Geografia: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 46.169.146.37, powód: ale Albania nie istnieje) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 75 wersji utworzonych przez 47 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Gegrazuo.JPG|170px|thumb|Geografia potrafi również przemycać wiedzę tajemną. Zwróćcie uwagę na miejsce człowieka]] |
|||
[[Plik:Mapa swiata.jpg|180px|right|thumb|[[Mapa]] - któryś z kolei przyrząd geograficzny]] |
|||
{{cytat|Jasiu proszę do tablicy. Wskaż [[Liechtenstein]], dobrze, teraz [[Demokratyczna Republika Konga|Demokratyczną Republikę Konga]], ok teraz [[Monako]], o kurde teraz [[Zambia]], ehh teraz Nikaragua, jak tak, to [[Wenezuela]]… [[Wietnam]], Kostaryka, [[Panama]], [[RPA]], Papua-Nowa Gwinea. Jasiu! Jak możesz być tak nieprzygotowany!|Przedstawiciel(ka) przedmiotu w akcji}} |
|||
'''Geografia''' – [[szkoła|szkolna]] nauka połączona z innym elementami w czasie [[przyroda|przyrody]] w [[szkoła podstawowa|podstawówce]] oraz u schyłku [[liceum ogólnokształcące|szkoły średniej]]. Porusza wiele wspólnych ze sobą tematów – uczeń może między innymi zapoznać się z głębokością dna morskiego na tle statystycznej płci człowieka mieszkającej w nowoczesnym mieście. |
|||
⚫ | |||
'''Geografia''' – [[szkoła|szkolna]] nauka o kartografii połączona z innym elementami po [[przyroda|przyrodzie]] w [[szkoła podstawowa|podstawówce]] (m.in. warstwy atmosfery, rodzaje chmur, gleby, wody, [[strefa czasowa|strefy czasowe]] i [[współrzędne geograficzne]]). |
|||
Geografia, wraz z [[biologia|biologią]], [[chemia|chemią]] i [[fizyka|fizyką]], wywodzi się z przyrody. Pomaga ćwiczyć umiejętność czytania mapy, rozpoznawania gleb<ref>jak dobry gleboznawca</ref>, skał<ref>jak dobry [[geolog]]</ref>, nazewnictwa chmur<ref>niczym dobry bujacz w obłokach</ref>, rozpoznawania zbiorników wodnych<ref>[[szklanka]], [[czajnik]], [[termos]] etc.</ref> lub [[huśtanie na krześle|huśtania na krześle]]. |
|||
== Przebieg lekcji == |
|||
==Podział geografii== |
|||
Podobnie jak w większości przedmiotów geografia rozpoczyna się [[Odpowiedź ustna|odpytywaniem]], jednak w przeciwieństwie do sytuacji znanej z innych lekcji jej długość jest nieprzewidywalna. Zazwyczaj trwa zbyt krótko, aby się odprężyć przed lekcją właściwą, albo za długo, aby rozpocząć cokolwiek sensownego<ref>''A na zadanie domowe zróbcie sobie analizę ludności na każdym kontynencie''</ref>. |
|||
Następnie dochodzi do trenowania wzroku poprzez bardzo wnikliwe koncentrowanie się na detalach wewnątrz sali. Tylko najlepsi potrafią zdać szczegółowy opis danego obiektu bez przyłapania i, w konsekwencji, [[Kartkówka|przeniesienia do sali tortur]]. |
|||
Geografia jest tak dużym działem, że dzieli się na mnóstwo innych grafii, takie jak np. biogeografia, oceanografia, pedogeografia (to nie to o czym myślisz!) i również na inne logie, np. geologia, hydrologia, czy jakaś inna klimatologia. |
|||
Na geografii przykładowo można: |
|||
Zwykle nawet sami nauczyciele geografii wykładając owy przedmiot uczniom nie wiedzą do jakiej konkretnej dziedziny można przypisać wyliczanie stref czasowych czy współrzędnych geograficznych. Wiedzą tyle, że muszą wyprodukować się 45 minut swojego i dostać [[wynagrodzenie]], [[strajk|strajkując]] o wyższe. |
|||
* Zdobyć kilka kamieni do bitwy klasowej; |
|||
* Pobawić się globusem; |
|||
* Rozedrzeć mapę; |
|||
* Ogłuszyć niemiłego kolegę stojakiem do map; |
|||
* Pomylić karbon z karbidem; |
|||
* Posłuchać historii o niestrawności kota nauczycielki. |
|||
[[Nauczyciel]] często używa wskaźnika, którym [[Gra:Strona 86|wymierzałby uczniom sprawiedliwość]], gdyby nie fakt, że czasami trzeba pokazać coś na czystej mapie. W czasie imprez szkolnych może korzystać z niego jak z batuty. |
|||
⚫ | |||
== Zobacz też == |
|||
Jak wiadomo, niektóre tereny geograficzne rozmieszczone po całym świecie są prawnie chronione ([[rezerwat|rezerwaty]] i inne takie) przez [[UNESCO]]. Często na geografii omawia się właśnie przy lekcjach o takowych terenach problemy typu topnienie [[lodowiec|lodowców]] czy też [[dziura ozonowa|dziur ozonowych]]. Często geografowie mogą być zbuntowanymi [[ekolog|ekologami]] broniącymi słodkich ptaszków, roślinek czy [[Dolina Rospudy|Dolin Rozpusty]]. |
|||
* [[geodezja]] |
|||
* [[Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
==Polska w geografii== |
|||
{{stub|geo}} |
|||
[[Plik:Worldbymicrosoft.jpg|200px|right|thumb|Oto, do czego doprowadziła geografia.]] |
|||
{{Szkoła}} |
|||
[[Plik:Morze polskie.JPG|200px|right|thumb|Jednak Polska się znalazła!]] |
|||
⚫ | |||
[[Kategoria:Przedmioty szkolne]] |
|||
[[en:Geography]] |
|||
Według Microsoftu [[Polska]] jest wielką [[zatoka|zatoką]] za [[Morze Bałtyckie|Bałtykiem]], przy której leżą państwa takie jak: |
|||
[[es:Geografía]] |
|||
[[it:Geografia]] |
|||
[[no:Geografi]] |
|||
[[pt:Geografia]] |
|||
[[simple:Geography]] |
|||
*[[Białoruś]] |
|||
*[[Rosja]] |
|||
Według paktu [[Microsoft]]-[[Europa]] poszerzyła się [[linia brzegowa]] Niemiec i Rosji, a dostęp do [[morze|morza]] uzyskały pozostałe kraje. Choć wg mapy Europy Polska nadal jest, lecz w postaci wyspy, gdzie na starym miejscu jest Morze Polskie. Jak jest naprawdę - nie wiadomo. |
|||
{{stubgeo}} |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 09:38, 4 sty 2022
Jasiu proszę do tablicy. Wskaż Liechtenstein, dobrze, teraz Demokratyczną Republikę Konga, ok teraz Monako, o kurde teraz Zambia, ehh teraz Nikaragua, jak tak, to Wenezuela… Wietnam, Kostaryka, Panama, RPA, Papua-Nowa Gwinea. Jasiu! Jak możesz być tak nieprzygotowany!
- Przedstawiciel(ka) przedmiotu w akcji
Geografia – szkolna nauka połączona z innym elementami w czasie przyrody w podstawówce oraz u schyłku szkoły średniej. Porusza wiele wspólnych ze sobą tematów – uczeń może między innymi zapoznać się z głębokością dna morskiego na tle statystycznej płci człowieka mieszkającej w nowoczesnym mieście.
Geografia a inne nauki[edytuj • edytuj kod]
Geografia, wraz z biologią, chemią i fizyką, wywodzi się z przyrody. Pomaga ćwiczyć umiejętność czytania mapy, rozpoznawania gleb[1], skał[2], nazewnictwa chmur[3], rozpoznawania zbiorników wodnych[4] lub huśtania na krześle.
Przebieg lekcji[edytuj • edytuj kod]
Podobnie jak w większości przedmiotów geografia rozpoczyna się odpytywaniem, jednak w przeciwieństwie do sytuacji znanej z innych lekcji jej długość jest nieprzewidywalna. Zazwyczaj trwa zbyt krótko, aby się odprężyć przed lekcją właściwą, albo za długo, aby rozpocząć cokolwiek sensownego[5].
Następnie dochodzi do trenowania wzroku poprzez bardzo wnikliwe koncentrowanie się na detalach wewnątrz sali. Tylko najlepsi potrafią zdać szczegółowy opis danego obiektu bez przyłapania i, w konsekwencji, przeniesienia do sali tortur.
Na geografii przykładowo można:
- Zdobyć kilka kamieni do bitwy klasowej;
- Pobawić się globusem;
- Rozedrzeć mapę;
- Ogłuszyć niemiłego kolegę stojakiem do map;
- Pomylić karbon z karbidem;
- Posłuchać historii o niestrawności kota nauczycielki.
Nauczyciel często używa wskaźnika, którym wymierzałby uczniom sprawiedliwość, gdyby nie fakt, że czasami trzeba pokazać coś na czystej mapie. W czasie imprez szkolnych może korzystać z niego jak z batuty.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
- geodezja
- Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii
Przypisy
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny geografii. Jeżeli kiedykolwiek widziałeś to miejsce – rozbuduj go.