody ruchome działają tylko w święta państwowe i w pierwszą sobotę miesiąca.
- Monitory wyświetlające reklamy, programy telewizyjne lub rozkłady jazdy mają niebieskie tło.
- Główny korytarz służący do przemieszczenia się pomiędzy kasami biletowymi a poczekalnią, jest szeroki na 76 centymetrów (zbieżność z szerokością ramion prezydenta Zaleskiego przypadkowa) i wysoki na dwa metry (zbieżność z wzrostem prezydenta Zaleskiego również przypadkowa).
- Z tunelu na ulicę Kujawską można wyjść przy pomocy zwykłych schodów, stylizowanych na te ruchome.
- W budynku znajduje się budka z zapiekankami, kilkanaście sklepików z piernikami toruńskimi i zero bezpłatnych toalet. Tych płatnych podobno także nie ma, bo dotychczas nikt nie ich nie znalazł.
Tunel[edytuj • edytuj kod]
W Toruniu w ciągu kilkunastu lat powstały m.in. jedna z najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce, obwodnica, autostrada łącząca miasto z Gdańskiem i Łodzią oraz szereg innych dużych inwestycji. Wśród nich nie znalazł się jednak prosty tunel o długości ok. 30 metrów, który połączyłby przystanki autobusowe z peronami i samym budynkiem. Przez wiele lat na jego miejscu mieścił się bunkier na wypadek wojny atomowej, spełniający od święta funkcję przejścia podziemnego łączącego budynek dworcowy z peronami.
Opóźnienie w budowie prawdziwego tunelu było spowodowane tym, że władze miasta wierzyły w opowieść o tajemniczym tunelu krzyżackim, który był wykorzystywany jeszcze przez zarząd pruski. Krzyżacki tunel łączył całe Stare Miasto z Kujawami, odbijając z okolic dzisiejszego dworca do Zamku Dybów. Dopiero po wielu latach ktoś wpadł na pomysł, że ten cały tunel to tylko legenda i że tłumaczenia prezydenta miasta, że Krzyżacy pomyśleli o wybudowaniu podziemnej przeprawy o szerokości sześciu ciężarówek jest tylko wymówką mającą na celu odsunięcie budowy kolejnego mostu drogowego.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Dworzec formalnie znajduje się w dzielnicy Stawki. Po renowacji obiektu cała dzielnica stwierdziła, że nie ma sensu uczyć wszystkich, że lewobrzeże to nie tylko Podgórz. Za sprawą skutecznej kampanii w Internecie całe Kujawy myślą, że dworzec znajduje się w nielubianej przez Stawki sąsiedniej dzielnicy.
- Dworzec miał otrzymać nagrodę Makabryły 2015, jednak ktoś w budynku zachęcił sędziów konkursu do kupienia biletów do Poznania.
- Toruń Główny to jedyny dworzec kolejowy wśród miast wojewódzkich w Polsce, w którym nie ma ani McDonald’s, ani KFC[1].
- Po przedłużeniu tunelu, mieszkańcy lewobrzeża zaczęli domagać się wybudowania linii tramwajowej, łączącej Dworzec Główny i Podgórz z prawobrzeżną częścią miasta. Tramwaj łączący Dworzec z uniwersytetem, Motoareną i kościołem Ojca Rydzyka pojawi się wraz z wybudowaniem mostu drogowego w zachodniej części miasta. Od chwili złożenia takiej obietnicy przez toruńskich radnych wszyscy modlą się, by miasto porzuciło sprawdzony projekt 1 most na 1 wiek.
- Na trzy kasy InterCity znajdujące się na tym dworcu, zazwyczaj w dwóch jest wystawiona kartka: Kasa chwilowo nieczynna, a kasjerki prowadzą dyskusje o kosmetykach i chłopakach. W nosie mają to, że pasażerom uciekają pociągi.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ Niby Kielce też Maka nie mają, ale Świętokrzyskie jest województwem tylko z nazwy, więc się nie liczy