Lockheed F-117 Nighthawk: Różnice pomiędzy wersjami
M (literówka) Znacznik: edytor źródłowy |
(Nonsensopedia może i być pełna nonsensów, ale język polski nie jest, a zwłaszcza jego interpunkcja.) |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Historia konstrukcji == |
== Historia konstrukcji == |
||
Kto nie chciałby mieć niewidzialnego dla radaru samolotu przenoszącego broń nuklearną o wyglądzie tak awangardowym, że podołałby wyobrażeniom [[obiegowa opinia|obiegowej opinii]] na swój temat? Każdy kogo było by stać na produkcję. Dlatego też w szalonych latach dziewięćdziesiątych, armia przewspaniałej Ameryki zaczęła rozsiewać plotki o swojej najnowszej zabawce. Czując zapotrzebowanie na maszynę jakiej nie widział nikt, uruchomiono program budowy F–117 tak tajny, że nawet część projektantów o nim nie widziała. Projekt właściwy powierzono autonomicznemu wydziałowi badawczemu firmy Lockheed, wyspecjalizowanemu w opierdalaniu się i puszczaniu papierowych samolocików z których czerpali inspirację dla projektów rządowych. Sylwetka nowej maszyny została nakreślona najprawdopodobniej po odbyciu maratonu |
Kto nie chciałby mieć niewidzialnego dla radaru samolotu przenoszącego broń nuklearną o wyglądzie tak awangardowym, że podołałby wyobrażeniom [[obiegowa opinia|obiegowej opinii]] na swój temat? Każdy kogo było by stać na produkcję. Dlatego też w szalonych latach dziewięćdziesiątych, armia przewspaniałej Ameryki zaczęła rozsiewać plotki o swojej najnowszej zabawce. Czując zapotrzebowanie na maszynę jakiej nie widział nikt, uruchomiono program budowy F–117 tak tajny, że nawet część projektantów o nim nie widziała. Projekt właściwy powierzono autonomicznemu wydziałowi badawczemu firmy Lockheed, wyspecjalizowanemu w opierdalaniu się i puszczaniu papierowych samolocików, z których czerpali inspirację dla projektów rządowych. Sylwetka nowej maszyny została nakreślona najprawdopodobniej po odbyciu maratonu wideo-poradników japońskiego origami i wysłana na komisję bez wcześniejszej weryfikacji. Wojskowi specjaliści, nie mogąc połapać się w rysunku technicznym, zarysowanym tak gęsto jak okładka zeszytu do notatek studenta, stwierdzili, że skoro mądrze wygląda, to musi być dobre i projekt dopuścili do dalszych faz realizacji. |
||
W efekcie powstał niezrównoważony emocjonalnie samolot o iście minecraftowej sylwetce i skośnych skrzydłach, pchany ku niebiosom przez dwa wytłumione silniki odrzutowe. W dwóch przewidzianych na to komorach mogły zmieścić się 2 tony uzbrojenia. Knighthawk jest kompatybilny z dowolnym typem bomby |
W efekcie powstał niezrównoważony emocjonalnie samolot o iście minecraftowej sylwetce i skośnych skrzydłach, pchany ku niebiosom przez dwa wytłumione silniki odrzutowe. W dwóch przewidzianych na to komorach mogły zmieścić się 2 tony uzbrojenia. Knighthawk jest kompatybilny z dowolnym typem bomby lub rakiety, którą zdoła unieść. Mimo braku broni strzeleckiej i potrzebnej na to zwinności, maszynę oznaczono jako myśliwiec - najprawdopodobniej cztery wystające z dziobu anteny w gąszczu linii projektu uznano za działka lotnicze. |
||
== Charakterystyka prowadzenia == |
== Charakterystyka prowadzenia == |
||
Mimo udanego cyklu rozwojowego F–117 ma kilka zasadniczych problemów. Największym z nich jest nieskrępowany popęd ku ziemi, co jest bezpośrednim skutkiem depresji i myśli samobójczych jakie przejęła konstrukcja po inżynierze |
Mimo udanego cyklu rozwojowego, F–117 ma kilka zasadniczych problemów. Największym z nich jest nieskrępowany popęd ku ziemi, co jest bezpośrednim skutkiem depresji i myśli samobójczych, jakie przejęła konstrukcja po inżynierze odpowiedzialnym za zinterpretowanie dostarczonych planów. Wykonany w wysokogatunkowego amelinium i tytanu Ninehawk, nie potrafi rozpaść się w locie, dlatego też czatuje na najmniejszy ruch wolantu, by móc wpaść w niemożliwy do wyprowadzenia płaski korkociąg i osiągnąć upragniony cel. Rozwiązaniem problemu okazał się być bezlitosny komputer pokładowy, na bieżąco monitorujący parametry lotu i średnio 3 razy na sekundę powstrzymujący samolot przed samobójstwem. |
||
Jak łatwo się domyślić emolot nie przypadł na gustu pilotom, którzy zaczęli z rozrzewnieniem wspominać [[Lockheed F-104 Starfighter|''Owdawiacza'']]. |
Jak łatwo się domyślić, emolot nie przypadł na gustu pilotom, którzy zaczęli z rozrzewnieniem wspominać [[Lockheed F-104 Starfighter|''Owdawiacza'']]. |
||
== Użycie bojowe == |
== Użycie bojowe == |
||
Jest zabawka, czas na zabawę! A gdzież może być lepiej, niż przy zastosowaniu [[imperatyw kategoryczny|imperatywu kategorycznego]] wobec niemal sąsiedniej [[Panama|Panamy]]? Niedostrzeżone przez nikogo F–117 miały swój wkład w przemielenie bombami najważniejszego lotniska w rejonie. Nichthawki ochoczo użyto w czasie [[Operacja Pustynna Burza|Pustynnej Burzy]] i w Afganistanie o czym nikt nie słyszał, bo nikt nie zdołał ich zauważyć. Dopóki jeden z nich nie zjawił się nad [[Kosowo|Kosowem]], kiedy to okazał się nie–dość niewidzialny i spełnił marzenie o samobójstwie, przy pomocy rosyjskiego pocisku przeciwlotniczego. |
Jest zabawka, czas na zabawę! A gdzież może być lepiej, niż przy zastosowaniu [[imperatyw kategoryczny|imperatywu kategorycznego]] wobec niemal sąsiedniej [[Panama|Panamy]]? Niedostrzeżone przez nikogo F–117 miały swój wkład w przemielenie bombami najważniejszego lotniska w rejonie. Nichthawki ochoczo użyto w czasie [[Operacja Pustynna Burza|Pustynnej Burzy]] i w Afganistanie, o czym nikt nie słyszał, bo nikt nie zdołał ich zauważyć. Dopóki jeden z nich nie zjawił się nad [[Kosowo|Kosowem]], kiedy to okazał się nie–dość niewidzialny i spełnił marzenie o samobójstwie, przy pomocy rosyjskiego pocisku przeciwlotniczego. |
||
Wywołało to małą burzę i już 3 lata później F–117 zasiliły muzea oraz wikipedię. Następcą samorozpierdalającego się Neinhawka |
Wywołało to małą burzę i już 3 lata później F–117 zasiliły muzea oraz wikipedię. Następcą samorozpierdalającego się Neinhawka jako niewidzialnego bombowca został [[Northrop B-2 Spirit|Northrop B–2 Spiryt]]. |
||
== Stary pryk vs F-117 == |
== Stary pryk vs F-117 == |
||
System SA-3 był w stanie wykryć F-117 przy zastosowaniu radaru na fale metrowe. O ile radary na fale milimetrowe oraz centymetrowe nie są zbyt skuteczne to te na fale metrowe są w stanie (<del>z odległości około 30km</del> to tajne) wykryć F-117. Szukajcie a znajdziecie |
System SA-3 był w stanie wykryć F-117 przy zastosowaniu radaru na fale metrowe. O ile radary na fale milimetrowe oraz centymetrowe nie są zbyt skuteczne, to te na fale metrowe są w stanie (<del>z odległości około 30km</del> to tajne) wykryć F-117. Szukajcie, a znajdziecie - idzie w sieci dostać symulator systemu SA-3, na którym możecie szkolić się w zwalczaniu F-117. |
||
{{Broń}} |
{{Broń}} |
Wersja z 04:56, 30 sty 2018
Eject! Eject!
- Najczęstszy komunikat komputera pokładowego w czasie lotu
F-117 „Nighthawk” – samonaprowadzający się na ziemię bombowiec, błędnie oznaczony jako myśłiwiec, znany ze swojego kanciastego kształtu i tajemniczej techonologii stealth użytej do jego produkcji.
Historia konstrukcji
Kto nie chciałby mieć niewidzialnego dla radaru samolotu przenoszącego broń nuklearną o wyglądzie tak awangardowym, że podołałby wyobrażeniom obiegowej opinii na swój temat? Każdy kogo było by stać na produkcję. Dlatego też w szalonych latach dziewięćdziesiątych, armia przewspaniałej Ameryki zaczęła rozsiewać plotki o swojej najnowszej zabawce. Czując zapotrzebowanie na maszynę jakiej nie widział nikt, uruchomiono program budowy F–117 tak tajny, że nawet część projektantów o nim nie widziała. Projekt właściwy powierzono autonomicznemu wydziałowi badawczemu firmy Lockheed, wyspecjalizowanemu w opierdalaniu się i puszczaniu papierowych samolocików, z których czerpali inspirację dla projektów rządowych. Sylwetka nowej maszyny została nakreślona najprawdopodobniej po odbyciu maratonu wideo-poradników japońskiego origami i wysłana na komisję bez wcześniejszej weryfikacji. Wojskowi specjaliści, nie mogąc połapać się w rysunku technicznym, zarysowanym tak gęsto jak okładka zeszytu do notatek studenta, stwierdzili, że skoro mądrze wygląda, to musi być dobre i projekt dopuścili do dalszych faz realizacji.
W efekcie powstał niezrównoważony emocjonalnie samolot o iście minecraftowej sylwetce i skośnych skrzydłach, pchany ku niebiosom przez dwa wytłumione silniki odrzutowe. W dwóch przewidzianych na to komorach mogły zmieścić się 2 tony uzbrojenia. Knighthawk jest kompatybilny z dowolnym typem bomby lub rakiety, którą zdoła unieść. Mimo braku broni strzeleckiej i potrzebnej na to zwinności, maszynę oznaczono jako myśliwiec - najprawdopodobniej cztery wystające z dziobu anteny w gąszczu linii projektu uznano za działka lotnicze.
Charakterystyka prowadzenia
Mimo udanego cyklu rozwojowego, F–117 ma kilka zasadniczych problemów. Największym z nich jest nieskrępowany popęd ku ziemi, co jest bezpośrednim skutkiem depresji i myśli samobójczych, jakie przejęła konstrukcja po inżynierze odpowiedzialnym za zinterpretowanie dostarczonych planów. Wykonany w wysokogatunkowego amelinium i tytanu Ninehawk, nie potrafi rozpaść się w locie, dlatego też czatuje na najmniejszy ruch wolantu, by móc wpaść w niemożliwy do wyprowadzenia płaski korkociąg i osiągnąć upragniony cel. Rozwiązaniem problemu okazał się być bezlitosny komputer pokładowy, na bieżąco monitorujący parametry lotu i średnio 3 razy na sekundę powstrzymujący samolot przed samobójstwem.
Jak łatwo się domyślić, emolot nie przypadł na gustu pilotom, którzy zaczęli z rozrzewnieniem wspominać Owdawiacza.
Użycie bojowe
Jest zabawka, czas na zabawę! A gdzież może być lepiej, niż przy zastosowaniu imperatywu kategorycznego wobec niemal sąsiedniej Panamy? Niedostrzeżone przez nikogo F–117 miały swój wkład w przemielenie bombami najważniejszego lotniska w rejonie. Nichthawki ochoczo użyto w czasie Pustynnej Burzy i w Afganistanie, o czym nikt nie słyszał, bo nikt nie zdołał ich zauważyć. Dopóki jeden z nich nie zjawił się nad Kosowem, kiedy to okazał się nie–dość niewidzialny i spełnił marzenie o samobójstwie, przy pomocy rosyjskiego pocisku przeciwlotniczego.
Wywołało to małą burzę i już 3 lata później F–117 zasiliły muzea oraz wikipedię. Następcą samorozpierdalającego się Neinhawka jako niewidzialnego bombowca został Northrop B–2 Spiryt.
Stary pryk vs F-117
System SA-3 był w stanie wykryć F-117 przy zastosowaniu radaru na fale metrowe. O ile radary na fale milimetrowe oraz centymetrowe nie są zbyt skuteczne, to te na fale metrowe są w stanie (z odległości około 30km to tajne) wykryć F-117. Szukajcie, a znajdziecie - idzie w sieci dostać symulator systemu SA-3, na którym możecie szkolić się w zwalczaniu F-117.