Podstawa programowa: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (nowa strona) |
Dronerczyk (dyskusja • edycje) M (Poprawki) |
||
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 8 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Cytat|Aaaleee tego nie ma w podstawie!|Przeciętny uczeń o '''podstawie programowej'''}} |
{{Cytat|Aaaleee tego nie ma w podstawie!|Przeciętny uczeń o '''podstawie programowej'''}} |
||
{{Cytat|Nic nie poradzę, tak jest w podstawie |
{{Cytat|Nic nie poradzę, tak jest w podstawie.|Przeciętny nauczyciel o '''podstawie programowej'''}} |
||
[[Plik:Boger, Ane Cecilie Blichfeldt.jpg|thumb|250px|Przeciętna podstawa programowa zajmuje kilka opasłych tomiszcz]] |
|||
'''Podstawa programowa''' – ''yyy nie patrzeć, to bardzo brudny brudnopis'' |
|||
'''Podstawa programowa''' – czysto teoretyczna lista wymagań stawianych [[Uczeń|uczniom]] po ukończeniu etapu edukacyjnego. |
|||
== Nowa podstawa programowa == |
|||
Podstawa programowa ma taką własność, że zmienia się z każdą [[Reforma edukacji|reformą programową]], średnio raz na zmianę [[Partia polityczna|partii rządzącej]]. Taką zmienioną podstawę nazywa się od tego momentu ''nową'', a poprzednią ''starą''. |
|||
Jeśli zostanie wprowadzona kolejna reforma, to nazywa się ona również ''nową'', a dla ścisłości ''nową nową''. Wtedy ''nowa'' staje się ''starą nową'', a ''stara'' ''antyczną''. Próbowano ustalić właściwą nomenklaturę dla ''nowej nowej nowej'' podstawy programowej, ale niestety naukowcy badający ten problem zawiesili się. |
|||
== Fragmenty podstawy programowej == |
|||
=== Klasy I–IV podstawówki === |
|||
* '''Matematyka:''' uczeń potrafi dodawać liczby całkowite od 1 do 10 pisemnie. |
|||
* '''Język polski:''' uczeń zna i recytuje alfabet. Umiejętność czytania i pisania nie jest wymagana. |
|||
* '''Język angielski:''' ''I…'' Powtarzanie rok w rok alfabetu angielskiego i cyfr od 1 do <del>666</del> 10. |
|||
* '''Fizyka:''' uczeń czyni pierwsze kroki w kierunku zrozumienia fizyki newtonowskiej – potrafi odróżnić jabłko od gruszki, a śliwkę od arbuza itd. |
|||
* '''Historia:''' uczeń wie, że kiedyś to dinozaury były. |
|||
* '''Wiedza o społeczeństwie:''' uczeń rozumie podstawowe pojęcia dotyczące społeczeństwa – ''mama'', ''tata'', ''siostla'', ''blat'', ''ten skulwysyn Tusk z telewizola'', ''pan plesyndent Andżej Duda''. |
|||
* '''Wychowanie fizyczne:''' uczniowie kopią dziury pod ogrodzeniem i bawią się w ''policjantów i złodzei''. |
|||
* '''Geografia:''' uczeń wie, że Polska nie graniczy z [[Chiny|Chinami]] i [[Kenia|Kenią]]. |
|||
* '''Plastyka:''' uczeń potrafi obsługiwać pędzel, ołówek i farby. |
|||
* '''Muzyka:''' uczeń umie zaśpiewać „Wlazł kotek na płotek” nie myląc tekstu. |
|||
* '''Technika:''' uczeń najprawdopdobniej zdał egzamin na kartę rowerową (po czym wjechał w słup) |
|||
=== Klasy V–VIII podstawówki === |
|||
* '''Matematyka:''' uczeń potrafi dodawać liczby całkowite od 1 do 100 przy pomocy kalkulatora. |
|||
* '''Język polski:''' uczeń umie czytać i pisać. |
|||
* '''Język angielski:''' ''…be?'' Dochodzą jakieś słówka i ∞ czasów, z czego dużo z nich znaczy to samo. |
|||
* '''Fizyka:''' uczeń potrafi zjeść jabłko i się nie udławić. |
|||
* '''Historia:''' uczeń potrafi odróżnić starożytność od średniowiecza. |
|||
* '''Wiedza o społeczeństwie:''' A po co to prowadzić w ogóle… |
|||
* '''Biologia:''' uczeń zaczyna poznawać budowę tkanki roślinnej i rozpoznawanie zwierząt według klucza. Tematów jest więcej niż lekcji… |
|||
* '''Geografia:''' uczeń zna strefy krajobrazowe Polski oraz wyprawę Marco Polo przez Nizinę Mezopotamską, Wyżynę Irańską, góry Pamir, pustynię Gobin, Nizinę Chińską oraz pierdyliard innych pustyń, wyżyn, nizin i biegunów. Tematów jest więcej niż lekcji… |
|||
* '''Plastyka:''' uczeń umie rysować patyczaki. |
|||
* '''Wychowanie fizyczne:''' uczeń umie robić pajacyki i przysiady. |
|||
* '''Muzyka:''' uczeń umie śpiewać piosenki Zenona Martyniuka. |
|||
* '''Technika:''' uczeń ''nie'' ''nauczył'' się rozpoznawać tworzyw, ponieważ cały czas rozmyślał o tym, że te do niczego nie przydatne lekcje kończą się w 6 klasie. |
|||
=== Gimnazjum === |
|||
Zlikwidowano, wystarczy że uczeń umie żłopać piwo na boisku szkolnym i kitrać się z papierosami w kiblu. |
|||
=== Liceum lub technikum – zakres podstawowy === |
|||
[[Plik:Euler's Formula c.png|thumb|250px|Zadanie maturalne z matematyki – kreślenie wykresów funkcji liczb zespolonych]] |
|||
* '''Matematyka:''' uczeń przeprowadza rachunki różniczkowe i całkowe do trzeciego stopnia włącznie na ciele [[Liczba zespolona|liczb zespolonych]] w pamięci. |
|||
* '''Język polski:''' uczeń potrafi przeprowadzić rozbiór logiczny zdania pojedynczego, wymienia wszystkie typy deklinacji w języku polskim i płynnie posługuje się klasyfikacją Saloniego rodzajów gramatycznych. |
|||
* '''Język angielski:''' ''Ja cię stresuję, kurwa?! Uczysz się tego piąty rok w szkole i na kursach, i wszystko to jak krew w piach!'' |
|||
* '''Fizyka:''' uczeń rozumie i posługuje się pojęciami ogólnej i szczególnej teorii względności. Opisuje układy kwantowe przy pomocy przestrzeni Hilberta. |
|||
* '''Historia:''' uczeń prowadzi rzeczowy dyskurs na złożone tematy historyczne z uwzględnieniem kontekstu historyczno-gospodarczego, politycznego i technicznego. Przykładowe zadanie maturalne: ''Opisz wyczerpująco sytuację gospodarczą [[Łódź|Łodzi]] w późnych latach 60. XIX. wieku z uwzględnieniem wpływu budowy kolei Fabryczno-Łódzkiej na rozwój miasta oraz kontekstu różnic kulturowych między ludnością żydowską, niemiecką, rosyjską i polską. Wypowiedź musi składać się z przynajmniej 1500 słów.'' |
|||
* '''Wiedza o społeczeństwie:''' uczeń głosuje [[Prawo i Sprawiedliwość|na kogo trzeba]]. |
|||
Wymagania z zakresu rozszerzonego pominęliśmy, ponieważ jest to najmniej zrozumiały przykład [[bełkot pseudonaukowy|bełkotu pseudonaukowego]]. Nawet najwybitniejsi naukowcy nie zrozumieliby nic. |
|||
Wymagania dla uczniów [[Zasadnicza szkoła zawodowa|szkół zawodowych]] pominęliśmy z litości. |
|||
{{Szkoła}} |
|||
[[Kategoria:Oświata]] |
Aktualna wersja na dzień 18:55, 27 paź 2024
Aaaleee tego nie ma w podstawie!
- Przeciętny uczeń o podstawie programowej
Nic nie poradzę, tak jest w podstawie.
- Przeciętny nauczyciel o podstawie programowej
Podstawa programowa – czysto teoretyczna lista wymagań stawianych uczniom po ukończeniu etapu edukacyjnego.
Nowa podstawa programowa[edytuj • edytuj kod]
Podstawa programowa ma taką własność, że zmienia się z każdą reformą programową, średnio raz na zmianę partii rządzącej. Taką zmienioną podstawę nazywa się od tego momentu nową, a poprzednią starą.
Jeśli zostanie wprowadzona kolejna reforma, to nazywa się ona również nową, a dla ścisłości nową nową. Wtedy nowa staje się starą nową, a stara antyczną. Próbowano ustalić właściwą nomenklaturę dla nowej nowej nowej podstawy programowej, ale niestety naukowcy badający ten problem zawiesili się.
Fragmenty podstawy programowej[edytuj • edytuj kod]
Klasy I–IV podstawówki[edytuj • edytuj kod]
- Matematyka: uczeń potrafi dodawać liczby całkowite od 1 do 10 pisemnie.
- Język polski: uczeń zna i recytuje alfabet. Umiejętność czytania i pisania nie jest wymagana.
- Język angielski: I… Powtarzanie rok w rok alfabetu angielskiego i cyfr od 1 do
66610. - Fizyka: uczeń czyni pierwsze kroki w kierunku zrozumienia fizyki newtonowskiej – potrafi odróżnić jabłko od gruszki, a śliwkę od arbuza itd.
- Historia: uczeń wie, że kiedyś to dinozaury były.
- Wiedza o społeczeństwie: uczeń rozumie podstawowe pojęcia dotyczące społeczeństwa – mama, tata, siostla, blat, ten skulwysyn Tusk z telewizola, pan plesyndent Andżej Duda.
- Wychowanie fizyczne: uczniowie kopią dziury pod ogrodzeniem i bawią się w policjantów i złodzei.
- Geografia: uczeń wie, że Polska nie graniczy z Chinami i Kenią.
- Plastyka: uczeń potrafi obsługiwać pędzel, ołówek i farby.
- Muzyka: uczeń umie zaśpiewać „Wlazł kotek na płotek” nie myląc tekstu.
- Technika: uczeń najprawdopdobniej zdał egzamin na kartę rowerową (po czym wjechał w słup)
Klasy V–VIII podstawówki[edytuj • edytuj kod]
- Matematyka: uczeń potrafi dodawać liczby całkowite od 1 do 100 przy pomocy kalkulatora.
- Język polski: uczeń umie czytać i pisać.
- Język angielski: …be? Dochodzą jakieś słówka i ∞ czasów, z czego dużo z nich znaczy to samo.
- Fizyka: uczeń potrafi zjeść jabłko i się nie udławić.
- Historia: uczeń potrafi odróżnić starożytność od średniowiecza.
- Wiedza o społeczeństwie: A po co to prowadzić w ogóle…
- Biologia: uczeń zaczyna poznawać budowę tkanki roślinnej i rozpoznawanie zwierząt według klucza. Tematów jest więcej niż lekcji…
- Geografia: uczeń zna strefy krajobrazowe Polski oraz wyprawę Marco Polo przez Nizinę Mezopotamską, Wyżynę Irańską, góry Pamir, pustynię Gobin, Nizinę Chińską oraz pierdyliard innych pustyń, wyżyn, nizin i biegunów. Tematów jest więcej niż lekcji…
- Plastyka: uczeń umie rysować patyczaki.
- Wychowanie fizyczne: uczeń umie robić pajacyki i przysiady.
- Muzyka: uczeń umie śpiewać piosenki Zenona Martyniuka.
- Technika: uczeń nie nauczył się rozpoznawać tworzyw, ponieważ cały czas rozmyślał o tym, że te do niczego nie przydatne lekcje kończą się w 6 klasie.
Gimnazjum[edytuj • edytuj kod]
Zlikwidowano, wystarczy że uczeń umie żłopać piwo na boisku szkolnym i kitrać się z papierosami w kiblu.
Liceum lub technikum – zakres podstawowy[edytuj • edytuj kod]
- Matematyka: uczeń przeprowadza rachunki różniczkowe i całkowe do trzeciego stopnia włącznie na ciele liczb zespolonych w pamięci.
- Język polski: uczeń potrafi przeprowadzić rozbiór logiczny zdania pojedynczego, wymienia wszystkie typy deklinacji w języku polskim i płynnie posługuje się klasyfikacją Saloniego rodzajów gramatycznych.
- Język angielski: Ja cię stresuję, kurwa?! Uczysz się tego piąty rok w szkole i na kursach, i wszystko to jak krew w piach!
- Fizyka: uczeń rozumie i posługuje się pojęciami ogólnej i szczególnej teorii względności. Opisuje układy kwantowe przy pomocy przestrzeni Hilberta.
- Historia: uczeń prowadzi rzeczowy dyskurs na złożone tematy historyczne z uwzględnieniem kontekstu historyczno-gospodarczego, politycznego i technicznego. Przykładowe zadanie maturalne: Opisz wyczerpująco sytuację gospodarczą Łodzi w późnych latach 60. XIX. wieku z uwzględnieniem wpływu budowy kolei Fabryczno-Łódzkiej na rozwój miasta oraz kontekstu różnic kulturowych między ludnością żydowską, niemiecką, rosyjską i polską. Wypowiedź musi składać się z przynajmniej 1500 słów.
- Wiedza o społeczeństwie: uczeń głosuje na kogo trzeba.
Wymagania z zakresu rozszerzonego pominęliśmy, ponieważ jest to najmniej zrozumiały przykład bełkotu pseudonaukowego. Nawet najwybitniejsi naukowcy nie zrozumieliby nic.
Wymagania dla uczniów szkół zawodowych pominęliśmy z litości.