Mobilna tarcza osobista: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (idk) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (red., głównie żarty nie na temat i powtarzanie tego samego; ponieważ nie chce mi się iść do biblioteki i szukać jak się to coś nazywa po polsku to zostawiam niepoprawne tłumaczenie (nie, personnel to nie personal) i dam redira z nazwy francuskiej, el0) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
{{redakcja|nie mam pojęcia czy to do czegoś się nadaje, ale tytuł na pewno jest błędny}} |
|||
⚫ | |||
[[Plik:Bouclier_roulant_individuel_img_1979.jpg|250px|thumb|Nie ogarnia cię przerażenie?]] |
[[Plik:Bouclier_roulant_individuel_img_1979.jpg|250px|thumb|Nie ogarnia cię przerażenie?]] |
||
'''Mobilna tarcza osobista''' – szczytowe osiągnięcie |
'''Mobilna tarcza osobista''' ([[język francuski|fr.]] ''Bouclier roulant'') – szczytowe osiągnięcie wojskowej myśli technicznej, które zapewniło Francuzom druzgoczącą przewagę nad Niemcami podczas I wojny światowej. Przemilczmy fakt, że przewagę tę stanowiło wsparcie [[Wielka Brytania|Brytyjczyków]], [[USA|Amerykanów]], [[Kanada|Kanadyjczyków]], [[Belgia|Belgów]], [[Portugalia|Portugalczyków]] oraz dywersja [[Józef Piłsudski|miłośnika zjawisk paranormalnych z zapędami dyktatorskimi]] gdzieś daleko na wschodzie<ref>A przynajmniej tak kazało nam napisać [[Ministerstwo Edukacji Narodowej]]</ref>. Zabójcza broń. Dla użytkownika. |
||
== Konstrukcja == |
== Konstrukcja == |
||
⚫ | Załogę stanowił, dla uproszczenia, jeden kierowca, a także czterech ładowniczych, dwóch mechaników, radiotelegrafista, dowódca jednostki, dwóch celowniczych, zastępca dowódcy jednostki, adiutant dowódcy jednostki, adiutant zastępcy dowódcy jednostki, zastępca adiutanta zastępcy dowódcy jednostki, kwatermistrz, kucharz pokładowy, sześciu strażników, dowódca obrony przeciwlotniczej, operatorzy karabinów ziemia-powietrze, werblista wyznaczający rytm pracy wioślarzy, dowodzący operacją generał wraz ze sztabem, łącznik z polecenia marszałka koordynującego front, grupa reporterów, oficer kontrwywiadu z podległą mu siatką informatorów, burdel wojskowy oraz trupa teatralna. O ile kierowcy nie wysypały się ołowiane żołnierzyki. |
||
Wzmożony wysiłek na froncie zachodnim wymógł na Francuzach opracowanie nowego rodzaju broni, który pozwoli im przerwać linię niemieckich okopów. W tym celu potrzebne było przetransportowanie żołnierzy przez pas ziemi niczyjej, którą barbarzyńscy Teutoni… Ostrzeliwali! Tak, naprawdę, proszę sobie tylko wyobrazić to niewypowiedziane okrucieństwo, tę brutalność. Niemcy strzelali i to ostrą amunicją! Była to potęga, jakiej armia francuska zaprawiona w potyczkach <small>słownych</small>, bitwach <small>na śnieżki</small> i wojnach <small>o miedze</small> nie mogła się przeciwstawić. Należało się więc osłonić przed pociskami. Niestety ściągnięta w tym celu brygada odziana w średniowieczne zbroje płytowe nie zdała egzaminu, a zbiory muzeum w Verdun znacząco zmniejszyły swą liczebność. Wtedy właśnie grupa zaprawionych inżynierów rozpoczęła intensywne prace nad projektem pojazdu opancerzonego. Po ostro zakrapianej nocy pułkownik Jean Baptiste Eugène Estienne znalazł rachunek z paryskiego kabaretu, na którego odwrocie naszkicowano mobilną raczę osobistą. Po popijawie została mu jeszcze jakaś serwetka zapisana po angielsku, która jednak nie była mu potrzebna. W późniejszych latach, również po popijawie znalazł ją [[Lemmy|Lemmy Kilmister]], dograł muzykę i tak powstał utwór ''Ace of Spades''. |
|||
⚫ | |||
== Konstrukcja == |
|||
⚫ | Załogę stanowił, dla |
||
⚫ | |||
Z przodu przymocowano dzyndzelek, na którym można było wieszać wieńce świąteczne, podbudowując morale żołnierzy podczas [[Boże Narodzenie|bożonarodzeniowych]] zawieszeń broni |
Z przodu przymocowano dzyndzelek, na którym można było wieszać wieńce świąteczne, podbudowując morale żołnierzy podczas [[Boże Narodzenie|bożonarodzeniowych]] zawieszeń broni. |
||
== Skuteczność == |
== Skuteczność == |
||
Linia 18: | Linia 14: | ||
== Przyszłość == |
== Przyszłość == |
||
Wbrew pozorom, projekt mobilnej tarczy osobistej ma przed sobą |
Wbrew pozorom, projekt mobilnej tarczy osobistej ma przed sobą wielką przyszłość. Tak, nie przesłyszał{{GENDER:|eś|aś}} się! W dzisiejszej Francji trwa żywa debata nad przywróceniem do służby tych pojazdów, gdyż jako nieliczne spełniają one [[europejskie normy emisji spalin]]. |
||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
Wersja z 19:36, 27 lis 2021
Spokojnie, zaraz się rozkręci.
- Francuski oficer podziwiający szturm mobilnych tarcz osobistych
Mobilna tarcza osobista (fr. Bouclier roulant) – szczytowe osiągnięcie wojskowej myśli technicznej, które zapewniło Francuzom druzgoczącą przewagę nad Niemcami podczas I wojny światowej. Przemilczmy fakt, że przewagę tę stanowiło wsparcie Brytyjczyków, Amerykanów, Kanadyjczyków, Belgów, Portugalczyków oraz dywersja miłośnika zjawisk paranormalnych z zapędami dyktatorskimi gdzieś daleko na wschodzie[1]. Zabójcza broń. Dla użytkownika.
Konstrukcja
Załogę stanowił, dla uproszczenia, jeden kierowca, a także czterech ładowniczych, dwóch mechaników, radiotelegrafista, dowódca jednostki, dwóch celowniczych, zastępca dowódcy jednostki, adiutant dowódcy jednostki, adiutant zastępcy dowódcy jednostki, zastępca adiutanta zastępcy dowódcy jednostki, kwatermistrz, kucharz pokładowy, sześciu strażników, dowódca obrony przeciwlotniczej, operatorzy karabinów ziemia-powietrze, werblista wyznaczający rytm pracy wioślarzy, dowodzący operacją generał wraz ze sztabem, łącznik z polecenia marszałka koordynującego front, grupa reporterów, oficer kontrwywiadu z podległą mu siatką informatorów, burdel wojskowy oraz trupa teatralna. O ile kierowcy nie wysypały się ołowiane żołnierzyki.
Pojazd napędzany był silnikiem żarowym. Żar brał się ze spalania węgla z zagłębia Saary, które dzięki mobilnym tarczom osobistym sztab armii francuskiej planował zdobyć. Z racji chwilowego braku zagłębia Saary, napędem były nogi kierowcy.
Z przodu przymocowano dzyndzelek, na którym można było wieszać wieńce świąteczne, podbudowując morale żołnierzy podczas bożonarodzeniowych zawieszeń broni.
Skuteczność
Przyszłość
Wbrew pozorom, projekt mobilnej tarczy osobistej ma przed sobą wielką przyszłość. Tak, nie przesłyszałeś się! W dzisiejszej Francji trwa żywa debata nad przywróceniem do służby tych pojazdów, gdyż jako nieliczne spełniają one europejskie normy emisji spalin.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ A przynajmniej tak kazało nam napisać Ministerstwo Edukacji Narodowej