Gra komputerowa: Różnice pomiędzy wersjami
M (Allah thumbright!) Znacznik: przez API |
M (→Zobacz też: delink szablonu) |
||
(Nie pokazano 37 wersji utworzonych przez 16 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
[[Plik:Hitman2.JPG|thumb|200px| |
[[Plik:Hitman2.JPG|thumb|200px|Typowa gra komputerowa]] |
||
[[Plik:Pong.png|thumb|200px|Gra dla dzieci]] |
[[Plik:Pong.png|thumb|200px|Gra dla dzieci]] |
||
⚫ | |||
[[Plik:BPoland.jpg|thumb|200px|Gra o naszym kraju]] |
[[Plik:BPoland.jpg|thumb|200px|Gra o naszym kraju]] |
||
[[Plik:Taksonomia gier komputerowych1.JPG|thumb|200px|Taksonomia gier komputerowych]] |
[[Plik:Taksonomia gier komputerowych1.JPG|thumb|200px|Taksonomia gier komputerowych]] |
||
{{cytat|'''Gry komputerowe''' dla dzieci to masakra dla ducha.|Tyara Elżbieta Gas o '''grach komputerowych'''}} |
{{cytat|'''Gry komputerowe''' dla dzieci to masakra dla ducha.|Tyara Elżbieta Gas o '''grach komputerowych'''}} |
||
{{cytat|Fabuła gier komputerowych zasadza się na tym, żeby schwytać dziewczynę i zbiorowo zgwałcić.|Tygodnik [[Polityka]] o '''grach komputerowych'''}} |
{{cytat|Fabuła gier komputerowych zasadza się na tym, żeby schwytać dziewczynę i zbiorowo zgwałcić.|Tygodnik [[Polityka (tygodnik)|Polityka]] o '''grach komputerowych'''}} |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Nieletni zabójcy == |
== Nieletni zabójcy == |
||
Gry komputerowe rozwijają psychikę [[Pełnoletność|nieletnich]]. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym [[młodzież]] może się wyszaleć w [[internet|wirtualnym świecie]], zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. [[Cenzor]]zy widzą w nich tylko i wyłącznie [[przemoc]], motywy seksualne, [[rasizm]], reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, [[Napój alkoholowy|alkoholu]], papierosów. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy [[bohater]]a gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem |
Gry komputerowe rozwijają psychikę [[Pełnoletność|nieletnich]]. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym [[młodzież]] może się wyszaleć w [[internet|wirtualnym świecie]], zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. [[Cenzor]]zy widzą w nich tylko i wyłącznie [[przemoc]], motywy seksualne, [[rasizm]], reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, [[Napój alkoholowy|alkoholu]], papierosów, które prowadzą do powtórki z [[Masakra w Columbine High School|Columbine]]. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy [[bohater]]a gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem [[Hitman]]a, [[Duke Nukem]]a, [[Rayman]]a czy [[Pac-Man]]a. |
||
== Zalety gier komputerowych == |
== Zalety gier komputerowych == |
||
Linia 19: | Linia 18: | ||
== Gatunki gier komputerowych == |
== Gatunki gier komputerowych == |
||
* |
* '''Zręcznościowe''' – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym [[Super Mario Bros.|Mario]]. |
||
* |
* '''cRPG''' – komputerowy odpowiednik [[Gra fabularna|RPG]]. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów. |
||
* |
* '''Gry strategiczne''' – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że byle jaki dyktator miał klawe życie i ciekawe zajęcia. Jako jedyna w miarę akceptowana przez rodziców. Oczywiście do czasu, kiedy zobaczą jak syn z zimną krwią wyda rozkaz wyrżnięcia średniego miasta. |
||
* |
* '''<s>Rozpierdalanki</s> Strzelanki''' – narzędzie [[szatan]]a! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części [[rodzic]]ów, którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze. |
||
* |
* '''<s>Wpierdalanki</s> Bijatyki''' – są one znane także jako „Symulatory Wp{{cenzura3}}u”. One jeszcze bardziej uczą powyższych. Są przez większość rodziców ignorowane. Są jednak bardziej złe i niebezpieczne od Strzelanek! |
||
* |
* '''Pasjanse''' – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci. |
||
* |
* '''[[MMORPG]]''' – RPG, w które gra się przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi. |
||
* |
* '''[[MOBA]]''' – Inna wersja MMORPG, z krótszą nazwą, współpracą, widokiem z lotu ptaka i z wymaganym ściągnięciem. |
||
* |
* '''Ścigałki''' – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest [[TrackMania|TruckMania]]. |
||
* |
* '''Przygodówki''' – potrafią wkurzyć największego [[Pro|pr0 gejmera]]. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z [[NPC|NPC-ami]] i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle [[cel]]em gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc [[moherowe berety|staruszce]] przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island<ref>A także Tomb Raider, choć to bardziej strzelanka</ref> |
||
* |
* '''Symulatory''' – gry tylko dla [[Nonźródła:Jestem Hardkorem|hardkorów]]. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość [[rzęsy|rzęs]] do kształtu twarzy [[Sim]]a bądź sprzedać ''[[Tibia|Tibię ver. 8.0.0.1]]'' EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: [[Bomberman|Bimberman]], [[Saper (gra)|Saper]], [[18 Wheels of Steel|18 Wheels of Grill]], i oczywiście [[The Sims|Śimsy]]. |
||
* '''[[Escape the Room]]''' – zabijacz czasu w internecie. |
|||
=== Przykłady gier komputerowych === |
|||
* [[League of Legends]] – polega na wybraniu postaci i rozwalaniu bazy przeciwnika. |
|||
* [[Minecraft]] – gra oparta na budowaniu, napi{{cenzura3}}niu ręką w drzewo, zabijaniu stworów. Wciąga. |
|||
* [[Terraria]] – podobnie jak wyżej, z tym że w drzewo można walić siekierą lub piłą. |
|||
* [[Dota 2]] – bierzesz Invokera (po wybraniu innego bohatera drużyna wyzywa cię od noobów) i walisz wszystkimi spellami naraz. |
|||
* [[World of Tanks]] – teoretycznie sieciowy symulator wojny czołgów, praktycznie zręcznościówka pay–to–win stworzona na [[Białoruś|Białorusi]]. |
|||
* [[War Thunder]] – jak wyżej, tyle, że od [[Rosja|Rusków]] oraz z możliwością sterowania samolotami i statkami. |
|||
* [[Overwatch]] – uboższy klon [[Team Fortress 2]] od [[Blizzard Entertainment|Blizzarda]] ponoć będąca alternatywą dla wszechobecnego CoDa i BFa. |
|||
* [[The Sims]] – dla [[Pokemon (osoba)|pokemonów]] symulator życia, dla sfrustrowanych symulator torturowania. |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
{{poradnik|[[Poradnik:jak stworzyć dobrą grę|Jak stworzyć dobrą grę]] |
{{poradnik|[[Poradnik:jak stworzyć dobrą grę|Jak stworzyć dobrą grę]], [[Poradnik:jak zrobić grę komputerową i się nie zmęczyć|Jak zrobić grę komputerową i się nie zmęczyć]], [[Poradnik:Jak wygrać Grę|Jak wygrać Grę]]|wiele=tak}} |
||
{{NonNews|[[NonNews:Polityka a brutalne gry komputerowe|Polityka a brutalne gry komputerowe]]}} |
{{NonNews|[[NonNews:Polityka a brutalne gry komputerowe|Polityka a brutalne gry komputerowe]]}} |
||
* [[ |
* [[gra planszowa]] |
||
* [[ |
* [[gra półsłówek]] |
||
* [[Gra planszowa]] |
|||
* [[Gra półsłówek]] |
|||
* [[Gra:Strona główna|Gra Nonsensopedii]] |
* [[Gra:Strona główna|Gra Nonsensopedii]] |
||
* [[teoria rzeczywistości gier komputerowych]] |
|||
* [[Gra:Flash|Gry Flashowe]] |
|||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
||
{{Gry komputerowe}} |
|||
[[da:Videospil]] |
[[da:Videospil]] |
||
Linia 49: | Linia 57: | ||
[[it:Videogioco]] |
[[it:Videogioco]] |
||
[[ja:コンピューターゲーム]] |
[[ja:コンピューターゲーム]] |
||
[[Kategoria:Gry komputerowe| ]] |
Aktualna wersja na dzień 10:45, 23 gru 2021
Gry komputerowe dla dzieci to masakra dla ducha.
- Tyara Elżbieta Gas o grach komputerowych
Fabuła gier komputerowych zasadza się na tym, żeby schwytać dziewczynę i zbiorowo zgwałcić.
- Tygodnik Polityka o grach komputerowych
Gra komputerowa – rodzaj gry, w której gracz kontroluje komputer, a przynajmniej tak uważa, bo w rzeczywistości jest na odwrót. Nowa gra kosztuje ⅓ średniej pensji krajowej, na szczęście w Polsce istnieje piractwo komputerowe.
Nieletni zabójcy[edytuj • edytuj kod]
Gry komputerowe rozwijają psychikę nieletnich. Umożliwiają rozładowanie negatywnych emocji, potrzebę potwierdzenia własnej mocy i władzy, pragnienie uzyskiwania korzyści i wyzyskiwania ofiary. Dzięki grom komputerowym młodzież może się wyszaleć w wirtualnym świecie, zrozumieć prawa rządzące normalnym światem. Mimo to gry komputerowe mają swoich przeciwników. Cenzorzy widzą w nich tylko i wyłącznie przemoc, motywy seksualne, rasizm, reklamowanie propagandy, przekleństw czy konsumpcji narkotyków, alkoholu, papierosów, które prowadzą do powtórki z Columbine. Tacy ludzie nie rozumieją, że każde dziecko zauważy złe cechy bohatera gry. Będzie próbowało stać się przeciwieństwem Hitmana, Duke Nukema, Raymana czy Pac-Mana.
Zalety gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]
Prawdopodobnie najlepiej widocznymi wartościami gier komputerowych bądź wideo są wartości artystyczne i rozrywkowe, grafika trójwymiarowa, efekty specjalne, architektura, sztuczna inteligencja, efekty dźwiękowe, przedstawienia dramatyzmu wydarzeń, muzyka, fabuła oraz interaktywność. Tak naprawdę jest ich wiele więcej. Gry wieloosobowe pozwalają graczom na rywalizację z różnymi ludźmi na całym świecie, czyli na coś, co też jest unikalne dla gier. Miliony graczy na całym świecie jest przyciąganych przez możliwość interakcji z dużą liczbą graczy. Gry MMORPG pozwalają na tworzenie internetowych społeczeństw istniejących w stałych wirtualnych światach.
Popularność[edytuj • edytuj kod]
Popularność gier komputerowych ciągle wzrasta. Średni wiek gracza w USA to 34 lata. W Polsce nie robiono takich badań, lecz szacuje się, że średni wiek to 2 lata (przy czym większość gier jest przeznaczona od 18. roku życia). Gry komputerowe popularne są we wszelkich sklepach z grami komputerowymi, są także coraz częściej publikowane w gazetkach. Są również bardzo popularne na czarnym rynku i w Biedronce, gdzie można je zakupić w bardzo niskiej jakości i bardzo niskiej cenie.
Gatunki gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]
- Zręcznościowe – zwykle polegają na skakaniu po platformach i uderzaniu głową w sufit. Większość dzisiejszych gier tego typu wzoruje się na genialnym Mario.
- cRPG – komputerowy odpowiednik RPG. Opiera się na bieganiu po wielu planszach z bronią lub rzucając czary i zabijaniu trolli, orków czy goblinów.
- Gry strategiczne – dzięki nim gracz może zbudować sobie własne państwo i armię, by wyruszyć z nią na podbój innych państw. Służy budowaniu w umysłach młodych ludzi, że byle jaki dyktator miał klawe życie i ciekawe zajęcia. Jako jedyna w miarę akceptowana przez rodziców. Oczywiście do czasu, kiedy zobaczą jak syn z zimną krwią wyda rozkaz wyrżnięcia średniego miasta.
RozpierdalankiStrzelanki – narzędzie szatana! Uczą ludzi przemocy, brutalności i wykorzenia wszelkie poszanowanie dla ludzkiego istnienia. Ulubiony temat krytyki tej części rodziców, którzy nie wiedzą nawet, że komputer nie jest tym ekranem na biurku, tylko skrzynią stojącą na podłodze.WpierdalankiBijatyki – są one znane także jako „Symulatory Wpu”. One jeszcze bardziej uczą powyższych. Są przez większość rodziców ignorowane. Są jednak bardziej złe i niebezpieczne od Strzelanek!- Pasjanse – ulubiona rozrywka znudzonych urzędników i osób w średnim wieku okupujących komputery ich dzieci.
- MMORPG – RPG, w które gra się przez internet. Rozwinięcie tego skrótowca brzmi: Marna Miernota Ogłupiająca Rzesze Prostej Gawiedzi.
- MOBA – Inna wersja MMORPG, z krótszą nazwą, współpracą, widokiem z lotu ptaka i z wymaganym ściągnięciem.
- Ścigałki – gry, w których najczęściej jeździ się samochodami, które są niezniszczalne, a nawet jadą dalej po uprzednim przypakowaniu w ścianę z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Najsłynniejszą ścigałką jest TruckMania.
- Przygodówki – potrafią wkurzyć największego pr0 gejmera. Polegają na szukaniu jednego itema 2 godziny (a potem okazuje się, że to było tak blisko), rozmawianiu z NPC-ami i wypełnianiu misji takich jak wyłowienie kamyka z rzeki. Zwykle celem gry jest uratowanie świata, uratowanie świata, pomoc staruszce przejść na drugą stronę ulicy bądź uratowanie świata. Przedstawicielami przygodówek są np. Syberia, Tunguska: Tajne Akta czy Monkey Island[1]
- Symulatory – gry tylko dla hardkorów. Zazwyczaj polegają na dwugodzinnym przesuwaniu 4 suwaczków w 2 okienkach, po to, aby zmienić twardość opon w ciężarówce, dostosować długość rzęs do kształtu twarzy Sima bądź sprzedać Tibię ver. 8.0.0.1 EA Games. Najpopularniejsze gry tego typu to: Bimberman, Saper, 18 Wheels of Grill, i oczywiście Śimsy.
- Escape the Room – zabijacz czasu w internecie.
Przykłady gier komputerowych[edytuj • edytuj kod]
- League of Legends – polega na wybraniu postaci i rozwalaniu bazy przeciwnika.
- Minecraft – gra oparta na budowaniu, napiniu ręką w drzewo, zabijaniu stworów. Wciąga.
- Terraria – podobnie jak wyżej, z tym że w drzewo można walić siekierą lub piłą.
- Dota 2 – bierzesz Invokera (po wybraniu innego bohatera drużyna wyzywa cię od noobów) i walisz wszystkimi spellami naraz.
- World of Tanks – teoretycznie sieciowy symulator wojny czołgów, praktycznie zręcznościówka pay–to–win stworzona na Białorusi.
- War Thunder – jak wyżej, tyle, że od Rusków oraz z możliwością sterowania samolotami i statkami.
- Overwatch – uboższy klon Team Fortress 2 od Blizzarda ponoć będąca alternatywą dla wszechobecnego CoDa i BFa.
- The Sims – dla pokemonów symulator życia, dla sfrustrowanych symulator torturowania.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ A także Tomb Raider, choć to bardziej strzelanka