Szofer: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Redakcja + kategoria)
(dodano link do artykułu Czas)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 19 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Raf251 dmitrii.jpg|thumb|right|250px|Szofer w swym pojeździe był panem i władcą]]
[[Plik:Moscow museum bus RAF (9696360756).jpg|thumb|250px|Szofer w swym pojeździe był panem i władcą <del>a pasażerowie bywali zadowoleni</del>]]


'''Szofer''' – w [[czas]]ach [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|PRL-u]] bardzo poważna funkcja kierownika pojazdu samochodowego. Człowiek będący szoferem posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień, czyniących go kimś w rodzaju [[Bóg|półboga]] w swojej domenie.
'''Szofer''' – w czasach [[PRL|PRL-u]] bardzo poważna funkcja [[kierownik]]a [[pojazd]]u samochodowego. Człowiek będący ''szoferem'' posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień, czyniących go kimś w rodzaju [[Bóg|półboga]] w swojej domenie. I tak na przykład szofer autobusów [[Pekaes]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów (mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną) lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: ''Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u, ''a wszystko to było jego [[widzimisię]]; zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[kiosku]]'' – wspomina pani Stanisława, od 30 lat dojeżdżająca [[autobus]]em do fabryki [[temperówka|temperówek]]. W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów (jeszcze gdy stali na przystankach), świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów (w tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik|mechaników]]) oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała ''[[pani z mięsnego]]'' i ''[[pani z chemicznego]]''. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[kierowca|kierowców]], jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych.


Na przykład szofer autobusów [[Pekaes]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów<ref>Mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną</ref> lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie:
===Zobacz też:===
<br />– ''Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u.
* [[Szoferka]]
<br />– ''Wszystko to było jego widzimisię; zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[kiosk]]u'' – wspomina pani Stanisława, od 30 lat dojeżdżająca [[autobus]]em do fabryki temperówek.


W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów<ref>Jeszcze gdy stali na przystankach</ref>, świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów<ref>W tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik samochodowy|mechaników]]</ref>oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[kierowcy|kierowców]], jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych.
[[Kategoria:Ludzie]]

{{przypisy}}

{{Komunikacja miejska}}
{{Zawody}}

[[Kategoria:Zawody związane z transportem]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Zawody]]

Aktualna wersja na dzień 20:16, 6 sie 2021

Szofer w swym pojeździe był panem i władcą a pasażerowie bywali zadowoleni

Szofer – w czasach PRL-u bardzo poważna funkcja kierownika pojazdu samochodowego. Człowiek będący szoferem posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień, czyniących go kimś w rodzaju półboga w swojej domenie.

Na przykład szofer autobusów Pekaes decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów[1] lub nawet o tym, który pasażer nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej filozofii starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie:
Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u.
Wszystko to było jego widzimisię; zależało od pogody, wyniku meczu, wypitych promili i cen fajek w kiosku – wspomina pani Stanisława, od 30 lat dojeżdżająca autobusem do fabryki temperówek.

W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów[2], świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów[3]oraz świetnie znał rozkłady jazdy ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych kierowców, jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych.

Przypisy

  1. Mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną
  2. Jeszcze gdy stali na przystankach
  3. W tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych mechaników