Motorniczy: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Emdegger. Ofiarą rewertu jest Ksysiek512.) |
(dodano link do artykułu Przód) |
||
(Nie pokazano 34 wersji utworzonych przez 25 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Smíchovské nádraží, T1 a T3 (01).jpg|thumb|250px|Dwaj motorniczowie szykujący się do tramwajowego ''drag race'' ulicami Pragi]] |
|||
⚫ | |||
[[Plik:DOD vozovna Strašnice, přehazování výhybky (01).jpg|thumb|150px|Przyszłych motorniczych szkoli się od najmłodszych lat]] |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
'''Motorniczy''' |
'''Motorniczy''' – osobnik zawodowo władający <del>maszyną śmierci</del> [[tramwaj]]em, zwykle jest nim starszy miły pan lub [[Moherowy beret|pani]] ze zmarszczkami. Zupełnie legalnie jeździ kilkutonowym pojazdem bez [[Prawo jazdy|prawa jazdy]]. Motorniczy posiada zawodowe umiejętności do np. [[drifting]]u, chlania wódy za kierownicą i uprawianiu breakdance'u, jednak '''tylko''' i wyłącznie w tramwaju. Poza tym ciągle się spóźnia, gdyż jeździ co najwyżej 50 km/h, a po drodze do celu mija całe miasto i jego okolice. Jest dokładnym przeciwieństwem [[maszynista|maszynisty]]. |
||
== Przeszłość == |
== Przeszłość == |
||
⚫ | Starszym bratem motorniczego był [[woźnica]], którego jeszcze półtora wieku temu ciągnęły [[koń|konie]] (najczęściej dwa). W zawodzie woźnicy konie służyły do ciągnięcia tramwaju i jego bardzo zajętego kierowcy, który w zasadzie nic nie robił i tylko chlał [[spirytus]]. Jego praca ograniczała się do lania dupska swoim koniom, które wkrótce zaczęły protestować. Wkrótce potem powstały<ref>…a raczej zostały sprowadzone od [[Niemcy (naród)|szwabów]]</ref> tramwaje z silnikiem ''motorowym'', a tych, kto je kierował, nazwano motorniczymi. Jego kabina raz jest z [[Przód|przodu]], raz jej nie ma, a raz jest z tyłu, który staje się tylnym przodem tramwaju. Nikt nie wie, jak to działa. |
||
⚫ | Starszym bratem motorniczego był [[woźnica]], którego jeszcze półtora wieku temu ciągnęły [[koń|konie]] (najczęściej dwa). W zawodzie woźnicy konie służyły do ciągnięcia tramwaju i jego bardzo zajętego kierowcy, który w zasadzie nic nie robił i tylko chlał [[spirytus]]. Jego praca ograniczała się do lania dupska swoim koniom, które wkrótce zaczęły protestować. Wkrótce potem powstały<ref> |
||
== Wpływ na historię == |
== Wpływ na historię == |
||
Motorniczy jest zawodem politycznym i historiotwórczym. Kiedy Henryka Krzywonos onegdaj zatrzymała tramwaj, zawalił się w |
Motorniczy jest zawodem politycznym i historiotwórczym. Kiedy [[Henryka Krzywonos]] onegdaj zatrzymała tramwaj, zawalił się w Polsce komunizm. Natomiast gdy motorniczy w [[grudzień|grudniu]] [[2010]] w [[Warszawa|Warszawie]] zatrzymali tramwaje z powodu obfitych opadów [[śnieg]]u, urażony tym faktem [[Jarosław Kaczyński|Prezes]] natychmiast zażądał od [[Hanna Gronkiewicz-Waltz|Prezydencji Stolicy]] przeprosin. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* [[pilot (lotnictwo)|pilot]] |
|||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{Zawody}} |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska|Motorniczy]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska|Motorniczy]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Zawody związane z transportem]] |
Aktualna wersja na dzień 23:09, 6 sie 2021
Kiedyś byłem niezłym motorniczym, ale teraz jestem niczym.
- Muniek Staszczyk o swojej przeszłości w zawodzie
Razem z motorniczym, kumplem z Partyzantki, tramwaj zatrzymałem!
- Bohdan Smoleń uwypukla rolę motorniczych w historii
Motorniczy – osobnik zawodowo władający maszyną śmierci tramwajem, zwykle jest nim starszy miły pan lub pani ze zmarszczkami. Zupełnie legalnie jeździ kilkutonowym pojazdem bez prawa jazdy. Motorniczy posiada zawodowe umiejętności do np. driftingu, chlania wódy za kierownicą i uprawianiu breakdance'u, jednak tylko i wyłącznie w tramwaju. Poza tym ciągle się spóźnia, gdyż jeździ co najwyżej 50 km/h, a po drodze do celu mija całe miasto i jego okolice. Jest dokładnym przeciwieństwem maszynisty.
Przeszłość[edytuj • edytuj kod]
Starszym bratem motorniczego był woźnica, którego jeszcze półtora wieku temu ciągnęły konie (najczęściej dwa). W zawodzie woźnicy konie służyły do ciągnięcia tramwaju i jego bardzo zajętego kierowcy, który w zasadzie nic nie robił i tylko chlał spirytus. Jego praca ograniczała się do lania dupska swoim koniom, które wkrótce zaczęły protestować. Wkrótce potem powstały[1] tramwaje z silnikiem motorowym, a tych, kto je kierował, nazwano motorniczymi. Jego kabina raz jest z przodu, raz jej nie ma, a raz jest z tyłu, który staje się tylnym przodem tramwaju. Nikt nie wie, jak to działa.
Wpływ na historię[edytuj • edytuj kod]
Motorniczy jest zawodem politycznym i historiotwórczym. Kiedy Henryka Krzywonos onegdaj zatrzymała tramwaj, zawalił się w Polsce komunizm. Natomiast gdy motorniczy w grudniu 2010 w Warszawie zatrzymali tramwaje z powodu obfitych opadów śniegu, urażony tym faktem Prezes natychmiast zażądał od Prezydencji Stolicy przeprosin.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy