Wagary: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Parę zmian interpunkcyjnych.) Znacznik: edytor wizualny |
|||
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 17 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:The execution of a deserter in the Federal Camp, Alexandria, Wellcome V0041826.jpg|thumb|<s>Pluton egzekucyjny armii amerykańskiej</s> nauczyciel <s>rozstrzeliwuje dezertera</s> dzwoni do rodziców wagarowicza <s>w czasie wojny secesyjnej</s> po jego złapaniu]] |
|||
'''Wagary''' – desperacka próba obcowania z wolnością, polegająca na uniknięciu gościnnych i opiekuńczych progów szkoły. Szczególnie popularne wśród uczniów [[liceum ogólnokształcące|liceum ogólnozniekształcającego]], traktowane jako wybawienie w mękach. Zjawisko przybiera szczególną częstotliwość w okresie wiosennym, stając się w czerwcu normalką. |
'''Wagary''' – desperacka próba obcowania z wolnością, polegająca na uniknięciu gościnnych i opiekuńczych progów szkoły. Szczególnie popularne wśród uczniów [[liceum ogólnokształcące|liceum ogólnozniekształcającego]], traktowane jako wybawienie w mękach. Zjawisko przybiera szczególną częstotliwość w okresie wiosennym, stając się w czerwcu normalką. |
||
Linia 5: | Linia 6: | ||
=== Krótkotrwałe === |
=== Krótkotrwałe === |
||
*'''na śpiocha''' – zazwyczaj obejmują jedną lub dwie pierwsze godziny. Spowodowane są chęcią wyspania się po całonocnej grze w pasjansa, oszczędzeniem sobie nudnej pierwszej lekcji (religia/plastyka/WOS/WF). |
* '''na śpiocha''' – zazwyczaj obejmują jedną lub dwie pierwsze godziny. Spowodowane są chęcią wyspania się po całonocnej grze w pasjansa, oszczędzeniem sobie nudnej pierwszej lekcji (religia/plastyka/WOS/WF). Czasem przybierają charakter spontaniczny, np. po zorientowaniu się w ilości zadanej pracy domowej. |
||
*'''„okienko”''' – specyficzny typ krótkotrwałej absencji. Decyzja jest w tym wypadku często podejmowana nagle (''„musiałem wyjść do higienistki/moja mama rodzi/jakby co, to jestem zwolniony”'') |
* '''„okienko”''' – specyficzny typ krótkotrwałej absencji. Decyzja jest w tym wypadku często podejmowana nagle (''„musiałem wyjść do higienistki/moja mama rodzi/jakby co, to jestem zwolniony”'') polegają najczęściej na przesiedzeniu paskudnej lekcji w bufecie lub w innym bezpiecznym i przytulnym miejscu. |
||
*'''E.T. go home''' – polega na ulotnieniu się z ostatniej/ostatnich lekcji. Jak zwykle, każdy powód jest dobry. Sprzyja tu szczególnie marność ostatniej lekcji i przemęczenie biednego, styranego ucznia. |
* '''E.T. go home''' – polega na ulotnieniu się z ostatniej/ostatnich lekcji. Jak zwykle, każdy powód jest dobry. Sprzyja tu szczególnie marność ostatniej lekcji i przemęczenie biednego, styranego ucznia. |
||
*'''„na legalu”''' – po stwierdzeniu, iż uczeń dalszych zajęć nie zdzierży, prosi łaskawą koleżankę o wypisanie zwolnienia lub symuluje schorzenia u piguły. Skuteczność metody jest różna, lecz wynagradza to brak konsekwencji. |
* '''„na legalu”''' – po stwierdzeniu, iż uczeń dalszych zajęć nie zdzierży, prosi łaskawą koleżankę o wypisanie zwolnienia lub symuluje schorzenia u piguły. Skuteczność metody jest różna, lecz wynagradza to brak konsekwencji. |
||
* '''na cwaniaka''' – uczeń celowo przychodzi tylko na trzecią/czwartą lekcję, by pokazać, że ma wyjebane/przychodzi tylko po to, by napisać sprawdzian. |
|||
=== Długotrwałe === |
=== Długotrwałe === |
||
*'''„a jutro mam wyjebane”''' – najklasyczniejszy typ wagarów, [[uczeń|osobnik wagarujący]] |
* '''„a jutro mam wyjebane”''' – najklasyczniejszy typ wagarów, [[uczeń|osobnik wagarujący]] stwierdza, iż jutrzejsze zajęcia nie są godne jego obecności ze względu na ich męczący/nudny charakter. Możliwość wystąpienia tego typu absencji zwiększa mała liczba godzin oraz upierdliwość danych nauczycieli. |
||
*'''„ale mi się nic nie chce!”''' – tzw. wagary spontaniczne. Uczeń po przebudzeniu lub po przyjściu do szkoły i konsultacji z innymi uczniami stwierdza/ją, iż nie mają ochoty marnować kolejnego dnia i rezygnują z zajęć. Spontaniczność rodzi najciekawsze sytuacje w czasie trwania wagarów, często długo pamiętane. |
* '''„ale mi się nic nie chce!”''' – tzw. wagary spontaniczne. Uczeń po przebudzeniu lub po przyjściu do szkoły i konsultacji z innymi uczniami stwierdza/ją, iż nie mają ochoty marnować kolejnego dnia i rezygnują z zajęć. Spontaniczność rodzi najciekawsze sytuacje w czasie trwania wagarów, często długo pamiętane. |
||
*'''ucieczka przed hardkorem''' – rzadki typ wagarów, podejmowany w sytuacji gdy nadchodzący dzień nauki obfituje w sprawdziany a potencjalny wagarowicz jest w nieciekawej sytuacji. Często podejmowane |
* '''ucieczka przed hardkorem''' – rzadki typ wagarów, podejmowany w sytuacji, gdy nadchodzący dzień nauki obfituje w sprawdziany, a potencjalny wagarowicz jest w nieciekawej sytuacji. Często podejmowane, by „nie kusić licha”. Przed końcem semestru są wyjątkowo spędzane na nauce/robieniu ściąg z zagrożonych przedmiotów. |
||
*'''na chorobę''' |
* '''na chorobę''' – rzadki typ dobrze zorganizowanych wagarów. Trwają najczęściej od dwóch do kilku dni i kończą się przedstawieniem mniej lub bardziej wiarygodnego usprawiedliwienia. |
||
*'''„mamo, mamo, mi się nie chce!”''' – występują najczęściej |
* '''„mamo, mamo, mi się nie chce!”''' – występują najczęściej we wczesnych latach edukacji, polegają na pozostaniu w domu za zgodą rodziców. Wymagają dobrej ściemy. W późniejszym okresie uważane za lamerskie. |
||
*'''długi weekend''' – występują w poniedziałek lub w piątek, mają na celu przedłużenie wolności. |
* '''długi weekend''' – występują w poniedziałek lub w piątek, mają na celu przedłużenie wolności. |
||
== |
== Sposoby na spędzenie wagarów == |
||
[[Plik:Hopscotch to oblivion.jpg|thumb|200px|Jeden z kreatywniejszych sposobów]] |
|||
Gdy wreszcie uwolnimy się od patrzenia na zagrzybione mury szkolnego budynku i od < |
Gdy wreszcie uwolnimy się od patrzenia na zagrzybione mury szkolnego budynku i od <del>nienawistnych</del> serdecznych twarzy grona pedagogicznego, musimy zdecydować co robić. Można wyróżnić takie sposoby spędzania czasu: |
||
*'''na zamulasa''' – polega na pozostaniu w domu, opróżnianiu lodówki i siedzeniu przy kompie/telewizorze. Jak wiadomo |
* '''na zamulasa''' – polega na pozostaniu w domu, opróżnianiu lodówki i siedzeniu przy kompie/telewizorze. Jak wiadomo, „zawsze to lepsze od szkoły”. Niestety nie często zdarzają się ku temu warunki, tj. oczekiwana, mistyczna wręcz [[pusta chata]]. |
||
*'''na klienta''' – domena szczególnie płci niebrzydkiej, wymaga mało inwencji, polega na przesiadywaniu w galeriach handlowych/hipermarketach. Niewątpliwym atutem jest ciepło i dach nad głową, jednak wszystkie ekscesy są mocno ograniczone. |
* '''na klienta''' – domena szczególnie płci niebrzydkiej, wymaga mało inwencji, polega na przesiadywaniu w galeriach handlowych/hipermarketach. Niewątpliwym atutem jest ciepło i dach nad głową, jednak wszystkie ekscesy są mocno ograniczone. |
||
*'''na spragnionego''' – planowane lub spontaniczne wyjście na flachę/piwo/wino. Często wiąże się z deficytem budżetowym przez co najczęstszym punktem startu są sklepy typu [[Biedronka]] oraz alkohole w nich oferowane. Częstym celem takiego przedsięwzięcia jest zalanie się w trupa. Jest to swoistym katharsis od problemów dnia codziennego. Jeśli osobniki nie posiadają wcześniej wspomnianej wolnej chaty lub meliny, należy wyszukać [[miejscówa|miejscówę]]. Zabawy plenerowe wiążą się z możliwym obudzeniem się w nieznanym miejscu. Bywa, iż na drugi dzień |
* '''na spragnionego''' – planowane lub spontaniczne wyjście na flachę/piwo/wino. Często wiąże się z deficytem budżetowym przez co najczęstszym punktem startu są sklepy typu [[Biedronka]] oraz alkohole w nich oferowane. Częstym celem takiego przedsięwzięcia jest zalanie się w trupa. Jest to swoistym katharsis od problemów dnia codziennego. Jeśli osobniki nie posiadają wcześniej wspomnianej wolnej chaty lub meliny, należy wyszukać [[miejscówa|miejscówę]]. Zabawy plenerowe wiążą się z możliwym obudzeniem się w nieznanym miejscu. Bywa, iż na drugi dzień uczniowie idą na chorobowe z powodu [[kac|nagłych dolegliwości]]. |
||
*''' |
* '''na opierdalacza''' – polega na opierdalaniu się samemu/z innymi po mieście, parku, boisku i innych podobnych miejscach. Zazwyczaj podczas ucieczki z dwóch/trzech lekcji. |
||
⚫ | |||
* '''przecieranie szlaków''' – polega na ucieczce do lasu samemu/z osobami towarzyszącymi. Zazwyczaj siedzi się tam od rana do południa i korzysta z pięknego widoku. Jednakże na przecieranie szlaków trzeba zabrać prowiant (alkohol, słodycze itp.), gdyż po kilkugodzinnym odpoczywaniu na łonie natury może burczeć w brzuchu, wszelkie mobilne urządzenia (tablet, netbook, telefon) o wiele skracają czas pobytu. |
|||
== Zobacz także == |
|||
* [[Dzień Wagarowicza]] |
|||
{{Szkoła}} |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 14:40, 20 maj 2021
Wagary – desperacka próba obcowania z wolnością, polegająca na uniknięciu gościnnych i opiekuńczych progów szkoły. Szczególnie popularne wśród uczniów liceum ogólnozniekształcającego, traktowane jako wybawienie w mękach. Zjawisko przybiera szczególną częstotliwość w okresie wiosennym, stając się w czerwcu normalką.
Rodzaje[edytuj • edytuj kod]
Wagary dzielimy na krótkotrwałe i długotrwałe, obie grupy obejmują kilka sposobów.
Krótkotrwałe[edytuj • edytuj kod]
- na śpiocha – zazwyczaj obejmują jedną lub dwie pierwsze godziny. Spowodowane są chęcią wyspania się po całonocnej grze w pasjansa, oszczędzeniem sobie nudnej pierwszej lekcji (religia/plastyka/WOS/WF). Czasem przybierają charakter spontaniczny, np. po zorientowaniu się w ilości zadanej pracy domowej.
- „okienko” – specyficzny typ krótkotrwałej absencji. Decyzja jest w tym wypadku często podejmowana nagle („musiałem wyjść do higienistki/moja mama rodzi/jakby co, to jestem zwolniony”) polegają najczęściej na przesiedzeniu paskudnej lekcji w bufecie lub w innym bezpiecznym i przytulnym miejscu.
- E.T. go home – polega na ulotnieniu się z ostatniej/ostatnich lekcji. Jak zwykle, każdy powód jest dobry. Sprzyja tu szczególnie marność ostatniej lekcji i przemęczenie biednego, styranego ucznia.
- „na legalu” – po stwierdzeniu, iż uczeń dalszych zajęć nie zdzierży, prosi łaskawą koleżankę o wypisanie zwolnienia lub symuluje schorzenia u piguły. Skuteczność metody jest różna, lecz wynagradza to brak konsekwencji.
- na cwaniaka – uczeń celowo przychodzi tylko na trzecią/czwartą lekcję, by pokazać, że ma wyjebane/przychodzi tylko po to, by napisać sprawdzian.
Długotrwałe[edytuj • edytuj kod]
- „a jutro mam wyjebane” – najklasyczniejszy typ wagarów, osobnik wagarujący stwierdza, iż jutrzejsze zajęcia nie są godne jego obecności ze względu na ich męczący/nudny charakter. Możliwość wystąpienia tego typu absencji zwiększa mała liczba godzin oraz upierdliwość danych nauczycieli.
- „ale mi się nic nie chce!” – tzw. wagary spontaniczne. Uczeń po przebudzeniu lub po przyjściu do szkoły i konsultacji z innymi uczniami stwierdza/ją, iż nie mają ochoty marnować kolejnego dnia i rezygnują z zajęć. Spontaniczność rodzi najciekawsze sytuacje w czasie trwania wagarów, często długo pamiętane.
- ucieczka przed hardkorem – rzadki typ wagarów, podejmowany w sytuacji, gdy nadchodzący dzień nauki obfituje w sprawdziany, a potencjalny wagarowicz jest w nieciekawej sytuacji. Często podejmowane, by „nie kusić licha”. Przed końcem semestru są wyjątkowo spędzane na nauce/robieniu ściąg z zagrożonych przedmiotów.
- na chorobę – rzadki typ dobrze zorganizowanych wagarów. Trwają najczęściej od dwóch do kilku dni i kończą się przedstawieniem mniej lub bardziej wiarygodnego usprawiedliwienia.
- „mamo, mamo, mi się nie chce!” – występują najczęściej we wczesnych latach edukacji, polegają na pozostaniu w domu za zgodą rodziców. Wymagają dobrej ściemy. W późniejszym okresie uważane za lamerskie.
- długi weekend – występują w poniedziałek lub w piątek, mają na celu przedłużenie wolności.
Sposoby na spędzenie wagarów[edytuj • edytuj kod]
Gdy wreszcie uwolnimy się od patrzenia na zagrzybione mury szkolnego budynku i od nienawistnych serdecznych twarzy grona pedagogicznego, musimy zdecydować co robić. Można wyróżnić takie sposoby spędzania czasu:
- na zamulasa – polega na pozostaniu w domu, opróżnianiu lodówki i siedzeniu przy kompie/telewizorze. Jak wiadomo, „zawsze to lepsze od szkoły”. Niestety nie często zdarzają się ku temu warunki, tj. oczekiwana, mistyczna wręcz pusta chata.
- na klienta – domena szczególnie płci niebrzydkiej, wymaga mało inwencji, polega na przesiadywaniu w galeriach handlowych/hipermarketach. Niewątpliwym atutem jest ciepło i dach nad głową, jednak wszystkie ekscesy są mocno ograniczone.
- na spragnionego – planowane lub spontaniczne wyjście na flachę/piwo/wino. Często wiąże się z deficytem budżetowym przez co najczęstszym punktem startu są sklepy typu Biedronka oraz alkohole w nich oferowane. Częstym celem takiego przedsięwzięcia jest zalanie się w trupa. Jest to swoistym katharsis od problemów dnia codziennego. Jeśli osobniki nie posiadają wcześniej wspomnianej wolnej chaty lub meliny, należy wyszukać miejscówę. Zabawy plenerowe wiążą się z możliwym obudzeniem się w nieznanym miejscu. Bywa, iż na drugi dzień uczniowie idą na chorobowe z powodu nagłych dolegliwości.
- na opierdalacza – polega na opierdalaniu się samemu/z innymi po mieście, parku, boisku i innych podobnych miejscach. Zazwyczaj podczas ucieczki z dwóch/trzech lekcji.
- przecieranie szlaków – polega na ucieczce do lasu samemu/z osobami towarzyszącymi. Zazwyczaj siedzi się tam od rana do południa i korzysta z pięknego widoku. Jednakże na przecieranie szlaków trzeba zabrać prowiant (alkohol, słodycze itp.), gdyż po kilkugodzinnym odpoczywaniu na łonie natury może burczeć w brzuchu, wszelkie mobilne urządzenia (tablet, netbook, telefon) o wiele skracają czas pobytu.