General Dynamics F-16 Fighting Falcon: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 34 wersji utworzonych przez 27 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Infobox|start|F-16 Fighting Falcon|''Jastrząb''}}
{| border=1 align=right cellpadding=4 cellspacing=0 width=400 style="margin: 0 0 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaaaaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
{{Infobox|obrazek|[[Plik:F16A PoAF refueling from a USAF tanker.jpg|240px]]|Fota, uśmiech!}}
|+<font size="+1">'''F-16 Fighting Falcon'''</font>
{{Infobox|wiersz| Nazwa | EF Szesnaście Walczący Sokół/Jaszcząp}}
| style="background:#efefef;" align="center" colspan="2" |
{{Infobox|wiersz| Kraj | [[Stany Zjednoczone Ameryki|Ameryka]]}}
{| border="0" cellpadding="2" cellspacing="0" width="100%"
{{Infobox|wiersz| Konstrakszyn | [[General Dynamics]]}}
| align="center" width="100%" | '''Fota, uśmiech!'''
{{Infobox|wiersz| Prodakszyn | [[Lockheed Martin]]}}
{{Infobox|wiersz| Importerzy | Arabia Saudyjska i Polska, ponadto Turcy aby rozbijać je w walkach z greckimi Mirage'ami}}
{{Infobox|wiersz| Oblot | Już dawno temu, bo w [[1974]]}}
{{Infobox|wiersz| Silnik | Jakiś dobry, nie?}}
{{Infobox|wiersz| Pułap | 15k km w mordę}}
{{Infobox|wiersz| Zasięg | 3200 km. To jak z Bemowa zbombardować Moskwę i wrócić przez Szwecję}}
{{Infobox|wiersz| Rozbieg | Kilometrowy...}}
{{Infobox|wiersz| Masa | Dużego słonia}}
{{Infobox|end}}


'''General Dynamics F-16 Fighting Falcon''' – parę ton żelastwa ze skrzydłami, wyprodukowany przez kapitalistów dla kapitalistów, made by [[General Dynamics]], która jak każda szanująca się amerykańska firma, podzespoły dla swoich produktów produkuje w [[Indie|Indiach]] lub [[Chiny|Chinach]]. No albo na [[Tajwan (państwo)|Tajwanie]].
|----

| align="center" width="100%" | [[Grafika:F 16 pres.jpg|250px]]
|----
|}
<!--
|----
|colspan="2" style="border-bottom:3px solid gray; text-align:center; empty-cells:show;" | Wahlspruch: ''""''
-->
|----
| '''Nazwa''' || EF Szesnaście Walczący Sokół/Jaszcząp
|----
| '''Kraj''' || [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|Ameryka]]
|----
| '''Konstrakszyn''' || [[General Dynamics]]
|----
| '''Prodakszyn''' || [[Lockheed Martin]]
|----
| '''Importerzy''' || Arabia Saudyjska i Polska, ponadto Turcy aby rozbijać je w walkach z greckimi Migami
|----
| '''Oblot''' || Już dawno temu, bo w [[1974]]
|----
| '''Silnik''' || Jakiś dobry, nie?
|----
| '''Pułap''' || 15k km w mordę
|----
| '''Zasięg''' || 3200 km. To jak z Bemowa zbombardować Moskwę i wrócić przez Szwecję
|----
| '''Rozbieg''' || Kilometrowy...
|----
| '''Masa''' || Dużego słonia.
|- align=center
|}

'''General Dynamics F-16 Fighting Falcon''' – parę ton żelastwa ze skrzydłami, wyprodukowany przez kapitalistów dla kapitalistów, made by [[General Dynamics]], która jak każda szanująca się amerykańska firma, podzespoły dla swoich produktów produkuje w [[Indie|Indiach]] lub [[Chiny|Chinach]]. No albo na [[Tajwan]]ie. Jak głosi nasz przyszły prezydent są one w rzeczywistości latającymi wrotami od stodoły.


== Historia ==
== Historia ==
Po udanym rozpieprzeniu [[Nagasaki]] i [[Hiroszima|Hiroszimy]] amerykańscy technicy nie byli już tak zafascynowani [[myśliwiec|myśliwcami]]. Za priorytet uważano skonstruowanie samolotu, który niepostrzeżenie podrzuci [[bomba atomowa|atomówkę]] z wysokości 100 metrów przy zasięgu równym promieniowi ziemskiemu i z celnością zdolną trafić pudełko zapałek na środku stadionu sportowego. Dopiero żenada starych myśliwców [[wojna wietnamska|nad pewną dżunglą]] dały Amerykańcom do myślenia. Tak oto zaczyna się historia F-16 Walczącego Sokoła, w Polsce dla odmiany ochrzczonego Jastrzębiem.
Po udanym rozpieprzeniu [[Nagasaki]] i [[Hiroszima|Hiroszimy]] amerykańscy technicy nie byli już tak zafascynowani [[myśliwiec|myśliwcami]]. Za priorytet uważano skonstruowanie samolotu, który niepostrzeżenie podrzuci [[bomba atomowa|atomówkę]] z wysokości 100 metrów przy zasięgu równym promieniowi ziemskiemu i z celnością zdolną trafić pudełko zapałek na środku stadionu sportowego. Dopiero żenada starych myśliwców [[wojna wietnamska|nad pewną dżunglą]] dały Amerykańcom do myślenia. Tak oto zaczyna się historia F-16 Walczącego Sokoła, w Polsce dla odmiany ochrzczonego Jastrzębiem. Który w ogóle oficjalnie zwie się Żmija.


[[Grafika:F 16 believe.jpg|thumb|left|200px|"You believe, you can fly?" - Izraelski pilot F-16 do syryjskiego kierowcy złomu [[Mig-29]]]]
[[Plik:F16c.jpg|thumb|left|200px|„You believe, you can fly? izraelski pilot F-16 do syryjskiego pilota złomu [[Mig-29]]]]


== Ogólnie ==
== Ogólnie ==
Daj [[Bóg|Boże]], oblatany już w [[1974]] i od tamtego czasu [[Rosja|Ruscy]] znowu mieli z czego zrzynać profile i rzuty dla swoich marnych [[Mig|migów]] i [[Su|suk]]. Mówi się, że F16 nie poniósł żadnych strat. Chodzi jednak o to, że nie wybuchł od razu trafiony amunicją innego myśliwca. Po prostu taki był mocny, że nawet z oberwanym skrzydłem potrafił dolecieć do bazy wojskowej w zaprzyjaźnionej Turcji czy Arabii Saudyjskiej, oddalonej ledwie o 300 km od rejonu działania. [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|Amerykanie]] napuszyli się na tyle, że mają zamiar używać wiec F-16 jeszcze jakieś 20 lat, a amerykańskie lizusy, [[Turcja|Turcy]] – 50 (dopóki nie dostaną kolejnej jałmużny od USA). Polacy oceniają żywotność i przydatność swoich F-16 na trzysta lat, dopóki [[denaturat]] nie zacznie wyżerać kluczowych podzespołów w samolocie.
Daj [[Bóg|Boże]], oblatany już w [[1974]] i od tamtego czasu [[Rosja|Ruscy]] znowu mieli z czego zrzynać profile i rzuty dla swoich marnych [[Mig|migów]] i [[Su|suk]]. Mówi się, że F16 nie poniósł żadnych strat. Chodzi jednak o to, że nie wybuchł od razu trafiony amunicją innego myśliwca. Po prostu taki był mocny, że nawet z oberwanym skrzydłem potrafił dolecieć do bazy wojskowej w zaprzyjaźnionej Turcji czy Arabii Saudyjskiej, oddalonej ledwie o 300 km od rejonu działania. [[Stany Zjednoczone Ameryki|Amerykanie]] napuszyli się na tyle, że mają zamiar używać wiec F-16 jeszcze jakieś 20 lat, a amerykańskie lizusy, [[Turcja|Turcy]] – 50 (dopóki nie dostaną kolejnej jałmużny od USA). Polacy oceniają żywotność i przydatność swoich F-16 na trzysta lat, dopóki [[denaturat]] nie zacznie wyżerać kluczowych podzespołów w samolocie.


== Technikalia ==
== Technikalia ==
[[Grafika:F 16 to nie Vader.jpg|thumb|right|200px|To nie Lord Vader, to pilot F-16]]
[[Plik:F16PilotNationalGuard.jpg|thumb|200px|To nie Lord Vader, to pilot F-16]]
Choć pancerzyk F-16 ma lekki i prawdopodobnie dobrze nacelowana rakieta z [[Su-37]] dałaby sobie z nim radę, to jednak prędkość paru machów nie pozostawi syryjskim ani irańskim lotnikom żadnych złudzeń. Mogą minąć ich pięć razy i jeszcze przy tym przeczytać program sportowy w porannej gazecie. Na uwagę zasługuje też kilometrowy rozbieg i 16 kilometrowy pułap. Czemu? Tego nie wiem.
Choć pancerzyk F-16 ma lekki i prawdopodobnie dobrze nacelowana rakieta z [[Su-37]] dałaby sobie z nim radę, to jednak prędkość paru machów nie pozostawi syryjskim ani irańskim lotnikom żadnych złudzeń. Mogą minąć ich pięć razy i jeszcze przy tym przeczytać program sportowy w porannej gazecie. Na uwagę zasługuje też kilometrowy rozbieg i 16-kilometrowy pułap. Czemu? Tego nie wiem.


== Misje bojowe ==
== Misje bojowe ==
[[Grafika:F 16 crash.jpg|thumb|right|200px|Z parkowaniem bywały problemy]]
[[Plik:F16 Idaho airshow.jpg|thumb|200px|Z parkowaniem bywały problemy]]
* Nie licząc przypadków [[friendly fire]], pierwszy test bojowy F-16 przeszły podczas szturmu na francuskiej produkcji Osiris reaktor atomowy w Iraku, o niepozornej nazwie kodowej Osirak. Ponieważ robiąca na złość Ameryce [[Francja]] mimo ostrzeżeń dała Irakijczykom technologię do wzbogacenia uranu, a równie przyjacielska, co zadłużona [[Brazylia]], dostarczyła uran – należało działać. W założeniach misja samobójcza, czyli taka w której piloci mieli spuścić bombę, a następnie same maszyny na cel, zakończyła się jeszcze lotem szpiegowskim przez Syrię. Dlaczego nagle misja samobójcza? Bo przed misją izraelscy lotnicy postanowili zagrać na nosie syryjskiemu królowi, Husseinowi i przelecieli nad jego jachtem spuszczając stertę ulotek reklamowych. Potem Hussein chciał z zemsty nakapować [[Saddam Husajn|Husajnowi]], ale ten akurat paradował, a telefonistki olały sprawę. Tak więc reaktor pięknie pierdzielnął, a irackie lotnictwo zobaczyło tylko tyłki odlatujących izraelskich myśliwców.
* Nie licząc przypadków [[friendly fire]], pierwszy test bojowy F-16 przeszły podczas szturmu na francuskiej produkcji Osiris reaktor atomowy w Iraku, o niepozornej nazwie kodowej Osirak. Ponieważ robiąca na złość Ameryce [[Francja]] mimo ostrzeżeń dała Irakijczykom technologię do wzbogacenia uranu, a równie przyjacielska, co zadłużona [[Brazylia]], dostarczyła uran – należało działać. W założeniach misja samobójcza, czyli taka, w której piloci mieli spuścić bombę, a następnie same maszyny na cel, zakończyła się jeszcze lotem szpiegowskim przez Syrię. Dlaczego nagle misja samobójcza? Bo przed misją izraelscy lotnicy postanowili zagrać na nosie syryjskiemu królowi, Husseinowi i przelecieli nad jego jachtem, spuszczając stertę ulotek reklamowych. Potem Hussein chciał z zemsty nakapować [[Saddam Husajn|Husajnowi]], ale ten akurat paradował, a telefonistki olały sprawę. Tak więc reaktor pięknie pierdzielnął, a irackie lotnictwo zobaczyło tylko tyłki odlatujących izraelskich myśliwców.
* Jeszcze ładniej było w [[Syria|syryjskiej]] dolinie [[Bakka]]. Okrągła stówa rosyjskiego złomu dostała baty nie tylko od F-16, ale i od staruszków [[F-15]]. Ocaleli syryjscy lotnicy mówili o 23 zestrzeleniach izraelskich myśliwców. Prawdopodobnie jednak potwierdzali zestrzelenie swoich, bo ciężko rozpoznać z 20 kilometrów jakiś myśliwiec, mając założony turban.
* Jeszcze ładniej było w [[Syria|syryjskiej]] dolinie [[Bakka]]. Okrągła stówa rosyjskiego złomu dostała baty nie tylko od F-16, ale i od staruszków [[F-15]]. Ocaleli syryjscy lotnicy mówili o 23 zestrzeleniach izraelskich myśliwców. Prawdopodobnie jednak potwierdzali zestrzelenie swoich, bo ciężko rozpoznać z 20 kilometrów jakiś myśliwiec, mając założony turban.
* Od czasu do czasu F-16 latały do Iraku czy tam do Polski, w różnych celach, to podratować zapasy ropy dla USA w przypadku Iraku, tudzież bankrutujący koncern [[Lockheed Martin]] w przypadku Polski.
* Od czasu do czasu F-16 latały do Iraku czy tam do Polski, w różnych celach, to podratować zapasy ropy dla USA w przypadku Iraku, tudzież bankrutujący koncern [[Lockheed Martin]] w przypadku Polski.
Linia 61: Linia 36:


== Prognozy ==
== Prognozy ==
[[Grafika:F 16 gołąb.jpg|thumb|right|200px|Portugalski F-16 po zaciekłej walce z gołębiem i trzema wróblami]]
[[Plik:F16 after bird strike.jpg|thumb|200px|Portugalski F-16 po zaciekłej walce z gołębiem i trzema wróblami]]
Amerykanie planują jak najszybciej wycofać samoloty te z własnego lotnictwa, a to dlatego, by móc opchnąć je krajom trzeciego świata (jak Polska czy Ekwador) reklamując je jako "nigdy nie zestrzelone i niezniszczalne", na co oczywiście rozmaici <s>naiwniacy</s>polscy politycy dadzą się nabrać jak woda ze studni.
Amerykanie planują jak najszybciej wycofać samoloty te z własnego lotnictwa, a to dlatego, by móc opchnąć je krajom Trzeciego Świata (jak Polska czy Ekwador) reklamując je jako „nigdy niezestrzelone i niezniszczalne”, na co oczywiście rozmaici <del>naiwniacy</del> polscy politycy dadzą się nabrać jak woda ze studni.


== Krytyka ==
== Krytyka ==
* F-16, jak sama nazwa wskazuje, potrzebuje do obsługi 16 osób. Radziecki [[MIG-29]] tylko 4.
* F-16, jak sama nazwa wskazuje, potrzebuje do obsługi 16 osób. Radziecki [[MiG-29]] tylko 4.
* Pierwsze polskie '''Jastrzębie''', zanim doleciały do nas z JU-ES-EJ, potrzebowały dwóch międzylądowań w celu naprawienia usterek.
* Pierwsze polskie '''Jastrzębie''', zanim doleciały do nas z JU-ES-EJ, potrzebowały dwóch międzylądowań w celu naprawienia usterek.
* Nadal czekamy na offset.
* Nadal czekamy na offset.


== Występowanie ==
== Występowanie ==
Jastrzębie występują głównie w kraju zwanym [[USA|ju-es-ejem]], pojawiły się tam około 20 lat temu i pojawiają się w ilosciach 50 na każdy stan "jueseja" lub lotniskowiec. Teraz zostały zakupione do <strike>strasznego zadu..</strike> Polski w zestawie wynoszącym około 20 sztuk. Problem w tym że Amerykańcy przenieśli się na F-22, a nasze ef szesnaski ciągle sie <s>dup..</s> psują... ale i tak nasze samoloty na pewno przeżyją jeszcze z 300 lat, po czym kupimy jeszcze 3 dodatkowe! Znajdowane są też w innych krajach np. [[Chiny]], gdyż są tam produkowane i robione.
Jastrzębie występują głównie w kraju zwanym [[stany Zjednoczone Ameryki|ju-es-ejem]], pojawiły się tam około 20 lat temu i pojawiają się w ilościach 50 na każdy stan „jueseja” lub lotniskowiec. Teraz zostały zakupione do <del>strasznego zadu</del> Polski w zestawie wynoszącym około 20 sztuk. Problem w tym, że Amerykańcy przenieśli się na F-22, a nasze ef szesnastki ciągle się <del>dup...</del> psują... ale i tak nasze samoloty na pewno przeżyją jeszcze z 300 lat, po czym kupimy jeszcze 3 dodatkowe! Znajdowane są też w innych krajach np. [[Chiny]], gdyż są tam produkowane i robione.
<br clear="all">
<br clear="all" />


{{Broń}}
[[Kategoria:Wojsko]]
[[Kategoria:Technika]]
[[Kategoria:Lotnictwo wojskowe]]
[[Kategoria:Amerykańska broń]]

Aktualna wersja na dzień 09:54, 21 maj 2021

General Dynamics F-16 Fighting Falcon – parę ton żelastwa ze skrzydłami, wyprodukowany przez kapitalistów dla kapitalistów, made by General Dynamics, która jak każda szanująca się amerykańska firma, podzespoły dla swoich produktów produkuje w Indiach lub Chinach. No albo na Tajwanie.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Po udanym rozpieprzeniu Nagasaki i Hiroszimy amerykańscy technicy nie byli już tak zafascynowani myśliwcami. Za priorytet uważano skonstruowanie samolotu, który niepostrzeżenie podrzuci atomówkę z wysokości 100 metrów przy zasięgu równym promieniowi ziemskiemu i z celnością zdolną trafić pudełko zapałek na środku stadionu sportowego. Dopiero żenada starych myśliwców nad pewną dżunglą dały Amerykańcom do myślenia. Tak oto zaczyna się historia F-16 Walczącego Sokoła, w Polsce dla odmiany ochrzczonego Jastrzębiem. Który w ogóle oficjalnie zwie się Żmija.

„You believe, you can fly?” – izraelski pilot F-16 do syryjskiego pilota złomu Mig-29

Ogólnie[edytuj • edytuj kod]

Daj Boże, oblatany już w 1974 i od tamtego czasu Ruscy znowu mieli z czego zrzynać profile i rzuty dla swoich marnych migów i suk. Mówi się, że F16 nie poniósł żadnych strat. Chodzi jednak o to, że nie wybuchł od razu trafiony amunicją innego myśliwca. Po prostu taki był mocny, że nawet z oberwanym skrzydłem potrafił dolecieć do bazy wojskowej w zaprzyjaźnionej Turcji czy Arabii Saudyjskiej, oddalonej ledwie o 300 km od rejonu działania. Amerykanie napuszyli się na tyle, że mają zamiar używać wiec F-16 jeszcze jakieś 20 lat, a amerykańskie lizusy, Turcy – 50 (dopóki nie dostaną kolejnej jałmużny od USA). Polacy oceniają żywotność i przydatność swoich F-16 na trzysta lat, dopóki denaturat nie zacznie wyżerać kluczowych podzespołów w samolocie.

Technikalia[edytuj • edytuj kod]

To nie Lord Vader, to pilot F-16

Choć pancerzyk F-16 ma lekki i prawdopodobnie dobrze nacelowana rakieta z Su-37 dałaby sobie z nim radę, to jednak prędkość paru machów nie pozostawi syryjskim ani irańskim lotnikom żadnych złudzeń. Mogą minąć ich pięć razy i jeszcze przy tym przeczytać program sportowy w porannej gazecie. Na uwagę zasługuje też kilometrowy rozbieg i 16-kilometrowy pułap. Czemu? Tego nie wiem.

Misje bojowe[edytuj • edytuj kod]

Z parkowaniem bywały problemy
  • Nie licząc przypadków friendly fire, pierwszy test bojowy F-16 przeszły podczas szturmu na francuskiej produkcji Osiris reaktor atomowy w Iraku, o niepozornej nazwie kodowej Osirak. Ponieważ robiąca na złość Ameryce Francja mimo ostrzeżeń dała Irakijczykom technologię do wzbogacenia uranu, a równie przyjacielska, co zadłużona Brazylia, dostarczyła uran – należało działać. W założeniach misja samobójcza, czyli taka, w której piloci mieli spuścić bombę, a następnie same maszyny na cel, zakończyła się jeszcze lotem szpiegowskim przez Syrię. Dlaczego nagle misja samobójcza? Bo przed misją izraelscy lotnicy postanowili zagrać na nosie syryjskiemu królowi, Husseinowi i przelecieli nad jego jachtem, spuszczając stertę ulotek reklamowych. Potem Hussein chciał z zemsty nakapować Husajnowi, ale ten akurat paradował, a telefonistki olały sprawę. Tak więc reaktor pięknie pierdzielnął, a irackie lotnictwo zobaczyło tylko tyłki odlatujących izraelskich myśliwców.
  • Jeszcze ładniej było w syryjskiej dolinie Bakka. Okrągła stówa rosyjskiego złomu dostała baty nie tylko od F-16, ale i od staruszków F-15. Ocaleli syryjscy lotnicy mówili o 23 zestrzeleniach izraelskich myśliwców. Prawdopodobnie jednak potwierdzali zestrzelenie swoich, bo ciężko rozpoznać z 20 kilometrów jakiś myśliwiec, mając założony turban.
  • Od czasu do czasu F-16 latały do Iraku czy tam do Polski, w różnych celach, to podratować zapasy ropy dla USA w przypadku Iraku, tudzież bankrutujący koncern Lockheed Martin w przypadku Polski.
  • Tak naprawdę jednak zostały one parę(naście) razy zestrzelone, i to nieprodukowanymi już francuskimi Mirage'ami w służbie greckiego lotnictwa. Amerykanie jednak puścili focha i nigdy nie potwierdzili tego, bo gdyby zamiast Turków w zestrzelonych maszynach siedzieli izraelscy psychole, z Miragów zostałyby pojedyncze blachy i parę śrubek.

Prognozy[edytuj • edytuj kod]

Portugalski F-16 po zaciekłej walce z gołębiem i trzema wróblami

Amerykanie planują jak najszybciej wycofać samoloty te z własnego lotnictwa, a to dlatego, by móc opchnąć je krajom Trzeciego Świata (jak Polska czy Ekwador) reklamując je jako „nigdy niezestrzelone i niezniszczalne”, na co oczywiście rozmaici naiwniacy polscy politycy dadzą się nabrać jak woda ze studni.

Krytyka[edytuj • edytuj kod]

  • F-16, jak sama nazwa wskazuje, potrzebuje do obsługi 16 osób. Radziecki MiG-29 tylko 4.
  • Pierwsze polskie Jastrzębie, zanim doleciały do nas z JU-ES-EJ, potrzebowały dwóch międzylądowań w celu naprawienia usterek.
  • Nadal czekamy na offset.

Występowanie[edytuj • edytuj kod]

Jastrzębie występują głównie w kraju zwanym ju-es-ejem, pojawiły się tam około 20 lat temu i pojawiają się w ilościach 50 na każdy stan „jueseja” lub lotniskowiec. Teraz zostały zakupione do strasznego zadu Polski w zestawie wynoszącym około 20 sztuk. Problem w tym, że Amerykańcy przenieśli się na F-22, a nasze ef szesnastki ciągle się dup... psują... ale i tak nasze samoloty na pewno przeżyją jeszcze z 300 lat, po czym kupimy jeszcze 3 dodatkowe! Znajdowane są też w innych krajach np. Chiny, gdyż są tam produkowane i robione.