Gra komputerowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎Zobacz też: delink szablonu)
 
(Nie pokazano 126 wersji utworzonych przez 80 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Youtube|e7wBVhmL0Hs|width=300|Efekty długiego grania w gry komputerowe}}
[[Grafika:Hitman2.JPG|thumb|right|Typowa gra komputerowa]]
[[Plik:Hitman2.JPG|thumb|200px|Typowa gra komputerowa]]
'''Gra komputerowa''' to gra w której gracz kontroluje [[komputer]], a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje 1/3 średniej pensji krajowej, na szczęście w [[polska|polsce]] istnieje [[piractwo komputerowe]]. Dzięki dodawanym do gier uzależniaczom gracz szybko się uzależnia. Myśli tylko o grze na komputerze, nie [[jedzenie|je]], nie [[7 godzin snu|śpi]], tylko gra na komputerze, albo oszczędza [[pieniądze]] na nowe gry.
[[Plik:Pong.png|thumb|200px|Gra dla dzieci]]
[[Plik:BPoland.jpg|thumb|200px|Gra o naszym kraju]]
[[Plik:Taksonomia gier komputerowych1.JPG|thumb|200px|Taksonomia gier komputerowych]]
{{cytat|'''Gry komputerowe''' dla dzieci to masakra dla ducha.|Tyara Elżbieta Gas o '''grach komputerowych'''}}
{{cytat|Fabuła gier komputerowych zasadza się na tym, żeby schwytać dziewczynę i zbiorowo zgwałcić.|Tygodnik [[Polityka (tygodnik)|Polityka]] o '''grach komputerowych'''}}
'''Gra komputerowa''' rodzaj gry, w której gracz kontroluje [[komputer osobisty|komputer]], a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje [[piractwo komputerowe]].


==Nieletni Zabójcy==
== Nieletni zabójcy ==
Gry komputerowe rozwijają [[psychika nieletnich|psychike nieletnich]]. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej [[moc|mocy]] i [[władza|władzy]], pragnienie uzyskiwania [[korzyść|korzyści]] i [[wyzysk|wyzyskiwania]] [[ofiara|ofiary]]. Dzięki grom komputerowym młodzież może się wyszaleć w wirtualnym świecie, zrozumieć prawa rządzące normalnym [[świat|światem]].
Gry komputerowe rozwijają psychikę [[Pełnoletność|nieletnich]]. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym [[młodzież]] może się wyszaleć w [[internet|wirtualnym świecie]], zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. [[Cenzor]]zy widzą w nich tylko i wyłącznie [[przemoc]], motywy seksualne, [[rasizm]], reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, [[Napój alkoholowy|alkoholu]], papierosów, które prowadzą do powtórki z [[Masakra w Columbine High School|Columbine]]. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy [[bohater]]a gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem [[Hitman]]a, [[Duke Nukem]]a, [[Rayman]]a czy [[Pac-Man]]a.
Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie [[przemoc]], [[seks|motywy seksualne]], [[rasizm]], [[reklama|reklamowanie]] [[propaganda|propagandy]], [[wulgaryzmy|przekleństw]] czy konsumpcji [[narkotyki|narkotyków]], [[alkochol|alkoholi]], [[papierosy|papierosów]].
Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy bohatera gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem [[Hitman|Hitmana]], [[Duke Nukem|Dukea Nukema]], [[Rayman|Raymana]] czy [[Pac-man|Pac-mana]].
[[Grafika:Taksonomia gier komputerowych1.JPG|thumb|right|[[Taksonomia]] gier komputerowych]]


==Zalety gier komputerowych==
== Zalety gier komputerowych ==
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych i wideo są: wartości artystyczne i rozrywkowe, [[grafika trójwymiarowa]], [[efekty specjalne]], [[architektura]], [[sztuczna inteligencja]], [[efekty dźwiękowe]], przedstawienia [[dramat|dramatyzmu]] wydarzeń, [[muzyka]], [[fabuła]], [[interaktywność]]. Tak naprawde jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry [[MMORPG]] pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach.
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, [[3D|grafika trójwymiarowa]], efekty specjalne, architektura, [[sztuczna inteligencja]], efekty dźwiękowe, przedstawienia dramatyzmu wydarzeń, [[muzyka]], fabuła oraz interaktywność. Tak naprawdę jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry [[MMORPG]] pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach.
[[Grafika:Scarface2.JPG|thumb|left|]]


==Popularność==
== Popularność ==
Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza to 33 lata.W Polsce nie robi się takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 20 lat (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18 roku życia).
Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza w [[Stany Zjednoczone Ameryki|USA]] to 34 lata. W Polsce nie robiono takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku [[życie|życia]]). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku i w Biedronce, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie.


== Gatunki gier komputerowych ==
* '''Zręcznościowe''' – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym [[Super Mario Bros.|Mario]].
* '''cRPG''' – komputerowy odpowiednik [[Gra fabularna|RPG]]. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów.
* '''Gry strategiczne''' – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że byle jaki dyktator miał klawe życie i ciekawe zajęcia. Jako jedyna w miarę akceptowana przez rodziców. Oczywiście do czasu, kiedy zobaczą jak syn z zimną krwią wyda rozkaz wyrżnięcia średniego miasta.
* '''<s>Rozpierdalanki</s> Strzelanki''' – narzędzie [[szatan]]a! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części [[rodzic]]ów, którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze.
* '''<s>Wpierdalanki</s> Bijatyki''' – są one znane także jako „Symulatory Wp{{cenzura3}}u”. One jeszcze bardziej uczą powyższych. Są przez większość rodziców ignorowane. Są jednak bardziej złe i niebezpieczne od Strzelanek!
* '''Pasjanse''' – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci.
* '''[[MMORPG]]''' – RPG, w które gra się przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi.
* '''[[MOBA]]''' – Inna wersja MMORPG, z krótszą nazwą, współpracą, widokiem z lotu ptaka i z wymaganym ściągnięciem.
* '''Ścigałki''' – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest [[TrackMania|TruckMania]].
* '''Przygodówki''' – potrafią wkurzyć największego [[Pro|pr0 gejmera]]. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z [[NPC|NPC-ami]] i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle [[cel]]em gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc [[moherowe berety|staruszce]] przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island<ref>A także Tomb Raider, choć to bardziej strzelanka</ref>
* '''Symulatory''' – gry tylko dla [[Nonźródła:Jestem Hardkorem|hardkorów]]. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość [[rzęsy|rzęs]] do kształtu twarzy [[Sim]]a bądź sprzedać ''[[Tibia|Tibię ver. 8.0.0.1]]'' EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: [[Bomberman|Bimberman]], [[Saper (gra)|Saper]], [[18 Wheels of Steel|18 Wheels of Grill]], i oczywiście [[The Sims|Śimsy]].
* '''[[Escape the Room]]''' – zabijacz czasu w internecie.

=== Przykłady gier komputerowych ===
* [[League of Legends]] – polega na wybraniu postaci i rozwalaniu bazy przeciwnika.
* [[Minecraft]] – gra oparta na budowaniu, napi{{cenzura3}}niu ręką w drzewo, zabijaniu stworów. Wciąga.
* [[Terraria]] – podobnie jak wyżej, z tym że w drzewo można walić siekierą lub piłą.
* [[Dota 2]] – bierzesz Invokera (po wybraniu innego bohatera drużyna wyzywa cię od noobów) i walisz wszystkimi spellami naraz.
* [[World of Tanks]] – teoretycznie sieciowy symulator wojny czołgów, praktycznie zręcznościówka pay–to–win stworzona na [[Białoruś|Białorusi]].
* [[War Thunder]] – jak wyżej, tyle, że od [[Rosja|Rusków]] oraz z możliwością sterowania samolotami i statkami.
* [[Overwatch]] – uboższy klon [[Team Fortress 2]] od [[Blizzard Entertainment|Blizzarda]] ponoć będąca alternatywą dla wszechobecnego CoDa i BFa.
* [[The Sims]] – dla [[Pokemon (osoba)|pokemonów]] symulator życia, dla sfrustrowanych symulator torturowania.

== Zobacz też ==
{{poradnik|[[Poradnik:jak stworzyć dobrą grę|Jak stworzyć dobrą grę]], [[Poradnik:jak zrobić grę komputerową i się nie zmęczyć|Jak zrobić grę komputerową i się nie zmęczyć]], [[Poradnik:Jak wygrać Grę|Jak wygrać Grę]]|wiele=tak}}
{{NonNews|[[NonNews:Polityka a brutalne gry komputerowe|Polityka a brutalne gry komputerowe]]}}

* [[gra planszowa]]
* [[gra półsłówek]]
* [[Gra:Strona główna|Gra Nonsensopedii]]
* [[teoria rzeczywistości gier komputerowych]]

{{Przypisy}}
{{Gry komputerowe}}

[[da:Videospil]]
[[en:Computer Games]]
[[it:Videogioco]]
[[ja:コンピューターゲーム]]
[[Kategoria:Gry komputerowe| ]]
[[Kategoria:Gry komputerowe| ]]

Aktualna wersja na dzień 10:45, 23 gru 2021

Efekty długiego grania w gry komputerowe
Typowa gra komputerowa
Gra dla dzieci
Gra o naszym kraju
Taksonomia gier komputerowych

Gry komputerowe dla dzieci to masakra dla ducha.

Tyara Elżbieta Gas o grach komputerowych

Fabuła gier komputerowych zasadza się na tym, żeby schwytać dziewczynę i zbiorowo zgwałcić.

Tygodnik Polityka o grach komputerowych

Gra komputerowa – rodzaj gry, w której gracz kontroluje komputer, a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje ⅓ średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje piractwo komputerowe.

Nieletni zabójcy[edytuj • edytuj kod]

Gry komputerowe rozwijają psychikę nieletnich. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym młodzież może się wyszaleć w wirtualnym świecie, zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie przemoc, motywy seksualne, rasizm, reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, alkoholu, papierosów, które prowadzą do powtórki z Columbine. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy bohatera gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem Hitmana, Duke Nukema, Raymana czy Pac-Mana.

Zalety gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]

Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, grafika trójwymiarowa, efekty specjalne, architektura, sztuczna inteligencja, efekty dźwiękowe, przedstawienia dramatyzmu wydarzeń, muzyka, fabuła oraz interaktywność. Tak naprawdę jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry MMORPG pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach.

Popularność[edytuj • edytuj kod]

Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza w USA to 34 lata. W Polsce nie robiono takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku życia). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku i w Biedronce, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie.

Gatunki gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]

  • Zręcznościowe – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym Mario.
  • cRPG – komputerowy odpowiednik RPG. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów.
  • Gry strategiczne – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że byle jaki dyktator miał klawe życie i ciekawe zajęcia. Jako jedyna w miarę akceptowana przez rodziców. Oczywiście do czasu, kiedy zobaczą jak syn z zimną krwią wyda rozkaz wyrżnięcia średniego miasta.
  • Rozpierdalanki Strzelanki – narzędzie szatana! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części rodziców, którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze.
  • Wpierdalanki Bijatyki – są one znane także jako „Symulatory WpCenzura2.svgu”. One jeszcze bardziej uczą powyższych. Są przez większość rodziców ignorowane. Są jednak bardziej złe i niebezpieczne od Strzelanek!
  • Pasjanse – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci.
  • MMORPG – RPG, w które gra się przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi.
  • MOBA – Inna wersja MMORPG, z krótszą nazwą, współpracą, widokiem z lotu ptaka i z wymaganym ściągnięciem.
  • Ścigałki – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest TruckMania.
  • Przygodówki – potrafią wkurzyć największego pr0 gejmera. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z NPC-ami i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle celem gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc staruszce przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island[1]
  • Symulatory – gry tylko dla hardkorów. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość rzęs do kształtu twarzy Sima bądź sprzedać Tibię ver. 8.0.0.1 EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: Bimberman, Saper, 18 Wheels of Grill, i oczywiście Śimsy.
  • Escape the Room – zabijacz czasu w internecie.

Przykłady gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]

  • League of Legends – polega na wybraniu postaci i rozwalaniu bazy przeciwnika.
  • Minecraft – gra oparta na budowaniu, napiCenzura2.svgniu ręką w drzewo, zabijaniu stworów. Wciąga.
  • Terraria – podobnie jak wyżej, z tym że w drzewo można walić siekierą lub piłą.
  • Dota 2 – bierzesz Invokera (po wybraniu innego bohatera drużyna wyzywa cię od noobów) i walisz wszystkimi spellami naraz.
  • World of Tanks – teoretycznie sieciowy symulator wojny czołgów, praktycznie zręcznościówka pay–to–win stworzona na Białorusi.
  • War Thunder – jak wyżej, tyle, że od Rusków oraz z możliwością sterowania samolotami i statkami.
  • Overwatch – uboższy klon Team Fortress 2 od Blizzarda ponoć będąca alternatywą dla wszechobecnego CoDa i BFa.
  • The Sims – dla pokemonów symulator życia, dla sfrustrowanych symulator torturowania.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Poradniki
Zobacz poradniki:
NonNews
Zobacz w NonNews temat:

Przypisy

  1. A także Tomb Raider, choć to bardziej strzelanka