Szofer: Różnice pomiędzy wersjami
M (redakcja) |
(dodano link do artykułu Czas) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik: |
[[Plik:Moscow museum bus RAF (9696360756).jpg|thumb|250px|Szofer w swym pojeździe był panem i władcą <del>a pasażerowie bywali zadowoleni</del>]] |
||
'''Szofer''' – w [[czas]]ach [[Polska Rzeczpospolita Ludowa|PRL-u]] bardzo poważna funkcja kierownika pojazdu samochodowego. Człowiek będący szoferem posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień, czyniących go kimś w rodzaju [[Bóg|półboga]] w swojej domenie. |
|||
Na przykład szofer autobusów [[Pekaes]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów<ref>Mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną</ref> lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: |
Na przykład szofer autobusów [[Pekaes]] decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów<ref>Mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną</ref> lub nawet o tym, który [[pasażer]] nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej [[filozofia|filozofii]] starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie: |
||
<br/>– ''Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u. |
<br />– ''Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co'' – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u. |
||
<br/>– ''Wszystko to było jego widzimisię; zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[ |
<br />– ''Wszystko to było jego widzimisię; zależało od pogody, wyniku [[mecz]]u, wypitych promili i cen fajek w [[kiosk]]u'' – wspomina pani Stanisława, od 30 lat dojeżdżająca [[autobus]]em do fabryki temperówek. |
||
W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów<ref>Jeszcze gdy stali na przystankach</ref>, świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów<ref>W tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik|mechaników]]</ref>oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[ |
W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów<ref>Jeszcze gdy stali na przystankach</ref>, świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów<ref>W tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych [[mechanik samochodowy|mechaników]]</ref>oraz świetnie znał [[rozkład jazdy|rozkłady jazdy]] ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych [[kierowcy|kierowców]], jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych. |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{Zawody}} |
{{Zawody}} |
||
[[Kategoria:Zawody związane z transportem]] |
[[Kategoria:Zawody związane z transportem]] |
||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Aktualna wersja na dzień 20:16, 6 sie 2021
Szofer – w czasach PRL-u bardzo poważna funkcja kierownika pojazdu samochodowego. Człowiek będący szoferem posiadał w obrębie kierowanego pojazdu szereg poważnych uprawnień, czyniących go kimś w rodzaju półboga w swojej domenie.
Na przykład szofer autobusów Pekaes decydował o godzinach odjazdów lub przyjazdów[1] lub nawet o tym, który pasażer nadawał się do przewiezienia. Logika, jaką kierował się szofer przy dokonywaniu swoich wyborów, do dziś pozostaje wielką tajemnicą. Niektórzy badacze i historycy odważnie wysuwają teorię wpływu konkretnej filozofii starożytnej, natomiast ludzie twardo stąpający po ziemi i pamiętający tamte czasy mają odmienne zdanie:
– Jak mu żona nie dała, to był wredny cały dzień, krzyczał na ludzi i wywalał z autobusu za byle co – mówi pan Czesław, wielki miłośnik PKS-u.
– Wszystko to było jego widzimisię; zależało od pogody, wyniku meczu, wypitych promili i cen fajek w kiosku – wspomina pani Stanisława, od 30 lat dojeżdżająca autobusem do fabryki temperówek.
W rzeczywistości szofer był wysokiej klasy specjalistą od prowadzenia pojazdów i przewozu ludzi. Na pierwszy rzut oka potrafił oceniać potencjalnych pasażerów[2], świetnie znał budowę i zasadę działania prowadzonych samochodów[3]oraz świetnie znał rozkłady jazdy ustalone przez siebie i często się zmieniające. W tamtych czasach podobnymi uprawnieniami i umiejętnościami dysponowała pani z mięsnego i pani z chemicznego. W obecnych czasach szoferzy zostali zastąpieni przez profesjonalnych kierowców, jednak w wielu zawodach można jeszcze spotkać ludzi szoferowatych lub szoferopodobnych.
Przypisy
- ↑ Mimo istniejącego rozkładu, wobec którego jednak szofer był siłą nadrzędną
- ↑ Jeszcze gdy stali na przystankach
- ↑ W tej dziedzinie był w stanie pouczać nawet zawodowych mechaników